Σε νομοθετική ρύθμιση προβαίνει το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής πολιτικής για τη δημιουργία Εθνικής Ενιαίας Πλατφόρμας Λιμενικής Κοινότητας. Πρόκειται για Ολοκληρωμένο Πληροφορικό Σύστημα για την ηλεκτρονική υποβολή δεδομένων από τους χρήστες και λοιπούς συναλλασσόμενους με τους λιμένες της χώρας το οποίο είναι προσβάσιμο μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης. Υπάγεται στο νομοσχέδιο που κατέθεσε το ΥΝΑ για την Ολοκληρωμένη Θαλάσσια Πολιτική , την ψηφιοποίηση και εν γένει ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής ναυτιλίας στη μετά -covid εποχή και πιο συγκεκριμένα στο άρθρο 24.
Το κάθε λιμάνι θα έχει το δικό του portal αλλά θα είναι κάτω από την ομπρέλα του Κεντρικού συστήματος. Το σύστημα θα ελέγχει ψηφιακά όλη τη λειτουργία των λιμανιών στο πλαίσιο της ψηφιοποίησής τους.
Στο άρθρο 24 αναφέρονται μεταξύ άλλων:
Η Πλατφόρμα παραμένει καθ’ ολοκληρία υπό κρατική ιδιοκτησία, είναι μοναδική για όλους τους λιμένες της χώρας, τηρείται και λειτουργεί με ευθύνη της Γενικής Γραμματείας Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και τελεί υπό την αποκλειστική εποπτεία της. Το ΥΝΑ δύναται να αναθέσει και σε ιδιώτες το σύνολο ή τμήμα της τεχνικής υλοποίησης του έργου της Εθνικής Ενιαίας Πλατφόρμας Λιμενικής Κοινότητας.
Στην Πλατφόρμα καταχωρίζονται δεδομένα που αφορούν υπηρεσίες λιμένα και εφοδιαστικής αλυσίδας. Η καταχώρηση τρων δεδομένων αυτών πραγματοποιείται σύμφωνα με την εκάστοτε ισχύουσα νομοθεσία περί προστασίας προσωπικών δεδομένων, έχει στόχο την καταγραφή προσφοράς και ζήτησης των υπηρεσιών αυτών κατά τρόπο ομοιογενή και με τη χρήση Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνίας και διενεργείται αποκλειστικά μέσω ηλεκτρονικών διαδικασιών που θεσμοθετούνται ειδικά για τον σκοπό αυτό”.
Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Λιμενικής Πολιτικής , Γιάννης Πλακιωτάκης αφουγκράστηκε τα αιτήματα και τις απόψεις όλων των φορέων οι οποίοι είχαν αντιδράσει στην προσπάθεια της Cosco να κυριαρχήσει με δική της πλατφόρμα ως ιδιωτική εταιρεία. Τώρα θα υπάρχει πλατφόρμα υπό την εποπτεία του Κράτους. Όλα τα λιμάνια εντάσσονται στο σύστημα αυτό και στο άμεσο μέλλον μπορεί να επεκταθεί σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα όπως αεροδρόμια κλπ.
Ο Γιάννης Πλακιωτάκης το έχει χαρακτηρίσει «έργο σημαία της ψηφιοποίησης του συστήματος παροχής λιμενικών υπηρεσιών και στοιχείο αναβάθμισης της ανταγωνιστικότητας των λιμένων.»
Τον περασμένο Φεβρουάριο, κορυφώθηκε η κόντρα μεταξύ ναυτιλιακών και επιχειρηματικών φορέων του λιμανιού και της θυγατρικής της Cosco, της Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά-ΣΕΠ η οποία έθεσε σε λειτουργία την πρώτη ηλεκτρονική πλατφόρμα Λιμενικής Κοινότητας της Ελλάδας.
Οι φορείς του λιμανιού, δηλαδή το Nαυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος, η Διεθνής Ναυτική Ένωση και το Βιομηχανικό-Εμπορικό Επιμελητήριο Πειραιά αλλά και οι χρήστες- οι πωλητές, οι μεταφορείς, οι αγοραστές- δεν αποδέχθηκαν μία ιδιωτική εταιρεία όπως η ΣΕΠ-Cosco να δημιουργεί και να διαχειρίζεται μία τέτοια εφαρμογή και μάλιστα να υποχρεώνει τους πάντες να εγγραφούν σε αυτή αν θέλουν να εξυπηρετούνται από το λιμάνι του Πειραιά και την Cosco πληρώνοντας ένα αντίτιμο.
Με την πλευρά των φορέων συστρατεύτηκε και η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών. Ο πρόεδρός της, Θεόδωρος Βενιάμης, είχε στείλει επιστολή στους υπουργούς Οικονομικών, Ανάπτυξης, Ψηφιακής Πολιτικής, Ναυτιλίας καθώς και στην ΑΔΑΕ -Αρχή Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών, τονίζοντας ότι δεν μπορεί μία ιδιωτική εταιρεία να δημιουργεί μονοπωλιακή κατάσταση στο λιμάνι αλλά τα ο συγκεκριμένο σύστημα-πλατφόρμα θα πρέπει να συμβαδίζει με την Λιμενική Πολιτική της χώρας.
Θέση είχε πάρει και η Δημόσια Αρχή Λιμένων η οποία με ανακοίνωση της τονίζει ότι το θέμα δεν αφορά απλώς μια συμφωνία ιδιωτικών εταιρειών αλλά εντάσσεται σε αυτό που ορίζεται ως δημόσια λιμενική πολιτική.
Διαβάστε ακόμη:
Swap ομολόγων: Λύση win win για Δημόσιο και τράπεζες – Πόσα κερδίζουν
Μιχάλης και Χρήστος Παπαέλληνας: Αναζητώντας τον «λευκό ιππότη» για τη Notos Com
Αποζημιώσεις ενοικίων: Αναζητούνται 60.000 ιδιοκτήτες που δεν έχουν δηλώσει ΙΒΑΝ