search icon

Ναυτιλία

Πράσινη μετάβαση: Μειώθηκε η ταχύτητα που ταξιδεύουν τα πλοία στους 10-11 κόμβους

Παρατηρείται αύξηση των μέσων ταχυτήτων σε περιόδους με υψηλότερα κέρδη και μείωση σε περιόδους με χαμηλότερα κέρδη

Με τον κανονισμό EU- ETS  Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών να έχει τεθεί σε ισχύ, ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermodal αναλύει πώς οι πλοιοκτήτες προσαρμόζουν τις ταχύτητες των στόλων τους, ιδίως των παλαιότερων, μη οικολογικών πλοίων τους, για να συμμορφωθούν με αυτούς τους νέους κανονισμούς.

«Τον Φεβρουάριο του 2024, συζητήσαμε τον αντίκτυπο της ενσωμάτωσης των κανονισμών για τον Δείκτη Ενεργειακής Απόδοσης Υφιστάμενων Πλοίων (EEXI) και τον Δείκτη Έντασης Άνθρακα (CII), παράλληλα με το Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (ETS), στη διαθεσιμότητα ναυτιλιακής χωρητικότητας επηρεάζοντας τις ταχύτητες των πλοίων το 2023. Μέχρι τον Δεκέμβριο του 2023, παρατηρήσαμε ότι η μέση ταχύτητα των πλοίων Supramax είχε μειωθεί στο χαμηλότερο σημείο της: 10,75 κόμβοι για τα μη οικολογικά πλοία και 10,94 κόμβοι για τα πλοία οικολογικού σχεδιασμού» αναφέρουν οι αναλυτές και συνεχίζουν:

«Σύμφωνα με τα στοιχεία παρακολούθησης, οι μέσες ταχύτητες τόσο των οικολογικών όσο και των μη οικολογικών πλοίων Supramax κατά τους πρώτους έξι μήνες του τρέχοντος έτους έχουν μειωθεί στα χαμηλότερα επίπεδα που έχουν καταγραφεί.

Πιο συγκεκριμένα, τα οικολογικά πλοία Supramax σημείωσαν κατά μέσο όρο 11,19 κόμβους, ενώ τα μη οικολογικά πλοία σημείωσαν κατά μέσο όρο 10,87 κόμβους, σημειώνοντας μείωση κατά 1,23% και 1,45%, αντίστοιχα, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι. Σε σύγκριση με τον μέσο όρο της πενταετίας, οι μειώσεις είναι ακόμη πιο έντονες, με μειώσεις 3,0% για τα οικολογικά πλοία και 2,5% για τα μη οικολογικά πλοία. Η τάση αυτή υποδηλώνει σημαντική έμμεση μείωση της διαθεσιμότητας ναυτιλιακής χωρητικότητας».

Μια άλλη αξιοσημείωτη παρατήρηση αφορά τη μεταβλητότητα των μέσων ταχυτήτων καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους και, κατά συνέπεια, την επιχειρησιακή ευελιξία των πλοιοκτητών να προσαρμόζουν τις ταχύτητες των πλοίων τους ανάλογα με τις συνθήκες της αγοράς ναύλων.

«Συνήθως, παρατηρούμε αύξηση των μέσων ταχυτήτων σε περιόδους με υψηλότερα κέρδη και μείωση σε περιόδους με χαμηλότερα κέρδη. Ωστόσο, με την εφαρμογή των νέων κανονισμών, φαίνεται ότι οι πλοιοκτήτες, ιδίως οι ιδιοκτήτες πλοίων που δεν είναι οικολογικά, αναγκάζονται να υιοθετήσουν μια πιο συντηρητική προσέγγιση. Πράγματι, υπολογίζοντας τον συντελεστή μεταβλητότητας (CV) για κάθε έτος, βλέπουμε ότι το επίπεδο CV για το 2024 είναι το χαμηλότερο σε σύγκριση με τα προηγούμενα έτη, ενώ, η μεταβλητότητα των ταχυτήτων των μη-οικονομικών σκαφών το 2024, όπως μετράται από τον CV, είναι 22,03% χαμηλότερη από τη μέση μεταβλητότητα που παρατηρήθηκε κατά την περίοδο 2019-2023».

Όσον αφορά το μέλλον, οι αναλυτές της Intermodal τονίζουν  να «αναμένουμε ότι η τάση αυτή θα συνεχιστεί, δεδομένης της αυστηροποίησης των κανονισμών τα επόμενα χρόνια, που πιθανότατα θα διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση και υποστήριξη του περιβάλλοντος της αγοράς εμπορευματικών μεταφορών».

Διαβάστε ακόμη

Σκυλακάκης: Η εξειδίκευση των μέτρων στήριξης στο ρεύμα

Στη δίνη του καύσωνα οι επιβάτες σε Νέα Υόρκη και Ουάσιγκτον – Ακυρώσεις δρομολογίων και καθυστερήσεις

Adidas: Άλμα 5% στη μετοχή μετά τις θετικές προβλέψεις για το 2024

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

Exit mobile version