search icon

Ναυτιλία

Ούριος άνεμος για τη ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων

«Παρόλο που οι προοπτικές της παγκόσμιας οικονομίας ήταν γενικά καλές, η ύφεση στις χώρες του ΟΟΣΑ, ιδίως, μετρίασε την αύξηση της ζήτησης για αργό πετρέλαιο σε παγκόσμιο επίπεδο» επισήμανε μεταξύ άλλων ο Φώτης Κανατάς αναλυτής της Intemodal

Το πρώτο τρίμηνο του 2024 σημειώθηκε μεγάλη κινητικότητα και αναστάτωση στην αγορά αργού πετρελαίου, κυρίως λόγω των στρατηγικών προσαρμογών της παραγωγής και των γεωπολιτικών συγκρούσεων.

Η αύξηση των εντάσεων στη Μέση Ανατολή και οι αξιοσημείωτες διαταραχές στη λειτουργία των ρωσικών διυλιστηρίων σημάδεψαν την αρχή της περιόδου, γεγονός που είχε σημαντικές επιπτώσεις στους περιορισμούς της προσφοράς και στις γενικές συνθήκες της αγοράς.

«Παρόλο που οι προοπτικές της παγκόσμιας οικονομίας ήταν γενικά καλές, η ύφεση στις χώρες του ΟΟΣΑ, ιδίως, μετρίασε την αύξηση της ζήτησης για αργό πετρέλαιο σε παγκόσμιο επίπεδο. Οι χώρες εκτός του ΟΠΕΚ+, ιδίως αυτές της αμερικανικής ηπείρου, αύξησαν σημαντικά την παραγωγή από την πλευρά της προσφοράς, υποδηλώνοντας μια κίνηση προς μια μεγαλύτερη εξάρτηση από πηγές εκτός του καρτέλ» επισημαίνει ο Φώτης Κανατάς αναλυτής της Intemodal:

«Ο τομέας του αργού πετρελαίου αντιμετώπισε ένα δύσκολο περιβάλλον κατά τους πρώτους μήνες του 2024, καθώς περιηγήθηκε στην αυξανόμενη γεωπολιτική αναταραχή, στους περιορισμούς παραγωγής που επέβαλε ο ΟΠΕΚ+ και στις μεταβαλλόμενες μορφές ζήτησης. Όλοι αυτοί οι παράγοντες υποδήλωναν μια περίοδο προσεκτικής στρατηγικής προσαρμογής και προσεκτικών προσδοκιών».

Εξετάζοντας το εμπόριο αργού πετρελαίου κατά το πρώτο τρίμηνο (Q1) του 2024, ο όγκος ανήλθε σε 618 εκατ. τόνους, ο οποίος είναι παρόμοιος με τον όγκο του προηγούμενου τριμήνου (Q4) και ελαφρώς υψηλότερος από τον όγκο του πρώτου τριμήνου του 2023.

«Αυτό δείχνει ότι το εμπόριο αργού πετρελαίου παραμένει ανθεκτικό και εύρωστο, παρά τις προαναφερθείσες προκλήσεις. Μέχρι στιγμής αυτό το τρίμηνο, το πετρέλαιο που μεταφέρθηκε το β’ τρίμηνο έως τώρα ήταν το 36% αυτού που έχει μεταφερθεί το 1ο τρίμηνο, με περισσότερους από 2 μήνες να απομένουν» αναφέρει ο Φώτης Κανατάς και εστιάζει στους κορυφαίους εξαγωγείς και εισαγωγείς:

«Και πάλι, οι τρεις κορυφαίοι εξαγωγείς, καθ’ όλη τη διάρκεια του 2023 και τους πρώτους μήνες του 2024 είναι η Σαουδική Αραβία, οι ΗΠΑ και η Ρωσία, με αυτή τη σειρά. Στο άλλο άκρο του εμπορίου, όπως είναι αναμενόμενο, βρίσκονται η Κίνα και η Ινδία, χώρες που αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 29% του εμπορίου αργού πετρελαίου το 1ο τρίμηνο του 2024. Άλλες χώρες στους κορυφαίους εισαγωγείς αργού πετρελαίου κατά το 1ο τρίμηνο ήταν η Ν. Κορέα, η Ιαπωνία και η Σιγκαπούρη, η Μαλαισία και η Ταϊλάνδη, οι οποίες είναι χώρες της Ασίας, της περιοχής που αναμένεται να ηγηθεί της αύξησης της ζήτησης αργού πετρελαίου τα επόμενα χρόνια, Σύμφωνα με τον ΙΕΑ, η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου αναμένεται να αυξηθεί κατά 1,2 mbd και 1,1 mbd το 2024 και 2025 αντίστοιχα, ενώ όπως επικυρώνουν τα στοιχεία, το μεγαλύτερο μέρος της ζήτησης θα προέλθει από την Ασία».

Όσον αφορά την παραγωγή, ο ΟΠΕΚ+ συγκρατεί 5,86 mbd ή περίπου το 5-6% της ημερήσιας παγκόσμιας ζήτησης, ενώ χώρες όπως η Βραζιλία και ο Καναδάς επεκτείνουν την παραγωγή και την εξαγωγική ικανότητα με έργα όπως ο αγωγός TMX. Η γεωγραφία της αυξημένης παραγωγής και ζήτησης υποδηλώνει ότι οι μεταφορείς αργού θα πρέπει να διανύουν μεγαλύτερες αποστάσεις, υποστηρίζοντας τις τιμές των ναύλων.

«Οι πλοιοκτήτες φαίνεται να συμφωνούν με αυτή την αφήγηση και αυτό φαίνεται στα θεμελιώδη μεγέθη της αγοράς δεξαμενόπλοιων και ειδικότερα των VLCC» εξηγεί ο αναλυτής.

Για τις αγοραπωλησίες δεξαμενόπλοιων τονίζει:

«Συνολικά 30 πλοία άλλαξαν χέρια κατά το τέταρτο τρίμηνο του 2023 και 13 πλοία το πρώτο τρίμηνο του 2024.».

Για τις παραγγελίες ναυπήγησης λέει:

«Ομοίως, όσον αφορά τα νεότευκτα, συνολικά 24 πλοία VLCC έχουν συμβληθεί το 1ο τρίμηνο του 2024, με την πλειονότητα των πλοίων να εισέρχονται στον τρέχοντα στόλο το 2026 και μετά.Τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές, η αναλογία του βιβλίου παραγγελιών προς τον στόλο ανέρχεται μόλις στο 5%, πράγμα που σημαίνει περιορισμένη αύξηση του στόλου τα επόμενα χρόνια» και καταλήγει:

«Συνοψίζοντας, η τρέχουσα κατάσταση, με την αυξανόμενη ζήτηση πετρελαίου μαζί με τις αυξανόμενες αποστάσεις μεταξύ προσφοράς και ζήτησης σε συνδυασμό με την περιορισμένη αύξηση του στόλου, θέτει τις βάσεις για αυξημένα ναύλα για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, ενώ αναμένεται και περαιτέρω αύξηση.»

Διαβάστε ακόμη:

Θεόδωρος Δουζόγλου: Mε νέα ομάδα το πλάνο ανάπτυξης στη φιλοξενία 5 αστέρων (pics)

Περιστέρης: Έχουμε προτάσεις για την Αττική οδό, προς το παρόν δεν εξετάζουμε την είσοδο τρίτων

Σαράντης: Μπαίνει στην αγορά της Σ. Αραβίας – Με ρυθμό 32% η ανάπτυξη των εξαγωγών (πίνακας)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

Exit mobile version