search icon

Ναυτιλία

Πάνος Ζαχαριάδης: Για τη μείωση του CO2 στη ναυτιλία δεν υπάρχουν εύκολες λύσεις

Ο τεχνικός διευθυντής της εταιρείας Atlantic Bulk Carriers επισημαίνει ότι «οι επιδόσεις του LNG είναι χειρότερες από τα σημερινά ευρέως χρησιμοποιούμενα συμβατικά καύσιμα όπως για παράδειγμα το ντίζελ»

Του Μηνά Τσαμόπουλου

«Στο θέμα της υπερθέρμανσης του πλανήτη, τα τωρινά συμβατικά καύσιμα-ντίζελ, αποθειωμένο πετρέλαιο- είναι αυτά με τις μικρότερες εκπομπές CO2. Κατά πολύ μικρότερες δε, αν υπολογιστεί η συνολική διαδρομή τους από την εξόρυξη έως την καύση». Την επισήμανση αυτή κάνει ο Πάνος Ζαχαριάδης τεχνικός διευθυντής της εταιρείας Atlantic Bulk Carriers βασιζόμενος τόσο στην τεχνογνωσία που έχει, όσο και σε νέες μελέτες, πανεπιστημίων και ινστιτούτων.

Ενώ όμως η χρήση του LNG ικανοποιεί τους πρόσφατους κανονισμούς εκπομπών οξειδίων του θείου και αζώτου, στο μείζον ζήτημα της υπερθέρμανσης του πλανήτη ο Πάνος Ζαχαριάδης επισημαίνει ότι «οι επιδόσεις του LNG είναι χειρότερες από τα σημερινά ευρέως χρησιμοποιούμενα συμβατικά καύσιμα όπως για παράδειγμα το ντίζελ».

Και επεξηγεί: «Το LNG αποτελείται κατά 95 – 98% από μεθάνιο. Σύμφωνα με παλαιότερες μελέτες όταν το μεθάνιο διαρρέει στην ατμόσφαιρα, είναι 25 φορές χειρότερο από το διοξείδιο του άνθρακα. Δηλαδή ένα λίτρο μεθανίου θερμαίνει την ατμόσφαιρα 25 φορές παραπάνω από ένα λίτρο CΟ2.

Πιο πρόσφατες μελέτες όμως δείχνουν ότι ή επίδραση αυτή του μεθανίου είναι πολύ χειρότερη. Δεν είναι απλά 25 φορές χειρότερο από το διοξείδιο του άνθρακα (CO2), όπως συνήθως λέγεται, αλλά 86 φορές χειρότερο σε ορίζοντα 20ετίας. Δηλαδή μία διαρροή ενός λίτρου LNG στην ατμόσφαιρα είναι σαν να απελευθερώθηκαν 86 λίτρα διοξειδίου του άνθρακα, σε σχέση με την επίδραση τους στο φαινόμενο του θερμοκηπίου».

Σύμφωνα με την πιο έγκυρη πηγή, κατά τον Πάνο Ζαχαριάδη, την διακυβερνητική επιτροπή του ΟΗΕ για την κλιματική αλλαγή (IPCC, 2013) «ο λόγος που συνήθως αναφέρεται ο συντελεστής 25 αντί του 86, είναι διότι αναφέρεται σε ορίζοντα 100ετίας. Βέβαια ακόμα και τότε ο συντελεστής είναι 35 και όχι 25. Στην ίδια πηγή και σε πολλές άλλες αναφέρεται ότι δεν πρέπει να χρησιμοποιείται ορίζοντας 100ετίας αλλά 20ετίας δηλαδή ο συντελεστής 86. Αυτό απορρέει και από την κοινή λογική, εφ’ όσον το πρόβλημα της υπερθέρμανσης του πλανήτη είναι και το πιο επείγον» και συνεχίζει:

«O Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ) νομοθέτησε ότι η ναυτιλία θα πρέπει να μειώσει τις εκπομπές θερμοκηπίου τουλάχιστον κατά 50% έως το έτος 2050.

Δυστυχώς, σε κάθε φάση της “ζωής” του LNG, από την εξόρυξη του έως και την καύση του, υπάρχουν μεγάλες διαρροές του στην ατμόσφαιρα. Πρόσφατες μελέτες αναφέρουν ως παγκόσμιο μέσο όρο διαρροής LNG, μόνο κατά την εξόρυξη του, το 5-6%.

Οι ίδιες μελέτες αναφέρουν ότι αν οι διαρροές είναι υψηλότερες του 3%, τότε το LNG καθίσταται χειρότερο για την υπερθέρμανση του πλανήτη ακόμα και από το κάρβουνο!

Στις διαρροές εξόρυξης του Φυσικού Αερίου πρέπει να προστεθούν και οι διαρροές κατά την μεταφορά του στον τελικό χρήστη, είτε με αγωγούς, είτε με πλοία, όπως επίσης κατά την πετρέλευσή του στα πλοία χρήσης, τις διαρροές από δεξαμενές και σωληνώσεις του πλοιου έως την μηχανή και τέλος τις διαρροές κατά την καύση του στη μηχανή».

Ο Πάνος Ζαχαριάδης υπογραμμίζει ότι έχει επικρατήσει η λανθασμένη αντίληψη ότι η καύση LNG σε προωστικές μηχανές πλοίων εκπέμπει περίπου 20% λιγότερο CO2 από τα συμβατικά καύσιμα.

«Αυτό προκύπτει από τις χημικές εξισώσεις καύσης του LNG έναντι των “συμβατικών” καυσίμων όπως για παράδειγμα του ντίζελ όπου το υπολειπόμενο CO2 σε σύγκριση LNG είναι περίπου 20 – 25% λιγότερο».

Exit mobile version