Βρεθήκαμε την περασμένη εβδομάδα στη ναυτομάνα Χίο όπου χτυπάει η καρδιά της ναυτιλίας. Το νησί έχει γράψει και συνεχίζει να γράφει τη δική του ιστορία στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία, ενώ δικαίως έχει εξελιχθεί στο ισχυρότερο κέντρο ναυτικής γνώσης, εκπαίδευσης, κατάρτισης, έρευνας και δημιουργίας αφού εκεί υπάρχουν: Ακαδημία Εμπορικού Ναυτικού, Τμήμα Πανεπιστημίου Ναυτιλιακής Εκπαίδευσης, Δημόσιο Λύκειο, το Πρότυπο Ναυτικό Λύκειο TEENS, το οποίο ίδρυσε ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος, και ιδρύματα προαγωγής των ναυτιλιακών θεμάτων και της ναυτιλιακής έρευνας.
Το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, το οποίο ηγείται στον τομέα της ναυτιλιακής εκπαίδευσης στελεχών για τη στεριά, διοργάνωσε διήμερο εκδηλώσεων. Την πρώτη μέρα πραγματοποιήθηκε η τελετή για την αναγόρευση του κ. Δημήτρη Φαφαλιού σε επίτιμο διδάκτορα του Τμήματος Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών του Πανεπιστημίου Αιγαίου, ενώ τη δεύτερη μέρα το 1ο Chios International Shipping Summit με υψηλόβαθμα στελέχη της ελληνικής και διεθνούς ναυτιλίας. Από τους εφοπλιστές ξεχώρισε η παρουσία του κ. Χαράλαμπου Φαφαλιού και του κ. Συμεών Παληού.
Το απόγευμα της Πέμπτης, στο αμφιθέατρο του Πανεπιστημίου Αιγαίου στην καρδιά της πόλης της Χίου, ο κ. Δημήτρης Φαφαλιός αναγορεύτηκε επίτιμος διδάκτωρ του Τμήματος Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών. Πρόκειται για μία σύγχρονη σημαίνουσα προσωπικότητα της διεθνούς και ελληνικής ναυτιλίας με όνομα βαρύ σαν ιστορία, αφού η οικογένεια Φαφαλιού, εκ του Βροντάδου της Χίου ορμώμενη, δραστηριοποιείται στη ναυτιλιακή βιομηχανία από τον 19ο αιώνα.
Το «παρών» έδωσαν εκπρόσωποι της ναυτιλίας και της ακαδημαϊκής κοινότητας. Ιδιαίτερη ήταν η παρουσία της μητέρας του Δ. Φαφαλιού, της κυρίας Ραλλίας Φαφαλιού, και του αδελφού και προέδρου της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Greek Shipping Co-operation Committee) Χαράλαμπου Φαφαλιού. Η αναγόρευση πραγματοποιήθηκε από τον πρύτανη του Πανεπιστημίου Αιγαίου, καθηγητή Δημήτρη Παπαγεωργίου, την κοσμήτορα της Σχολής Επιστημών της Διοίκησης, καθηγήτρια Μαρία Λεκάκου και τον πρόεδρο του Τμήματος Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών, καθηγητή Σεραφείμ Κάπρο. Ο τιμώμενος αποτελεί τον έκτο, κατά χρονολογική σειρά, επίτιμο διδάκτορα του τμήματος. Πρόκειται για την ύψιστη ακαδημαϊκή τιμή από τα μέλη του διδακτικού και εκπαιδευτικού προσωπικού.
Ο νέος επίτιμος διδάκτορας του Πανεπιστημίου Αιγαίου, διευθυντής της Fafalios Shipping S.A., είναι ναυπηγός μηχανολόγος μηχανικός, απόφοιτος του τμήματος Naval Architecture and Shipbuilding του Πανεπιστημίου του Newcastle Upon Tyne, με μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών στο Ocean Systems Management από το MIT. Είναι άριστος πρεσβευτής της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας διεθνώς, αλλά και βαθύς γνώστης των θεμάτων που απασχολούν τον κλάδο. Ως πρόεδρος μάλιστα της Διεθνούς Ενώσεως Εφοπλιστών Πλοίων Μεταφοράς Χύδην Ξηρού Φορτίου (INTERCARGO) και γραμματέας του Δ.Σ. της Eνωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, χαίρει της απόλυτης εμπιστοσύνης των συναδέλφων του τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς, ενώ συμμετέχει σε διεθνή fora προβάλλοντας τις θέσεις τόσο της ελληνικής ναυτιλίας όσο και της πλοιοκτησίας με επιχειρήματα και ουσιαστικές προτάσεις. Συμμετέχει ενεργά εδώ και 30 χρόνια σε πολλούς ακόμη οργανισμούς και φορείς, εκφράζοντας τη φωνή της λογικής στα διεθνή ναυτιλιακά fora.
Στην ομιλία του ο κ. Κάπρος, καθηγητής στο Τμήμα Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών του Πανεπιστημίου Αιγαίου, σκιαγράφησε την προσωπικότητα του Ελληνα πλοιοκτήτη: «Ο κ. Φαφαλιός είναι μία ιδιαίτερα επιδραστική προσωπικότητα από επιστημονικής άποψης στην παγκόσμια ναυτιλία. Αντιλήφθηκε πολύ έγκαιρα τη σημασία της ασφάλειας των bulk carriers και της περιβαλλοντικής διάστασης της ναυτιλίας και της αναγκαιότητας μετάβασης σε ενεργειακές και τεχνολογικές εναλλακτικές λύσεις με επιστημονικές και οργανωτικές καινοτομίες. Στο πλαίσιο της συμμετοχής του από υψηλές θέσεις στους προαναφερόμενους οργανισμούς, ανέπτυξε πρωτοποριακές πρωτοβουλίες και δράσεις. Συντόνισε και επέβλεψε σημαντικές διεθνείς επιστημονικές μελέτες, που αποτέλεσαν και υπόβαθρο για τους νέους διεθνείς κανονισμούς της ναυτιλίας. Η συνεισφορά του είναι αναγνωρισμένη διεθνώς καθώς συμπεριλαμβάνεται στη Lloyd’s List με τις 100 προσωπικότητες που διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην παγκόσμια ναυτιλία». Και συνέχισε: «Παράλληλα, έχει αναπτύξει σημαντικό κοινωνικό και πολιτιστικό έργο.
Μεταξύ άλλων, είναι από τους πρωτεργάτες και χορηγός της δημιουργίας του Ναυτικού Μουσείου Χίου, που είναι η ιδιαίτερη πατρίδα του. Το κοινωφελές έργο του είναι επίσης σημαντικό. Με την τεχνογνωσία του ο κ. Φαφαλιός έχει αξιοσημείωτη συμβολή στην ανάπτυξη δραστηριοτήτων και προγραμμάτων σπουδών του Τμήματος Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Eίναι μέλος της Συμβουλευτικής Επιτροπής του αγγλόφωνου Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών “MBA in Shipping”, ενώ συμμετέχει στις διαδικασίες επικαιροποίησης των προγραμμάτων σπουδών στο πλαίσιο διάδρασης και ανταλλαγής απόψεων μεταξύ της ακαδημαϊκής και της ναυτιλιακής κοινότητας για τις εξελίξεις και νέες ανάγκες επιστημονικής τεχνογνωσίας». Ο κ. Κάπρος ολοκλήρωσε την ομιλία του λέγοντας: «Χαρακτηρίζεται από ευγένεια και σεμνότητα. Το κύρος και η εκτίμηση πηγάζουν αυθόρμητα από το έργο των ανθρώπων χωρίς να χρειάζεται εκείνοι να μιλούν γι’ αυτό».
Ο Δ. Φαφαλιός από την πλευρά του επεσήμανε: «Θα ήθελα να ευχαριστήσω θερμά το Πανεπιστήμιο Αιγαίου για την τεράστια τιμή που κάνει στην οικογένειά μου, στο νησί μας και στην ελληνική ναυτιλία. Η σπουδαιότητα να εργάζεσαι συλλογικά εισήχθη σε μένα και στα μέλη της οικογένειάς μου από πολύ μικρή ηλικία. Η συλλογική εργασία πολλαπλασιάζει τα αποτελέσματα και τα οφέλη χρησιμοποιώντας συνδυαστικά την εμπειρία και τη γνώση. Δεν είναι εύκολο να δουλεύεις συλλογικά, αλλά τα οφέλη πλεονεκτούν των μειονεκτημάτων». Και πρόσθεσε: «Ο σύνδεσμος μεταξύ της ναυτιλίας και της ακαδημαϊκής κοινότητας είναι πολύ σημαντικός για την ελληνική ναυτιλία όσο και για την επίτευξη του στόχου της απανθρακοποίησης της ναυτιλίας».
Το συνέδριο
Την επόμενη μέρα διεξήχθη το 1ο Chios International Shipping Summit. Μεταξύ άλλων, μίλησαν ο Χ.Φαφαλιός, πρόεδρος της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου, ο οποίος μιλώντας για το Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (EU-ETS) που από το 2024 θα ισχύει και για τη ναυτιλία ανέφερε, μεταξύ άλλων: «Πρόκειται για υπερ φορολόγηση. Στην Ευρώπη τα τελευταία χρόνια έχουν επιβληθεί φόροι -υποτίθεται- για τη βελτίωση του περιβάλλοντος. Ομως οι περισσότεροι από αυτούς δεν συνέβαλαν στην προστασία του περιβάλλοντος αλλά στην αύξηση του κόστους στην καθημερινότητα των πολιτών. Στην περίπτωση του EU-ETS, στην πράξη δεν στοχεύει στην απανθρακοποίηση αλλά πρόκειται για κερδοσκοπία», επεσήμανε και πρόσθεσε: «Το κόστος θα το επωμιστούν οι ναυλωτές, οι οποίοι στη συνέχεια θα το μετακυλίσουν στους καταναλωτές απευθείας. Το EU-ETS πολύ λίγο θα συμβάλει στις έρευνες για εναλλακτικά ναυτιλιακά καύσιμα. Ενώ είναι κρίσιμο ότι θα έπρεπε το μεγαλύτερο ποσό να διοχετευτεί προς τα εκεί, λύνοντας επίσης θέματα παραγωγής, επάρκειας και εφοδιασμού των πλοίων με εναλλακτικά καύσιμα».
Οπως σχολίασε ο ίδιος, μεγάλες χώρες όπως οι ΗΠΑ, Κίνα, Ιαπωνία, Ινδία και Νότιος Κορέα δεν έχουν υιοθετήσει τακτικές όπως η Ε.Ε. με το EU-ETS. «Η Ευρώπη δεν το έχει κατανοήσει το θέμα. Ο ΙΜΟ είναι ο κατάλληλος οργανισμός για να λάβει αποφάσεις για την πράσινη μετάβαση. Υιοθετώντας περιφερειακές πολιτικές θα δημιουργηθούν προβλήματα στο θαλάσσιο εμπόριο. Θα παρακάμπτουν τα πλοία τα ευρωπαϊκά λιμάνια γιατί το κόστος θα είναι αυξημένο. Επίσης, η επιπλέον γραφειοκρατία είναι περιττή και θα δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα από όσα υποτίθεται ότι θα πάει να λύσει». Ο κ. Παληός μίλησε για τη χρηματοδότησης της ναυτιλίας, τo Ελληνικό Χρηματιστήριο, την πράσινη μετάβαση, τα αυτόματα πλοία, τον μεγάλο Χιώτη επιστήμονα Σταμάτη Κριμιζή, αλλά και τον κ. Ευθύμη Μητρόπουλο, πρώην γ.γ. του ΙΜΟ.
Είπε:
■ «Για τη ναυτιλία το ελληνικό χρηματιστήριο δεν έχει όγκο-volume. Μόνο το Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης έχει τη δυνατότητα. Ούτε του Χονγκ Κονγκ».
■ Για τους λόγους που δεν εγγράφουν μεγάλο αριθμό από τα πλοία τους στην ελληνική σημαία οι Ελληνες εφοπλιστές:
«Γιατί έχουμε μια γραφειοκρατία η οποία δυστυχώς δεν μας αφήνει να κάνουμε τη δουλειά μας. Και αυτά τα πράγματα πρέπει να τα λύσουμε. Εχουμε τώρα έναν καλό υπουργό Ναυτιλίας, τον κ. Χρήστο Στυλιανίδη. Και ακούει και είναι και καλός. Νομίζω ότι θα πετύχουμε την απλοποίηση των διαδικασιών».
■ Για τον ανταγωνισμό με τους Ασιάτες στη ναυτιλία:
«Δεν έχουμε κανένα πρόβλημα με τους ανταγωνιστές μας. Στο εξωτερικό θεωρούμαστε οι καλοί ταξιτζήδες. Αυτοί δεν θεωρούνται καλοί ταξιτζήδες. Πρέπει να διαφυλάξουμε ορισμένα πράγματα. Εχουμε τον ΙΜΟ, τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό, στον οποίο είχαμε την ευτυχία να έχουμε επί χρόνια πολλά επικεφαλής τον Ευθύμη Μητρόπουλο, έναν άξιο άνθρωπο, έναν αξιόλογο Ελληνα, τον σερ Ευθύμιο Μητρόπουλο που τον έχει αναγνωρίσει η βασίλισσα της Αγγλίας αλλά η Ελλάδα δεν του έχει δώσει τίποτα. Ηταν αυτός που ως ο γ.γ. του ΙΜΟ έκανε τη δουλειά που έπρεπε να γίνει προς τη σωστή κατεύθυνση της απανθρακοποίησης και στη σωστή της διάσταση. Δεν μπορεί να λένε “να, αυτοί της ναυτιλίας χάλασαν την ατμόσφαιρα”. Το πλοίο δεν χαλάει την ατμόσφαιρα. Η ναυτιλία ευθύνεται μόνο για το 2% της ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Η ατμοσφαιρική ρύπανση δεν οφείλεται στα βαπόρια. Το βασικό είναι αλλού, οι αγελάδες, οι αεροπορικές, τα εργοστάσια. Μην πετροβολάτε το βαπόρι. Για όνομα του Θεού. Είναι ο εύκολος στόχος».
■ Για τα εναλλακτικά καύσιμα:
«Μιλάμε για αλλαγή του καυσίμου, μιλάμε για υδρογόνο, μεθανόλη, αμμωνία, για απανθρακοποίηση της ναυτιλίας. Και πάμε να κάνουμε ένα πείραμα αλλά δεν πάμε στη μηδενική εκπομπή του CO2. Πρέπει να πάμε κατευθείαν στην ατομική ενέργεια με την καινούρια της μορφή που έχουν βρει ότι το αλάτι του λιθίου δεν κάνει τίποτα άλλο από το να σταματάει η εκπομπή ραδιενέργειας όταν έρθει σε επαφή με το νερό. Σήμερα το πιο ασφαλές μέσο που είναι zero carbon είναι η πυρηνική ενέργεια. Και πρέπει να το βάλουμε μπροστά. Βέβαια δεν το έχουν παραδεχτεί όλα τα κράτη. Ημίμετρα δεν περνάνε. Η καινούρια τεχνολογία μάς δίνει τη δυνατότητα».
■ Για τα αυτόνομα πλοία χωρίς πληρώματα:
«Τα πλοία πρέπει να γίνουν αυτόματα. Δεν καταλαβαίνω γιατί δεν γίνονται. Για τις ζημιές στα πλοία κατά 80% η αιτία είναι ανθρώπινο λάθος. Βγαίνει ο μεγάλος διαστημικός επιστήμονας της NΑSA Σταμάτης Κριμιζής και στέλνει δορυφόρο έξω από το ηλιακό μας σύστημα κι εμείς δεν μπορούμε να στείλουμε ένα αυτόνομο πλοίο από τη Χίο στην Ιαπωνία;».
Διαβάστε ακόμη
«Βγήκαν τα λεφτά από το σεντούκι»: 84.000 ακίνητα αξίας 3,5 δισ. άλλαξαν χέρια με μετρητά
Όλα τα σενάρια για μειωμένο ή «κανονικό» ΦΠΑ σε εισιτήρια, καφέ, και τουρισμό
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ