Η  συμμαχία ΟΠΕΚ+ αποφάσισε να αναβάλει τη χαλάρωση των περικοπών της παραγωγής για ένα ακόμη τρίμηνο, επικαλούμενη την αβέβαιη αύξηση της ζήτησης και την άφθονη προσφορά. Τα μάτια όλων είναι στραμμένα στις ΗΠΑ, Η σταδιακή μείωση των εθελοντικών περιορισμών κατά 2,2 εκατ. βαρέλια ημερησίως, που αρχικά είχε προγραμματιστεί για τον Ιανουάριο, θα εφαρμοστεί τώρα από τον Απρίλιο. Με μόλις τρεις εβδομάδες να απομένουν για το έτος, η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου αναμένεται να αυξηθεί κατά 920.000 βαρέλια  ημερησίως  σε 102,8 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως  κατά μέσο όρο το 2024, σε σύγκριση με αύξηση κοντά στα 2 εκατ. βαρέλια ημερησίως  πέρυσι και 1,2 εκατομμύρια  ετησίως κατά μέσο όρο την περίοδο 2000-2019. «Η αισθητή επιβράδυνση της Κίνας αποτελεί την κύρια τροχοπέδη στη ζήτηση, με την αύξησή της φέτος να αναμένεται να είναι κατά μέσο όρο μόλις το ένα δέκατο της αύξησης των 1,4 εκατ βαρέλια ημερησίως  το 2023. Εν τω μεταξύ, η παγκόσμια προσφορά πετρελαίου αυξάνεται με προοδευτικό ρυθμό» επισημαίνουν  οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers:

«Μετά τις εκλογές του Νοεμβρίου στις ΗΠΑ, συνεχίζουμε να αναμένουμε ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες θα ηγηθούν της αύξησης της προσφοράς εκτός ΟΠΕΚ+ κατά 1,5  4 εκατ. βαρέλια ημερησίως   τόσο το 2024 όσο και το 2025, μαζί με την υψηλότερη παραγωγή από τον Καναδά, τη Γουιάνα και την Αργεντινή. Η Βραζιλία, η οποία ταλαιπωρήθηκε φέτος από μια σειρά απρογραμμάτιστων διακοπών λειτουργίας και λειτουργικής υποαπόδοσης, αναμένεται να αποτελέσει σημαντική πηγή ανάπτυξης το επόμενο έτος. Η συνολική αύξηση από τους πέντε αμερικανικούς παραγωγούς θα υπερκαλύψει την αναμενόμενη αύξηση της ζήτησης το 2024 και το 2025».

Στο μεταξύ, οι προοπτικές της ασιατικής αγοράς θερμικού άνθρακα σηματοδοτούν δύσκολες συνθήκες για το 2025, με πτωτικές πιέσεις στις τιμές λόγω των αδύναμων θεμελιωδών μεγεθών της ζήτησης στις βασικές αγορές κατανάλωσης. Οι εισαγωγές άνθρακα της Κίνας προβλέπεται να ανέλθουν σε 380 εκατ. τόνους, μειωμένες σε σχέση με τα επίπεδα του 2024, ενώ η Ινδία στοχεύει σε 206 εκατ. τόνους παρά την αύξηση των δαπανών για υποδομές.

« Οι συγκρατημένες προοπτικές της Κίνας προέρχονται από τα μη ικανοποιητικά μέτρα τόνωσης του τομέα των ακινήτων και τις πιθανές αυξήσεις των δασμών των ΗΠΑ υπό την επερχόμενη κυβέρνηση Tραμπ, οι οποίοι αναμένεται να αυξηθούν στο 25% από 14% έως τα μέσα του 2025» αναφέρουν οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers:

«  1) Η πρόβλεψη για την αύξηση του κινεζικού ΑΕΠ διαμορφώνεται στο 4,1%, σημειώνοντας μείωση κατά 0,2 ποσοστιαίες μονάδες από το βασικό σενάριο του Σεπτεμβρίου. Η Ινδονησία διατηρεί τη θέση της ως ο μεγαλύτερος εξαγωγέας άνθρακα, με εγκεκριμένες ποσοστώσεις παραγωγής 917,16 εκατ. τόνων για το 2025. Ωστόσο, οι μικρότεροι ανθρακωρύχοι αντιμετωπίζουν προκλήσεις από τις καταπιεσμένες τιμές και τις επιθετικές διαπραγματεύσεις τιμών της Κίνας.

2) Η αγορά βλέπει επίσης μειωμένες μακροχρόνιες συμβάσεις, αυξάνοντας ενδεχομένως τη μεταβλητότητα των τιμών. Η έμφαση που δίνει η Ινδία στην εγχώρια προμήθεια περιορίζει τις εισαγωγές βιομηχανικού άνθρακα, αν και ο τομέας του σφουγγαριού διατηρεί σταθερές αγορές άνθρακα από τη Νότια Αφρική.

3) Τα παράκτια εργοστάσια ηλεκτροπαραγωγής ενδέχεται να αυξήσουν τις εισαγωγές λόγω της αυξανόμενης ζήτησης ενέργειας. Οι αξιοσημείωτες εξελίξεις από την πλευρά της προσφοράς περιλαμβάνουν την εξάντληση των αποθεμάτων άνθρακα μεσαίας και υψηλής περιεκτικότητας της Ινδονησίας, την ισχυρή θέση της Αυστραλίας στις εξαγωγές άνθρακα μεσαίας περιεκτικότητας στην Κίνα και τους υλικοτεχνικούς περιορισμούς της Ρωσίας στην περιοχή Kuzbass παρά τις βελτιώσεις των υποδομών του Elga.

4) Οι μειωμένες κινεζικές εισαγωγές άνθρακα ενδέχεται να αποδυναμώσουν τη ζήτηση Panamax/Capesize στις γραμμές Ινδονησίας-Κίνας, ενώ οι σταθερές εισαγωγές άνθρακα από την Ινδία στη Νότια Αφρική πιθανότατα θα στηρίξουν τη ζήτηση Panamax στη συγκεκριμένη γραμμή.  Οι αυστραλιανές εξαγωγές άνθρακα μεσαίου κυβισμού προς την Κίνα παρέχουν σταθερή απασχόληση Capesize.

5)Οι ρωσικοί υλικοτεχνικοί περιορισμοί ενδέχεται να στρέψουν περισσότερους Ασιάτες αγοραστές στην Αυστραλιανή/Ινδονησιακή προμήθεια και η μείωση των μακροπρόθεσμων συμβάσεων θα μπορούσε να αυξήσει τη μεταβλητότητα της αγοράς spot. Η υψηλή ποσόστωση παραγωγής της Ινδονησίας υποδηλώνει συνεχή πίεση στην προσφορά πλοίων.

Αυτός ο συνδυασμός παραγόντων μπορεί να οδηγήσει σε πίεση των τιμών στις γραμμές του Ειρηνικού λόγω της ασθενέστερης κινεζικής ζήτησης, ενώ ευκαιρίες υπάρχουν στο εμπόριο Ινδίας-Νότιας Αφρικής παρά τους συνολικούς περιορισμούς των ινδικών εισαγωγών. Μια πιθανή αύξηση των τόνων-μιλίων από τη μετατόπιση των προτιμήσεων των αγοραστών από τον ρωσικό στον αυστραλιανό άνθρακα και η ζήτηση παράκτιων μονάδων ηλεκτροπαραγωγής στην Ινδία παρέχουν κάποιες θετικές αντισταθμίσεις. Ωστόσο, οι συνολικές προοπτικές υποδηλώνουν δύσκολες συνθήκες για τους πλοιοκτήτες χύδην ξηρού φορτίου, ιδίως στις γραμμές του Ειρηνικού, με επιλεκτικές ευκαιρίες σε συγκεκριμένες γραμμές».

Διαβάστε ακόμη

Ηelleniq Energy: Πώς επιτεύχθηκε το διαζύγιο εξπρές με την Edison

Παρασκευή και 13 η Ελλάδα αποπληρώνει 8 δισ. δάνεια του πρώτου μνημονίου

Νομοσχέδιο – «κεραμίδα» για τους ιδιοκτήτες βγάζει ακίνητα εκτός Airbnb

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα