Με θέμα το ψηφιακό δίδυμο του Ωκεανού και ειδικότερα το ψηφιακό δίδυμο της θαλάσσιας περιοχής γύρω από την Κρήτη, πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 24 Μαρτίου, στον Οργανισμό Λιμένος Ηρακλείου συνάντηση του Διευθύνοντος Συμβούλου του ΟΛΗ, Μηνά Παπαδάκη και του Προέδρου Ιωάννη Βαρδαβά με τον Διευθυντή Έρευνας Επικεφαλής Εργαστηρίου Παράκτιων & Θαλάσσιων Ερευνών ΙΤΕ-IACM Νικόλαο Καμπάνη και την Κατερίνα Σπανουδάκη, συνεργαζόμενη ερευνήτρια του ΙΤΕ.
Στην συνάντηση συμμετείχαν από τον Δήμο Ηρακλείου ο Αντιδήμαρχος Αναπτυξιακού Προγραμματισμού – Ψηφιακού Μετασχηματισμού κ. Γιώργος Σισαμάκης και η Υπεύθυνη επιτροπής Τουρισμού κ. Δέσποινα Διαλυνά, ο Αντιπλοίαρχος Λ.Σ. κ. Νίκος Τσομπάνης, από τις Μινωϊκές γραμμές ο κ. Νίκος Μαράκης και από την Εταιρεία Sinn Power ο κ. Νίκος Παπάζογλου.
Ο Νίκος Καμπάνης αναφέρθηκε στο έργο ILIAD το οποίο δημιουργεί το πρώτο ψηφιακό δίδυμο της θάλασσας για την ΕΕ και σε αυτό το πλαίσιο του ILIAD, το Εργαστήριο Παράκτιας και Θαλάσσιας Έρευνας θα αναβαθμίσει σε ψηφιακό δίδυμο της θαλάσσιας περιοχής γύρω από την Κρήτη την υπηρεσία Coastal Crete, με την ενσωμάτωση δεδομένων παρακολούθησης ωκεανογραφικών μεταβλητών από νέας τεχνολογίας αισθητήρες που τεχνολογικοί εταίροι του ILIAD θα κατασκευάσουν και θα εγκατασταθούν στην παράκτια περιοχή της Κρήτης σε συνεργασία με το εργαστήριο.
Η σημαντικότητα του έργου έγκειται στην παροχή πληροφοριών στην ανάπτυξη μιας πλήρους αναπαράστασης της θάλασσας και των μηχανισμών της, συνδυάζοντας συλλογή δεδομένων πεδίου για ωκεανογραφικές μεταβλητές προγνωστικά ωκεανογραφικά μοντέλα και σύγχρονες υπολογιστικές υποδομές. Ενδιαφέρουσα υπήρξε η συζήτηση και η ανταλλαγή απόψεων από τους εμπλεκόμενους φορείς, που αποτελούν τους τελικούς χρήστες, σχετικά με την χρησιμότητα του ψηφιακού διδύμου σε real time το οποίο μπορεί να δίνει προσομοιώσεις των μεταβολών της κατάστασης της θάλασσας, της ταχύτητας των ανέμων, την διεύθυνση των κυματισμών, πρόγνωση του κυματικού δυναμικού, επιχειρησιακές προγνώσεις κατάστασης θάλασσας, ακραίων φαινομένων, έγκαιρη προειδοποίηση (πχ για θαλάσσια ρύπανση).
Ενδιαφέρουσες προτάσεις αποτέλεσαν ο σχεδιασμός βοηθημάτων ναυσιπλοΐας για την ασφαλή και μειωμένου αποτυπώματος CO2 προσέγγισης και χρήσης του λιμένα και της παράπλευρης θαλάσσιας περιοχής, ο σχεδιασμός βέλτιστων δρομολογίων πλοίων ως προς τις ενεργειακές ανάγκες και το αποτύπωμα σε CO2, πρόγνωση κατάστασης θάλασσας για τη τοπική διευκόλυνση και ασφάλεια της ναυσιπλοΐας.
Η συνάντηση έκλεισε με την κοινή υπόσχεση των εμπλεκόμενων φορέων να θέσουν τις προτάσεις τους σύμφωνα με τις ανάγκες σε υπηρεσίες που θα αξιοποιούν και θα βασίζονται στα προγνωστικά και ιστορικά δεδομένα τα οποία θα διαχειρίζεται το ILIAD και τη παρουσίαση τους σε μια φιλική προς τον χρήστη μορφή.