Πρωτοπόρος στην προσπάθεια της ναυτιλιακής βιομηχανίας να πετύχει την πράσινη μετάβαση είναι ο Ομιλος Τσάκου ο οποίος διαχειρίζεται πάνω απο 110 πλοία παντώς τύπου με μεταφορική δυνατότητα 11 εκατομμυρίων dwt. Ο όμιλος με τον ιδρυτή του καπετάν Παναγιώτη Τσάκου και με τον δρα Νίκο Π. Τσάκο να αποδεικνύεται άξιος διάδοχος, γράφει ιστορία στα ναυτιλιακά δρώμενα. Οχι μόνο ναυπηγεί πράσινα (οικολογικά) πλοία, αλλά επιπλέον η εισηγμένη στο αμερικανικό χρηματιστήριο Tsakos Energy Navigation έγινε η πρώτη εταιρεία που υψώνει την ελληνική σημαία σε τέσσερα νεότευκτα δεξαμενόπλοια τύπου aframax με κινητήρα καύσης LNG.
Ο όμιλος ανήκει στα κλειστό club των εταιρειών με περισσότερα από 100 πλοία, διαφόρων τύπων, δεξαμενόπλοια LNG Carriers, φορτηγά και πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, συνολικής χωρητικότητας άνω των 10 εκατομμυρίων dwt. Εχει έως τώρα τρέξει ναυπηγικό πρόγραμμα αξίας 1,2 δισ. δολαρίων, το οποίο αφορά συνολικά 20 πλοία.
Στα φώτα της διεθνούς δημοσιότητας βρίσκεται η εισηγμένη στη χρηματιστηριακή αγορά του New York Stock Exchange (NYSE) η Tsakos Energy Navigation, με διευθύνοντα σύμβουλο τον ιδρυτή της δρα Νίκο Τσάκο. Η ΤΕΝ το 2023 γιορτάζει 30 χρόνια στα χρηματιστήρια, ενώ πέρυσι, το 2022, συμπλήρωσε τα 29 χρόνια στη Νέα Υόρκη. Ηταν εισηγμένη στο Χρηματιστήριο του Οσλο το 1993 και μετέφερε την εισαγωγή της στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης τον Μάρτιο του 2002.
Το μεγάλο όραμα του δρα Νίκου Τσάκου, το οποίο έχει αρχίσει και παίρνει σάρκα και οστά, είναι να δημιουργήσει έναν 100% πράσινο στόλο μέχρι το 2030 με πλοία υπερσύγχρονης τεχνολογίας: «Εχουμε εισέλθει σε μια νέα και συναρπαστική περίοδο ανάπτυξης της εταιρείας. Βάζουμε τις βάσεις για τα επόμενα 30 χρόνια. Το έργο μόλις άρχισε», σχολιάζει ο Χιώτης στην καταγωγή εφοπλιστής. Η εταιρεία έχει σε πλήρη εξέλιξη το ναυπηγικό της πρόγραμμα για την κατασκευή συνολικά 10 δεξαμενόπλοιων. Από αυτά τέσσερα είναι aframax, δύο suezmax, δύο MR2 και δύο shuttle tankers.
Πράσινα πλοία
Η ΤΕΝ έχει ήδη παραλάβει τα δύο από αυτά, το «Njord DF» και το «Ran DF». Τα άλλα δύο είναι το «Chios Df» και το «Ithaki DF» αναμένεται να παραληφθούν μέσα στο α’ τρίμηνο του 2024.
Είναι χωρητικότητας 116.000 dwt το καθένα και είναι ήδη χρονοναυλωμένα για 10 χρόνια, με δυνατότητα επέκτασης της χρονικής διάρκειας του συμβολαίου, στη νορβηγική εταιρεία ενέργειας Equinor με την οποία η ΤΕΝ έχει σταθερή και εποικοδομητική συνεργασία εδώ και 15 χρόνια.
«Η ένταξη των δύο πρώτων τόσο υψηλού επιπέδου πράσινων πλοίων δίνει το εναρκτήριο λάκτισμα για την ολοκλήρωση της παράδοσης των πλοίων της εταιρείας στο πλαίσιο του υφιστάμενου προγράμματος πράσινης ανάπτυξης, με τα υπόλοιπα εννέα να αναμένεται πλέον σταδιακά να εισαχθούν στον στόλο της TEN κατά τα επόμενα δέκα τρίμηνα», σχολιάζει ο πρόεδρος και COO της ΤΕΝ Γιώργος Σαρόγλου: «Τα ακαθάριστα έσοδα από αυτό το πρόγραμμα των τεσσάρων πλοίων aframax αναμένεται να φτάσουν τα 520 εκατ. δολάρια εάν ασκηθούν όλα τα δικαιώματα παράτασης».
Η Τsakos Εnergy Νavigation διαθέτει ευέλικτο στόλο 68 σύγχρονων δεξαμενόπλοιων μεταφοράς αργού πετρελαίου και προϊόντων, καθώς και τρία LNG Carriers. Κατά την παραλαβή του 1ου από τα τέσσερα δεξαμενόπλοια, τον περασμένο Σεπτέμβριο, ο δρ Νίκος Τσάκος είχε σχολιάσει: «Αυτή η εξαιρετική στιγμή αντιπροσωπεύει ένα σημαντικό ορόσημο στην ιστορία μας, ως εισηγμένη στο Χρηματιστήριο εταιρεία που όχι μόνο γιορτάζει τα επιτεύγματά της, αλλά, το πιο σημαντικό, μας ωθεί να κοιτάξουμε μπροστά στο επόμενο κεφάλαιο και να συνεχίσουμε να προχωράμε προς τα εμπρός για να βελτιώσουμε την επιχείρησή μας και τις πρακτικές μας. Παραμένουμε ενθουσιώδεις καθώς ξεκινάμε την επόμενη φάση της ανάπτυξης της εταιρείας προς όφελος των μετόχων μας».
Εκσυγχρονισμός του στόλου
Η ευαισθησία της οικογένειας Τσάκου για την προστασία του περιβάλλοντος δεν είναι όψιμη. Αποτελεί φιλοσοφία ζωής. Η TEN Ltd ήταν μεταξύ των πρώτων εταιρειών δεξαμενόπλοιων που υιοθέτησαν την έννοια του πλοίου διπλού κύτους και σήμερα παραμένει προσηλωμένη στον εκσυγχρονισμό του στόλου της και στη μετάβαση στην πράσινη ενέργεια. Εχει εφαρμόσει ένα πρόγραμμα νεότευκτων πλοίων ύψους 6 δισ. δολαρίων, υποστηρίζοντας τη συνετή στρατηγική βιώσιμης ανάπτυξης που εφαρμόζει με στόχο τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος.
Η εστίαση της TEN στον εκσυγχρονισμό του στόλου, στην επιχειρησιακή αριστεία και την ισορροπημένη απασχόληση του στόλου έχει επιτρέψει στην εταιρεία να παράγει ισχυρά αποτελέσματα σε όλους τους κύκλους της αγοράς.
Οπως επεσήμανε ο δρ Νίκος Τσάκος για τα οικονομικά της ΤΕΝ, στα 21 χρόνια κατά τα οποία διαπραγματεύεται η μετοχή της στο New York Stock Εxchange (NYSE) έχει διανείμει 800 εκατ. δολάρια σε μέρισμα και έχει καθαρά κέρδη ύψους 2,5 δισ. δολαρίων, ήτοι απόδοση 6%.
Η ΤΕΝ μέσα στις αλλεπάλληλες παγκόσμιες κρίσεις, είτε είναι υγειονομικές είτε οικονομικές, είναι από τις ελάχιστες ναυτιλιακές εταιρείες που όχι μόνο επιβιώνει, αλλά αναπτύσσεται συνεχώς δίνοντας επί 21 συναπτά χρόνια μερίσματα στους μετόχους της, ενώ μειώνει τον δανεισμό της και αυξάνει τη δύναμη του στόλου της.
Aπό το 1993 αντιμετώπισε πέντε παγκόσμιες κρίσεις. Τη δεκαετία του ’90 ήταν η κρίση στην Απω Ανατολή, το 2001 το τρομοκρατικό χτύπημα στους Δίδυμους Πύργους, το 2008 η παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση, το 2020 η πανδημία και το 2022 ο πόλεμος στην Ουκρανία.
«Η έμπνευση σε συνδυασμό με τον νεανικό ενθουσιασμό με οδήγησαν να συστήσω, πριν από 30 χρόνια, τη startup εταιρεία Τsakos Energy Navigation, προτού οι startups γίνουν μόδα», έχει δηλώσει από τη Νέα Υόρκη ο δρ Νίκος Τσάκος, ο οποίος το 2023 βρέθηκε στον κατάλογο των 100 πιο σημαντικών ανθρώπων της παγκόσμιας ναυτιλίας που επιμελείται η βρετανική έκδοση Lloyd’s Awards, όπως είχε συμβεί και τις χρονιές 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019 και 2020. Επίσης, την 1η Δεκεμβρίου απονεμήθηκε στην Τsakos Energy Navigation το Lloyd’s Award για το Δεξαμενόπλοιο της Χρονιάς και αφορά το aframax με κινητήρα LNG, το «Njord DF», το πρώτο από μια σειρά τεσσάρων οικολογικά σχεδιασμένων πλοίων υψηλών προδιαγραφών.
Διαβάστε ακόμη
Αυτά είναι τα 5 εμπόδια για την παγκόσμια οικονομία το 2024 (πίνακες)
McDonald’s: «Σημαντικό πλήγμα στα καταστήματα στη Μέση Ανατολή λόγω του πολέμου»
Lamda Development: Χρονιά των μεγάλων έργων για το project του Ελληνικού το 2024
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ