search icon

Ναυτιλία

Petrofin: Μειώθηκε κατά 2% ο τραπεζικός δανεισμός της ελληνικής ναυτιλίας- Ανήλθε στα $50,8 δισ. (πίνακες)

Η Eurobank ανέβηκε στην πρώτη θέση ανάμεσα στις ελληνικές τράπεζες με τέσσερα δισεκατομμύρια. Ακολουθούν η Τράπεζα Πειραιώς με 3,7 δισ. η Alpha Bank με 3,6 δισεκατομμύρια και η Εθνική Τράπεζα με 3,3

Μειώθηκε ο τραπεζικός δανεισμός της ελληνόκτητης ναυτιλίας κατά 2%, σύμφωνα με την νέα έρευνα της Petrofin Research.

Τα κυριότερα σημεία των φετινών αποτελεσμάτων για την ελληνική ναυτιλιακή χρηματοδότηση είναι τα εξής:

-Η χρηματοδότηση πλοίων από την Τράπεζα για την ελληνική ναυτιλία μειώθηκε κατά 2% κατά τη διάρκεια του 2023.

-Τα συνολικά ελληνικά δάνεια (τόσο τα αντληθέντα όσο και τα δεσμευμένα αλλά μη αντληθέντα) που έχουν καταγραφεί τόσο στην Ελλάδα όσο και παγκοσμίως στις 31/12/2023 είναι μειωμένα στα 50.891,42 δολάρια έναντι 51.909,77 εκατ. δολαρίων το 2022, 52.580,03 εκατ. δολαρίων το 2021, 49.794,51 εκατ. δολαρίων το 2020, 53.107,8 εκατ. δολαρίων το 2019, 53.176,32 εκατ. δολαρίων το 2018, 53.994,96 εκατ. δολαρίων το 2017 και 57.211,35 δολαρίων το 2016.

Η Eurobank ανέβηκε στην πρώτη θέση ανάμεσα στις ελληνικές τράπεζες με τέσσερα δισεκατομμύρια ενώ είναι δεύτερη στο σύνολο πίσω από την UBS (Credit Suisse) που εκ έχει πέντε δισεκατομμύρια.
Πίσω από την Eurobank βρίσκουμε την Τράπεζα Πειραιώς με 3,7 δισ. την Alpha Bank με 3,6 δισεκατομμύρια και την Εθνική Τράπεζα με 3,3.
-Παρά την ισχυρή δημιουργία νέων δανείων κατά την πρόοδο του έτους, τα υψηλά επιτόκια και οι αποπληρωμές δανείων δυσκόλεψαν τις περισσότερες τράπεζες να επιτύχουν αύξηση του χαρτοφυλακίου τους το 2023. Επιπλέον, η χρηματοδότηση SLB (Sale and Leaseback) ανταγωνίστηκε έντονα τις τράπεζες για τη χρηματοδότηση νέων πλοίων και μεταχειρισμένων πλοίων.

Δείκτης Petrofin για την ελληνική χρηματοδότηση πλοίων, ο οποίος ξεκίνησε από το 100 το 2001 και κορυφώθηκε στο 443 το 2008, συνεχίζει την καθοδική του καμπύλη και υποχωρεί στο 308 το 2023 από 314 το 2022. Τα τελευταία 14 χρόνια το χαρτοφυλάκιο έχει μειωθεί κατά 23%.

– Θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο δείκτης Petrofin αφορά μόνο τη χρηματοδότηση που σχετίζεται με τράπεζες. Η χρηµατοδότηση µέσω SLBs και άλλες µορφές δανεισµού δεν περιλαμβάνονται. Ωστόσο, η έρευνα δείχνει ότι αυτές οι εναλλακτικές μορφές χρηματοδότησης αυξήθηκαν σημαντικά το 2023 και παρείχαν στον Έλληνα πλοιοκτήτη μια ευρύτερη γκάμα επιλογών χρηματοδότησης πλοίων.

-Οι διεθνείς τράπεζες χωρίς ελληνική παρουσία παρουσιάζουν μείωση 9,59%.

-Οι Διεθνείς Τράπεζες με ελληνική παρουσία ανέτρεψαν την αύξηση του 2022 και μειώθηκαν κατά 2,23% σημειώνοντας τη μεγαλύτερη πτώση μεταξύ των 3 τραπεζικών ομάδων.

Οι ελληνικές τράπεζες αποτελούν τη μόνη ομάδα που παρουσιάζει αύξηση, κατά 12,25% η οποία είναι αρκετά πιο δυναμική από το περσινό 3,7%. Η ανοδική τάση συνεχίζεται αδιάλειπτα από το 2017.

-Οι διεθνείς τράπεζες διαπίστωσαν ότι η ικανότητα των ελληνικών τραπεζών να μειώνουν τα περιθώρια δανεισμού τους υπονομεύει την ανταγωνιστικότητά τους. -Τα αναληφθέντα δάνεια μειώθηκαν κατά 5,27% συνεχίζοντας την πτωτική τάση που ξεκίνησε το 2022.

-Είναι χαρακτηριστικό ότι οι δεσμεύσεις στο τέλος του έτους σημείωσαν τεράστια αύξηση της τάξης του 42,03%, διπλασιάζοντας την αύξηση του 2022 κατά 22,43%.

-Καθώς εξελισσόταν το 2023, η δραστηριότητα χρηματοδότησης πλοίων αυξήθηκε και ως εκ τούτου οι υψηλές αναλήψεις υποχρεώσεων στο τέλος του έτους.

-Ο αριθμός των τραπεζών που συμμετέχουν στην ελληνική ναυτιλιακή χρηματοδότηση παρέμεινε ο ίδιος.

UBS (Credit Suisse) εξακολουθεί να διατηρεί την πρώτη θέση, παρά την περαιτέρω μείωση του χαρτοφυλακίου κατά 7,27%.

-Οι 10 μεγαλύτερες ελληνικές τράπεζες χρηματοδότησης πλοίων έδωσαν δάνεια 33,1 δισ. δολάρια έναντι 32,1 δισ. δολάρια το 2022, 30,45 δισ. δολάρια το 2021, σημειώνοντας αύξηση 3,15%. Το μερίδιο αγοράς τους ανήλθε στο 65% από 62% το 2022, έναντι 57,9% το 2021 και 58,25% το 2020.

Η σταθερή μείωση της έκθεσης των ευρωπαϊκών τραπεζών συνεχίζεται, αλλά με βραδύτερο ρυθμό (0,4% το 2023). Το μερίδιο αγοράς τους έχει αυξηθεί στο 74,02% πλησιάζοντας τα επίπεδα του 2021. Το μερίδιό τους το 2022 ήταν 72,89% του μεριδίου αγοράς, 74,33% το 2021, 73,84% το 2020, 75,8% το 2019, 76,9%, το 2018, 78,70% το 2017, 81,04% το 2016.

Πιστεύεται ότι οι ευρωπαϊκές τράπεζες που παραμένουν στην ελληνική ναυτιλιακή χρηματοδότηση είναι δεσμευμένες να παραμείνουν στον τομέα αυτό. Πράγματι, από τις τράπεζες που συμμετέχουν στην ελληνική ναυτιλιακή χρηματοδότηση, η συντριπτική πλειονότητα έχει υψηλότερους προϋπολογισμούς χαρτοφυλακίου δανείων για το 2024 και περιορίζεται από την ανάπτυξη μόνο από τον ανταγωνισμό από μη τραπεζικές σχετικές χρηματοδοτήσεις και τις προπληρωμές λόγω της υψηλής ρευστότητας των Ελλήνων πλοιοκτητών και των υψηλών επιτοκίων, τα οποία επηρεάζουν αρνητικά τις ταμειακές ροές των νέων δανειακών συναλλαγών.

– Επίσης, το σύνολο των επικεφαλής διαχειριστών είναι μειωμένο κατά 22,3%.

Διαβάστε ακόμη 

Μαρία Χάτζου-Dunford (Lifebit): Ο «χρυσός» των δεδομένων που αλλάζει τον χώρο της υγείας (pics)  

Ενα ελληνικό foodie hotel στο Covent Garden (pics)

Χρήστος Λυκομήτρος (Lykomitros Steel): Ρίχνει γερά «θεμέλια» στην αγορά υπεράκτιων αιολικών (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

Exit mobile version