O Πειραιάς συνεχίζει να πρωταγωνιστεί στη διεθνή λιμενική βιομηχανία παρά τις αρνητικές γεωπολιτικές εξελίξεις με δύο πολέμους σε Ουκρανία και στη Γάζα.

Κατέλαβε την 4η θέση το 2023 -από την 5η θέση το 2022- ανάμεσα στα 15 κορυφαία λιμάνια διαχείρισης εμπορευματοκιβωτίων στην Ευρώπη, από τα οποία συνολικά διακινήθηκαν 72,5 εκατ. TEUs, σύμφωνα με το porteconomics.eu.

Ξεπέρασε τo λιμάνι της Βαλένθια, ενώ στην πρώτη τριάδα βρίσκουμε εκείνα του Ρότερνταμ, της Αμβέρσας και του Αμβούργου. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα λιμάνια του Πειραιά, του Τζόια Τάουρο (Ιταλία), και του Σίνες (Πορτογαλία) αποτέλεσαν τα τρία μοναδικά λιμάνια στα οποία παρατηρήθηκε αύξηση στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων το 2023 σε σχέση με το 2022.

Ο Πειραιάς μάλιστα βρέθηκε ανάμεσα στους τρεις λιμένες -μαζί με του Γκντνασκ (Πολωνία) και του Σίνες– που κατέγραψαν τη μεγαλύτερη αύξηση διακίνησης κατά την περίοδο 2007-2023. Σύμφωνα με τον πρεσβευτή της Κίνας στην Ελλάδα, Σιάο Τζουντσένγκ, «θα αξιοποιήσουμε περαιτέρω τις ηγετικές επιδράσεις του λιμανιού του Πειραιά, θα το συνδέσουμε καλύτερα με τον σιδηρόδρομο Ουγγαρίας – Σερβίας και θα συζητήσουμε τη δημιουργία ενός πάρκου οικονομικής και εμπορικής συνεργασίας με βάση το λιμάνι του Πειραιά, ώστε να το μετατρέψουμε σε περιφερειακό και παγκόσμιο κόμβο logistics».

Σύμφωνα με τον Κινέζο πρεσβευτή, προκειμένου να επιτευχθεί αυτός ο στόχος, θα πρέπει να γίνουν τα εξής:

  • Πρώτον, να βελτιωθεί η αποτελεσματικότητα των σιδηροδρομικών μεταφορών του λιμένα και να αναβαθμιστεί το επίπεδο ηλεκτροκίνησης των μηχανών.
  • Δεύτερον, να προωθηθεί η κατασκευή του πάρκου logistics και να προωθηθεί μια ολοκληρωμένη ανάπτυξη ώστε και δημιουργηθεί μια νέα ατμομηχανή για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας.
  • Τρίτον, να ενισχυθεί κατασκευή εγκαταστάσεων παραλαβής ενέργειας στην ξηρά και εγκαταστάσεων υγροποιημένου φυσικού αερίου στο λιμάνι, ώστε να μεγαλώσει η ελκυστικότητα της ανάπτυξης των logistics μέσω του πράσινου μετασχηματισμού. Πρόκειται για ένα συστηματικό έργο και μια μακροπρόθεσμη διαδικασία. Η κινεζική πλευρά είναι πρόθυμη να το συζητήσει και να το προωθήσει με τους Ελληνες εταίρους.

Οι Κινέζοι επικεντρώνονται στην πράσινη, ψηφιακή και έξυπνη ανάπτυξη χαμηλών εκπομπών CO2, στο λιμάνι που αναπτύσσει ένα υγιές, φιλικό προς το περιβάλλον και βιώσιμο μοντέλο λειτουργίας και εφαρμόζει ψηφιακές λύσεις για εξοικονόμηση ενέργειας, μείωση των εκπομπών και βελτίωση της ασφάλειας και της απόδοσης των λιμενικών λειτουργιών, συμβάλλοντας στον πράσινο και ψηφιακό μετασχηματισμό της Ελλάδας.

Ένας πράσινος κόμβος χαμηλών εκπομπών και φιλικός προς το περιβάλλον

 

Η εξοικονόμηση ενέργειας και η μείωση των εκπομπών επεκτείνονται σε όλες τις λειτουργίες των τριών προβλητών. Με στόχο τον εντοπισμό, την αξιολόγηση και την επίλυση πιθανών ενεργειακών κινδύνων, ο ΟΛΠ διενεργεί ετήσια ανασκόπηση παρακολουθώντας πού καταναλώνεται πόση ενέργεια και αξιολογώντας τα αποτελέσματα των μέτρων εξοικονόμησης, βελτιώνοντας συνεχώς την ενεργειακή απόδοση.

Σε σύγκριση με το 2022, η συνολική κατανάλωση το 2023 μειώθηκε κατά 7%, στις 28.223 MWh, με τις εκπομπές να μειώνονται 9,75%. Στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου της Ελλάδας για την Ενέργεια και το Κλίμα, εκπονείται σχέδιο δράσης για την περαιτέρω μείωση των εκπομπών που θα περιλαμβάνει στοχευμένα μέτρα και προτάσεις. Η παραγωγή ρεύματος από τον ήλιο προσφέρει πράσινη ενέργεια στην τοπική κοινωνία.

Το 2016 το λιμάνι του Πειραιά επένδυσε στην κατασκευή μιας προηγμένης φωτοβολταϊκής μονάδας 430 kWh στον τερματικό Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων, η οποία είναι συνδεδεμένη και τροφοδοτεί το τοπικό δίκτυο μέσης τάσης.

Την περίοδο 2018-2023 η μονάδα παρήγαγε συνολικά 3,95 εκατομμύρια kWh. Η ηλεκτροδότηση από ξηρά δίνει νέα ώθηση για τη δημιουργία ενός πράσινου λιμανιού.

Ναυτιλιακή μητρόπολη

 

Στο μεταξύ, στην έβδομη θέση της παγκόσμιας κατάταξης των μεγαλύτερων ναυτιλιακών μητροπολιτικών κέντρων ανέβηκε Αθήνα – Πειραιάς. Εκεί που χτυπάει η καρδιά της ελληνόκτητης ναυτιλίας που είναι η μεγαλύτερη δύναμη της διεθνούς εμπορικής θαλάσσιας βιομηχανίας, ενώ έχουν την έδρα τους ελληνικές και ξένες ναυτιλιακές εταιρείες, καθώς και επιχειρήσεις της περί ναυτιλίας. Ο Πειραιάς αποτελεί κομβικής σημασίας εμπορικό λιμάνι στην Ανατολική Μεσόγειο αφού βρίσκεται στο σταυροδρόμι του Σουέζ, της Μαύρης Θάλασσας και της Μεσογείου.

Σύμφωνα με τους αναλυτές του Baltic Exchange και του Xinhua News Agency, στους οποίους ανήκει και η πρωτοβουλία της ετήσιας έκδοσης του συγκεκριμένου δείκτη από το 2014 και μετά «η Ελλάδα συνεχίζει να διαδραματίζει έναν από τους σημαντικότερους ρόλους στον διεθνή ναυτιλιακό τομέα, με περισσότερα από 1.000 ναυτιλιακά γραφεία να έχουν την έδρα τους είτε στην Αθήνα είτε στην ευρύτερη περιοχή της Αττικής».

Η Αθήνα και ο Πειραιάς διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στις ναυτιλιακές τεχνολογίες. Δραστηριοποιούνται νεοφυείς τεχνολογικές επιχειρήσεις που συνεργάζονται με την ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα για την ανάπτυξη μοναδικών και σύγχρονων λύσεων.

Το ελληνικό ναυτιλιακό κέντρο ανέβηκε για τρίτη συνεχόμενη χρονιά θέση, ενώ άλλα ιστορικά διεθνή ναυτιλιακά κέντρα, όπως το Αμβούργο, υποχωρούν.

Το Λονδίνο, η Σαγκάη, το Χονγκ Κονγκ, το Ντουμπάι και το Ρότερνταμ διατήρησαν τις θέσεις τους ως κορυφαία διεθνή ναυτιλιακά κέντρα.

Αθήνα – Πειραιάς και Νινγκμπό-Ζουσάν ανέβηκαν μία θέση φέτος, ενώ το Αμβούργο έχει υποχωρήσει δύο θέσεις, στην ένατη.

Η Νέα Υόρκη με το Νιου Τζέρσεϊ συμπληρώνουν το φετινό top 10. Σημαντικότατες χαρακτηρίζονται οι επιδόσεις του λιμανιού του Πειραιά που το 2023 «επέδειξε ανθεκτικότητα και ανάπτυξη παρά τις παγκόσμιες οικονομικές και γεωπολιτικές εξελίξεις».

Ο δείκτης 2024 Xinhua-Baltic International Shipping Center Development Index (ISCDI) καταγράφει τις 43 κορυφαίες ναυτιλιακές μητροπόλεις χρησιμοποιώντας πολλαπλά κριτήρια, για παράδειγμα, επιχειρηματικά στοιχεία, τη συμμετοχή παρόχων ναυτιλιακών υπηρεσιών, όπως νομικά, ασφαλιστικά, τραπεζικά και ναυλομεσιτικά γραφεία ως το μέγεθος, τη δυναμικότητα και τη διακίνηση φορτίων από τα λιμάνια. Επιπλέον ο δείκτης αξιολογεί το επιχειρηματικό κλίμα καθώς και την αναγνώριση και επιρροή που κάθε πόλη απολαμβάνει.

To Τop 20

1. Σιγκαπούρη,

2. Λονδίνο,

3. Σαγκάη,

4. Χονγκ Κονγκ,

5. Ντουμπάι,

6. Ρότερνταμ,

7. Αθήνα / Πειραιάς,

8. Νινγκμπό-Ζουσάν,

9. Αμβούργο,

10. Νέα Υόρκη / Νιου Τζέρσεϊ,

11. Χιούστον,

12. Τόκιο,

13. Γκουανγκζού,

14. Μπουσάν,

15. Κινγκντάο,

16. Αμβέρσα,

17. Σένζεν,

18. Οσλο,

19.Τιανζίν,

20. Μελβούρνη

Διαβάστε ακόμη

Νέος ΚΟΚ: Τι ορίζει για τις «σφήνες» από μοτοσικλέτες, τα όρια ταχύτητας και τις παραβάσεις (pics)

Ενέργεια: Αυτοί είναι οι λόγοι που ο Μητσοτάκης κουνάει το δάχτυλο στην Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν

Θεόδωρος Φέσσας: Το «αίνιγμα» των επενδύσεων του ομίλου Quest – Η ισχυρή ρευστότητα και οι εκκρεμότητες

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ