Ένας από τους ισχυρότερους εφοπλιστές παγκοσμίως ο Πέτρος Παππάς ο οποίος βρέθηκε το 2022 στην 29η από την 32η θέση το 2021 στη λίστα της Lloyd’s List «One Hundred People» , με τις πιο επιδραστικές προσωπικότητες της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας, έστρεψε τα φώτα της δημοσιότητας επάνω του διότι έφερε στα Ναυπηγεία Ελευσίνας το πρώτο εμπορικό πλοίο προς επισκευή εγκαινιάζοντας άτυπα τη νέα εποχή της γιάρδας, εν αναμονή της δικαστικής έγκρισης του σχεδίου εξυγίανσης.
Η υποδοχή που έτυχε από τους εργαζόμενους ήταν συγκινητική όπως εκμυστηρεύτηκε ο ίδιος στους συνεργάτες του. Μίλησε πολύ ώρα μαζί τους δίνοντάς τους όρμα και ελπίδα μετά από χρόνια αβεβαιότητας για το μέλλον το δικό τους και των οικογενειών τους.
Ο Πέτρος Παππάς έχει κάνει τη δική του διαδρομή στη Ναυτιλία, καταφέρνοντας να επιβιώσει και να ευδοκιμήσει και σε πολύ δύσκολες καταστάσεις. Η εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά Star Bulk της οποίας ηγείται είναι η μεγαλύτερη φορτηγός ναυτιλιακή εταιρεία η μετοχή της οποίας διαπραγματεύεται στα χρηματιστήρια. Έχει στόλο από 128 φορτηγά πλοία, ο οποίος μεγαλώνει συνεχώς και σταθερά τα τελευταία χρόνια.
Ο ίδιος ο εφοπλιστής έχει και άλλα επτά bulk carriers καθώς και την ιδιωτική ναυτιλιακή εταιρεία PST με στόλο από product tankers. Την Star Bulk την ίδρυσε το 2006 αλλά από το 2014 έχει περάσει στον έλεγχο του αμερικανικού fund Oaktree με τον Έλληνα εφοπλιστή να ηγείται με τεράστια επιτυχία όπως προκύπτει εκ του αποτελέσματος, στο επιχειρηματικό πεδίο έχοντας ένα ποσοστό.
Το σύνθημα της εταιρείας είναι «δώσε μου ένα πλοίο και θα κινήσω τη γη» κατά παράφραση της ρήσης του Αρχιμήδη «δώσε μου μέρος να σταθώ και θα κινήσω τη γη».
Το 2018 ήταν από τις χρονιές -ορόσημο στην καριέρα του. Τότε είχε προχώρησε σε τρεις μεγάλες αγορές στόλων με φορτηγά ανεβάζοντας το συνολικό αριθμό πλοίων της εταιρείας στα 112, έβαλε την εταιρεία και στο χρηματιστήριο του Όσλου, τον Ιούλιο εκείνης της χρονιάς από όπου αποχώρησε λίγα χρόνια αργότερα, ενώ για τρίτο συνεχόμενο τρίμηνο (δ’ του 2017 και α’-β’ του 2018) η Star Bulk είχε παρουσιάσει κέρδη ξεπερνώντας τις δυσκολίες των προηγούμενων ετών όταν και κατέγραφε σημαντικές ζημιές μέσα σε μία δύσκολη ναυλαγορά.
Η κρίση
Το 2015 ο Πέτρος Παππάς κλήθηκε να διαχειριστεί μία από τις σοβαρότερες κρίσεις που έχουν πλήξει την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία, έχοντας στόλο από 72 πλοία και 11 υπό ναυπήγηση.
Οι ζημίες του 2015 είχαν εκτιναχθεί στα 458,2 εκατ. δολάρια έναντι 11,7 εκατομμυρίων το 2014. Τότε η εταιρεία για πρώτη φορά παραδέχθηκε δημοσίως ότι έχει θέμα με τους όρους των δανειακών της συμβάσεων αφού μειώθηκε η αξία του στόλου της λόγω της κάκιστης ναυλαγοράς. Οι δανειστές έδειξαν εμπιστοσύνη στις ικανότητες του Πέτρου Παππά αλλά και στο αμερικανικό επενδυτικό fund Oaktree. Η εταιρεία μάλιστα είχε προχωρήσει στην άντληση 425 εκατ. δολαρίων μέσω δύο δημόσιων εγγραφών τον Ιανουάριο και τον Μάιο του 2015 ολοκληρώνοντας επιτυχώς την έκδοση 50 εκατ. ομολόγων λήξης Νοεμβρίου 2019.
Το «χρυσό» 2014
Τα σκαμπανεβάσματα ήταν δυνατά για τoν Έλληνα εφοπλιστή στη διάρκεια της δεύτερης 10ετίας του 21ου αιώνα. Πριν βρεθεί αντιμέτωπος με την κρίση του 2015 είχε ζήσει το μεθύσι της επιτυχίας, έναν χρόνο νωρίτερα, το 2014 το οποίο είχε αποδειχθεί μια ονειρεμένη χρονιά για εκείνον. Αφού πρώτα κέρδισε την εμπιστοσύνη των Αμερικάνων επενδυτών έφθασε μέσα σε τρία χρόνια-2012-2013-2014-να πετύχει κατά την μπασκετική έκφραση «100άρα» και να ελέγχει στόλο από 103 πλοία, ξηρού φορτίου, δεξαμενόπλοια προϊόντων (Product Shipping and Trading) και φορτηγά πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Παράλληλα είχε, τότε, σε εξέλιξη το μεγαλύτερο ναυπηγικό πρόγραμμα που έφθανε τα 50 πλοία, με τη συνολική του αξία να υπολογίζεται στο ένα δισεκατομμύριο δολάρια.
Το όνομά του βρέθηκε για πρώτη φορά ανάμεσα στις 100 σημαντικότερες προσωπικότητες της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας και πιο συγκεκριμένα στην 80η θέση στη λίστα την οποία συντάσσει κάθε χρόνο η Lloyd’s List. «Ανοίχτηκε» και στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης επενδύοντας στη βραβευμένη με Pulitzer πρωτοποριακή πλατφόρμα ειδήσεων και ψυχαγωγίας, Huffington Post μαζί με τη Μαριάννα Λάτση, την Ευγενία Χανδρή, και τον Δημήτρη Μάρη. Εκείνη την περίοδο, πριν αρχίσουν τα δύσκολα, ο Πέτρος Παππάς βραβεύτηκε από την Lloyd’s List ως «Ελληνική Ναυτιλιακή Προσωπικότητα της Χρονιάς» για το 2014 ως επιστέγασμα του επιχειρηματικού κρεσέντο.
Δύο χρόνια νωρίτερα, το 2012, ο Πέτρος Παππάς έκανε κοινοπραξία με το fund Oaktree Capital με σκοπό την παραγγελία νέων πλοίων αξίας 1,36 δισ. εκατομμυρίων δολαρίων. Από τότε οι δρόμοι τους δεν χώρισαν ποτέ με το αμερικανικό fund να παίρνει τον έλεγχο των ναυτιλιακών επιχειρήσεων του Πέτρου Παππά, με τον ίδιο να αναλαμβάνει ρόλο «καθοδηγητή» όπως προαναφέραμε.
Η μεγάλη κίνηση του Έλληνα εφοπλιστή έγινε στις αρχές του καλοκαιριού του 2014 όταν δημιούργησε τη μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία φορτηγών πλοίων, μέσω της συγχώνευσης της εισηγμένης στο Nasdaq, Star Bulk, με την ιδιωτική του εταιρεία, την Oceanbulk.
Η αξία της εταιρείας που προέκυψε από συγχώνευση ανήλθε στο ένα δισεκατομμύριο δολάρια. Η Oaktree, με έδρα το Λος Άντζελες, που είναι ο μεγαλύτερος ιδιώτης επενδυτής στη ναυτιλία, πήρε στον έλεγχό της το 61,3% της νέας εταιρείας και ο Πέτρος Παππάς περιορίστηκε στο 12,5%.
Μάλιστα η κίνηση εκείνη του Έλληνα εφοπλιστή ακύρωσε ένα δικό του σχέδιο για αυτόνομη είσοδο στην αμερικανική χρηματαγορά της Oceanbulk.
Το fund Oaktree επένδυσε τότε συνολικά σε τέσσερις εταιρείες με φορτηγά πλοία. Στην Excel της οποίας πήρε τον έλεγχο και τον έδωσε στον Π.Παππά, στη Star Bulk, στην Eagle Bulk και στην κοινοπραξία με την Ocean Bulk. Την ενδιάμεση χρόνια, το 2013, ο Πέτρος Παππάς βραβεύτηκε ως Ναυτιλιακός Newsmaker της Χρονιάς.
Οι ΗΠΑ
Γιoς του Κωνσταντινουπολίτη εφοπλιστή Αλέκου Παππά, ο Πέτρος γεννήθηκε στις ΗΠΑ το 1953. Εκεί μεγάλωσε και σπούδασε Οικονομικά στο Πανεπιστήμιο του Μίτσιγκαν και στη συνέχεια έκανε μεταπτυχιακά στη Διοίκηση Επιχειρήσεων. Έλαβε Β.Α. στα Οικονομικά και ΜΒΑ από το Πανεπιστήμιο του Michigan, Ann Arbor.
Ο Πέτρος Παππάς μυήθηκε από νωρίς τόσο στις οικογενειακές επιχειρήσεις όσο και στα μυστικά του αθλήματος της σκοποβολής. Όμως η οικογένεια Παππά είχε μεγάλη παράδοση στον αθλητισμό γενικότερα. Ο πατέρας του, Αλέκος, εκτός από τη σκοποβολή έπαιξε και βόλεϊ σε υψηλό επίπεδο, ενώ υπήρξε σφαιροβόλος στον Εθνικό Γυμναστικό Σύλλογο, με ατομικό ρεκόρ τα 13 μέτρα περίπου. Επίσης, είχε συμμετοχές ως μέλος της εθνικής ομάδας. Ο θείος του έλληνα πλοιοκτήτη, ο Γιάννης, χρηματιστής στην Ελβετία, ήταν και αυτός αθλητής του ακοντισμού.
Σε ηλικία 27 ετών, συμμετείχε ως μέλος της ελληνικής εθνικής ομάδας σκοποβολής στους Ολυμπιακούς Αγώνες της Μόσχας το 1980 στο αγώνισμα του σκιτ, που είναι τα κυνηγετικά όπλα, καταλαμβάνοντας την 37η θέση. Επιπλέον, υπήρξε πρωταθλητής Ελλάδας επί σειρά ετών και μέλος του Ομίλου Φιλάθλων Κυνηγετικού Όπλου.
Κερδοφορία
Σε κερδοφόρα ρότα συνεχίζει να πλέει η εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά του NASDAQ η Star Bulk Carriers Corp
Το 9μηνο του 2022 παρουσίασε: – Έσοδα από τα ταξίδια 1,1 δισεκατομμύρια δολάρια έναντι 927,5 πέρσι
-Καθαρά κέρδη 480,2 εκατ. δολάρια έναντι 380,3 πέρσι
-Προσαρμοσμένα καθαρά κέρδη 516,3 εκατ.
-EBITDA 653,5 εκατ.
-Προσαρμοσμένο EBITDA 674,9 εκατ.
-Κέρδη ανά μετοχή βασική 3,67 δολ.
-Κέρδη ανά απομειωμένη μετοχή 3,66 δολ.
-Στόλος 128 πλοία
-Έσοδα από ναύλα 909,1 εκατομμύρια
Το γ’ τρίμηνο
– Έσοδα από τα ταξίδια 364,1 εκατομμύρια δολάρια έναντι 415,6 πέρσι
-Καθαρά κέρδη 109,6 εκατ. δολάρια έναντι 220,4 πέρσι
-Προσαρμοσμένα καθαρά κέρδη 136,2 εκατ.
-EBITDA 163,8 εκατ.
-Προσαρμοσμένο EBITDA 189,8 εκατ.
-Κέρδη ανά μετοχή βασική 1,08 δολ.
-Κέρδη ανά απομειωμένη μετοχή 1,07 δολ.
-Στόλος 128 πλοία
-Έσοδα από ναύλα 266,7 εκατομμύρια
Διαβάστε ακόμη
Ανησυχία για το νέο ξέσπασμα τιμών στην αγορά ηλεκτρισμού – «Καίει» ο μηχανισμός πρόβλεψης τιμών
«Κόντρα» αεροπορικών εταιρειών – αεροδρομίων για τις ανατιμήσεις και την έξοδο των Χριστουγέννων