© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Ο τομέας του υγραερίου, γνωστού ως LPG (Liquefied Petroleum Gas), αναπτύσσεται με υψηλό ρυθμό, καθώς τόσο η μεγέθυνση του εμπορίου του LPG όσο και η προδιαγραφόμενη έκρηξη του εμπορίου της αμμωνίας δημιουργούν μια ισχυρή συγκυρία για περαιτέρω ανάπτυξη.
Το LPG, σύμφωνα με επαΐοντες του κλάδου της ναυτιλίας, αποτελεί μία από τις καθαρότερες μορφές υδρογονάνθρακα με περιβαλλοντικό προφίλ αντίστοιχο με αυτό του φυσικού αερίου. Χρησιμοποιείται ήδη ως καύσιμο στα πλοία που το μεταφέρουν και θα μπορούσε να αποτελέσει το καύσιμο μετάβασης ή συμμόρφωσης για υπάρχοντα ή καινούρια πλοία, πιθανώς σε συνδυασμό με συστήματα δέσμευσης άνθρακα. Ο τομέας των αερίων, με το LPG, την αμμωνία, το βιο-υγραέριο και άλλες μορφές αερίων που προέρχονται από ανανεώσιμες πηγές με ουδέτερο αποτύπωμα, επιδεικνύει σημαντική συμβολή στη μετάβαση της ναυτιλίας προς πιο βιώσιμες ενεργειακές λύσεις.
Το θέμα αυτό τέθηκε στο επίκεντρο των συζητήσεων κατά τη διάρκεια του Global LPG Week που διεξήχθη στη Ρώμη. Οπως ανέφερε στο «business stories» ο κ. Πάνος Μήτρου, Global Gas Segment Director του Lloyd’s Register (LR) και προεδρεύων της ναυτιλιακής ομάδας εργασίας της Παγκόσμιας Eνωσης Υγραερίου (World Liquid Gas Associaion – WLPGA), «οι παραγγελίες πλοίων μεταφοράς LPG και αμμωνίας οδηγούνται σε έκρηξη, καθώς πέρα από τις θετικές προοπτικές του LPG, η αμμωνία αναδεικνύεται ως νέος παίκτης στον τομέα της καθαρής ενέργειας λόγω της χρήσης της σε εργοστάσια παραγωγής ενέργειας με βάση τον άνθρακα».
Και πρόσθεσε: «Μόνο η Ιαπωνία διαθέτει περίπου 150 τέτοιους σταθμούς που μπορεί να απαιτήσουν πάνω από 100 μεγάλα πλοία VLGC/VLAC για την κοινή καύση αμμωνίας-άνθρακα σε ποσοστό 20%. Σήμερα, περί τα 10-20 πλοία μόνο έχουν τη δυνατότητα μερικής μεταφοράς αμμωνίας σε αυτό το μέγεθος, ενώ η μετασκευή υπαρχόντων πλοίων κρίνεται ασύμφορη».
Το ναυτιλιακό πάνελ του συνεδρίου, του οποίου τη συζήτηση συντόνισε ο κ. Μήτρου, εστίασε σε θέματα αγοράς νέων, καθαρότερων μορφών LPG, αλλά και στη χρήση του ως ναυτιλιακό καύσιμο.
O κ. Χρήστος Τριανταφυλλίδης, διευθυντής LPG Ναυλώσεων της Arrow Shipbroking Group, αναφέρθηκε στις προοπτικές της αγοράς, τονίζοντας ότι σήμερα όλα τα μεγέθη πλοίων μεταφοράς LPG απολαμβάνουν μια ισχυρή αγορά, ενώ το κλίμα για τα επόμενα χρόνια αναμένεται θετικό, με την ανησυχία για το κανάλι του Παναμά να τροφοδοτεί τις προσδοκίες ειδικά για τα μεγάλα μεγέθη των VLGC.
Ο κ. Ταλάλ Ζέιν, LPG Trader στη Naftomar, επικεντρώθηκε στα κενά που δεν επιτρέπουν την ευρύτερη χρήση πιο καθαρών μορφών LPG ως καυσίμου, κάνοντας ειδική αναφορά στο βιοπροπάνιο και στην ανάγκη ανάπτυξης πιθανών κινήτρων που θα προσδώσουν την κλίμακα που απαιτείται για την παραγωγή του καθιστώντας το πιο ανταγωνιστικό. «Σήμερα μια διαφορά τιμής στα 1.500 με 2.000 δολάρια το καθιστούν ασύμφορο. Σε αυτή τη φάση η χρήση του LPG ως καυσίμου μετάβασης αποτελεί την καλύτερη λύση», ανέφερε.
Ο κ. Νικόλαος Ζορμπάς, διαχειριστής Projects στην Dorian LPG, μίλησε για την αξία του LPG ως καυσίμου μετάβασης. «To LPG θεωρείται μία από τις καλύτερες εναλλακτικές στον δρόμο για τη μετάβαση της ναυτιλίας σε καύσιμα από ανανεώσιμες πηγές και την επίτευξη ουδέτερου ανθρακικού αποτυπώματος. Είναι ευρέως ανεπτυγμένο και διαθέσιμο, έχει υψηλή θερμαντική αξία, ένα σημαντικά βελτιωμένο προφίλ στη βάση ανάλυσης κύκλου ζωής, αλλά και στους τοπικούς ρύπους, διότι έχει σχεδόν μηδενικά οξείδια του θείου και μειωμένα οξείδια του αζώτου και μικροσωματίδια».
Στη δραστηριότητα του Lloyd’s Register (LR) στον τομέα αυτόν αναφέρθηκε ο κ. Κωσταντίνος Χαϊλής, Global Gas Markets & Technology Lead του LR. O LR, ως ο νηογνώμονας με το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στον τομέα του LPG, στηρίζει έμπρακτα τη ναυτιλία με σειρά πρωτοβουλιών σε συνεργασία με την WLPGA. Μεταξύ αυτών, o LR μαζί με την WLPGA ολοκληρώνουν μια μελέτη που εξετάζει σε βάθος τη χρήση του LPG ως ναυτιλιακού καυσίμου, ενώ παράλληλα εκπονούν μια σειρά από μελέτες βιωσιμότητας τόσο σε πλοία μεταφοράς LPG όσο και σε άλλους τύπους, όπως πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Η συζήτηση ολοκληρώθηκε με την τοποθέτηση του τεχνικού διευθυντή της WLPGA Νίκου Ξυδά, ο οποίος τόνισε ότι σε αυτό το συνέδριο προβλήθηκε ακόμα πιο έντονα η ανάγκη εστίασης της WLPGA σε όλες τις μορφές υγρών αερίων, τοποθετώντας ψηλά στην ατζέντα τις βιώσιμες μορφές, όπως το βιοπροπάνιο ή το ανανεώσιμο DME. Αναφέρθηκε στην αξία της χρήσης του LPG ως ναυτιλιακού καυσίμου τονίζοντας τους λόγους για τους οποίους αυτό μπορεί να αποτελέσει μια αξιόπιστη επιλογή μετάβασης: χάρη στο προφίλ εκπομπών του, στη διαθεσιμότητα, στο κόστος, που σε ορισμένες γεωγραφικές περιοχές το καθιστά το φθηνότερο καύσιμο παγκοσμίως, αλλά και στη συνέργειά του με καθαρότερα καύσιμα, όπως το βιοπροπάνιο και η αμμωνία.
Διαβάστε ακόμη
Οι Έλληνες πλοιοκτήτες με τους μεγαλύτερους στόλους δεξαμενόπλοιων
Έρευνα: Οι τάσεις που θα κυριαρχήσουν στον τουρισμό το 2024
Tesla: Πόσα αυτοκίνητα πούλησε μέσα στο 2023 (tweet)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ