search icon

Ναυτιλία

Ποσειδώνια: Η επόμενη μέρα της ελληνικής ναυτιλίας

Στελέχη της αγοράς ανέφεραν ότι το κόστος εναλλακτικών καυσίμων θα εξακολουθεί να είναι πιθανότατα δύο ή τρεις φορές μεγαλύτερο συγκριτικά με τα ποσά που καταβάλλουν σήμερα οι ναυτιλιακές εταιρείες για τα συμβατικά καύσιμα

Η απανθρακοποίηση της ναυτιλίας σε συνδυασμό με τις νέες τεχνολογίες αλλά και η ανάκτηση της διεθνούς ανταγωνιστικότητας των Ευρωπαϊκών ναυπηγείων κυριάρχησαν στη φετινή διοργάνωση της ναυτιλιακής έκθεση των Ποσειδωνίων, η αυλαία των οποίων έπεσε την Παρασκευή 07/06 με ρεκόρ επισκεψιμότητας, που σύμφωνα με τους διοργανωτές ξεπέρασε τις 30.000 άτομα

Μία από τις διαπιστώσεις των περισσότερων πλοιοκτητών, ήταν ότι τυχόν απομάκρυνση από τις παραγγελίες με τα συμβατικά καύσιμα θα είναι μια διαδικασία που δεν πρόκειται να συμβεί σύντομα καθώς δεν υπάρχουν ακόμα οι απαραίτητες ποσότητες εναλλακτικών καυσίμων στα λιμάνια για εφοδιασμό αλλά και το πράσινο πριμ που να προσφέρει κίνητρα ώστε οι ναυτιλιακές εταιρείες να κινηθούν γρηγορότερα στην επόμενη ημέρα.

Στελέχη της αγοράς ανέφεραν ότι το κόστος εναλλακτικών καυσίμων θα εξακολουθεί να είναι πιθανότατα δύο ή τρεις φορές μεγαλύτερο συγκριτικά με τα ποσά που καταβάλλουν σήμερα οι ναυτιλιακές εταιρείες για τα συμβατικά καύσιμα.

Από την άλλα πλευρά ωστόσο διαπιστώθηκε ότι πολλοί πλοιοκτήτες για το αμέσως επόμενο διάστημα μπορούν να κινηθούν και βελτιστοποιήσουν το περιβαλλοντικό προφίλ των στόλων τους, επενδύοντας σε μεταχειρισμένα και νεότευκτα πλοία χαμηλής κατανάλωσης.

Ο δρ Γιάννης Κούστας, πρόεδρος και CEO της Danaos Corporation, σε πάνελ είπε ότι όλοι θα πρέπει να διασφαλίσουν μια δίκαιη, ενοποιημένη και διεθνή λύση, ενώ εξέφρασε τη στήριξή του στην πρόταση του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου (ICS) για ανακατεύθυνση των εσόδων που θα προκύψουν από ένα levy ή έναν παρόμοιο μηχανισμό στη χρηματοδότηση των «πράσινων» καυσίμων.

Να σημειωθεί επίσης ότι η δέσμευση άνθρακα επί του πλοίου εξακολουθεί να είναι μια σημαντική διαδικασία προκειμένου τα πλοία να μπορούν να μειώσουν τις εκπομπές ρύπων τους.

Το συγκεκριμένο θέμα βρέθηκε στο επίκεντρο ειδικής εκδήλωσης του νορβηγικού νηογνώμονα DNV στην οποία συμμετείχε και ο διευθύνων σύμβουλος του DNV GL – Maritime Knut Orbeck-Nilssen, o οποίος έδωσε όλο το πλαίσιο για την ενεργειακή αποδοτικότητα επί του πλοίου και πώς μπορεί αυτή να επιτευχθεί με διαφορετικές τεχνολογίες και αποφάσεις, συμπεριλαμβανομένης και της δέσμευσης άνθρακα.

Σημειώνεται ότι η διαδικασία του carbon capture επί του πλοίου βασίζεται σε τεχνολογία που δεσμεύει το διοξείδιο του άνθρακα πριν αυτό απελευθερωθεί στην ατμόσφαιρα μέσω της εξάτμισης.

Μελέτες αποδεικνύουν ότι η τεχνολογία αυτή μπορεί να εφαρμοστεί με ασφάλεια σε πλοία, αλλά θα πρέπει ακόμη να αναπτυχθεί περαιτέρω και να βελτιστοποιηθεί για θαλάσσια χρήση και ενσωμάτωση.

Ο ΙΜΟ σχεδιάζει να ενσωματώσει την εφαρμογή δέσμευσης άνθρακα επί του σκάφους στον κύκλο ζωής του πλοίου, ενώ έχει ζητήσει περαιτέρω συζήτηση του θέματος προκειμένου να αναπτύξει ένα σχέδιο εργασίας για την ανάπτυξη του ρυθμιστικού πλαισίου για τη συγκεκριμένη χρήση.

Επίσης, και η ΕΕ έχει αναφέρει ότι απαιτείται μια επαληθεύσιμη μέθοδος παρακολούθησης και λογιστικής καταγραφής του δεσμευμένου άνθρακα στο πλαίσιο του συστήματος εμπορίας ρύπων ETS, με ορίζοντα επανεξέτασης έως τις 31 του Δεκεμβρίου 2027.

Ήδη ο νορβηγικός νηογνώμονας συμμετέχει σε ένα πιλοτικό έργο μεταξύ των Erma First και Neptune Lines που ξεκίνησε το 2023 με μια κατ’ αρχήν έγκριση από την DNV και συνεχίζεται με ένα ειδικό πιλοτικό πρόγραμμα μετατροπής και συλλογής άνθρακα επί ενός πλοίου ro-ro.

Επίσης, συμμετέχει σε ένα έργο της νορβηγικής πλοιοκτήτριας εταιρείας Solvang ASA, που είναι μία από τις πρώτες που προχώρησαν στη δέσμευση άνθρακα επί του σκάφους. Solvang και Wartsila έχουν λάβει χρηματοδότηση από την ENOVA, μια κορυφαία εταιρεία χρηματοοικονομικής τεχνολογίας που παρέχει διαδικτυακές χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, και θα πραγματοποιήσουν δοκιμές πλήρους κλίμακας σε ένα πλοίο μεταφοράς υγραερίου.

Στόχος είναι να αποδειχθεί ότι το CO2 μπορεί να δεσμευτεί από το βαρύ μαζούτ καύσης και να αποθηκευτεί στο πλοίο σε δεξαμενές καταστρώματος, και να αποκτηθεί εμπειρία σχετικά με τις λειτουργικές πτυχές της διαδικασίας.

Ένα από τα θέμα που ήταν στο επίκεντρο των συζητήσεων ήταν και η πρόκληση της εκπαίδευσης, περίπου μισού εκατομμυρίου ναυτικών προκειμένου να χειρίζονται τα εναλλακτικά καύσιμα που θα τροφοδοτούν τους στόλους σε όλο τον κόσμο. Τα επίμαχα ζητήματα που τέθηκαν είναι ο αριθμός αριθμό των ναυτικών που θα χρειαστούν εκπαίδευση, ο αριθμός των εκπαιδευτών αλλά και οι μέθοδοι εκπαίδευσης καθώς και το εάν η αναβάθμιση δεξιοτήτων αποτελεί προϋπόθεση για την ενεργειακή μετάβαση, δεδομένου ότι στο παρελθόν η μετάβαση από τον ατμό στο πετρέλαιο δεν απαίτησε εκτεταμένα προγράμματα αναβάθμισης δεξιοτήτων.

Η Ευρώπη να ανακτήσει τη ναυπηγική της

Προσπαθούμε να πείσουμε του υπεύθυνους χάραξης της πολιτικής των Βρυξελλών να προχωρήσουν στη διαμόρφωση συγκεκριμένης στρατηγικής με τη διαμόρφωση ελκυστικού νομοθετικού πλαισίου, προκειμένου η ναυπηγική βιομηχανία της Ευρώπης να ανακτήσει τις απώλειες του ναυπηγικού όγκου της από τις αγορές της Ασίας ανέφερε ο γενικός γραμματέας της Ένωσης Ναυπηγείων & Ναυτιλιακού Εξοπλισμού της Ευρώπης (Sea Europe) Christophe Tytgat.

Μιλώντας για την ανάπτυξη του κλάδου στην ευρωπαϊκή επικράτεια είπε ότι αυτή τη στιγμή η Γηραιά Ήπειρος έχει υψηλό πλεονέκτημα σε σύγκριση με τις Ηνωμένες Πολιτείες, καθώς η εμπορική ναυπηγική βιομηχανία από την πλευρά του Ατλαντικού είναι ουσιαστικά σχεδόν ανύπαρκτη και στηρίζεται μόνο στην παραγωγή τη στρατιωτικής.

Είπε επίσης ότι Sea Europe θέλει να εδραιώσει την θέση της στην κατασκευή επιβατηγών πλοίων αλλά και μικρότερων η μεσαίου μεγέθους για τη short sea ναυτιλία, που είναι στρατηγικής σημασίας για την Ευρώπη, αφού συνδέει εμπορικά όλα τα ευρωπαϊκά λιμάνια αλλά και τα νησιά.

Πρόσθεσε ότι ένα ακόμα κλάδος που θέλει η ευρωπαϊκή ναυπηγική βιομηχανία να αξιοποιήσει και να κατακτήσει είναι αυτός των υπεράκτιων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

Ο Christophe Tytgat είπε ότι η Ευρωπαϊκή Ναυπηγική Βιομηχανία που αποτελείτο από περίπου 300 ναυπηγεία όλων των ειδών και μεγεθών έχει ως στόχο να κατασκευάσει και να μετασκευάσει 10.000 πλοία μέχρι το 2035.

Τόνισε ότι ο κλάδος έχει περισσότερους από 28.000 κατασκευαστές ναυτιλιακού εξοπλισμού, ενώ παράγει 128 δισεκατομμύρια ευρώ ετήσια αξία παραγωγής, αναπτύσσοντας παράλληλα 1,1 εκατομμύρια άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας Δήλωσε επίσης ότι το 9% του ετήσιου κύκλου εργασιών της ναυπηγικής βιομηχανίας επενδύεται σε έρευνα, ανάπτυξη και καινοτομία.

Το μήνυμα του διοργανωτή των Ποσειδωνίων

Η ναυτιλιακή έκθεση των Ποσειδωνίων ήταν η 28η διοργάνωση που πραγματοποιήθηκε φέτος στη χώρα μας με τη σύναψη σημαντικών επιχειρηματικών συμφωνιών από μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες και ναυπηγεία.

«Η 28η διοργάνωση των Ποσειδωνίων ήταν αναμφίβολα η πιο επιτυχημένη στην ιστορία του θεσμού. Οι καινοτομίες που παρουσιάστηκαν στους χώρους της Έκθεσης ήταν πραγματικά πρωτοποριακές και η γνώση που μοιράστηκε κατά τη διάρκεια του εκτεταμένου συνεδριακού προγράμματος ήταν πηγή έμπνευσης. Ο όγκος και η ποιότητα των επισκεπτών μας ξεπέρασαν κάθε προσδοκία, κάνοντας την εκδήλωση μια τεράστια επιτυχία» τόνισε σε δήλωσή του ο Διευθύνων Σύμβουλος των Εκθέσεων Ποσειδώνια ΑΕ Θεόδωρος Βώκος.

Εξέφρασε παράλληλα την ευγνωμοσύνη του για την υποστήριξη της παγκόσμιας ναυτιλιακής κοινότητας επισημαίνοντας ότι τα «Ποσειδώνια» έχουν αποδειχθεί ως η κορυφαία πλατφόρμα σύναψης επιχειρηματικών συμφωνιών για τη ναυτιλιακή βιομηχανία.

 

Διαβάστε ακόμη 

Ευρωεκλογές: Η αποχή τα στοιχήματα των κομμάτων και η επόμενη ημέρα

Πώς οι καρχαρίες προσαρμόστηκαν στην υπερθέρμανση του πλανήτη

PAL Α.Ε.: Η ελληνική εταιρεία που εξάγει σε 30 χώρες συσκευασίες τροφίμων (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

Exit mobile version