Του Μηνά Τσαμόπουλου
Στον «αέρα» παραμένει η ολοκλήρωση της σύμβασης παραχώρησης της ΟΛΠ ΑΕ στην ΣΕΠ-Cosco λόγω των απεργιακών κινητοποιήσεων των λιμενεργατών. Την ίδια ώρα, εταιρείες κρουαζιέρας άρχισαν να παρακάμπτουν το λιμάνι του Πειραιά αφού οι τουρίστες δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν, με αποτέλεσμα σε ένα κρίσιμο χρονικό σημείο για τον τουρισμό να στέλνονται στο εξωτερικό μηνύματα που μόνο στην άνθιση της συγκεκριμένης βιομηχανίας δεν συντελούν.
Σύμφωνα με πληροφορίες του protothema.gr οι κινητοποιήσεις των λιμενεργατών ενδέχεται να αναβάλουν τη συνεδρίαση του αυριανού Διοικητικού Συμβουλίου του ΟΛΠ όπου θα συζητηθεί το θέμα της παραχώρησης με αποτέλεσμα στην ερχόμενη ΓΣ του Οργανισμού, την προσεχή Παρασκευή, να μην έρθει το θέμα στο τραπέζι. Πρόκειται για καθυστέρηση που λειτουργεί αποτρεπτικά στους επίδοξους εν γένει επενδυτές που θα ήθελαν να τοποθετήσουν κεφάλαια στην Ελλάδα που τόσο τα έχει ανάγκη.
Μπροστά στο αδιέξοδο αυτό οι υπουργοί Θοδωρής Δρίτσας, Γιώργος Κατρούγκαλος και Ευκλείδης Τσακαλώτος εξέδωσαν κοινή ανακοίνωση ζητώντας από τους εργαζόμενους στα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης «να αξιολογήσουν θετικά την έμπρακτη ανταπόκριση της κυβέρνησης και να συνεισφέρουν δημιουργικά δίνοντας στήριξη στην προσπάθεια για ρεαλιστική και βιώσιμη λύση».
Η ανακοίνωση αναφέρει:
«Με κάθε ευκαιρία, μήνες τώρα, η κυβέρνηση έχει πολλές φορές διακηρύξει ότι στη διαδικασία υλοποίησης των δεσμευτικών, με βάση τη συμφωνία με τους δανειστές, ιδιωτικοποιήσεων, βασικό μέλημα παραμένει η προστασία των εργασιακών σχέσεων.
Ιδιαίτερα για τις αλλαγές ως προς το διευθυντικό δικαίωμα που θα συνεπιφέρει η πώληση του 51% των μετοχών των Α.Ε. ΟΛΠ και ΟΛΘ, η κυβέρνηση και τα συναρμόδια υπουργεία όχι μόνο υπερασπίζονται προς κάθε κατεύθυνση την ανάγκη διατήρησης ασφαλών και σταθερών σχέσεων εργασίας στα λιμάνια, αλλά επί μήνες τώρα, σχεδόν καθημερινά, έχουν αναλάβει σειρά πρωτοβουλιών και έχουν προβεί σε σειρά παρεμβάσεων για τη θεσμική και πραγματική κατοχύρωσή τους.
Ήδη βρισκόμαστε σε φάση ολοκλήρωσης αυτών των πρωτοβουλιών και παρεμβάσεων.
Καμιά κυβέρνηση στο παρελθόν, μάλιστα σε τόσο δύσκολες, αντιφατικές και αντίξοες συνθήκες, δεν έχει δώσει τόσο σαφή και συστηματικά δείγματα γραφής στην κοινή με τους εργαζόμενους προσπάθεια για την επίτευξη στόχων με σταθερότητα και προοπτική.
Καμιά κυβέρνηση στο παρελθόν, δεν έχει κάνει τέτοιο πολύμηνο, λεπτομερή, ενδελεχή και άκρως ειλικρινή διάλογο με τις Ενώσεις των εργαζομένων.
Καλούμε τους εργαζόμενους, γυναίκες και άνδρες, στα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης και τις συνδικαλιστικές Ενώσεις των εργαζομένων να αξιολογήσουν θετικά την έμπρακτη ανταπόκριση της κυβέρνησης και να συνεισφέρουν δημιουργικά δίνοντας στήριξη στην προσπάθεια για ρεαλιστική και βιώσιμη λύση.
Καλούμε, τέλος, όλους τους φορείς, δημόσιους και ιδιωτικούς, που εμπλέκονται άμεσα ή έμμεσα και με οποιοδήποτε τρόπο στην παραγωγική λειτουργία των λιμανιών του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης να βοηθήσουν στην προσπάθεια για μια δίκαιη λύση που άμεσα και μακροπρόθεσμα θα αποβεί σε όφελος όλων».
Φεύγουν από τον Πειραιά τα κρουαζιερόπλοια
Παράλληλα προβλήματα δημιουργούνται στην κρουαζιέρα τα οποία θα επηρεάσουν και το 2017 αφού οι εταιρείες κάνουν ήδη τον προγραμματισμό τους για την επόμενη χρονιά.
Ανακοίνωση της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας:
«Το 2016 φαινόταν αρχικά μια χρονιά για την κρουαζιέρα στην Ελλάδα με προβλέψεις μειώσεως της κίνησης, λόγω των γεγονότων της Ανατολικής Μεσογείου, αλλά και του μεταναστευτικού. Έγιναν βέβαια τεράστιες προσπάθειες για να βελτιωθεί η εικόνα με το μεταναστευτικό αλλά και για να πείσουμε τις αγορές ότι οι ελληνικοί προορισμοί είναι από τους πλέον ασφαλείς και η χώρα μας έχει πολλά να προσφέρει στον επισκέπτη.
Η έκρυθμη κατάσταση στην Τουρκία και οι ταξιδιωτικές οδηγίες που ακολούθησαν από Ευρώπη και Αμερική, ήταν γεγονότα τα οποία θα μπορούσαν να αποβούν επωφελή για την αύξηση της κίνησης στους ελληνικούς λιμένες, με επιβάτες και των δύο κατηγοριών – transit και home porting.
Το γεγονός αυτό έδειχνε πως ο Πειραιάς θα έφτανε τα περσινά επίπεδα, και το πιο ευχάριστο ότι θα διπλασιάζετο σχεδόν το home porting. Παρατηρήθηκε επιπλέον ότι, ο Πειραιάς δέχεται extra calls και με διανυκτερεύσεις κρουαζιεροπλοίων με τα ανάλογα επιπλέον οικονομικά οφέλη» επισημαίνει ο Θεόδωρος Κόντες πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων:
Δυστυχώς όμως ήλθαν οι απεργιακές κινητοποιήσεις των λιμενεργατών στον Πειραιά και στη Θεσσαλονίκη, για να ανατρέψουν το καλό κλίμα που είχε δημιουργηθεί.
Τις τελευταίες ημέρες παρατηρήθηκε αλλαγή πορείας πλοίων που είχαν προορισμό τον Πειραιά, δεδομένου ότι δεν μπορούσαν να εξυπηρετηθούν στον πρώτο ελληνικό λιμένα.
Παράλληλα, σε μερίδα κρουαζιεροπλοίων τα οποία προσέγγισαν τον Πειραιά τις ημέρες των απεργιών, υπήρξε ταλαιπωρία τόσο στους επιβάτες αποεπιβίβασης για την μεταφορά των αποσκευών των, όσο και στις διαδικασίες προμηθειών διαφόρων υλικών κυρίως τροφοεφοδίων.
Έτσι λοιπόν έχουμε σήμερα την εικόνα να σκέπτονται αρκετοί operators να αλλάξουν προορισμό, γεγονός που θα προκαλέσει αρνητική εικόνα για το μεγαλύτερο λιμάνι της Χώρας και θα σημαίνει ακυρώσεις προσεγγίσεων που θα επηρεάσουν και τους άλλους λιμένες της Περιφέρειας τους οποίους περιλαμβάνει το κυκλικό ταξίδι.
Η προαναφερόμενη όλη κατάσταση, εξαναγκάζει τους tour operator να οδηγούν και πάλι τα πλοία σε τούρκικους προορισμούς, χάνοντας έτσι την ευκαιρία που είχε η Ελλάδα να αυξήσει φέτος την κίνηση στον θαλάσσιο τουρισμό».
Οι επιπτώσεις
Οι άμεσα (Ιούνιος 2016) οικονομικές επιπτώσεις από την όλη κατάσταση μπορούν να εκτιμηθούν ως κατωτέρω:
– Μείωση επιβατών Ιn transit 45.000 – 50.000 επιβάτες.
– Μείωση επιβατών Home porting 25.000 – 30.000 επιβάτες.
-Μείωση τουριστικού εισοδήματος περίπου 3,5 – 4 εκατ. ευρώ.
-Μείωση εμπορικού εισοδήματος (Προμήθειες κλπ) 5 – 5,5 εκατ. ευρώ.
-Μείωση εσόδων από υπηρεσίες λιμένων / αεροδρομίων κλπ. 2 – 2,5 εκατ. ευρώ.
«Και φυσικά μείωση εργατοϋπαλληλικού προσωπικού για τις υπηρεσίες που έχουν ακυρωθεί επίσης περαιτέρω μείωση εσόδων στο Κράτος από λιγότερους φόρους λόγω μείωσης επισκεπτών και υπηρεσιών που προσφέρονται.
Έτσι, λοιπόν, η ζημιά που ίσως προκύψει για τον πρώτο μήνα να φτάσει περίπου τα 12 εκατ. ευρώ και να πολλαπλασιαστεί ανάλογα τους επόμενους μήνες» καταλήγει ο Θεόδωρος Κόντες.