search icon

Ναυτιλία

Πόλυς Β. Χατζηιωάννου: «Το ελληνικό Χρηματιστήριο έκανε ένα τεράστιο άλμα προς την ελληνική ναυτιλία»

Τι ανέφερε για τα σχέδιά του και τη φιλοσοφία του πάνω στις ναυτιλιακές επιχειρήσεις ο επικεφαλής της Safe Bulkers, με αφορμή την επικείμενη έκδοση ομολογιών ύψους 100 εκατ. ευρώ που θα εισαχθούν προς διαπραγμάτευση στο Ελληνικό Χρηματιστήριο

“Το ελληνικό χρηματιστήριο έκανε ένα τεράστιο άλμα προς την ελληνική ναυτιλία με την έκδοση ήδη δύο ομολόγων και ενός τρίτου, αυτό της Safe Bulkers. Ο ουρανός είναι το όριο-Sky is the limit και γιατί όχι μία ημέρα να δούμε την είσοδο στην ελληνική χρηματαγορά ναυτιλιακών εταιρειών”.

Ξεκάθαρη θέση για τη στήριξη της ελληνικής χρηματαγοράς πήρε ο διευθύνων σύμβουλος της Safe Bulkers, Πόλυς Βάσου Χατζηιωάννου στη διάρκεια διαδικτυακής συνέντευξης τύπου που έδωσε μαζί με τον πρόεδρος της εταιρείας δρ Λουκά Μπαρμπαρή με αφορμή την έκδοση ναυτιλιακών ομολογιών ύψους 100 εκατ. ευρώ που θα εισαχθούν στο Ελληνικό Χρηματιστήριο ναυτιλιακού ομολόγου και η διαπραγμάτευση των οποίων αρχίζει την προσεχή Δευτέρα 7 Φεβρουαρίου.

Δεν πιστεύω ότι τα ξένα χρηματιστήρια προσφέρουν κάτι διαφορετικό από το ελληνικό. Αρκεί να έρθουν και άλλοι επενδυτές όπως έχει αρχίσει να γίνεται σιγά-σιγά. Η επένδυση στο Ελληνικό θα δώσει ώθηση για να έρθουν και άλλοι επενδυτές στην Ελλάδα” υπογράμμισε ο Κύπριος πλοιοκτήτης και προσέθεσε:

“Η Ελλάδα και η Κύπρος είναι πολύ φιλικές όσο αφορά το επιχειρηματικό περιβάλλον μέσα στο οποίο μπορεί να αναπτυχθεί μία ναυτιλιακή επιχείρηση. Αν φύγουμε Ελλάδα και Κύπρος από την κορυφή της βιομηχανίας τότε η οικονομία της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα έχει σοβαρό πρόβλημα. Φανταστείτε όλο το εισαγωγικό και εξαγωγικό εμπόριο της Ευρώπης να ελέγχεται από μη Ευρωπαίους”.

Ίσως για πρώτη φορά ανέπτυξε τη φιλοσοφία του πάνω στη Ναυτιλία και στις ναυτιλιακές επιχειρήσεις έχοντας μία τεράστια εμπειρία 35 ετών στον κλάδο.

“Η ελληνική ναυτιλία είναι η κιβωτός της ελληνικής οικονομίας. Ο διεθνής ανταγωνισμός δεν είναι απλό πράγμα. Υπάρχουν “μαχαίρια” εκεί έξω” επεσήμανε:

“Αν δεν είμαστε καλοί στη δουλειά μας θα χάσουμε τη Ναυτιλία μας όπως συνέβη με τους Άγγλους πριν από 50 χρόνια και με τους Νορβηγούς πριν από 40 χρόνια. Για να επιβιώσουμε μέσα στο επόμενα 30 χρόνια θα πρέπει να είμαστε μπροστά από τις εξελίξεις που είναι ραγδαίες και αφορούν τα περιβαλλοντικά θέματα και την προσαρμογή της ναυτιλίας σε αυτά με στόχο της απαναθρακοποίηση της βιομηχανίας και την εξάλειψη της εκπομπής των αερίων του θερμοκηπίου.
Η ελληνική ναυτιλία έχει μέλλον. Η νέα γενιά ενδιαφέρεται. Νομίζω ότι η ελληνική πλοιοκτησία θα τρέξει πολύ γρήγορα στην πράσινη μετάβαση. Πρέπει να αντιδράσουμε γρήγορα.”

Όταν ρωτήθηκε αν έχει πλοία υπό ελληνική σημαία απάντησε: “Είμαστε Κύπριοι πλοιοκτήτες. Όλα τα πλοία μας είναι υπό κυπριακή σημαία. Έως τα τέλη της δεκαετίας του ’80 και μέσα στην κρίση είχαμε ελληνική σημαία. Ο κλάδος των φορτηγών πλοίων στον οποίο δραστηριοποιούμαστε είναι ο πιο ανταγωνιστικός από όλους τους άλλους κλάδους της ναυτιλίας. Ανταγωνιστές μας είναι οι Κινέζοι, οι Κορεάτες, οι Ινδοί που μεταφέρουν τις πρώτες ύλες παγκοσμίως και για να μπορέσεις να κρατηθείς στην κορυφή θα πρέπει να έχεις χαμηλά λειτουργικά έξοδα. Για αυτό δεν έχουμε πλοία στο ελληνικό νηολόγιο.”

Για το αν θα κάνει επενδύσεις στη στεριά ο Πόλυς Β. Χατζηιωάννου δήλωσε: “Ως οικογένεια είμαστε ανοιχτοί σε επενδύσεις στη στεριά. Όμως το 95% της επιχειρηματικής μας δραστηριότητας είναι και θα είναι στη ναυτιλία. Όμως ακόμη και στη Ναυτιλία περιοριστήκαμε σε ένα τύπο πλοίου, στα φορτηγά, όπου είμαστε αν όχι οι καλύτεροι από τους καλύτερους σε αυτό που κάνουμε”.

Για πιθανά σχέδια επέκτασης του στόλου σε μεγαλύτερο αριθμό από τα πλοία που έχει σήμερα είπε: “Έχουμε 40 πλοία στο νερό συν εννέα υπό ναυπήγηση τα οποία θα παραλάβουμε μέσα στους επόμενους 20 μήνες. Το ζητούμενο δεν είναι ο αριθμός πλοίων αλλά η κερδοφορία. Για μία εταιρεία που την τρέχει προσωπικά ο πλοιοκτήτης της στη λογική του hands on, υπάρχει ένα όριο. Αν μεγαλώσει πολύ ο στόλος τότε κατά το κοινώς λεγόμενο “χάνεται η μπάλα.” Αυτό που μετράει είναι η ποιότητα των πλοίων και η αξιοπιστία της εταιρείας προς τους τρίτους” και συνέχισε:

“Πάμε με τον σταυρό στο χέρι στην εταιρική μας διακυβέρνηση. Δεν θέλω πολλά βαπόρια. Η ανανέωση του στόλου είναι το κριτήριο και η προσαρμογή στις νέες τεχνολογίες, στις νέες μηχανές. Όμως ακόμα δεν ξέρουμε ποιο θα είναι το καύσιμο που θα καίνε τα πλοία μετά το 2030. Σε κάθε περίπτωση θέλουμε να είμαστε μπροστά από τις εξελίξεις” για να προσθέσει:

Κάθε πλοίο για τις δεκαετίες μετά το 2030 δεν θα στοιχίζει 30 εκατομμύρια δολάρια. Αλλά θα επενδύονται σε αυτό άλλα 20 εκατομμύρια εξτρά έξοδο για τοποθέτηση μηχανών που θα κινούνται με τα νέα εναλλακτικά καύσιμα. Για να συμβεί αυτό χρειάζεσαι επενδυτές και πρέπει να είσαι αξιόπιστος”.

Ο Πόλυς Β. Χατζηιωάννου δήλωσε αισιόδοξος για την εικόνα της ναυλαγοράς τα επόμενα δύο χρόνια. Όπως είπε βάσει των διαπραγματεύσεων με τους ναυλωτές και το κλείσιμο συμφωνιών και βάσει του FFA-Freight Forward Agreeements το 2022 ο ημερήσιος ναύλος για ένα φορτηγό τύπου Panamax θα κυμαίνεται στα 23.000-25.000 δολάρια και ένα Capesize που είναι τα φορτηγά μεγάλης χωρητικότητας από 28.000 έως 30.000 δολάρια. Για το 2023 ο ημερήσιος ναυλος θα είναι για τα Panamax 16.500 δολάρια και για τα Capesize 21.000 δολάρια.

Με προσεκτικά μελετημένες κινήσεις και τη μεθοδικότητα ενός σκακιστή, η Safe Bulkers, συμφερόντων του κ. Πόλυ Βάσου Χατζηιωάννου, προετοιμάζει το μέλλον της σε ένα ακραιφνώς ανταγωνιστικό περιβάλλον, όπως θα διαμορφωθεί από το 2023 με τους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς αλλά και τις απαιτήσεις σε θέματα περιβάλλοντος, κοινωνίας και εταιρικής διακυβέρνησης (ESG).

Αποχαιρετώντας το 2021, η εταιρεία, η μετοχή της οποίας διαπραγματεύεται στη χρηματαγορά της Νέας Υόρκης από το 2008, βρίσκεται σε προνομιακή θέση εκκίνησης αφού:

1 Μείωσε τον δανεισμό της κατά περισσότερα από 200 εκατ. δολάρια μέσα σε έναν χρόνο, από τα περίπου 600 εκατ. που ήταν στις αρχές του 2021.

2 Διατηρεί ισχυρή ρευστότητα πάνω από 230 εκατ. δολάρια, εκ των οποίων πάνω 100 εκατ. βρίσκονται στα ταμεία της και πάνω από 130 εκατ. σε πιστοληπτικές γραμμές (credit lines).

3 Ο λόγος δανεισμού της προς τα περιουσιακά της στοιχεία (assets) είναι περίπου στο 30%, ήτοι τα δάνεια αντιστοιχούν περίπου στο 30% των περιουσιακών της στοιχείων.

4 Εχει προχωρήσει εγκαίρως στη διαδικασία ανανέωσης του στόλου της, που αποτελείται από φορτηγά πλοία.

Ειδικότερα:

α) Έχει πουλήσει επτά μεγάλης ηλικίας πλοία και στη θέση τους αγόρασε τέσσερα νεότερα μεταχειρισμένα.

β) Το ναυπηγικό πρόγραμμά της περιλαμβάνει συνολικά εννέα φορτηγά πλοία με συμβόλαια σε γιαπωνέζικες γιάρδες συνολικής αξίας 280 εκατομμυρίων δολαρίων. Η παράδοσή τους θα αρχίσει από το β’ τρίμηνο του 2022. ‘Όπως επεσήμανε ο Πόλυς Β. Χατζηιωάννου όταν υπεγράφησαν οι παραγγελίες πριν από 18 μήνες η αξία ναυπήγησης ενός πλοίου ήταν στα 30 εκατομμύρια δολάρια ενώ σήμερα έχουν ανέλθει στα 40-43 εκατομμύρια. “Τοποθετηθήκαμε σωστά και στην κατάλληλη στιγμή. Στη Ναυτιλία όλα είναι θέμα σωστού timing. Παραγγείλαμε πριν γεμίσουν τα ναυπηγεία” επεσήμανε.

Από αυτά τρία είναι Post-Panamax, μεταφορικής ικανότητας 87.000 τόνων το καθένα, και έξι Kamsarmax μεταφορικής ικανότητας 82.000 τόνων το καθένα.

Είναι αξιοσημείωτο ότι θα ναυπηγηθούν βάσει των πιο σύγχρονων προδιαγραφών που υπάρχουν σήμερα στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία και εφαρμόζονται μετά το 2025. Συγκεκριμένα, καλύπτουν τις προϋποθέσεις που αφορούν τη μειωμένη εκπομπή των αερίων του θερμοκηπίου κατά 30% (GHG – EEDI Phase 3) σε σύγκριση με το 2008 και τις προϋποθέσεις NOx Tier III για λιγότερες εκπομπές οξειδίων του αζώτου.

γ) Πρόσφατα αγόρασε ένα second hand capesize φορτηγό ναυπηγήσεως  2014, γιαπωνέζικων συμφερόντων έναντι 33,8 εκατομμυρίων δολαρίων. Το συγκεκριμένο πλοίο τον περασμένο Οκτώβριο έκανε 41,8 εκατ. δολ. Είναι μεταφορικής ικανότητας 181.000 τόνων και θα μετονομαστεί σε MV Maria. Η αγορά έγινε με ίδια κεφάλαια και αναμένεται να παραδοθεί στην εταιρεία μέσα στον Φεβρουάριο. Αυτό θα είναι το 6ο Cape και 40o συνολικά πλοία του στόλου μας. Το MV Maria είναι αδελφό πλοίο του προσφάτως αποκτηθέντος MV Stelios Υ και αγοράστηκε όπως πιστεύουμε σε ανταγωνιστική τιμή, αφού εκμεταλλευτήκαμε  την αδύναμη αυτή την περίοδο ναυλαγορά των Cape.

Ο πρόεδρος της Safe Bulkers, δρ Λουκάς Μπαρμπαρής, τόνισε:

«Είμαστε μια εταιρεία με δανεισμό κοντά στο σημείο που εμείς θεωρούμε βέλτιστο, με ισχυρή ρευστότητα και σημαντική πρόσβαση σε πιστωτικές γραμμές, που μας δίνουν τη δυνατότητα να κάνουμε επενδύσεις, να ανανεώνουμε και να εκσυγχρονίζουμε τον στόλο μας και να αντιμετωπίζουμε μελλοντικές ευκαιρίες και προκλήσεις της ναυλαγοράς».

Η έγκαιρη ανανέωση του στόλου της Safe Bulkers τη φέρνει μπροστά στον ανταγωνισμό, αφού οι συνθήκες αλλάζουν με ραγδαίο ρυθμό.

«Το 80% του υφιστάμενου παγκόσμιου στόλου φορτηγών πλοίων δεν εντάσσεται στις κατηγορίες GHG – EEDI Phase 1 και 2 του IMO, που προϋποθέτουν μειωμένες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά 10% και 20% αντίστοιχα σε σχέση με το 2008, ενώ η κατηγορία Phase 3 εφαρμόζεται μετά το 2025. Αυτό σημαίνει ότι από την 1η Ιανουαρίου του 2023, οπότε θα αρχίσει η εφαρμογή των νέων αυστηρών περιβαλλοντικών κανονισμών για μείωση κατανάλωσης καυσίμου, δεν θα μπορούν τα πλοία αυτά να ανταγωνιστούν τα σύγχρονα. Θα πρέπει, μεταξύ άλλων, να κάνουν slow steaming, δηλαδή να μειώσουν την ταχύτητα ταξιδιού.
Αυτό το γεγονός σε συνδυασμό ότι δεν έχουν μπει πολλές παραγγελίες για ναυπηγήσεις φορτηγών πλοίων, εξαλείφει τον κίνδυνο για υπερπροσφορά χωρητικότητας που οδηγεί στη μείωση των ναύλων, άρα και των εσόδων για τις εταιρείες. Οι πιο πολλοί επέλεξαν να βάλουν παραγγελίες για πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και για δεξαμενόπλοια».

Διαβάστε ακόμα: 

Επενδυτική «απόβαση» των Αμερικανών σε ελληνικές εταιρείες τεχνολογίας  

Τιμές καυσίμων: Σπάει το φράγμα των 2 ευρώ η αμόλυβδη βενζίνη – Οι περιοχές με τις πιο χαμηλές και τις πιο υψηλές τιμές (vid) 

Metaverse: Τι είναι, επιτέλους, αυτό για το οποίο μιλάνε όλοι;

Exit mobile version