Τους τελευταίους μήνες η ανθρωπότητα βρίσκεται στη μέση ενός τυφώνα εξελίξεων, τόσο γεωστρατηγικών όσο και οικονομικών, με αιχμή την ενεργειακή κρίση – συνθήκες που επηρεάζουν και τη ναυτιλία, η οποία διακινεί το 90% των εμπορευμάτων παγκοσμίως. Οι διαταραχές όμως δημιουργούν ευκαιρίες για τη ναυτιλιακή βιομηχανία, η οποία ήδη τις έχει εκμεταλλευτεί.
Ωστόσο, τα μελλούμενα στον κλάδο παρουσιάζουν ενδιαφέρον, αλλά και μυστήριο.
Τεχνολογικές εξελίξεις, μετάβαση στην πράσινη ναυτιλία μέσω εναλλακτικών καυσίμων, ο ρόλος της Κίνας και το μπρα ντε φερ με τις ΗΠΑ, η βραχυκυκλωμένη Ευρώπη λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, ο πληθωρισμός, η αύξηση των επιτοκίων, η επερχόμενη πτώση του ρυθμού κατανάλωσης λόγω της μείωσης της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών, όλα αυτά συνθέτουν ένα εκρηκτικό μείγμα που προβληματίζει και κάνει πολλούς από εκείνους που έχουν την οικονομική και πολιτική ευθύνη των κρατών να βλέπουν εφιάλτες προσπαθώντας να κερδίσουν χρόνο προτού τους σκάσει στα χέρια η βόμβα και τους πνίξει το τσουνάμι των κοινωνικών εξεγέρσεων.
Το «business stories» απευθύνθηκε στον κ. Πάνο Κιρνίδη, διευθύνοντα σύμβουλο του Διεθνούς Νηολογίου του Παλάου και επίτιμο πρόξενο της Δημοκρατίας του Παλάου στην Ελλάδα, προκειμένου να αποτυπώσει την εικόνα που έχουν υψηλόβαθμα στελέχη της διεθνούς ναυτιλιακής κοινότητας για όσα έχουν συμβεί και όσα αναμένονται μέσα στο 2023.
– Ποια είναι σήμερα η θέση, το στίγμα της ναυτιλίας σε αυτό τον χάρτη;
Οπως ξέρετε, η διεθνής ναυτιλία τις τελευταίες δεκαετίες μεταφέρει σχεδόν το 90% του παγκόσμιου εμπορίου και σε σχέση με τις οδικές, σιδηροδρομικές και αεροπορικές μεταφορές, αυτές με τα πλοία είναι κατά πολύ φθηνότερες. Η διεθνής ναυτιλία επηρεάζεται άμεσα και σοβαρά από οποιαδήποτε παγκόσμια κρίση. Τις περισσότερες φορές οι κρίσεις ευνοούν τη ναυτιλία γιατί συνήθως αυξάνουν το μεταφορικό κόστος, δηλαδή τους ναύλους, όπως συνέβη και πρόσφατα με τις μεγάλες αυξήσεις τους κυρίως στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και ξηρού φορτίου. Παρ’ όλη όμως την αύξηση, οι μεταφορές με τα πλοία παραμένουν πολύ φθηνότερες, γεγονός που ευνοεί τους καταναλωτές όλου του κόσμου.
– Τις γεωπολιτικές εξελίξεις πώς τις αντιλαμβάνεστε;
Κατ’ αρχάς, γεωπολιτικά παρατηρούμε μια μείωση της ισχύος της Κίνας και έπειτα υπάρχει η κατάσταση στην Ευρώπη, της οποίας η διαμάχη με τη Ρωσία, λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, την έχει πλήξει ενεργειακά σε μεγάλο βαθμό προκαλώντας σημαντική ύφεση στις οικονομίες των χωρών μέσω της αύξησης του κόστους.
Η αύξηση των τιμών των προϊόντων λόγω της αύξησης των τιμών ενέργειας οδηγεί στη μείωση της κατανάλωσης των νοικοκυριών παγκοσμίως, γεγονός που επηρεάζει σημαντικά τη ναυτιλία.
Ετσι, αυτή τη στιγμή, παρόλο που οι αναταράξεις έχουν αυξήσει τις τιμές των ναύλων, εκτιμάται ότι θα υπάρξει μείωση της κατανάλωσης. Ως εκ τούτου, θα υπάρξει μείωση των ποσοτήτων των μεταφερόμενων εμπορευμάτων, γεγονός που θα οδηγήσει στην ανάγκη για μικρότερη χωρητικότητα των πλοίων.
Αλλά παρόλο που θα υπάρξει αύξηση της χωρητικότητας από νέα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που θα τεθούν σε υπηρεσία τα επόμενα δύο χρόνια, η διάλυση πλοίων κάποιας ηλικίας θα την αντισταθμίσει εν μέρει και έτσι θα αποφευχθεί μια έντονη ναυτιλιακή κρίση όπως αυτή των αρχών της δεκαετίας του ’80.
– Στα πλοία μεταφοράς υγρών φορτίων ποια είναι η κατάσταση;
Όσον αφορά τα υγρά καύσιμα (πετρέλαιο, φυσικό αέριο, υγραέριο κ.λπ.), παρά την αύξηση των τιμών τους, όχι μόνο οι ίδιες ποσότητες συνεχίζουν να αποτελούν αντικείμενο διαπραγμάτευσης επειδή η ζήτηση είναι ανελαστική, αλλά υπάρχει και μια συνεχής μικρή αύξηση.
– Λόγω της ενεργειακής κρίσης εντάθηκε και πάλι η χρήση ορυκτών καυσίμων. Θεωρείτε ότι είναι πισωγύρισμα στην προσπάθεια για την πράσινη μετάβαση;
Μπορεί πράγματι βραχυπρόθεσμα να φαίνεται ότι η ενεργειακή κρίση θα πλήξει την πράσινη μετάβαση και θα ευνοήσει τα ορυκτά καύσιμα, αλλά στην πραγματικότητα η κρίση και η μεγάλη αύξηση των τιμών μεσοπρόθεσμα θα επιταχύνουν την υιοθέτηση πράσινων μορφών ενέργειας. Οι υψηλότερες τιμές των ορυκτών καυσίμων βοηθούν στην αναζήτηση εναλλακτικών λύσεων χαμηλών εκπομπών άνθρακα.
Η τρέχουσα κρίση θα λειτουργήσει, στην πραγματικότητα, ως επιταχυντής για την απελευθέρωσή μας από τα ορυκτά καύσιμα.
– Η ναυτιλία πώς αντιμετωπίζει αυτή την κατάσταση;
Η ναυτιλία είναι ένας πρωτοποριακός τομέας στον ενεργειακό μετασχηματισμό, παρόλο που τα πλοία, σε σχέση με τη ρύπανση που προκαλούν ανά μεταφερόμενη μονάδα, είναι τα λιγότερο ρυπογόνα μέσα μεταφοράς σε σύγκριση με τις οδικές και αεροπορικές μεταφορές. Ηδη οι κινητήρες δοκιμάζονται με εναλλακτικά, λιγότερο ρυπογόνα καύσιμα, όπως μεθανόλη, αμμωνία κ.ά., με απώτερο στόχο την υιοθέτηση τεχνολογίας υδρογόνου που τελικά θα τροφοδοτεί πλοία και αεροπλάνα με μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα.
– Πόσο πιστεύετε ότι θα επηρεάσουν τη ναυτιλία οι νέοι περιβαλλοντικοί κανονισμοί που ισχύουν από το 2023;
Οπως προανέφερα, αν και τα πλοία ρυπαίνουν λιγότερο από όλα τα άλλα μέσα μεταφοράς, είναι πρωτοπόρα στην εφαρμογή περιβαλλοντικών κανονισμών.
Από το φέτος κάθε πλοίο θα κρίνεται από τη συνολική ενεργειακή του απόδοση μέσω του Δείκτη Ενεργειακής Απόδοσης (Energy Efficiency Existing Ship Index – EEXI). Ηδη από τον Νοέμβριο του 2022 είχε θεσπιστεί ο Δείκτης Εντασης Ανθρακα (Carbon Intensity Indicator – CII), ο οποίος μετρά τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κάθε πλοίου.
Βεβαίως, αυτοί οι νέοι κανονισμοί αυξάνουν το κόστος λειτουργίας του πλοίου, το οποίο μετακυλίεται στους ναύλους και το κόστος μεταφοράς.
– Δεν φαίνεται όμως να είναι τόσο απλό. Οι νέοι κανονισμοί έχουν προκαλέσει έντονο προβληματισμό στους παροικούντες τη ναυτιλία.
Αυτές οι αλλαγές δημιουργούν τόσα βάρη όσο και ευκαιρίες για τους πλοιοκτήτες και τους διαχειριστές, καθώς η σωστή πρόβλεψη και προσαρμογή στις νέες απαιτήσεις είναι ένα λαμπρό πεδίο επιχειρηματικότητας. Τόσο οι πλοιοκτήτες όσο και οι διαχειριστές έχουν αποδείξει με την πάροδο του χρόνου ότι οι περισσότεροι από αυτούς μπορούν να ξεπεράσουν με επιτυχία όλες τις δυσκολίες και τις αβεβαιότητες.
– Θα αναγκαστούν οι εταιρείες να αποσύρουν πλοία τους, τη λεγόμενη «απόσυρση χωρητικότητας», λόγω της νέας κατάστασης με τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς;
Τα παλαιότερα πλοία που δεν πληρούν τις απαραίτητες προϋποθέσεις των νέων κανονισμών θα πρέπει είτε να εφαρμόσουν τις απαραίτητες προσαρμογές, είτε να μειώσουν την ταχύτητα με την οποία ταξιδεύουν, μειώνοντας έτσι τους ρύπους, είτε να αποσυρθούν. Ολα εξαρτώνται από την υποχρεωτική εφαρμογή των νέων κανονισμών και την επιχειρηματική ικανότητα των πλοιοκτητών.
Ωστόσο, δεν προβλέπεται αύξηση του αριθμού των πλοίων που πρόκειται να διαλυθούν, να πουληθούν δηλαδή στα διαλυτήρια για παλιοσίδερα (scrap), καθώς πολλοί πλοιοκτήτες έχουν ήδη προσαρμόσει τα πλοία τους σε σημαντικό βαθμό στους νέους κανονισμούς, βοηθούμενοι από την υψηλή αγορά ναύλωσης και τις μειωμένες παραγγελίες για νέα πλοία στα ναυπηγεία.
– Το Νηολόγιο του Παλάου πώς αντιμετωπίζει όλη αυτή την κατάσταση;
Αυτό που είναι ξεκάθαρο είναι ότι οι πελάτες μας αντιμετωπίζουν πολλές αλλαγές σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Το νηολόγιό μας έχει ετοιμάσει για τους πελάτες μας έναν εύκολο στην παρακολούθηση οδηγό για το τι πρέπει να αναληφθεί και πότε, ώστε να συμμορφωθούν πλήρως με το ελάχιστο αντίκτυπο στις δραστηριότητές τους.
Το Νηολόγιο του Παλάου εδώ και αρκετά χρόνια απονέμει στα πλοία του «μπλε πιστοποιητικά» για τις περιβαλλοντικές τους επιδόσεις ως αναγνώριση και σεβασμό για τη συμβολή και τις προσπάθειες των πλοιοκτητών, διαχειριστών και των πληρωμάτων να προστατέψουν τον πλανήτη μας.
Το νηολόγιο μας θα συνεχίσει με τον ίδιο τρόπο που συμπεριφερόταν πάντα, ως αξιόπιστος συνεργάτης με τους πελάτες μας, για να τους βοηθήσει να συμμορφωθούν πλήρως με τον ελάχιστο αντίκτυπο στις δραστηριότητές τους.
– Τι συμβουλεύετε τις εταιρείες-πελάτες σας;
Η συμβουλή μας είναι οι πελάτες μας να μιλήσουν μαζί μας και να ζητήσουν την καθοδήγηση και τη βοήθειά μας σε θέματα που τους απασχολούν ή πρόκειται να αντιμετωπίσουν.
– Στην εποχή του μετασύμπαντος στη ναυτιλία, με τις τεχνολογικές εξελίξεις να είναι ραγδαίες, πώς έχετε προσαρμοστεί ως νηολόγιο;
Το Νηολόγιο του Παλάου είναι το πιο σύγχρονο νηολόγιο του κόσμου. Από τη δημιουργία του δώσαμε ιδιαίτερη έμφαση στη γρήγορη εξυπηρέτηση των αναγκών των πλοιοκτητών, οι οποίοι εξυπηρετούνται άμεσα και αποτελεσματικά.
Οσα συνέβησαν τα τελευταία χρόνια επιβεβαίωσαν πλήρως τη στρατηγική μας να είμαστε ένα πλήρως ψηφιακό νηολόγιο. Ολες οι υπηρεσίες και τα έγγραφά μας είναι διαθέσιμα ηλεκτρονικά στο Διαδίκτυο. Επιτρέπουμε στους πελάτες μας να ικανοποιούν όλα τα αιτήματά τους ηλεκτρονικά και να παρακολουθούν κάθε στάδιο των υποθέσεών τους από την αρχή μέχρι την ολοκλήρωσή τους. Οι έξυπνες λύσεις μας είναι ένας από τους κύριους λόγους για τους οποίους οι υπηρεσίες νηολόγησης λειτουργούν χωρίς καθυστερήσεις ή περιορισμούς. Το επιχειρησιακό κέντρο του νηολογίου μας βρίσκεται στη καρδιά του Πειραιά και με τους ανθρώπους μας σε όλο τον κόσμο μπορεί σε ελάχιστο χρόνο να λύσει οποιοδήποτε πρόβλημα προκύψει σε οποιοδήποτε πλοίο μας.
Θα τολμούσα να πω ότι σήμερα είναι το πιο καινοτόμο νηολόγιο. Το αποδείξαμε περίτρανα την περίοδο της πανδημίας όπου λόγω των περιορισμών μετακίνησης και παρουσίας έπρεπε όλα να γίνονται ηλεκτρονικά.
– Ποια είναι τα επόμενα βήματα που σχεδιάζετε για το Νηολόγιο του Παλάου;
Το νηολόγιο θα συνεχίσει να δίνει το παράδειγμα συνδυάζοντας τους ανθρώπους του και την τεχνολογία για να επαναπροσδιορίσει την αντίληψη για τις υπηρεσίες νηολόγησης, ότι τα νηολόγια πρέπει να δίνουν λύσεις στην πλειονότητα των προβλημάτων των πλοιοκτητών και διαχειριστών γρήγορα και αποτελεσματικά. Με αυτό τον τρόπο μπορούμε να παραμείνουμε ευέλικτοι και άμεσα ανταποκρινόμενοι για να αντιμετωπίσουμε όποιες μελλοντικές καταστάσεις προκύψουν.
Αυτή την εποχή θεωρείται η πιο γρήγορα αναπτυσσόμενη, βελτιωμένη και τεχνολογικά προηγμένη σημαία μεταξύ των άλλων νηολογίων, βάζοντας τους πελάτες μας στο επίκεντρο των εργασιών μας και ακούγοντάς τους για να κατανοήσουμε καλύτερα τις ανησυχίες και τις ανάγκες τους. Είναι το νηολόγιο του μέλλοντος που λειτουργεί εδώ και τώρα για τους πλοιοκτήτες που αναζητούν ανταπόδοση στις χρηματικές εισφορές τους και επιθυμούν να βρίσκονται ένα βήμα μπροστά.
Θα συνεχίσουμε να διατηρούμε και να βελτιώνουμε την ποιότητα των υπηρεσιών μας τόσο στους υπάρχοντες όσο και στους δυνητικούς πελάτες μας. Διατηρώντας παράλληλα τα υψηλότερα πρότυπα, θα βοηθήσουμε τους πελάτες μας να ανταποκριθούν στις αλλαγές που θα επηρεάσουν τον τομέα τα επόμενα χρόνια.
«Μπορεί πράγματι βραχυπρόθεσμα να φαίνεται
ότι η ενεργειακή κρίση θα πλήξει την πράσινη μετάβαση και θα ευνοήσει τα ορυκτά καύσιμα, αλλά στην πραγματικότητα η κρίση και η μεγάλη αύξηση των τιμών μεσοπρόθεσμα θα επιταχύνουν την υιοθέτηση πράσινων μορφών ενέργειας. Οι υψηλότερες τιμές των ορυκτών καυσίμων βοηθούν στην αναζήτηση εναλλακτικών λύσεων χαμηλών εκπομπών άνθρακα».
Διαβάστε ακόμη
Oικ. Λαιμού: Καθελκύστηκε το Μ/Τ Kavafis, το πρώτο από τα τρία δεξαμενόπλοια που ναυπηγεί η ENESEL
Οι 10 παράγοντες που θα καθορίσουν την αγορά κατοικίας το 2023 – Πώς κινούνται οι τιμές
Σκυλακάκης: Μέχρι τα €10 δισ. οι συμβασιοποιήσεις δανείων του Ταμείου Ανάκαμψης το α’ εξάμηνο 2023