Ολοκληρώθηκαν, σήμερα, οι νομοθετικές διεργασίες για την υιοθέτηση της αναθεωρημένης Οδηγίας για το Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών της ΕΕ (EU ETS). Οι βασικές προτάσεις, που πρώτη και σταθερά υποστήριξε η ΕΕ από το 2021, περιλαμβάνονται στο τελικό κείμενο.
Ειδικότερα:
- Επιβάλλεται η αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει», καθιστώντας τον φορέα εμπορικής εκμετάλλευσης του πλοίου υπεύθυνο για το κόστος συμμόρφωσης.
- Προβλέπεται η δέσμευση μέρους των εσόδων του EU ETS από τη ναυτιλία για δράσεις απανθρακοποίησης του κλάδου.
Επόμενο βήμα, τώρα, είναι να αναγνωριστεί στην πράξη η στρατηγική σημασία της ναυτιλίας ώστε να προωθηθούν κατάλληλες λύσεις μέσω του Ταμείου Καινοτομίας, το οποίο θα διαχειριστεί τα δεσμευμένα έσοδα. Το Ταμείο Καινοτομίας πρέπει κατά προτεραιότητα να στηρίξει την ανάπτυξη και διάθεση εναλλακτικών και ασφαλών ναυτιλιακών καυσίμων σε προσιτές τιμές. Την ίδια στιγμή, είναι ανάγκη να διασφαλιστούν ίσοι όροι ανταγωνισμού και ισότιμη πρόσβαση στο Ταμείο για τις πολλές μικρομεσαίες επιχειρήσεις του κλάδου.
H Ένωση Ευρωπαϊκών Εφοπλιστικών Ενώσεων (ECSA) σε ανακοίνωση της αναφερει:
Η σημερινή ημέρα σηματοδοτεί την ολοκλήρωση των νομοθετικών διαδικασιών για την έκδοση της αναθεωρημένης οδηγίας της ΕΕ για το ΣΕΔΕ. Το τελικό κείμενο περιλαμβάνει τις κύριες προτάσεις τις οποίες η ΕΕΣ υποστήριξε πρώτη και με συνέπεια από το 2021. Αυτές είναι οι εξής:
- Η δέουσα εφαρμογή της αρχής “ο ρυπαίνων πληρώνει” – καθιστώντας τον εμπορικό φορέα εκμετάλλευσης ενός πλοίου υπεύθυνο για το κόστος συμμόρφωσης.
- Η δέσμευση μέρους των εσόδων από το ΣΕΔΕ που προέρχονται από τη ναυτιλία, για τη διευκόλυνση της απαλλαγής του τομέα από τον άνθρακα.
Ως επόμενο βήμα, πρέπει να αναγνωριστεί η στρατηγική σημασία της ναυτιλίας, ώστε να προωθηθούν κατάλληλες λύσεις στο πλαίσιο του Ταμείου Καινοτομίας, το οποίο θα διαχειρίζεται τα δεσμευμένα έσοδα. Το Ταμείο Καινοτομίας θα πρέπει πρωτίστως να στηρίξει την ανάπτυξη και την προμήθεια προσιτών και ασφαλών εναλλακτικών καυσίμων ειδικά για τον τομέα της ναυτιλίας. Πρέπει επίσης να εξασφαλιστεί ισότιμη πρόσβαση στο Ταμείο Καινοτομίας και ισότιμοι όροι ανταγωνισμού για τις πολυάριθμες ναυτιλιακές ΜΜΕ.
Διαβάστε ακόμη
Ο Έλον Μασκ θέλει να δημιουργήσει το «αντίπαλο δέος» της ChatGPT