Από την 1η Ιανουαρίου 2023 και μετά θα τεθούν σε ισχύ νέοι κανονισμοί σχετικά με την ένταση άνθρακα της διεθνούς ναυτιλίας. Οι κανονισμοί του CII είναι αρκετά περίπλοκοι και αναμένεται να επηρεάσουν τη λειτουργία των ναυτιλιακών συναλλαγών, καθώς οι πλοιοκτήτες και οι ναυλωτές θα πρέπει να βρουν νέους τρόπους συνεργασίας προκειμένου να είναι σύμφωνοι με τους νέους κανονισμούς.
Η Bimco εξέδωσε τελικά τη ρήτρα CII προκειμένου να βοηθήσει τη ναυτιλιακή βιομηχανία να παλέψει με τις εμπορικές επιπτώσεις των κανονισμών για τον άνθρακα. Με βάση τη ρήτρα, οι ναυλωτές είναι υπεύθυνοι για τις εκπομπές αερίων ενός πλοίου, καθώς λαμβάνουν τις αποφάσεις για τον τρόπο λειτουργίας του πλοίου. Αυτό μπορεί να αποτελέσει αφετηρία για πολλά ερωτήματα σχετικά με το μέλλον της αγοράς του θαλάσσιου εμπορίου.
Προκύπτουν ερωτήματα που κανείς δεν μπορεί να απαντήσει προς το παρόν, καθώς δεν έχει ακόμη φανεί πώς θα αντιδράσει η αγορά στους νέους κανονισμούς και τι θα κάνουν οι πλοιοκτήτες προκειμένου να επιτύχουν τη μέγιστη δυνατή απόδοση CII για τα πλοία τους:
«Θα “κυνηγήσουν” οι ναυλωτές πλοία με καλύτερο βαθμό CII, οδηγώντας τις τιμές σε υψηλότερα επίπεδα ή μήπως οι ιδιοκτήτες των πλοίων με χαμηλότερο βαθμό CII θα κάνουν σημαντικές εκπτώσεις στις τιμές προκειμένου να τραβήξουν την προσοχή των ναυλωτών πίσω σε αυτούς».
Όπως επισημαίνουν οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers: «στην ναυλαγορά ξηρού φορτίου όλα φαίνονται να είναι στάσιμα, καθώς η Κίνα εξακολουθεί να κάνει μικρά βήματα προς την πλήρη επαναλειτουργία της οικονομίας της. Για να αντιμετωπίσει τις διάφορες προκλήσεις, το Πεκίνο εφαρμόζει συνεχώς πολιτικές για τη σταθεροποίηση της οικονομίας, η οποία συνέχισε να ανακάμπτει τους πρώτους 10 μήνες του έτους, χωρίς όμως να επιτυγχάνει τους ετήσιους στόχους.
Στην άλλη πλευρά του κόσμου, στη Βόρεια Αμερική, οι αναλυτές αναμένουν ότι η ασθενέστερη ζήτηση χάλυβα θα συνεχιστεί τουλάχιστον μέχρι το τέλος του έτους και ότι μια ανάκαμψη είναι πιθανή μετά το πρώτο τρίμηνο του 2023.
Στην Ευρώπη τα νέα ήταν παρήγορα για την αγορά ξηρού φορτίου, καθώς η συμφωνία για τα σιτηρά στη Μαύρη Θάλασσα παρατάθηκε για τέσσερις ακόμη μήνες, παρατείνοντας τη δραστηριότητα του θαλάσσιου εμπορίου σιτηρών από την Ουκρανία προς τον υπόλοιπο κόσμο και κρατώντας τους ναυλωτές και τους πλοιοκτήτες ανακουφισμένους. Από τον Ιούλιο περισσότερα από 500 bulkers έχουν παραδώσει περισσότερους από 12 εκατ. τόνους γεωργικών προϊόντων και σιτηρών».
Δεξαμενόπλοια
Οι ανησυχίες της αγοράς για την αποδυνάμωση της ζήτησης προκάλεσαν πτώση των τιμών του πετρελαίου κατά περίπου 10% σε σύγκριση με την προηγούμενη εβδομάδα. Οι τιμές του WTI και του Brent διαπραγματεύονται κοντά στα χαμηλότερα επίπεδά τους από τα τέλη Σεπτεμβρίου και έκλεισαν την εβδομάδα στα 80 δολάρια/βαρέλι και 87 δολάρια/βαρέλι, αντίστοιχα, λόγω της διόγκωσης του αριθμού των περιπτώσεων Covid στην Κίνα και της επιθετικής σύσφιξης της νομισματικής πολιτικής από τις κεντρικές τράπεζες.
«Κατά τη διάρκεια του περασμένου μήνα, το Πεκίνο εξέδωσε νέες εξαγωγικές ποσοστώσεις, οδηγώντας σε σχεδόν διπλάσια αύξηση των κινεζικών εξαγωγών ντίζελ. Οι εξαγωγές ανήλθαν σε 1,06 εκατομμύρια τόνους τον Οκτώβριο, όταν η παραγωγή πετρελαίου ανήλθε σε 255.000 βαρέλια ημερησίως, μειωμένη σε σχέση με τον Σεπτέμβριο, αλλά εξακολουθεί να είναι η δεύτερη υψηλότερη από τον Ιούλιο του 2021. Επιπλέον, οι εξαγωγές αργού πετρελαίου από τη Σαουδική Αραβία αυξήθηκαν για τέταρτο συνεχόμενο μήνα τον Σεπτέμβριο, στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων 29 μηνών, σύμφωνα με τα στοιχεία του Joint Organisation Data Initiative, ενώ τον Νοέμβριο η Σαουδική Αραβία μείωσε απότομα τις εξαγωγές πετρελαίου (περίπου 430.000 βαρέλια ημερησίως), ως αποτέλεσμα της συμφωνίας του ΟΠΕΚ+ για τη σταθεροποίηση της παγκόσμιας αγοράς πετρελαίου» επισημαίνουν οι αναλυτές του Xclusiv Shipbrokers:
«Το κλίμα είναι πολύ περισσότερο από θετικό για την αγορά αργού, καθώς ο BDTI διέσπασε τις 2.000 μονάδες στις 16 Νοεμβρίου και έκλεισε την εβδομάδα στις 2.365 μονάδες, επίπεδο που είχε να δει από τις 13 Δεκεμβρίου 2004. Από την 1η Νοεμβρίου, πολλές διαδρομές στην αγορά αργού έχουν σχεδόν διπλασιάσει τις τιμές τους. Για παράδειγμα, στο τμήμα των VLCC, το TD1- TCE Middle East Gulf προς τον Κόλπο των ΗΠΑ έχει αυξηθεί σχεδόν 130%, το οποίο ακολουθείται από αύξηση 61% στο TD2-TCE Middle East Gulf προς Σιγκαπούρη και TD3C-TCE Middle East Gulf προς Κίνα. Επιπλέον, στο τμήμα Aframax, το TD19-TCE Cross Mediterranean και το TD26-TCE Afra EC Mexico προς US Gulf είναι αυξημένα κατά 99% και 115% αντίστοιχα την ίδια περίοδο. Αύξηση παρατηρήθηκε και στην αγορά προϊόντων, με τον BCTI να μετρά 11 συνεχόμενες θετικές ημέρες και να κλείνει την εβδομάδα στις 1.461 μονάδες».
Διαβάστε ακόμη
Αναγνωστάκης (Boehringer Ingelheim): Το επενδυτικό πλάνο των €100 εκατ. και το νέο στρατηγικό σχέδιο