Μπορεί οι ναύλοι για τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων να μειωθούν κάποια στιγμή όμως τα επίπεδα τους θα παραμείνουν την επόμενη 10ετία πολύ ψηλότερα από εκείνα που ήταν προ της πανδημίας. Μεταξύ των αιτιών είναι η αύξηση του πληθωρισμού που ενσωματώνεται στο κόστος μεταφοράς, σύμφωνα με διεθνείς αναλυτές.
Η Unctad ήδη αναμένει ότι θα αυξηθεί λόγω πληθωριστικής πίεσης το κόστος μεταφοράς κατά 1,5% σε παγκόσμιο επίπεδο και περισσότερο στις αναπτυσσόμενες και φτωχότερες χώρες με υποδεέστερες υποδομές. Το υψηλότερο κόστος μεταφοράς μετακυλίεται.
Δεν έχουν επηρεαστεί και δεν θα επηρεαστούν μόνο τα χαμηλού κόστους και μεγάλου όγκου εμπορεύματα όπως για παράδειγμα τα έπιπλα για τα οποία ο ναύλος μπορεί να είναι έως και τα δύο τρίτα της τελικής λιανικής τιμής του εμπορεύματος αλλά και τα προϊόντα υψηλής αξίας προϊόντα όπως υπολογιστές και ηλεκτρονικά είδη».
Ακόμα και να τελειώσει η πανδημία θα παραμείνουν τα μέτρα πρόληψης, τα οποία θα επιβραδύνουν τον ρυθμό λειτουργίας της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας.
Επίσης τα πλοία πλέον παραμένουν πολύ περισσότερο χρόνο στα λιμάνια για να εξυπηρετηθούν. Ο μέσος χρόνος που περνούν τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι έχει αυξηθεί σχεδόν κατά 20%.
Επιπλέον, σύμφωνα με έρευνα της Sea-Intelligence, η αξιοπιστία του παγκόσμιου προγράμματος μεταφοράς εμπορευμάτων κινητής τηλεφωνίας είχε πέσει στο χαμηλότερο επίπεδό της.
Τον περασμένο Δεκέμβριο, μόλις το 32% των πλοίων κατέπλευσε στο λιμάνι προορισμού την προγραμματισμένη ημέρα.
Η μέση καθυστέρηση για τα πλοία παραμένει πάνω επτά μέρες.
Όλες αυτές οι καθυστερήσεις και δυσλειτουργίες ήρθαν σε μία περίοδο υψηλής καταναλωτικής ζήτησης παγκοσμίως που οδηγεί στην αύξηση των ναύλων σε δυσθεώρητα ύψη.
Οι αναλυτές επισημαίνουν ότι η αύξηση της χωρητικότητας εντός των δύο επόμενων ετών με την είσοδο στην αγορά νεότευκτων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων θα συμβάλλουν ελάχιστα στην καλυτέρευση της αγοράς και των τιμών των ναύλων.
Το βιβλίο παραγγελιών ανέβηκε τον τελευταίο χρόνο, αλλά παραμένει πολύ χαμηλότερο ως ποσοστό επί του υπάρχοντος στόλου από εκείνο που ήταν το 2008-2010. Τα νεότευκτα χρειάζονται δύο έως τρία χρόνια για να εισέλθουν αυτά τα πλοία υπηρεσία, οπότε η όλη κρίση κτύπησε την εφοδιαστική αλυσίδα τη λάθος στιγμή.
Επιπλέον, οι κινήσεις της ναυτιλίας για απαλλαγή από τον άνθρακα αυξάνουν το λειτουργικό κόστος του πλοίου και θα συμβάλλουν στη διατήρηση των ναύλων σε υψηλά επίπεδα. Η χρήση εναλλακτικών καυσίμων θα κοστίσει δισεκατομμύρια δολάρια για όλη τη ναυτιλία. Επίσης τα πλοία σε πρώτη φάση θα μειώσουν την ταχύτητα πλεύσης για να μειώσουν τις εκπομπές αερίων του διοξειδίου οπότε ο χρόνος μεταφοράς θα μεγαλώσει άρα θα χρειαστούν και άλλα πλοία για να καλύψουν όσο μπορούν τη ζήτηση.
Σύμφωνα με τους υπολογισμούς όταν τα πλοία μειώσουν κατά 10% την ταχύτητα πλεύσης τους τότε θα χρειαστούν να πέσουν στο νερό 10% περισσότερα πλοία για να μεταφέρουν το ίδιο φορτίο.
Διαβάστε ακόμη
«Καρούζος Gate»: Άλλαξαν χέρια δύο από τις εκτάσεις-«φιλέτα» στην Κρήτη
Χάρης Καρώνης (Viva Wallet): Ο ιδιοφυής επιχειρηματίας που δημιούργησε την πρώτη ελληνική unicorn