Το ξέσπασμα του κορωνοϊού πλήττει τις διεθνείς αγορές και η ναυλαγορά δεν αποτελεί εξαίρεση. Οταν η Κίνα φταρνίζεται, όλος ο πλανήτης κολλάει γρίπη και αυτό ισχύει πολύ περισσότερο για τις ναυτιλιακές αγορές που συνεχίζουν να εξαρτώνται σημαντικά από την Κίνα τόσο σε εισαγωγές όσο και σε εξαγωγές, αναφέρει ο Peter Sand, αναλυτής της BIMCO, της μεγαλύτερης παγκοσμίως ένωσης πλοιοκτητών.
Peter Sand
Όπως σημειώνει, μάλιστα, οι ναύλοι θα παραμείνουν χαμηλοί έως ότου οι Κινέζοι έμποροι επιστρέψουν στην αγορά για εμπορεύματα χύδην ξηρού φορτίου.
Όπως αναφέρει, η εξάπλωση του ιού συνέπεσε με την αργία του Σεληνιακού Έτους που παραδοσιακά αποτελεί μια υποτονική περίοδο για τις ναυτιλιακές αγορές. Άρα, οι πραγματικές επιπτώσεις του ιού από την εποχική συγκυρία είναι δύσκολο να διευκρινιστούν μέχρι στιγμής. Ωστόσο, παραμένει σαφές ότι η παρατεταμένες «διακοπές» στην Κίνα, μετά την πρωτοχρονιά των Κινέζων, θα πλήξει σκληρά τους ναύλους.
Κάθε εβδομάδα που η Κίνα παραμένει σε αποκλεισμό θα σημειώνεται επιβράδυνση στην οικονομική ανάπτυξη. Το θαλάσσιο εμπόριο είναι βαθιά συνδεδεμένο με τις οικονομικές εξελίξεις στην Ασία και οι επιπτώσεις γίνονται αισθητές με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
Πιθανόν είμαστε ακόμα στα πρώιμα στάδια της εξάπλωσης του ιού αλλά είναι εμφανές ότι η υγειονομική κρίση της Κίνας θα περιορίσει τον ρυθμό οικονομικής ανάπτυξής της κατά το πρώτο τρίμηνο του 2020 και ενδεχομένως να επηρεάσει και την ετήσια αύξηση του ΑΕΠ, σύμφωνα με την BIMCO..
Οι καταναλωτικές δαπάνες, που συνδέονται με τις εορταστικές εκδηλώσεις του νέου έτους, έχουν σίγουρα επηρεασθεί αρνητικά. Επίσης οι περιορισμοί στις μεταφορές έχουν μειώσει την κατανάλωση πετρελαίου και τα διυλιστήρια έχουν μειώσει τις εισαγωγές αργού. Οι εισαγωγές μεταποιημένων προϊόντων από τις ανεπτυγμένες οικονομίες από την Κίνα παραμένουν ο κύριος μοχλός της ναυτιλίας εμπορευματοκιβωτίων με επτά από τα δέκα μεγαλύτερα λιμάνια εμπορευματοκιβωτίων παγκοσμίως να βρίσκονται στην Κίνα.
Όμως οι εκτεταμένες διακοπές λειτουργίας των εργοστασίων καταλήγουν στην επιβράδυνση της βιομηχανικής παραγωγής. H ασιατική αγορά κοντέινερς η μεγαλύτερη στον κόσμο, αισθάνθηκε ήδη τα αποτελέσματα από τον κορονοϊό, ενώ αναμένεται να επηρεαστούν και τα δρομολόγια προς τη Βόρεια Αμερική και την Ευρώπη.
Το ξέσπασμα του κορωνοϊού έρχεται σε μια χρονική συγκυρία κατά την οποία η αγορά ξηρού φορτίου εμφανίζεται εξαιρετικά εύθραυστη. Ο νέος κανονισμός ΙΜΟ 2020 για τα ναυτιλιακά καύσιμα έχει εκτινάξει τα κόστη καυσίμου για τους πλοιοκτήτες.
Το ναυτιλιακό καύσιμοι χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο είναι αυτή τη στιγμή ακριβότερο κατά 233 δολάρια ανά μετρικό τόνο (στη Σιγκαπούρη) σε σχέση με το συμβατικό καύσιμο.
Το 1ο τρίμηνο κάθε έτους είναι παραδοσιακά μία περίοδος χαμηλής πτήσης για τους ναύλους στο χύδην ξηρό φορτίο. Ωστόσο, με τον κορωνοϊό που δεν ελέγχεται ακόμη, η πτωτική περίοδος θα είναι αναπόφευκτα πιο μεγάλη. Εάν μεγάλα τμήματα της Κίνας παραμείνουν σε καραντίνα, είναι πιθανό ότι οι ναύλοι θα συνεχίσουν να μειώνονται. Σημειώνεται ότι ο δείκτης των capes, ο BCI, βρίσκεται σε αρνητικό έδαφος, προσθέτει η Bimco.
Με δεδομένη τη διαφορά στο κόστος του καυσίμου χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, τα πλοία χωρίς scrubbers είδαν μια αύξηση στα κόστη καυσίμου της τάξης του 75%.
Όπως καταλήγει η BIMCO, καθώς ο ιός συνεχίζει να εξαπλώνεται, παραμένει εξαιρετικά δύσκολο να προβλεφθούν οι μεσο-μακροπρόθεσμες επιπτώσεις, ωστόσο οι βραχυπρόθεσμες συνέπειες είναι σαφείς: η ζήτηση και οι ναύλοι μειώνονται.
Στις επιδημίες του παρελθόντος, οι αγορές ανέκαμψαν απότομα μέσα σε λίγους μήνες, οπότε το ερώτημα είναι ουσιαστικά το πόσο καιρό θα παραμείνει η Κίνα «κλειδωμένη» σε καραντίνα.