Οι γεωπολιτικές εξελίξεις στη Μέση Ανατολή, ειδικά μετά την έναρξη των ισραηλινο-παλαιστινιακών συγκρούσεων, απασχολούν έντονα και τους Έλληνες εφοπλιστές. Τέσσερις από αυτούς μίλησαν στο 25ο Συνέδριο του Marine Money που διεξάγεται στο Ίδρυμα Ευγενίδη. Πρόκειται για τον Πέτρο Παππά, τον δρ Ιωάννη Κούστα τον Λέοντα Πατίτσα, ιδρυτή και επικεφαλής της Atlas Maritime, τον Γεράσιμο Καλογηράτο, διευθύνοντα σύμβουλο της Capital Product Partners του Όμιλου Capital, συμφερόντων Βαγγέλη Μαρινάκη, και τον Ηλία Σακέλλη, συνεταίρο της Borealis Maritime, οι οποίο εξέφρασαν την ελπίδα να μην εξαπλωθούν οι πολεμικές συρράξεις.
Όσον αφορά το καθαρά επιχειρηματικό κομμάτι όπως σε κάθε κρίση και αποσταθεροποίηση που προκαλούν οι γεωπολιτικές εξελίξεις, η ναυτιλία είναι ο κλάδος που ευνοείται με τις τιμές των ναύλων, ειδικά για όσες εταιρείες μεταφέρουν ενέργεια, δηλαδή πετρέλαιο και LNG.
Ο Πέτρος Παππάς επικεφαλής της εισηγμένης στην αμερικανική χρηματαγορά, Star Bulk που έχει στόλο από φορτηγά πλοία είπε: «Οι γεωπολιτικές εξελίξεις επηρεάζουν πάντοτε τη ναυτιλία. Φοβάμαι ότι εάν το Ισραήλ μπει στη Γάζα, η κίνηση αυτή θα έχει μεγάλες επιπτώσεις σε παγκόσμιο επίπεδο. Οι ΗΠΑ είναι εκεί. Αν εμπλακεί το Ιράν τότε δεν ξέρω πως θα εξελιχθεί. Συνήθως οι αναταραχές βγαίνουν σε καλό για τη ναυτιλιακή βιομηχανία. Το είδαμε πρόσφατα με την πανδημία αλλά και στον πόλεμο στην Ουκρανία. Σίγουρα οι συγκρούσεις στη Μέση Ανατολή θα έχουν επιπτώσεις στην τιμή του πετρελαίου η οποία θα αυξηθεί. Όμως ελπίζω να μην υπάρξει κλιμάκωση. Κανείς δεν μπορεί να κάνει πρόβλεψη».
Ο δρ Ιωάννης Κούστας της Danaos είπε: «Ήμουν στο Τελ Αβίβ πριν τρεις εβδομάδες. Δεν θα μπορούσα με τίποτα να φανταστώ ότι θα γινόταν κάτι τέτοιο. Όλα έδειχναν ειρηνικά. Οι εξελίξεις είναι απρόβλεπτες. Είναι όμως και μία ευκαιρία να αφυπνιστεί η παγκόσμια κοινωνία για το παλαιστινιακό ζήτημα το οποίο είχε ξεχαστεί. Ελπίζω ότι δεν θα επιδεινωθεί η κατάσταση. Οι ΗΠΑ είναι πλέον κύριος εξαγωγεας πετρελαίου οπότε εάν χρειαστεί θα λειτουργήσει σταθροποιητικά.»
Ο Λέων Πατίτσας ανέφερε: «Το Ιράν είπε ότι τελειώνει ο χρόνος της διπλωματίας. Αν μπει στην εξίσωση τότε θα υπάρξουν επιπτώσεις στην τιμή του πετρελαίου ενώ θα ανέβει και η τιμή των ναύλων. Ελπίζουμε να μην επεκταθεί ο πόλεμος και αυτό θα είναι καλό για όλους. Οι ΗΠΑ κάνουν ότι μπορούν για να μην γενικευτεί ο πόλεμος. Αν επεκταθούν οι συγκρούσεις το γεγονός αυτό θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στην παγκόσμια οικονομία, στον πληθωρισμό και τις εκλογές των ΗΠΑ.
Ο Γεράσιμος Καλογηράτος ανέφερε μεταξύ άλλων: «Ελπίζω να επικρατήσει η ειρήνη. Τα τελευταία δύο χρόνια ξυπνάμε κάθε πρωί και βρισκόμαστε απέναντι σε νέες καταστάσεις. Με την κατάσταση στη Μέση Ανατολή όσον αφορά το καθαρά επιχειρηματικό κομμάτι της ναυτιλία οι τιμές των καυσίμων, της ενέργειας θα ανέβουν και θα επωφεληθούν τα δεξαμενόπλοια και τα πλοία μεταφοράς LNG. Από την άλλη οι υψηλές τιμές ενέργειας θα πλήξουν την παγκόσμια οικονομία και τους καταναλωτές. Φοβάμαι τι θα γίνει μετά από μία τέτοια σύγκρουση όπως η ισραηλινο-παλαιστινιακή.
Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε για το θέμα αυτό και ο Ηλίας Σακέλλης συνεταίρος στην Borealis Maritime: «Χρειάζεται υπομονή. Ο πόλεμος στην Ουκρανία συνεχίζεται και υπάρχουν και άλλα μέτωπα παγκοσμίως εκτός από εκείνο της Μέσης Ανατολής. Είναι δύσκολο να κάνει κάποιος προβλέψεις για το τι θα συμβεί. Σε καθαρά επιχειρηματικό πλαίσιο οι γεωπολιτικές κρίσεις ευνοούν τη ναυτιλιακή βιομηχανία.
Διαβάστε ακόμη
Προς κατάργηση η προκαταβολή φόρου για επαγγελματίες
ΔΕΣΦΑ: Μειωμένη κατά 15,38% σε σχέση με πέρυσι η κατανάλωση φυσικού αερίου το εννεάμηνο
Πιτσιλής: Έτσι θα γίνει η διασύνδεση των POS με τις ταμειακές μηχανές – Το χρονοδιάγραμμα (vid)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ