Η κρουαζιέρα στην Ελλάδα ανθεί το 2022. Σύμφωνα με την εικόνα του κλάδου, μετά το καλοκαιρινό τρίμηνο και με βάση τις κρατήσεις για τον Σεπτέμβριο, αναμένονται συνολικά 3.420 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων σε ελληνικά λιμάνια και 3,5 εκατομμύρια επιβάτες. Tο 2021 στα ελληνικά λιμάνια έγιναν 2.064 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων με 1.418.315 επιβάτες, έναντι 3.979 πλοίων με 5.552.384 επιβάτες το 2019, κατά το οποίο δεν υπήρχαν υγειονομικά πρωτόκολλα λόγω της πανδημίας.
«Εχοντας περάσει ένα μεγάλο μέρος της θερινής περιόδου μέχρι τα τέλη του Αυγούστου, ίσως είναι ώριμο να ανατρέξουμε σε κατά προσέγγιση αποτελέσματα που αφορούν τον τομέα της κρουαζιέρας, αλλά να εντοπίσουμε και τα οφέλη που προσέφερε μέχρι στιγμής ο συγκεκριμένος κλάδος», επισημαίνει στο «business stories» o κ. Θεόδωρος Κόντες, τέως πρόεδρος της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ) και διευθυντής της Μajestic International Cruises.
«Σύμφωνα με τις προβλέψεις που είχαμε κάνει, περιμέναμε αυξημένο αριθμό πλοίων και φυσικά αυξημένες προσεγγίσεις στους ελληνικούς προορισμούς. Είναι όμως γεγονός ότι τα περισσότερα πλοία είχαν και εξακολουθούν να έχουν περιορισμένο αριθμό επιβατών σε σύγκριση με το 2019 στην πληρότητά τους. Τα στοιχεία που έχουμε συγκεντρώσει έως τώρα δείχνουν ότι η πληρότητα των επιβατών κυμαίνεται κατά μέσο όρο για τα μεν mega cruisers στο 50%-60%, για τα δε μικρότερα πλοία ίσως ανεβαίνει στο 80%-95%.
Ετσι, λοιπόν, με τα κατά προσέγγιση στοιχεία για προορισμούς κρουαζιέρας σε όλη την επικράτεια, μέχρι τα τέλη Αυγούστου φαίνεται ότι συγκεντρώνονται περίπου 2.810 προσεγγίσεις με συνολικές επιβατο-αφίξεις περίπου 2,9 εκατομμυρίων τουριστών.
Αν σε αυτό τον αριθμό υπολογιστούν ένας καλός Σεπτέμβριος και ικανοποιητικοί Οκτώβριος και Νοέμβριος, προβλέπουμε ότι θα είμαστε εξ ολοκλήρου σε ικανοποιητικά επίπεδα, με 3.420 αφίξεις πλοίων και περίπου 3,5 εκατομμύρια επιβατοαφίξεις».
Οσον αφορά τα οικονομικά αποτελέσματα που προβλέπονται από τη λειτουργία των κρουαζιερόπλοιων στην Ελλάδα, είναι αρκετά δύσκολο να υπολογιστούν, σύμφωνα με τον κ. Κόντε:
«Ελπίζουμε ότι θα υπερβούμε τα 350 εκατ. ευρώ το 2022. Είναι τα έσοδα από τη δραστηριότητα των κρουαζιερόπλοιων τα οποία δημιουργούν συνολικά στους προορισμούς όπου καταπλέουν, χωρίς να υπολογίζουμε άλλες δραστηριότητες, όπως επισκευές, εφοδιασμούς κ.λπ. Βάσει αυτών, οι μελλοντικές προβλέψεις δείχνουν ότι το 2024 θα φτάσουμε τα αποτελέσματα του 2019 και ίσως οριακά τα υπερβούμε».
Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε ο Διεθνής Οργανισμός Κρουαζιέρας (CLIA), περίπου 87 από τα 279 πλοία-μέλη του θα ταξιδεύουν στις ελληνικές θάλασσες και προορισμούς, με τα 47 από αυτά να κάνουν homeporting στα λιμάνια μας. Συνολικά, 26 διαφορετικές εταιρείες θα επισκεφτούν φέτος ελληνικούς προορισμούς ξεπερνώντας τα στοιχεία όλων των προηγούμενων ετών.
Οσον αφορά την ανθρωπογεωγραφία των τουριστών που επισκέφτηκαν μέσω κρουαζιέρας την Ελλάδα, οι Αμερικανοί (ΗΠΑ) είναι στην κορυφή. Ακολουθούν οι Ευρωπαίοι, οι Νοτιοαμερικανοί και κατόπιν κάτοικοι από διάφορες άλλες χώρες της Ανατολικής Ευρώπης και περιορισμένα της Τουρκίας.
«Βέβαια πρέπει να σημειωθεί ότι έχουν χαθεί ολοκληρωτικά οι αγορές της Ρωσίας και της Ουκρανίας λόγω του πολέμου, καθώς και της Κίνας και γενικότερα της Ασίας λόγω των περιορισμών που οφείλονται στην πανδημία. Τέλος, η αγορά της Τουρκίας είναι πολύ περιορισμένη λόγω της υποτίμησης της τουρκικής λίρας που αυξάνει κατά πολύ το κόστος της κρουαζιέρας σε ευρώ και δολάρια», σχολιάζει σχετικά ο κ. Κόντες.
Τόσο η μεγάλη καταστροφή που έζησε ο κλάδος, το 2020 λόγω της πανδημίας, με ακινητοποιημένο το 90% των πλοίων, όσο και τα οικονομικά προβλήματα που αντιμετώπισαν και εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν οι ναυτιλιακές εταιρείες και οι operators μάς οδήγησαν σε ένα περιορισμένο ξεκίνημα το 2021, ενώ το 2022 φαίνεται αρκετά βελτιωμένο.
Το 2020 στην ελληνική επικράτεια είχαμε μόνο 210 προσεγγίσεις και 67.528 επιβατοαφίξεις, ενώ το 2021 εξασφαλίσαμε 1.957 προσεγγίσεις και 1.316.662 επιβατοαφίξεις.
«Η προθυμία της Ελλάδας να εξυπηρετηθούν τα πλοία κατά το διάστημα της πανδημίας, η τήρηση των πρωτοκόλλων στους λιμένες κατά την επανεκκίνηση, αλλά και οι περιορισμοί λειτουργίας σε άλλους προορισμούς είναι τα κύρια στοιχεία που οδήγησαν στο ικανοποιητικό ξεκίνημα του κλάδου στη χώρα, με αρκετά μεγάλο αριθμό πλοίων να επιλέγουν ελληνικούς προορισμούς και, επιπλέον και πιο σημαντικό, να επιλέγουν τους ελληνικούς προορισμούς ως homeporting», τονίζει ο τέως πρόεδρος της ΕΕΚΦΝ και συνεχίζει:
«Ενας επιπλέον λόγος που κατά την τρέχουσα περίοδο είχαμε αρκετά αυξημένη κίνηση στην περιοχή μας είναι ο μεγάλος περιορισμός που εφαρμόζεται στην ασιατική αγορά με ελάχιστα πλοία να παραμένουν σε λειτουργία και ένας ικανοποιητικός αριθμός κρουαζιερόπλοιων να έχει μεταφερθεί για τη σεζόν στην περιοχή μας».
Παράλληλα, ένα καυτό και διαχρονικό θέμα που πρέπει να απασχολήσει την κυβέρνηση είναι η επιστροφή της ελληνικής πλοιοκτησίας στην κρουαζιέρα και η απασχόληση των Ελλήνων ναυτικών.
«Η ελληνική πλοιοκτησία στα κρουαζιερόπλοια, αλλά και η απασχόληση Ελλήνων ναυτικών είναι τα δύο κυρίως θέματα με τα οποία θα πρέπει να ασχοληθούν τα αρμόδια υπουργεία για να επιτευχθεί ο στόχος μας με ικανοποιητικά οικονομικά οφέλη. Η ελληνική πλοιοκτησία και η ελληνική σημαία ως στόχος είναι ένα θέμα που εύκολα μπορεί να επιτευχθεί εφαρμόζοντας τακτικές που ήδη έχουν εφαρμοστεί σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Ιταλία, με απελευθέρωση ειδικών συμβάσεων, σύναψη συμβάσεων ξενοδοχειακών υπηρεσιών και οπωσδήποτε μείωση της γραφειοκρατίας, καθώς και με την εφαρμογή δεύτερου νηολογίου.
Οσο για τα πληρώματα, ήδη Ελληνες αξιωματικοί και ναυτικοί χαμηλότερων υπηρεσιών εργάζονται σε αρκετά ξένα πλοία με ικανοποιητικές αποδοχές και συνθήκες, με αποτέλεσμα σήμερα να είναι αρκετά δύσκολη η ανεύρεση πληρωμάτων ιδιαίτερα σε όσους ναυτικούς εργάζονται στη γέφυρα και τη μηχανή. Ετσι, λοιπόν, ίσως είναι αναγκαία η προώθηση ειδικοτήτων για την κάλυψη θέσεων εργασίας που απαιτούνται».
Επίσης, ο κ. Κόντες αναδεικνύει το πρόβλημα έλλειψης ξενοδοχειακού προσωπικού πάνω στα κρουαζιερόπλοια:
«Η παρούσα κατάσταση με την έλλειψη πληρωμάτων επιδεινώνεται στις ημέρες μας ακόμη περισσότερο λόγω του ρωσοουκρανικού πολέμου, που έχει ως αποτέλεσμα την αποχή Ρώσων και Ουκρανών ναυτικών από το επάγγελμα.
Επίσης, λόγω του κορωνοϊού και της μακρόχρονης αδράνειας των κρουαζιερόπλοιων, πολλοί επαγγελματίες που ασχολούνται με αυτό τον κλάδο αναγκάστηκαν να αλλάξουν επαγγελματικό προσανατολισμό για την επιβίωσή τους και μεγάλος αριθμός αυτών δεν δείχνει να επανέρχεται σε αυτόν, κάτι που προκαλεί ελλείψεις σε ναυτικούς του ξενοδοχειακού προσωπικού».
Σχετικά με τις νέες κατασκευές κρουαζιερόπλοιων, τα δεδομένα έχουν αλλάξει αν κάποιος παρακολουθήσει τις νέες παραγγελίες με τα χαρακτηριστικά των συγκεκριμένων πλοίων.
Σύμφωνα με τον κ. Κόντε, οι νέες παραγγελίες διακρίνονται σε:
■ 40 mega cruisers (πλοία άνω των 3.000 επιβατών) υπό κατασκευή ή υπό παραγγελία,
■ 28 πλοία μεσαίου μεγέθους (1.000-3.000 επιβάτες) και μικρά expedition πλοία έως και 500 επιβάτες,
■ 32 πλοία έως και 1.000 επιβάτες, που συμπληρώνουν το order book (βιβλίο παραγγελιών) για ναυπηγήσεις.
Διαβάστε ακόμη
Πρώτη κατοικία: Πώς θα γλιτώσετε το σπίτι σας από τον ηλεκτρονικό πλειστηριασμό
Το φρέσκο γκάλοπ, το φύγε ‘συ – έλα ‘συ στην ΙΝΤΡΑΚΑΤ και στην ΑΒ και το cicerone της Lamda
Έρευνα DHL Trade Growth Atlas: Σε νέα ρεκόρ το παγκόσμιο εμπόριο παρά τα απανωτά σοκ