Η χρηματοδότηση της ναυτιλίας στα χρόνια της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης η οποία επιδεινώθηκε με την παγκόσμια υγειονομική κρίση έχει εξελιχθεί σε μεγάλο πρόβλημα για τις ναυτιλιακές εταιρείες, ειδικά για τις μικρομεσαίες που αποτελούν και τη ραχοκοκαλιά της ελληνόκτητης ναυτιλίας.
Ήδη έχουν αποχωρήσει από τη ναυτιλιακή χρηματοδότηση μεγάλες διεθνώς τράπεζες προκειμένου να απεμπλακούν από τα δάνεια αυτά και να κλείσουν τα ναυτιλιακά τους χαρτοφυλάκια.
«Η ναυτιλιακή χρηματοδότηση και οι ασφάλειες είναι οι κλάδοι, οι οποίοι ακόμη προσπαθούν να συνέλθουν από το χτύπημα της πανδημίας. Θα συνεχίσουν να επηρεάζονται, αν και δεν ξέρουμε ακριβώς πώς», επισημαίνουν οικονομικοί αναλυτές.
Το 2019 το ναυτιλιακό χαρτοφυλάκιο δανείων των κορυφαίων 40 τραπεζών του ναυτιλιακού κλάδου διαμορφώθηκε στα 294,4 δισ. μειωμένο κατά 6,3 δισ. στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων 13 ετών το 2019. Η μείωση της τραπεζικής χρηματοδότησης οφείλεται στο γεγονός ότι η αύξηση του παγκόσμιου στόλου χρηματοδοτήθηκε και από μη τραπεζικές πηγές, όπως το leasing, funds, ίδια κεφάλαια και επενδυτές.
Λύσεις στις δυσκολίες χρηματοδότησης κυρίως των μικρομεσαίων εταιρειών έρχονται να δώσουν άλλες μορφές και μάλιστα ηλεκτρονικής φύσεως. Χρηματοδότηση μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας.
Ομάδα στελεχών της ναυτιλιακής βιομηχανίας, με πολλά χρόνια πείρας στην ναυτιλιακή χρηματοδότηση και στην τεχνολογία, δημιούργησε μια ηλεκτρονική πλατφόρμα που παρέχει στις πλοιοκτήτριες εταιρείες εύκολη πρόσβαση σε διαφορετικές χρηματοδοτικές πηγές και διαφανή εικόνα των όρων χρηματοδότησης. Τα στελέχη της πιστεύουν ότι το ενδιαφέρον και η αποδοχή ψηφιακών λύσεων έχει αυξηθεί κατά τη διάρκεια της παγκόσμιας πανδημίας καθώς οι παραδοσιακές επιχειρηματικές μέθοδοι έχουν σημαντικά περιορισθεί.
Πρόκειται για την Oceanis που έχει πετύχει να ενισχύσει την διαπραγματευτική δύναμη των πλοιοκτητών απέναντι στους παρόχους κεφαλαίων μέσω μίας διαγωνιστικής διαδικασίας που υποστηρίζεται τεχνολογικά, ενώ ταυτόχρονα εξοικονομεί χρόνο και μειώνει το κόστος χρηματοδότησης.
Προσφέρει την δυνατότητα στις πλοιοκτήτριες εταιρείες να προσεγγίζουν την παγκόσμια αγορά ναυτιλιακών δανείων με αποτελεσματικό και πρωτοποριακό τρόπο.
Με έδρα το Αμβούργο, η ηλεκτρονική πλατφόρμα ναυτιλιακών χρηματοδοτήσεων Oceanis, τροφοδοτεί κεφάλαια επενδυτικών οίκων στην εφοπλιστική κοινότητα μέσω ψηφιακών καναλιών.
Ο Max Otto, ιδρυτής της Oceanis, εξηγεί τη φιλοσοφία του εγχειρήματος :
«Οι πλοιοκτήτες δείχνουν μεγάλο ενδιαφέρον για νέα πρωτοποριακά σχήματα, γεγονός που επιβεβαιώνεται από την σημαντική αύξηση αιτημάτων χρηματοδοτήσεων που δέχεται η εταιρεία. Σε μια χρονιά που χαρακτηρίζεται από πρωτόγνωρη αβεβαιότητα, η δραστηριότητα της ελληνόκτητης ναυτιλιακής αγοράς, ιδιαίτερα των πλοιοκτητριών εταιρειών μικρού και μεσαίου μεγέθους, υπήρξε αξιοσημείωτη αποδεικνύοντας και πάλι την ηγετική θέση της στην παγκόσμια ναυτιλιακή αγορά» και συνεχίζει:
«Η πλατφόρμα Oceanis, εστιάζει σε πλοιοκτήτες μικρού και μεσαίου μεγέθους προκειμένου να τους βοηθήσει να διατηρήσουν το στόλο τους ή να αναπτυχθούν περισσότερο. Οι συμφωνίες χρηματοδότησης της εταιρείας μας κυμαίνονται από 2 εκατ. δολάρια μέχρι 65 εκατ. Σε 17 μήνες, έχουμε εξασφαλίσει 52 συμφωνίες που αφορούν 85 πλοία και τον περασμένο μήνα το σύνολο των δανείων που διοχετεύθηκαν στην ναυτιλιακή αγορά μέσω της πλατφόρμας μας, ξεπέρασε το 1 δισ. δολάρια. Η ταχύτητα στην εξυπηρέτηση των ενδιαφερόμενων ναυτιλιακών εταιρειών είναι το κλειδί της επιτυχίας και της ανάπτυξης για την Oceanis».
Στη συνέχεια επισημαίνει: «οι παραδοσιακοί τρόποι εξασφάλισης χρηματοδότησης κοστίζουν ακριβά και απαιτούν πολύ χρόνο. Ενώ ο μέσος χρόνος, από την λήψη του αιτήματος χρηματοδότησης, για την πρώτη προσφορά είναι περίπου 2 εβδομάδες, καταφέραμε να συντομεύσουμε την διαδικασία σε μόλις 2 ημέρες. Η ταχύτερη προσφορά που έλαβε πελάτης μας μέσω της πλατφόρμας μας ήταν μόλις 32 λεπτά για δάνειο ύψους 9 εκατ.δολαρίων» και προσθέτει:
«Τα τελευταία χρόνια, παρατηρούμε τραπεζικά ιδρύματα με μεγάλη παράδοση στην ναυτιλιακή χρηματοδότηση να εγκαταλείπουν την ναυτιλιακή βιομηχανία και να εμφανίζονται δανειστές εναλλακτικών κεφαλαίων. Σύμφωνα με δημοσιευμένα στοιχεία, ενώ ο παγκόσμιος στόλος αυξήθηκε περίπου 65% από το 2008, η αμιγώς τραπεζική χρηματοδότηση προς την ναυτιλία μειώθηκε κατά 35%.
Οι τράπεζες αποσύρονται κυρίως λόγω των αυξημένων πιέσεων εκ μέρους των ρυθμιστικών αρχών καθώς και των αρνητικών επιδόσεων των ναυτιλιακών χαρτοφυλακίων τους, ως αποτέλεσμα της διεθνούς οικονομικής κρίσης.
Το γεγονός αυτό άνοιξε το πεδίο σε παρόχους εναλλακτικών κεφαλαίων να αναπτύξουν την δραστηριότητα στην ναυτιλιακή χρηματοδότηση και να στρέψουν κεφάλαια προς την ναυτιλία, αυξάνοντας το μερίδιο αγοράς τους από 18% το 2008 σε 59% το 2016».
Μέχρι σήμερα η Oceanis έχει συνεργασία με 35 χρηματοδοτικούς οίκους, μεταξύ των οποίων παραδοσιακές ναυτιλιακές τράπεζες, εταιρίες χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing houses), και επενδυτικούς οίκους παροχής εναλλακτικών δανειακών κεφαλαίων. Αναπτύσσει σταθερά την βάση των συνεργατών-παρόχων χρηματοδότησης και ετοιμάζεται να προσθέσει στην πλατφόρμα της δύο νέους χρηματοδότες της ναυτιλιακής αγοράς, με σκοπό να προσφέρει στην αγορά περισσότερη διαφάνεια και ευκολότερη πρόσβαση-προσβασιμότητα.
Όμως η ομάδα της OCEANIS σχεδιάζει ένα νέο προϊόν για την αγορά βασισμένο στις απαιτήσεις της αγοράς και ειδικά στον τομέα αγοραπωλησιών πλοίων:
«Λαμβάνοντας υπόψιν τα σχόλια των πλοιοκτητών-πελατών, εργαζόμαστε για να εισαγάγουμε ένα τυποποιημένο δανειακό προϊόν στις αρχές του 2021. Το νέο μας προϊόν θα επιτρέπει στους πλοιοκτήτες να επωφελούνται στον τομέα των αγοραπωλησιών πλοίων που σήμερα είναι αρκετά περιορισμένο και απαιτεί πολύ χρόνο δεδομένης της αβεβαιότητας σχετικά με τις χρηματοδοτικές επιλογές. Με την παροχή του τυποποιημένου προϊόντος που ετοιμάζουμε, φιλοδοξούμε να είμαστε σε θέση να προτείνουμε και να παρέχουμε κεφάλαια στον πελάτη μας, σε χρονικό διάστημα που δεν θα υπερβαίνει τις τρείς εβδομάδες από την λήψη του αιτήματος του», αποκαλύπτει ο Max Otto.
Από την πλευρά του ο Βύρων Κρητικός, «νέο αίμα» στο στελεχιακό δυναμικό της εταιρείας αναλύει την αποστολή και τις υπηρεσίες που προσφέρει η Oceanis:
«Εισήλθαμε σε μια παραδοσιακή βιομηχανία με καινοτόμο τρόπο, εκμεταλλευόμενοι τις σύγχρονες τεχνολογικές εξελίξεις, διατηρώντας το πάθος μας για την ναυτιλιακή βιομηχανία. Στοχεύουμε με τις προσπάθειες μας να δημιουργήσουμε ένα προϊόν που θα είναι ακόμα πιο αποδοτικό για τους πλοιοκτήτες, θα τους προσφέρει ικανοποιητικές λύσεις και θα τους επιτρέπει να αφιερώνουν περισσότερο χρόνο στη διαχείριση και ανάπτυξη των εταιριών τους. Επιθυμία μας είναι να κατευθύνουμε τις νεωτεριστικές, πρωτότυπες υπηρεσίες της εταιρίας προς όφελος της ελληνικής ναυτιλιακής αγοράς» και προσέθεσε:
«Επιθυμία μας είναι να κατευθύνουμε τις νεωτεριστικές, πρωτότυπες υπηρεσίες της εταιρείας προς όφελος της ελληνικής ναυτιλιακής αγοράς, της πρώτης χώρας παγκοσμίως σε χωρητικότητα με ποσοστό που αντιπροσωπεύει πάνω από 20% του παγκόσμιου στόλου πλοίων και σχεδόν 55% του στόλου των κρατών της Ευρωπαϊκής Ένωσης».