© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Ολοένα και πιο δυναμικά εισέρχεται στον χάρτη των εμπορικών μεταφορών και της κρουαζιέρας το λιμάνι του Ηρακλείου, το οποίο πέρασε στον Όμιλο Γκριμάλντι (Grimaldi Euromed SpA – Μινωικές Γραμμές) – έχει εξαγοράσει το πλειοψηφικό πακέτο σε ποσοστό 67% αντί 80 εκατ. ευρώ.
«Είναι σημαντική η ανάληψη της ευθύνης της λειτουργίας του λιμανιού, αλλά και των επενδύσεων που θα γίνουν από έναν πολύ αξιόλογο ξένο επενδυτή έναντι ενός επίσης πολύ σημαντικού τιμήματος», είχε επισημάνει ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του στα γραφεία του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου στις αρχές του Ιουνίου 2024, για να προσθέσει: «Σημαντικές επενδύσεις θα δρομολογηθούν στο λιμάνι, θα δημιουργήσουν πολλές θέσεις εργασίας, θα τονώσουν ακόμα περισσότερο την αναπτυξιακή διάσταση της Κρήτης, θα υποδεχθούμε περισσότερα κρουαζιερόπλοια. Ενα πολύ σημαντικό λιμάνι, πύλη εισόδου και εξόδου για την εμπορική δραστηριότητα του νησιού μας».
Η αναφορά του πρωθυπουργού στην κρουαζιέρα έχει τη δική της σημασία. Το λιμάνι του Ηρακλείου αλλά και ο νέος ιδιοκτήτης του δίνουν μεγάλο βάρος στον θαλάσσιο τουρισμό και ειδικά στην κρουαζιέρα: «Το 2023 καταγράψαμε ρεκόρ 15ετίας στο λιμάνι μας με 253 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων και 382.981 επιβάτες έναντι 227 προσεγγίσεων και 304.257 επιβατών το 2022», αναφέρει ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΗ Μηνάς Παπαδάκης. Για το 2024 επισημαίνει: «Για το σύνολο του 2024 αναμένονται 270 προσεγγίσεις και περίπου 450.000 επιβάτες. Φέτος έχουμε τη χαρά να υποδεχτούμε ξανά τα πλοία της TUI Cruises με εβδομαδιαία homeporting που ξεκίνησαν από την 1η Απριλίου και θα συνεχιστούν μέχρι το τέλος Οκτωβρίου με συνολικά 38 homeporting».
Για το 2025 προβλέπει: «Και το 2025 αναμένεται να είναι ανοδικό. Τα μηνύματα είναι αισιόδοξα με τις έως τώρα αναμενόμενες προσεγγίσεις να είναι 300 με 500.000 επιβάτες».
Τα σχέδια Γκριμάλντι
Ο Εμανουέλε Γκριμάλντι από την πρώτη στιγμή που άρχισε να διεκδικεί το λιμάνι του Ηρακλείου είχε αποκαλύψει για τα επενδυτικά του σχέδια: «Ο αληθινός μας στόχος είναι η ανάπτυξη της κρουαζιέρας. Γιατί το Ηράκλειο έχει να δείξει τον Μινωικό πολιτισμό, ένα υπέροχο μουσείο και το Παλάτι της Κνωσού.
Πρόκειται για μια κληρονομιά προς την ανθρωπότητα και πιστεύω ότι πολλοί άνθρωποι πρέπει να ενδιαφερθούν να μάθουν για τον Μινωικό πολιτισμό που αναπτύχθηκε πρώτος απ’ όλους τους άλλους πολιτισμούς. Ισως είναι και ο τόπος απ’ όπου άρχισε να δημιουργείται, να αναπτύσσεται η Ευρώπη».Από την πλευρά του, ο διευθύνων σύμβουλος των Μινωικών Γραμμών του ομίλου Grimaldi Λουκάς Σιγάλας έχει δηλώσει: «Ως μέλος του νέου επενδυτικού σχήματος το οποίο αναλαμβάνει τη διαχείριση του Λιμένος Ηρακλείου, δηλώνω ότι η κρουαζιέρα θα αποτελέσει έναν από τους κυριότερους πυλώνες ανάπτυξης.
Πιστεύουμε ως όμιλος πάρα πολύ στην κρουαζιέρα. Αλλωστε ύστερα από ένα μικρό διάλειμμα λόγω της πανδημίας, όλοι διαπιστώνουμε ότι και πάλι αναπτύσσεται δυναμικά παγκοσμίως. Η κρουαζιέρα θα αναδειχθεί σε μεγάλο πυλώνα ανάπτυξης του λιμανιού του Ηρακλείου».
Η έρευνα
Στο μεταξύ, πριν από λίγες ημέρες, σε ειδική εκδήλωση στο Ηράκλειο, παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα των μελετών του Κέντρου Ερευνών του Πανεπιστημίου Πειραιώς, με κύρια σημεία την τάση καθώς και την ανάλυση των ευκαιριών και προοπτικών βάσει του Κοινωνικού & Οικονομικού Απολογισμού της Κρουαζιέρας στο μεγάλο λιμάνι της Κρήτης.
Η μελέτη πραγματοποιήθηκε με την επιστημονική ευθύνη των καθηγητών Θάνου Πάλλη (Τμήμα Ναυτιλιακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιώς) και του αναπληρωτή καθηγητή Γιώργου Βαγγέλα, του Τμήματος Διαχείρισης Λιμένων και Ναυτιλίας του ΕΚΠΑ. Ο κ. Πάλλης τόνισε ότι η μελέτη είναι σε έναν βαθμό μοναδική, καθώς συµµετείχε στην έρευνα ένας σημαντικός αριθμός επιβατών, πολύ μεγαλύτερος από παρόμοιες μελέτες που διεξήχθησαν σε άλλα λιμάνια.
Τα κυριότερα συμπεράσματα είναι τα εξής:
- Στα 60,2 εκατ. ευρώ είναι το συνολικό οικονομική όφελος της κρουαζιέρας στο Ηράκλειο και την ευρύτερη περιοχή την περίοδο Μάιος 2023 – Μάιος 2024.
- Το άμεσο οικονομικό όφελος της κρουαζιέρας διαμορφώθηκε στα 36,05 εκατ. ευρώ.
- Η κρουαζιέρα που πραγματοποιήθηκε την περίοδο 2023-2024 συντήρησε 521 θέσεις πλήρους απασχόλησης.
- Η µέση δαπάνη ανά επιβάτη κρουαζιέρας στην πόλη του Ηρακλείου διαμορφώθηκε στα 45,2 ευρώ.
- Οι δαπάνες για αγορές και µεταφορές αποτελούν το 56,7% της δαπάνης κάθε επιβάτη. Το μέγεθος της δαπάνης είναι παρόμοιο µε τη µέση δαπάνη σε άλλα λιμάνια κρουαζιέρας (ports-ofcall).
- Το 47% των επιβατών κρουαζιέρας συµµετείχε σε οργανωμένες εκδρομές, δημιουργώντας προστιθέμενη αξία στην τοπική οικονομία της τάξης των 7.678.732 εκατ. ευρώ.
- Ορισμένες εταιρείες κρουαζιέρας περιλαμβάνουν το κόστος των εκδρομών στην τιμή του εισιτηρίου κρουαζιέρας και απορροφούν ένα σημαντικό τμήμα της προστιθέμενης αξίας. Το γεγονός αυτό έχει συνυπολογιστεί για την εξαγωγή των τελικών αποτελεσμάτων της μελέτης και την εκτίμηση των άμεσων οικονομικών επιπτώσεων.
- Τα µέλη του πληρώματος ξοδεύουν σημαντικό ποσό, καθώς κάθε µέλος δαπανά κατά µέσο όρο 182,95 ευρώ.
- Το δε 53% των δαπανών των µελών του πληρώματος αφορά αγορές σε καταστήματα.
- Μόνο το 20% των µελών του πληρώματος αποβιβάζεται στον προορισμό.
Σχετικά με τα ποιοτικά οφέλη της κρουαζιέρας, το Ηράκλειο ως προορισμός επωφελείται σημαντικά από το φαινόμενο που είναι γνωστό ως «word of mouth», µε τους επιβάτες κρουαζιέρας να αποτελούν τους καλύτερους πρεσβευτές της πόλης:
- Το 72% των επιβατών θα προτείνει σε φίλους και συγγενείς το Ηράκλειο ως προορισμό διακοπών.
- Το 29,1% των επιβατών θα επιστρέψει για διακοπές στο Ηράκλειο.
Σε ό,τι αφορά την αξιολόγηση του προορισμού, σύμφωνα µε τα ευρήματα της μελέτης το Ηράκλειο διαθέτει τις δομικές εκείνες παραμέτρους που επιτρέπουν τη θετική αξιολόγησή του από τους επιβάτες κρουαζιέρας. Η φιλικότητα των ανθρώπων, το αίσθημα ασφάλειας και η καθαριότητα ήταν από τις παραμέτρους που αξιολογήθηκαν ιδιαίτερα θετικά από τους επιβάτες κρουαζιέρας.
Περιθώρια βελτίωσης
Ωστόσο, η έλλειψη σημείων τουριστικής πληροφόρησης και η καθαριότητα ήταν αυτά που έτυχαν αρνητικής κριτικής. Οπως επισημαίνεται στην έρευνα, «υπάρχει αξιοσημείωτο περιθώριο για βελτίωση σε συγκεκριμένα πεδία ώστε να μεγιστοποιηθεί η θετική αξιολόγηση του προορισμού και να δημιουργηθούν πρόσθετες ροές επιβατών που θα θέλουν να επισκεφθούν το Ηράκλειο».
Αναλύοντας τις επιλογές τόσο των επιβατών όσο και των εταιρειών, περισσότερο από 87% των επιβατών κρουαζιέρας επιλέγει την κρουαζιέρα με βασική πηγή των επιβατών που επισκέπτονται το Ηράκλειο να είναι οι ΗΠΑ (45,8% του δείγματος).
Το 60,6% του δείγματος ήταν ηλικιωμένοι (άνω των 60 ετών). Το δε 80,8% των επιβατών κρουαζιέρας επισκέπτεται το Ηράκλειο για πρώτη φορά. Υπάρχει συνεπώς περιθώριο για τη διαμόρφωση στρατηγικής & μάρκετινγκ σε ό,τι αφορά την προσέλκυση επιβατών και από άλλες χώρες, καθώς και την προσέλκυση επιβατών νεότερων ηλικιών.
Η εποχικότητα της κρουαζιέρας στο Ηράκλειο δεν είναι επικεντρωμένη σε συγκεκριμένη περίοδο. Ο προορισμός έχει κίνηση κρουαζιέρας καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, µε την πλειονότητα των προσεγγίσεων να πραγματοποιείται τους καλοκαιρινούς και φθινοπωρινούς μήνες. Το επόμενο συμπέρασμα είναι ότι ο βαθμός ικανοποίησης των τουριστών από τις υπηρεσίες και τα προϊόντα του Ηρακλείου επηρεάζουν θετικά μια μελλοντική επίσκεψη. Από τα σημαντικότερα ευρήματα της έρευνας είναι η ικανοποίηση των επιβατών κρουαζιέρας, όπως αντικατοπτρίζεται στο γεγονός ότι το 90,1% των επιβατών δηλώνει ότι μετά την επίσκεψη που πραγματοποίησε είναι εξαιρετικά έως αρκετά πιθανό να συστήσει το Ηράκλειο ως προορισμό τουριστικής επίσκεψης.
Τέλος, προέκυψε ότι η εντύπωση που είχε ο επιβάτης του κρουαζιερόπλοιου πριν επισκεφθεί τον προορισμό Ηράκλειο δεν επηρέασε αρνητικά τη συνολική του εικόνα μετά την επίσκεψή του. Κάτι το οποίο φαίνεται και στον μεγάλο βαθμό ικανοποίησης από τις παρεχόμενες υπηρεσίες. Συμπερασματικά, όπως τόνισε ο κ. Πάλλης: «Η πόλη θα πρέπει να εκμεταλλευτεί τη θετική αντίληψη των επιβατών κρουαζιέρας για τον προορισμό, καθώς η συντριπτική πλειοψηφία είναι πρόθυμη να προτείνει τον προορισμό σε φίλους και συγγενείς για µελλοντική επίσκεψη.
Το γεγονός αυτό θα δημιουργήσει µια θετική ροή επισκεπτών στην πόλη και θα αυξήσει περαιτέρω τον τουριστικό οικονομικό αντίκτυπο του τουρισμού στην πόλη. Πολλοί επιβάτες πρότειναν µεγαλύτερης διάρκεια παραμονή του κρουαζιερόπλοιου στον λιμένα και την πόλη καθώς δεν είχαν την ευκαιρία (περιορισμένος χρόνος) να εξερευνήσουν καλύτερα την πόλη και το τουριστικό προϊόν που προσφέρει». Και πρόσθεσε: «Καθώς µια αύξηση της παραμονής των πλοίων αλλά και ο επανασχεδιασμός των εκδρομών θα αυξήσει περαιτέρω τις δαπάνες επιβατών και πληρωμάτων, προτείνεται η συστηματική συνεργασία του λιμένα και των εκπροσώπων του προορισμού µε τις εταιρείες κρουαζιέρας.
Προτείνεται η συνεργασία µε τους φορείς εκμετάλλευσης των αρχαιολογικών και τουριστικών αξιοθέατων του Ηρακλείου καθώς πολλοί επιβάτες επεσήμαναν ότι υπήρχε µεγάλη συγκέντρωση επισκεπτών. Απαιτείται συνεργασία µε τους φορείς της πόλης για τη δημιουργία πληροφοριακών πινακίδων και εντύπων για τους επιβάτες και τα µέλη πληρώματος».
Διαβάστε ακόμη:
Το νέο φορολογικό πακέτο που εξετάζεται εν όψει της ΔΕΘ
Horasis India Meeting 2024: «Απόβαση» υποψήφιων Ινδών επενδυτών στην Αθήνα
Ρεύμα: Νέα «εκτίναξη» για σήμερα της μεγαβατώρας στα 149 ευρώ
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ