Η απόφαση της Κίνας να χορηγήσει πρόσθετη ποσόστωση εισαγωγής αργού πετρελαίου ύψους τουλάχιστον 5,84 εκατομμυρίων μετρικών τόνων για παράδοση έως τα τέλη του 2024 και τις αρχές του 2025 είναι έτοιμη να επηρεάσει σημαντικά τις παγκόσμιες αγορές αργού πετρελαίου και δεξαμενόπλοιων.
Η εξέλιξη αυτή ευθυγραμμίζεται με την ανάκαμψη των εισαγωγών αργού πετρελαίου της Κίνας, οι οποίες έφθασαν σε υψηλό 13 μηνών τον Νοέμβριο, τροφοδοτούμενες από ανταγωνιστικές τιμές από βασικούς προμηθευτές όπως το Ιράκ και η Σαουδική Αραβία.
Τα ανεξάρτητα διυλιστήρια, ιδίως στη Shandong, αυξάνουν τα ποσοστά χρησιμοποίησής τους μετά την ολοκλήρωση της συντήρησης και επωφελούνται από τη βελτίωση των περιθωρίων διύλισης, οδηγώντας σε περαιτέρω ζήτηση για εισαγωγές αργού. Η τάση αυτή υπογραμμίζει τον κρίσιμο ρόλο της Κίνας στην παγκόσμια αγορά αργού πετρελαίου και τον σημαντικό αντίκτυπό της στις εμπορικές ροές των δεξαμενόπλοιων.
«Για τον τομέα των δεξαμενόπλοιων αργού, οι επιπτώσεις είναι αξιοσημείωτες» επισημαίνει ο Γιάννης Παργανάς διευθυντής του τμήματος έρευνας του ναυλομεσιτικού οίκου Intermodal:
«Οι πρόσθετες ποσοστώσεις υποδηλώνουν αυξημένη ζήτηση για μεταφορά αργού πετρελαίου, ιδίως από προμηθευτές της Μέσης Ανατολής, οι οποίοι κυριαρχούν στο χαρτοφυλάκιο εισαγωγών της Κίνας. Η ενίσχυση της παρουσίας του ΟΠΕΚ στην ασιατική αγορά έχει ενισχύσει αυτό το μοτίβο, με τις βασικές ποιότητες από τη Σαουδική Αραβία, το Ιράκ και τα ΗΑΕ να αποτελούν μεγάλο μερίδιο των αγορών αργού πετρελαίου της Κίνας. Αυτές οι σταθερές ροές είναι ζωτικής σημασίας για το τμήμα VLCC, το οποίο βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στις εξαγωγές μεγάλων ποσοτήτων από τη Μέση Ανατολή προς την Ασία. Ωστόσο, η μειωμένη συμβολή των προμηθευτών εκτός ΟΠΕΚ, όπως η Δυτική Αφρική και η Νότια Αμερική, έχει περιορίσει τη ζήτηση σε τονοχιλιόμετρα, περιορίζοντας τη σημαντική ανοδική κίνηση των ναύλων VLCC.»
Παρά τα εν λόγω ελαφρώς θετικά μηνύματα για την αγορά δεξαμενόπλοιων αργού πετρελαίου, οι προκλήσεις παραμένουν.
«Η εξάρτηση από δρομολόγια μικρότερων αποστάσεων από τη Μέση Ανατολή για την κάλυψη της ζήτησης της Κίνας, αν και συνεπής, παράγει λιγότερα τονοχιλιόμετρα σε σύγκριση με τα μεγαλύτερα ταξίδια από παραγωγούς εκτός ΟΠΕΚ» αναφέρει ο Γιάννης Παργανάς:
«Αυτή η δυναμική περιορίζει τις δυνατότητες κέρδους των VLCC, τα οποία επωφελούνται από τα εκτεταμένα δρομολόγια που μεγιστοποιούν τη χρήση των πλοίων. Επιπλέον, η αυξημένη αποθήκευση αποθεμάτων από τα κινεζικά διυλιστήρια σε μεγάλες ελεγχόμενες εγκαταστάσεις αποθήκευσης έως τις αρχές του 2025 υποδηλώνει ότι εστιάζουν στη δημιουργία αποθεμάτων και όχι σε συνεχή υψηλή διακίνηση, γεγονός που ενδεχομένως να οδηγήσει σε επιβράδυνση του όγκου των εισαγωγών μετά το πρώτο τρίμηνο του επόμενου έτους.
Η τάση αυτή ενδέχεται να συνεχιστεί, καθώς η πρόσφατη απόφαση να μειωθούν οι εκπτώσεις φόρου εξαγωγής για τα προϊόντα διύλισης πετρελαίου από 13% σε 9%, ενδέχεται να περιορίσει τις εξαγωγές διυλισμένων προϊόντων της Κίνας καθιστώντας τις λιγότερο ανταγωνιστικές διεθνώς, μειώνοντας ενδεχομένως τη ζήτηση για δεξαμενόπλοια προϊόντων στις διαδρομές προς τη Νοτιοανατολική Ασία και άλλες μεγάλες αγορές, επηρεάζοντας αρνητικά τα δεξαμενόπλοια προϊόντων».
Όσον αφορά το μέλλον, ο Γιάννης Παργανάς επισημαίνει ότι «η αγορά δεξαμενόπλοιων πρέπει επίσης να αντιμετωπίσει ευρύτερες γεωπολιτικές και πολιτικές αβεβαιότητες. Οι εντάσεις στη Μέση Ανατολή, οι οποίες θα μπορούσαν να διαταράξουν τις αλυσίδες εφοδιασμού, παραμένουν βασικός κίνδυνος, ενώ οι πολιτικές εισαγωγής της Κίνας και οι πιθανές προσαρμογές στις ποσοστώσεις θα είναι καθοριστικές για τη διαμόρφωση των εμπορικών ροών. Προς το παρόν, ωστόσο, η αγορά ενισχύεται από την ισχυρή ζήτηση της Κίνας, με τα VLCC να καταλαμβάνουν το μεγαλύτερο μέρος των ροών της Μέσης Ανατολής, ενώ τα Suezmaxes και τα Aframaxes διαδραματίζουν κρίσιμο ρόλο στην εξυπηρέτηση εξειδικευμένων και περιφερειακών αναγκών μεταφοράς αργού».
Συμπερασματικά, οι διευρυμένες ποσοστώσεις εισαγωγής αργού της Κίνας παρέχουν θετικές προοπτικές για την αγορά δεξαμενόπλοιων αργού, ιδίως για το τμήμα των VLCC. Ωστόσο, τα κέρδη μετριάζονται από τη μειωμένη ζήτηση σε τονοχιλιόμετρα και τις ευρύτερες διαρθρωτικές αλλαγές στα εμπορικά πρότυπα, ενώ οι μειωμένες φορολογικές εκπτώσεις αποτελούν απειλή για τα δεξαμενόπλοια προϊόντων. Για τους πλοιοκτήτες και τους διαχειριστές, η στρατηγική ανάπτυξη του στόλου για την αξιοποίηση αυτών των εξελισσόμενων τάσεων θα είναι κρίσιμη για τη διατήρηση της κερδοφορίας σε μια αγορά που επηρεάζεται όλο και περισσότερο από την κυρίαρχη θέση της Κίνας.
Διαβάστε ακόμη
«Tέλος εποχής» για πάνω από 600 συναλλαγές από 1η Δεκεμβρίου
Έρχονται αλλαγές στη «γεωγραφία» των διοικητικών συμβουλίων των τραπεζών
Uni Systems: Τα αυξημένα έσοδα και ο μεγάλος στόχος των €300 εκατ.