Τρόπους για την χρηματοδότηση των ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων ώστε να ανανεωθεί ο ακτοπλοϊκός στόλος δρομολογεί η κυβέρνηση και το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
«Αυτή τη στιγμή σε επίπεδο διαπραγμάτευσης στην ΕΕ προσπαθούμε να επιτύχουμε τη σταδιακή μετάβαση της ακτοπλοΐας στην πράσινη εποχή μέχρι το 2030» επεσήμανε ο υπουργός Γιάννης Πλακιωτάκης μιλώντας πρόσφατα ενώπιον στελεχών της ελληνικής ακτοπλοϊας.
«Σε συνεργασία με συναρμόδιους φορείς, το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος και τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, έχουμε αναλάβει τρεις πρωτοβουλίες:
1) Πρασίνισμα του στόλου της ακτοπλοΐας συμβάλλοντας με αυτόν τον τρόπο στην υλοποίηση των διεθνών και ευρωπαϊκών υποχρεώσεων της χώρας
2) Αναβάθμιση της διασυνδεσιμότητας και προσβασιμότητας στις θαλάσσιες ενδομεταφορές είτε επιβατικές είτε εμπορευματικές μέσω των εκσυγχρονισμό των λιμενικών υποδομών και την αναβάθμιση της ποιότητας των θαλασσίων μεταφορών
3) Εμπέδωση και εξασφάλιση της εδαφικής συνοχής υπό το πρίσμα της νησιωτικότητας συμβάλλοντας στη διατήρηση της συνεκτικότητας του νησιωτικού χώρου με παροχές και για κατοίκους αλλά και για επιχειρήσεις».
Στο πλαίσιο αυτό έχει προταθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης μηχανισμός χρηματοδότησης για κίνητρα ανανέωσης του στόλου της ακτοπλοΐας και παράλληλα ειδικό καθεστώς μέσω του προγράμματος Νέαρχος αλλά και του ΕΣΠΑ 21-27.
«Η Ελλάδα είναι το πρώτο κράτος-μέλος που παρουσιάζει μηχανισμό παροχής κινήτρων αντικατάστασης του ακτοπλοϊκού στόλου με περιβαλλοντικά κριτήρια. Πιστεύω ότι πρέπει μέσα στο καλοκαίρι να είμαστε έτοιμοι να παρουσιάσουμε μία συγκεκριμένη και ολοκληρωμένη πρόταση και για συγκεκριμένες γραμμές μέσω πολυετών συμβάσεων» επεσήμανε ο ΥΝΑΝΠ:
Αντιλαμβάνομαι ότι ο δρόμος της μετάβασης σε μία πράσινη ακτοπλοΐα μπορεί να έχει εμπόδια είναι όμως το παρόν και το μέλλον. Τη στιγμή μάλιστα κατά την οποία ο πλανήτης εκπέμπει σήμα κινδύνου και προφανώς όλοι εμείς πρέπει να τον ακούσουμε. Ωστόσο έχουμε επισημάνει σε όλα τα διεθνή fora ότι ο ρόλος των παραγωγών και των προμηθευτών ναυτιλιακών καυσίμων είναι καταλυτικός στην διαδικασία απανθρακοποίησης της ναυτιλίας αλλά και στον βαθμό ευθύνης του εμπορικού διαχειριστή του πλοίου να φροντίζει στη βάση της θεμελιώδους αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει» και κατέληξε λέγοντας:
«Γιατί η αλήθεια είναι ότι έχουν τεθεί τόσο σε επίπεδο ΙΜΟ όσο και Ευρωπαϊκής Ένωσης όμως βλέπουμε ότι δυστυχώς ακόμα δεν έχουμε ούτε συγκεκριμένη τεχνολογία για να φθάσουμε στον στόχο αυτό ούτε συγκεκριμένα εναλλακτικά καύσιμα. Για αυτό και ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έχει κάνει πρόταση για τη δημιουργία Κέντρου Ερευνών για εναλλακτικά καύσιμα αλλά και τεχνολογίας με βάση την Ελλάδα πρόταση την οποία εξετάζει η ΕΕ το εξετάζει.
Οι συγκυρίες είναι δύσκολες. Όμως οι τιμές των καυσίμων είναι αυτές που θα καθορίσουν εν πολλοίς τη βιωσιμότητα των ακτοπλοϊκών εταιρειών. Η προσοχή μας; πρέπει είναι στραμμένη ταυτόχρονα και στο παρόν και στο μέλλον».
Το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος θα διεκδικήσει κονδύλια ύψους 4,5 δισεκατομμυρίων ευρώ από τα ευρωπαϊκά ταμεία σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών τα οποία θα δοθούν για την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου.
Η ακτοπλοΐα συνδέει 116 κατοικίσιμα νησιά στα οποία ζει το 14,6% του πληθυσμού.
Υπολογίζεται ότι τα τρία τέταρτα του υφιστάμενου ακτοπλοϊκού στόλου θα πρέπει να έχει ανανεωθεί έως το 2030.
Η ηλικία των πλοίων το 2020 είναι:
– 13 συμβατικά πλοία με ηλικία άνω των 40 ετών εκ των οποίων τα πέντε, το κάθε ένα ξεχωριστά ανήκει σε μονοβάπορη εταιρεία. Αντιπροσωπεύουν το 12% του στόλου.
– 24 πλοία (4 highspeed Pax και 20 συμβατικά Ro-Pax) έχουν ηλικία μεταξύ 30-40 ετών. Αντιπροσωπεύουν το 23% του στόλου. Πρέπει να αρχίσει η σταδιακή αντικατάσταση ώστε να έχει ολοκληρωθεί η ανανέωση έως το 2030.
– 43 πλοία εκ των οποίων 25 Highspeed (15 Ro-Pax και 10 Pax ) και 18 συμβατικά έχουν ηλικία 20-30 έτη. Η αντικατάστασή τους θα πρέπει να ολοκληρωθεί γύρω στο 2030 καιλίγο αργότερα. Αποτελούν το 41% το στόλου.
-25 πλοία εκ των οποίων 19 και έξι Highspeed (4 RoPax, 2 Pax) νεώτερα της εικοσαετίας. Με τα σημερινά δεδομένα τα πλοία αυτά έχουν μια εικοσαετία ακόμη μέσα στην οποία θα μπορούν να δραστηριοποιούνται και η ανανέωσή τους υπολογίζεται το 2040. Αντιπροσωπεύουν το 24% του ακτοπλοϊκού στόλου.
Υπολογίζεται ότι το κόστος για την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου μέσα στην επόμενη 10ετία θα ανέλθει στα 4,5 δισεκατομμύρια ευρώ, σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς.
Τα δύο δισεκατομμύρια θα πρέπει να δοθούν “άμεσα” και αφορούν 37 πλοία άνω των 30 ετών. Τα άλλα 2,5 δισεκατομμύρια θα δοθούν για ανανέωση με 43 πλοία ηλικίας μεταξύ 20-30 ετών. Για πλοία ηλικίας μικρότερης των 20 ετών δεν υπάρχουν εκτιμήσεις.
Σύμφωνα με τη μελέτη η ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου θα έχει θετικές επιπτώσεις και στο περιβάλλον αφού ευθύνεται για το 1,9% της εκπομπής αερίων του θερμοκηπίων στην Ελλάδα και είναι ο τέταρτος πιο ρυπογόνος στόλος επιβατικών πλοίων μετά του Ηνωμένου Βασιλείου, της Ιταλίας και της Ισπανίας.
Διαβάστε ακόμα:
Στη δίνη των ρωσικών κυρώσεων η ελληνόκτητη ναυτιλία
Πλειστηριασμοί: Το ακίνητο Αγούδημου στην παραλιακή και ένα «διαμάντι» στην Κηφισιά