Σε επίτιμο διδάκτορα  του Τμήματος Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών του Πανεπιστημίου Αιγαίου αναγορεύτηκε χθες Πέμπτη 20 Ιουνίου, ο πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, Γιώργος Πατέρας, μία σύγχρονη σημαίνουσα προσωπικότητα της διεθνούς και ελληνικής ναυτιλίας. Η αναγόρευση πραγματοποιήθηκε από τον πρύτανη του Πανεπιστημίου Αιγαίου, καθηγητή Δημήτρη Παπαγεωργίου, την κοσμήτορα της Σχολής Επιστημών της Διοίκησης, καθηγήτρια Μαρία Λεκάκου και τον πρόεδρο του Τμήματος Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών, καθηγητή Σεραφείμ Κάπρο. Ο τιμώμενος αποτελεί τον έκτο, κατά χρονολογική σειρά, επίτιμο διδάκτορα του τμήματος. Πρόκειται για την ύψιστη ακαδημαϊκή τιμή από τα μέλη του διδακτικού και εκπαιδευτικού προσωπικού.

Ο δρ Γιώργος Πατέρας στην ομιλία του αναφέρθηκε στο καίριο ζήτημα της πράσινης μετάβασης:

«Το Αιγαίο και η Μεσόγειος είναι το σπίτι μας και δεν έχουμε την πολυτέλεια να κάνουμε ξανά περιβαλλοντικό λάθος» είπε και συνέχισε:

Η κλιματική κρίση βρίσκεται σε κρίσιμη καμπή και αυτή την στιγμή θα πρέπει να επικρατήσει η επιστήμη και όχι οι πολιτικός λόγος. ‘Ολοι αυτοί οι υπερβολικοί περιβαλλοντικοί κανονισμοί θα προκαλέσουν αλλαγή του τρόπου εκτέλεσης των μεταφορών,  με κακό αποτέλεσμα. Η Μεσόγειος φημίζεται για τα νησιά της… Μην δημιουργήσουμε περιβαλλοντικούς κανονισμούς που θα αδειάσουν τα νησιά μας. Αντίθετα πρέπει να προστατέψουμε τα νησιά μας με λιγότερους από 200.000 κατοίκους και να τους δώσουμε χρόνο να προσαρμοστούν».

Στη συνέχεια αναφέρθηκε στις εξελίξεις για τα εναλλακτικά καύσιμα:

«Υπάρχουν τόσες πολλές μελέτες σχετικά με τα πλεονεκτήματα του θείου στην ατμόσφαιρα, αλλά έχουμε συστηματικά αφαιρέσει το θείο από τα καυσαέρια, επειδή υπάρχουν περισσότερες ψήφοι για την διακοπής της όξινης βροχής-acidrain, παρά των επιπτώσεων των αερολυμάτων των Sox»και συνέχισε:

Οι θερμοκρασίες των ωκεανών αυξάνονται ταχύτερα από ποτέ, αυτό σε συνδυασμό με το τέλος ενός φαινομένου Ελ Νίνιο προκαλεί ακραία καιρικά φαινόμενα. Πρέπει όλοι να είμαστε «Onboard» όχι μόνο λόγια αλλά και πράξεις. Μην πετάτε με το ιδιωτικό σας τζετ για να μας κάνετε μάθημα για την σωτηρία του περιβάλλοντος. Πρέπει όλοι να είμαστε επιφυλακτικοί με το “Greenwashing” που ακούμε για διάφορα καινοτόμα καύσιμα όπως το LNG, η μεθανόλη και την αμμωνία.»

Ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ, Διονύσης Θεοδωράτος με τον Γιώργο Αλεξανδράτο αντιπρόεδρο του ΝΕΕ

Μιλώντας για το πόσο οικολογικά είναι τα πράσινα καύσιμα ανέφερε:

«Κοιτάξτε την επιστήμη από την πλευρά της Ναυτιλίας:

– Το LNGείναι γενικά 78% μεθάνιο CH4 – το πιο θανατηφόρο από τα αέρια του θερμοκηπίου.

– Η παραγωγή μεθανόλης (ακόμη και πράσινης μεθανόλης) είναι ένας μεγάλος παραγωγός CO2

– Η αμμωνία είναι θανατηφόρα. Φανταστείτε ένα πλοίο με 2000 τόνους  αμμωνίας να προσαράξει στο Αιγαίο. Είμαστε όλοι νεκροί.

– Το υδρογόνο ακούγεται καλό καθώς είναι χωρίς άνθρακα, αλλά το hydrogenship επεκτείνει τη διάρκεια ζωής του μεθανίου, CH4 στη στρατόσφαιρα.

Η επιλογή οποιουδήποτε από αυτά τα καύσιμα θα απαιτήσει τεράστιες καινούργιες υποδομές, δημιουργώντας ένα άλλο τεράστιο αποτύπωμα άνθρακα, όπως η μετάβαση στην αμόλυβδη βενζίνη».

Στη συνέχει κατέθεσε τις προτάσεις του:

«Θα νομίζετε ότι είμαι αρνητικός στα πάντα, αλλά έχω και εγώ μια πρόταση. Γιατί λοιπόν να μην βελτιώσουμε αυτό που έχουμε, τον υπάρχοντα στόλο;

-Βελτίωση της απόδοσης των κινητήρων

-Βελτίωση των hull forms

-Χρώματα χαμηλής τριβής

-Πρακτικές λύσεις – Σβήστε τις ηλεκτρικές συσκευές τη νύχτα – μην αφήνετε το μικρό κόκκινο φωτάκι “stand-by” αναμμένο.

Ο Χαραάλαμπος Σημαντώνης πρόεδρος της ΕΕΝΜΑ με τον Νϊκο Λιάπη πρόεδρο του ΕΛΙΝΤ

Χρειαζόμαστε “cold ironing” στα λιμάνια, αλλά πρέπει το ρεύμα του λιμανιού να είναι πιο πράσινο από την παροχή ρεύματος του βαποριού.

Για να λειτουργήσει αυτό, η τροφοδοσία από την ακτή πρέπει να είναι τουλάχιστον 60% από ανανεώσιμες πηγές, λόγω των απωλειών ισχύος λόγω της μεγάλης απόστασης από την παροχή στην χρήση. ΑΛΛΙΩΣ απλώς μετατοπίζουμε τις εκπομπές CO2 σε άλλον, όπως κάνουμε με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα».

Όπως επεσήμανε, «σε εταιρικό επίπεδο, στην Contships εφαρμόζουμε πολλές από τις παραπάνω μεθόδους και έχουμε παρατηρήσει μείωση των εκπομπών μας.

Σε θεσμικό επίπεδο, ηγούμαστε ενός project για την ανανέωση του ακτοπλοικού στόλου. Ηλεκτρικοί κινητήρες με standard σύστημα διαχείρισης ενέργειας, όπου η πηγή ενέργειας είναι εναλλάξιμη. σύμφωνα με την τελευταία λέξη της τεχνολογίας. ‘Ολα αυτά μέχρι να πάμε στην πυρηνική ενέργεια».

O πρόεδρος του Τμήματος Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών του Πανεπιστημίου Αιγαίου εξήγησε τους λόγους για τους οποίους τιμήθηκε  ο Γιώργος Πατέρας:

«Ο Δρ Πατέρας είναι μία επιδραστική προσωπικότητα από επιστημονικής και διοικητικής άποψης στην ελληνόκτητη και παγκόσμια ναυτιλία. Αντιλήφθηκε πολύ έγκαιρα τη σημασία της ασφάλειας και της περιβαλλοντικής διάστασης της ναυτιλίας, καθώς και της αναγκαιότητας «απο-ανθρακοποίησης» και μετάβασης σε «πράσινες» ενεργειακές και τεχνολογικές εναλλακτικές λύσεις.

Στο πλαίσιο της συμμετοχής του από υψηλές θέσεις σε διεθνείς  οργανισμούς, ανέπτυξε πρωτοποριακές  πρωτοβουλίες και δράσεις. Συντόνισε και επέβλεψε σημαντικές επιστημονικές μελέτες για λογαριασμό του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδας.

Πέραν της συμβολής του στην εμπορική ναυτιλία, αξιοσημείωτες είναι και οι πρωτοβουλίες του με επιστημονικές μελέτες και δράσεις υλοποίησης για τη βελτίωση του ακτοπλοϊκού δικτύου της χώρας και την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου, που αποτελεί προϋπόθεση για τη διασυνδεσιμότητα και αειφόρο ανάπτυξη της νησιωτικής  Ελλάδας.

Με την τεχνογνωσία του, ο Δρ Πατέρας στηρίζει συστηματικά τις πανεπιστημιακές σπουδές στη ναυτιλία, καθώς και τη ναυτική εκπαίδευση. Αξιοσημείωτη είναι η συμβολή του ειδικότερα στην ανάπτυξη δραστηριοτήτων και προγραμμάτων σπουδών του Τμήματος Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών του Πανεπιστημίου Αιγαίου».

Ο Γιώργος Πατέρας με τον Γιώργο Αλεξανδράτο

Σκιαγραφώντας την προσωπικότητα του Γιώργου Πατέρα ανέφερε:

«Με την ιδιότητά του του Προέδρου ΝΕΕ, λειτουργεί ως ο σύνδεσμος μεταξύ του επιχειρηματικού κόσμου της ναυτιλίας και της Πολιτείας, καθώς μία από τις θεσμικές αποστολές του Επιμελητηρίου είναι αυτή. Η σκέψη του είναι στρατηγική. Οι εισηγήσεις του ξεπερνούν κατά πολύ την στενή και βραχυπρόθεσμη αντίληψη οικονομικών συμφερόντων ενός κλάδου και επεκτείνονται στην αειφορία και βιωσιμότητα ολόκληρης της κοινωνίας, το welfare των ανθρώπων.

Ο Γιώργος Πατέρας με τον καθηγητή Σεραφείμ Κάπρο, τον αντιπρόεδρο του ΝΕΕ Γιώργο Αλεξανδράτο και τον συντάκτη του newmoney Μηνά Τσαμόπουλο

 

Στηρίζει με πολλούς τρόπους την εκπαίδευση:

Ναυτική, ναυτιλιακή και γενικότερα, Ενθαρρύνει κάθε θετική πρωτοβουλία για την εκπαίδευση και την προαγωγή των ναυτικών και ναυτιλιακών επαγγελμάτων.

Είναι LEADER. Εμψυχώνει και ενθαρρύνει τους συνεργάτες του, τους ανθρώπους του ευρύτερου περιβάλλοντος να αναλάβουν πρωτοβουλίες, τις οποίες στηρίζει.

Είναι δοτικός και ανιδιοτελής.

Ανταποκρίνεται και είναι παντού όπου χρειάζεται να εκπροσωπήσει τον θεσμό και να συνεισφέρει στην προαγωγή και την αειφορία τα ναυτιλίας.

«Καθείς εφ’ ώ ετάχθη».

Διαβάστε ακόμη

The Ilisian: Πώς αλλάζει τα Ιλίσια ο νέος προορισμός της Αθήνας- Αποτύπωμα €1,25 δισ. στην 5ετία (pics)

Zητούν «μαύρα» διπλά και τριπλά λεφτά για καθαρισμό οικοπέδων

Γιάννης Λουμάκης: Είσοδος της Uni Systems σε έργα πληροφορικής για το ΝΑΤΟ – Γιατί «βλέπει» διεθνείς εξαγορές

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ