Παρά την αύξηση των τιμών, το βιβλίο παραγγελιών για τις τέσσερις κύριες κατηγορίες πλοίων (πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου, δεξαμενόπλοια, εμπορευματοκιβώτια και πλοία μεταφοράς αερίου άνω των 10.000 DWT) συνεχίζει να αυξάνεται, κυρίως λόγω των ισχυρών ταμειακών ροών των πλοιοκτητών και της ανάγκης ανανέωσης του στόλου. Είναι 72 οι ελληνικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται σήμερα στην αγορά νεότευκτων πλοίων. Οι 20 από τις 72 ελληνικές εταιρείες (28%) έχουν τοποθετήσει 384 από τις συνολικά 531 παραγγελίες (72%)».
Ακόμη και στον τομέα των εμπορευματοκιβωτίων, η πρόσφατη άνοδος των ναύλων οδήγησε πολλές εταιρείες και πλοιοκτήτες να επανεκινήσουν τα προγράμματα ανανέωσης του στόλου τους και να δώσουν νέες παραγγελίες στα ναυπηγεία.
«Είναι αξιοσημείωτο ότι ορισμένες από τις νέες παραγγελίες περίπου 3% έχουν προγραμματιστεί για παράδοση μέχρι το 2028 ή ακόμη και τους πρώτους μήνες του 2030 (gas orderbook). Αυτό αποτελεί σημαντική αύξηση σε σύγκριση με δύο χρόνια πριν, όταν μόνο 17 πλοία (ή 0,7%) στο βιβλίο παραγγελιών είχαν ημερομηνίες παράδοσης πέραν των τεσσάρων ετών από τότε» επισημαίνουν οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers:
«Στις αρχές Ιουνίου 2024, η αναλογία βιβλίων παραγγελιών προς στόλο (σε όρους χωρητικότητας DWT/TEU/CBM) για τα πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου, τα δεξαμενόπλοια, τα εμπορευματοκιβώτια και τα πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου ήταν 9,3%, 10%, 20,3% και 47,7%, αντίστοιχα.
Αυτό αντιπροσωπεύει σημαντική αύξηση σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.
Ανατρέχοντας ένα έτος πίσω, οι αντίστοιχοι δείκτες βιβλίου παραγγελιών προς στόλο ήταν 7,1%, 4,6%, 27,9% και 41,8%, ενώ την ίδια περίοδο το 2022, οι δείκτες ήταν 6,5%, 5,8%, 27% και 32,2%.
Ο λόγος του βιβλίου παραγγελιών προς τον στόλο για τα πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου, τα δεξαμενόπλοια και τα πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου αυξήθηκε κατά 43%, 72% και 48% αντίστοιχα τα τελευταία δύο χρόνια. Από την άλλη πλευρά, το βιβλίο παραγγελιών εμπορευματοκιβωτίων, επηρεασμένο από τις χαμηλές τιμές ναύλων που κυριάρχησαν στην αγορά τα τελευταία δύο χρόνια, είδε τον λόγο βιβλίο παραγγελιών προς στόλο να μειώνεται κατά 25%.
Τα ναυπηγεία
Σύμφωνα με την ανάλυση η ανάκαμψη των ναύλων μετά την περίοδο COVID έδωσε σημαντική ώθηση στην παγκόσμια ναυπηγική βιομηχανία, μετά από μια δύσκολη περίοδο. -Τον Ιούνιο του 2022 υπήρχαν 153 ενεργά ναυπηγεία. Ο αριθμός αυτός αυξήθηκε σε 160 έως τον Ιούνιο του 2023 και ανέβηκε περαιτέρω σε 180 έως τον Ιούνιο του 2024, αντιπροσωπεύοντας αύξηση 17,7% σε διάστημα δύο ετών.
«Όπως αναμενόταν, τα ναυπηγεία που ειδικεύονται στην κατασκευή πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου και δεξαμενόπλοιων σημείωσαν τη σημαντικότερη ανάπτυξη. Ο αριθμός των ενεργών ναυπηγείων κατασκευής χύδην φορτηγών πλοίων αυξήθηκε από 80 τον Ιούνιο του 2022 σε 88 το 2023 και, τέλος, σε 106 το 2024» επισημαίνουν οι αναλυτές:
« Ομοίως, το βιβλίο παραγγελιών δεξαμενόπλοιων παρουσιάζει σημαντική άνοδο, με τα ενεργά ναυπηγεία να κάνουν άλμα από 60 το 2022 σε 78 το 2024, που αντιστοιχεί σε αύξηση 30%. Τα κινεζικά ναυπηγεία ήταν οι κύριοι ωφελημένοι αυτής της ανάπτυξης, σημειώνοντας αξιοσημείωτη αύξηση 37% στα ενεργά ναυπηγεία μέσα σε δύο χρόνια. Το 2022, υπήρχαν 83 ενεργά κινεζικά ναυπηγεία- ο αριθμός αυτός αυξήθηκε σε 92 το 2023 και έφτασε τα 113 τον Ιούνιο του 2024. Αντίθετα, ο αριθμός των ενεργών ναυπηγείων στην Ιαπωνία και τη Νότια Κορέα παρέμεινε σχετικά σταθερός τα τελευταία δύο χρόνια».
Οι αγοραστές
Ο αριθμός των εταιρειών που επενδύουν στην αγορά νέων πλοίων έχει αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία δύο χρόνια. « Για να είμαστε ακριβείς, τον Μάιο του 2022, το συνολικό βιβλίο παραγγελιών ήταν κατανεμημένο σε 381 διαφορετικές εταιρείες που εδρεύουν σε 43 χώρες. Μέσα στα τελευταία 2 χρόνια, ο αριθμός των εταιρειών που επενδύουν στην αγορά νεότευκτων πλοίων αυξήθηκε κατά 35% περίπου, φτάνοντας στις αρχές Ιουνίου 2024 τις 512 σε 46 χώρες» αναφέρουν οι αναλυτές:
«Η Ελλάδα και η Κίνα ηγήθηκαν της αύξησης των εταιρειών που εισήλθαν στην αγορά νεότευκτων πλοίων, με ποσοστό 20% και 18% αντίστοιχα κατά τους τελευταίους 24 μήνες. Τον Μάιο του 2022, 60 ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες είχαν πλοία σε παραγγελία. Ο αριθμός αυτός έχει αυξηθεί σημαντικά, με 72 ελληνικές εταιρείες να δραστηριοποιούνται σήμερα στην αγορά νεότευκτων πλοίων. Οι κινεζικές ναυτιλιακές εταιρείες έχουν επίσης σημειώσει σημαντική επέκταση.
Τον Μάιο του 2022, 130 κινεζικές εταιρείες είχαν επενδύσει στην αγορά νεότευκτων πλοίων για τους τέσσερις κύριους τομείς. Ο αριθμός αυτός έχει αυξηθεί κατά 18%, με 153 εταιρείες να δραστηριοποιούνται σήμερα.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι, από το βιβλίο παραγγελιών του Ιουνίου 2024, τα ελληνικά “μεγάλα ονόματα” έχουν σημαντική παρουσία στο ελληνικό βιβλίο παραγγελιών. Συγκεκριμένα, 20 από τις 72 ελληνικές εταιρείες (28%) έχουν τοποθετήσει 384 από τις συνολικά 531 παραγγελίες (72%)».
Διαβάστε ακόμη
Unicredit: Αναθεωρεί θετικά τις εκτιμήσεις για την ανάπτυξη στην Ελλάδα (γραφήματα)
ΥΠΕΘΟ: Κατά 90% έχουν ολοκληρωθεί οι ηλεκτρονικές δημοπρασίες παραλιών
Όμιλος Κυριακού – Qatar Investment Authority: Επενδυτικό fund στην Ελλάδα με δύναμη πυρός $1 δισ.
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ