Οι φράσεις του υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνι Γεωργιάδη στη γενική συνέλευση των εργαζομένων στα Ναυπηγεία Ελευσίνας ότι «Το Ναυπηγείο δεν κλείνει, τελεία και παύλα” και ότι “είναι απόφαση του πρωθυπουργού να προχωρήσουμε το σχέδιο της ONEX» φαίνεται ότι σήμαναν την έναρξη της τελικής φάσης για την εξυγίανση των ναυπηγείο τα οποία θα αποτελέσουν δίπολο με τη μονάδα της Σύρου στο νευραλγικό γεωπολιτικό οι πέρασμα της Ελλάδας.
Το θέμα θα λυθεί με νόμο που θα ψηφίσει η Βουλή. Η λύση αυτή δόθηκε αφού δεν προχώρησε η έγκριση της εξυγίανσης μέσω της δικαστικής οδού.
Το αξιοσημείωτο είναι ότι δύο κυβερνήσεις , η ελληνική και και εκείνη των ΗΠΑ νομοθετούν για τη διάσωση των ναυπηγείων Ελευσίνας από την ΟΝΕΧ.
Την εβδομάδα 13-17 Δεκεμβρίου 2021 πέρασε από το αμερικανικό κοινοβούλιο νομοσχέδιο που ανοίγει το δρόμο και μέσω νόμου στο DFC για να χρηματοδοτήσει / επενδύσει στην Onex Ναυπηγεία Ελευσίνα της Ελλάδας που προάγουν την Ασφάλεια της περιοχής
Πριν από 15 ημέρες πραγματοποιήθηκε διευρυμένη σύσκεψη για το θέμα όπου ο πρωθυπουργός έδωσε εντολή να προχωρήσει το θέμα εξυγίανσης των ναυπηγείων Ελευσίνας μέσω της ΟΝΕΧ. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ζήτησε μέσα σε 15 ημέρες (από τότε) να λυθούν όλα τα θέματα που προκαλούν εμπόδια στην ολοκλήρωση του project.
Την ίδια χρονική περίοδο ταξίδεψε στην Ουάσινγκτον ο Νίκος Παπαθανάσης – Αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, αρμόδιος για τις Ιδιωτικές Επενδύσεις και τις ΣΔΙΤ. Συναντήθηκε με εκπροσώπους της αμερικανικής κυβέρνησης και του DFS όπου πήρε όλες τις ισχυρές δεσμεύσεις ότι θα συμμετάσχουν στο εγχείρημα της ΟΝΕΧ χρηματοδοτώντας το εμπορικό κομμάτι ενώ και συνεχίζουν τη συζήτηση με το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό για τα προγράμματα των κορβετών ή για όποιο άλλο πρόγραμμα θα έχει στην πορεία. Θα είναι μια σχέση διαρκής πολλών ετών ούτως ή άλλως. Στο ιδιωτικό κομμάτι υπάρχει η συμμετοχή της Fincantieri αναλόγως με τα προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού.
Η καθυστέρηση
Για την καθυστέρηση στη διαδικασία εξυγίανσης, ο Άδωνις Γεωργιάδης εξήγησε ότι αν και το σχέδιο έπρεπε να έχει πάει στο δικαστήριο μέχρι τέλος 2021, αυτό δεν έγινε καθώς, προηγουμένως, θα έπρεπε να έχει υπογράψει το σχέδιο εξυγίανσης το Πολεμικό Ναυτικό. «Αυτό δεν συνέβη για πολλούς και διάφορους λόγους” είπε χωρίς να δώσει άλλες εξηγήσεις δημιουργώντας απορίες.
“Σημασία έχει ότι ένας σημαντικός κρίκος του εγχειρήματος δεν μπορούσε να κλείσει και αφού δεν μπορούσε να κλείσει ο κρίκος αυτός, δεν μπορούσαμε να προχωρήσουμε στο επόμενο στάδιο” τόνισε.
Πάμε λίγους μήνες πίσω.
Τετάρτη 22 και Πέμπτη 23/12/2021 το σχέδιο εξυγίανσης προωθείται από την ΕΥ (Εrnst& Young) για υπογραφή στο ΥΕΘΑ / ΠΝ και στα τραπεζικά ιδρύματα ώστε αμέσως μετά να υποβληθεί στα αρμόδια δικαστήριο για επικύρωση.
Το σχέδιο εξυγίανσης
Το σχέδιο προβλέπει την ανάληψη περί των 210-230 εκατομμυρίων ευρώ υποχρεώσεις, πλάνο επενδυτών ύψους 150-200 εκατομμύρια ευρώ σε βάθος 10ετιας, δημιουργία άνω των 2.000 θέσεων εργασίας, και πολλαπλά οφέλη, όπως για το Δημόσιο άνω του μισού δισ., για Ταμεία άνω των 300 εκ καθώς και έμμεση αύξηση του ΑΕΠ κατά 0,5%. Το εμπορικό τμήμα του ναυπηγείου είναι ήδη διασφαλισμένο από το πλεονάζον πελατειακό δυναμικό της Onex που δεν μπορεί πλέον να εξυπηρετηθεί στα ναυπηγεία της Σύρου ενώ το αμυντικό θεωρείται πως θα επανεκκινήσει με το πρόγραμμα κορβέτων του ΠΝ.
«Το εμπορικό τμήμα του ναυπηγείου είναι ήδη διασφαλισμένο από το πλεονάζον πελατειακό δυναμικό της Onex που δεν μπορεί πλέον να εξυπηρετηθεί στα ναυπηγεία της Σύρου ενώ το αμυντικό θεωρείται πως θα επανεκκινήσει με το πρόγραμμα κορβετών του Πολεμικού Ναυτικού» ειπώθηκε.
Στόχος ήταν να υποβληθεί το σχέδιο ακόμα και πριν από το τέλος της χρονιάς ή το αργότερο μέσα στην πρώτη εβδομάδα Ιανουαρίου.
Στις 18 Ιανουαρίου ο υπουργός Άμυνας στη συνάντηση που είχε στο γραφείο του με τους εκπροσώπους του Σωματείου Εργαζομένων δεσμεύτηκε ότι έως τις 15 Φεβρουαρίου 2022 θα είχε υπογράψει το σχέδιο εξυγίανσης και συμπλήρωσε ότι πρώτα θα δοθεί λύση στο θέμα της εξυγίανσης και μετά θα λάβει απόφαση για τις κορβέτες.
Στο ερώτημα των εργαζόμενων γιατί ενώ είχε το σχέδιο από τις 23 Δεκεμβρίου δεν το προχώρησε, η απάντηση του υπουργού ήταν ότι “δεν είχε χρόνο να το κοιτάξει λόγω φόρτου εργασίας”. Τελικά αποδείχθηκε ότι… δεν είχε καθόλου χρόνο για να ασχοληθεί με το θέμα.
Σύμφωνα με τις τότε πληροφορίες το πρόβλημα φερόταν να είναι ότι το υπουργείο Άμυνας ήθελε να δώσει τη ναυπήγηση των κορβετών στους Γάλλους για να τις ναυπηγήσουν στον Σκαραμαγκά όποτε αυτός περάσει στον Γιώργο Προκοπίου και γίνουν επενδύσεις για να μπορέσει να λειτουργήσει ήτοι μετά από τουλάχιστον δύο χρόνια.
Διαβάστε ακόμα:
Δημήτρης Σαράντης (Ελληνικά Γαλακτοκομεία): Πώς θα γίνει το comeback της ΑΓΝΟ
Έκλεισε το deal: Σε Ελληνο-σουηδικά χέρια περνάει η «Μπουτάρη»