search icon

Ναυτιλία

Νίκος Στεφανής «Εξαιρετικά σημαντικό να έχεις τη σωστή εικόνα για το πλοίο τη σωστή στιγμή» (pics)

Ο Area Director της Kongsberg Digital, υπεύθυνος του Vessel Insight για Ελλάδα και Κύπρο, μιλάει στο «b.s.» για την ψηφιοποίηση της ναυτιλίας εξηγώντας γιατί αποτελεί τον πλέον σημαντικό παράγοντα κατά την πράσινη μετάβαση, τη βιωσιμότητά της και τον ρόλο της Τεχνητής Νοημοσύνης στο μέλλον της

Η απανθρακοποίηση και η ψηφιοποίηση είναι δύο προκλήσεις αλλά και πυλώνες για την εξέλιξη της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας. Οπως λένε χαρακτηριστικά στελέχη του κλάδου, «πρόκειται για ένα ταγκό το οποίο χρειάζεται μια δυνατή χορογραφία για να οδηγήσει σε θετικό αποτέλεσμα». Το «business stories» απευθύνθηκε στον κ. Νίκο Στεφανή, Area Director της Kongsberg Digital, υπεύθυνο του Vessel Insight για Ελλάδα και Κύπρο, που προσφέρει ψηφιακές λύσεις για τη μετάβαση του συνόλου της βιομηχανίας, άρα και της ναυτιλίας, στην ψηφιακή εποχή. Η συνέντευξη άρχισε εστιάζοντας στην καρδιά του θέματος.

– Πώς συμβάλλει η ψηφιοποίηση στην πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας;

Η ψηφιοποίηση αποτελεί τον πλέον σημαντικό παράγοντα για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας, αλλά και τη βιωσιμότητά της με πάρα πολλούς τρόπους. Η ψηφιακή τεχνολογία μπορεί να βοηθήσει στην αποδοτικότερη λειτουργία των πλοίων, περιορίζοντας την κατανάλωση καυσίμων και τις εκπομπές ρύπων. Οι ψηφιακοί χάρτες και τα δεδομένα συνθηκών πλοίου και καιρού βοηθούν τα πλοία να επιλέγουν τις βέλτιστες διαδρομές με βάση τα κριτήρια που θέτουν (χρόνος άφιξης, κατανάλωση καυσίμου κ.λπ.).

Εναλλακτικά καύσιμα και υβριδικές λύσεις χρησιμοποιούν ψηφιακές τεχνολογίες για τον έλεγχο των συστημάτων και τη διαχείρισή τους. Επίσης, η αποτελεσματικότερη διαχείριση της κίνησης των πλοίων σε λιμάνια και σημαντικούς διαύλους μειώνει τον χρόνο αναμονής τους και ελαχιστοποιεί τον κίνδυνο ατυχήματος. Ολοι αυτοί οι παράγοντες βοηθούν στη βελτιστοποίηση της απόδοσης του πλοίου, στη μείωση του λειτουργικού κόστους και την προώθηση της περιβαλλοντικής βιωσιμότητας της ναυτιλίας.

– Η ναυτιλία άργησε να εισέλθει στην εποχή της ψηφιοποίησης;

Είναι ευρέως γνωστό ότι η ναυτιλία, λόγω της ιδιαίτερης φύσης της, υπολείπεται των άλλων βιομηχανιών στην ταχύτητα ενσωμάτωσης καινούριων τεχνολογιών. Ετσι και στην ψηφιακή εποχή η ναυτιλία δεν ενσωματώνει γοργά τις νέες τεχνολογικές λύσεις. Αυτό εν μέρει οφείλεται στην ιδιαιτερότητα επικοινωνίας και διασύνδεσης των πλοίων, κάτι που βελτιώνεται θεαματικά τα τελευταία χρόνια, σίγουρα όμως παίζει τεράστιο ρόλο η απουσία πλαισίου και κανονισμών σε σχέση με τη σωστή και ασφαλή συλλογή και αποστολή των δεδομένων του πλοίου.
Δειλά-δειλά έχουν αρχίσει να δημιουργούνται τα πρώτα πιστοποιητικά για σωστή και ασφαλή συλλογή των δεδομένων και το Vessel Insight της Kongsberg Digital είναι το πρώτο που έχει πιστοποιηθεί από μεγάλους νηογνώμονες, όπως ο νορβηγικός DNV και ο αμερικανικός ABS, ως προς την υποδομή πάνω στο πλοίο, τη σωστή συλλογή δεδομένων, αλλά και την ψηφιακή ασφάλεια.

– Τι σημαίνει στην πράξη, αυτή την εποχή, για μια εταιρεία να εργάζεται πιο έξυπνα και ασφαλέστερα;

Οι λύσεις μας βελτιστοποιούν τις λειτουργίες των πλοίων και προστατεύουν από μελλοντικές προκλήσεις, αυξάνοντας παράλληλα την ασφάλεια και την αποτελεσματικότητα όχι μόνο πάνω στο πλοίο, αλλά και στο γραφείο. Το προσωπικό του γραφείου αναλαμβάνει μεγάλες ευθύνες, καθώς πρέπει να πάρει σωστές αποφάσεις σε περιορισμένο χρόνο ενώ βρίσκεται πολύ μακριά από την οικονομική μονάδα, το πλοίο. Συνεπώς, είναι εξαιρετικά σημαντικό να έχει τη σωστή εικόνα για το τι συμβαίνει πάνω στο πλοίο τη σωστή στιγμή. Ολα τα επιμέρους τμήματα μιας ναυτιλιακής εταιρείας στη στεριά και το πλήρωμα στη θάλασσα επωφελούνται από την εξάλειψη της περιττής γραφειοκρατίας, έχοντας παράλληλα τη δυνατότητα να αξιοποιούν δεδομένα που ήδη έχουν παράξει και παλαιότερα χάνονταν σε στοίβες χαρτιών, ράφια και αποθήκες.

Επίσης, ο χρόνος που αποδεσμεύεται επιτρέπει την ποιοτικότερη αντιμετώπιση των ουσιαστικών προβλημάτων, δίνοντας έμφαση στην πρόληψη αντί για την καθυστερημένη αντίδραση κάθε φορά που συμβαίνει κάτι επιζήμιο. Στην πραγματικότητα, όλοι έχουμε ήδη καταφέρει να χρησιμοποιήσουμε την τεχνολογία προς όφελός μας σε όποιον τομέα κι αν εργαζόμαστε. Φανταστείτε να έπρεπε ξαφνικά να δουλέψετε χωρίς Ιnternet, email ή το κινητό σας. Οταν μια εταιρεία χρησιμοποιεί την τεχνολογία για να βελτιώσει τις καθημερινές διαδικασίες, το μόνο σίγουρο είναι ότι θα βγει κερδισμένη, αφού θα είναι σε καλύτερη θέση να ακολουθήσει και να προσαρμοστεί με επιτυχία σε όλους τους νέους κανονισμούς που κάθε χρόνο προκύπτουν – πολύ περισσότερο τελευταία όπου η κλιματική αλλαγή έχει θέσει αισιόδοξους στόχους και επιβάλλει στις ναυτιλιακές εταιρείες να ακολουθήσουν.

– Ποιος θα είναι ο ρόλος της Τεχνητής Νοημοσύνης (ΑΙ) στο μέλλον της ναυτιλίας;

Είμαι απολύτως βέβαιος ότι η ναυτιλία θα ακολουθήσει τους υπόλοιπους βιομηχανικούς κλάδους και θα ενσωματώνει όλο και περισσότερο την Τεχνητή Νοημοσύνη στις λειτουργίες της. Θα βοηθήσει σε όλους τους τομείς, καθώς οι υπόλοιποι κρίκοι της εφοδιαστικής αλυσίδας ενσωματώνουν τέτοιες τεχνολογίες με πιο ταχύ ρυθμό. Ετσι, όταν τα δεδομένα των πλοίων θα είναι διαθέσιμα και θα μπορούν να αξιοποιηθούν από όμορους τομείς, όπως τα ναυπηγεία, τα λιμάνια, η διαχείριση των εμπορευμάτων, ο πολύ σημαντικός τομέας της συντήρησης των πλοίων, με προγράμματα και εφαρμογές που θα συνδυάζουν όλα τα δεδομένα και θα παρέχουν τις βέλτιστες λύσεις, τότε σίγουρα η Τεχνητή Νοημοσύνη θα εδραιωθεί ως ένας από τους σημαντικότερους πυλώνες της εφοδιαστικής αλυσίδας μέσω θαλάσσης.

– Εχει αρχίσει να χρησιμοποιείται η ΑΙ από τις ναυτιλιακές εταιρείες;

Φυσικά. Εφαρμογές που χρησιμοποιούν λειτουργίες Τεχνητής Νοημοσύνης υπάρχουν ήδη και χρησιμοποιούνται από τις ναυτιλιακές εταιρείες. Κατά κύριο λόγο αφορούν λειτουργίες της ίδιας της εταιρείας, αλλά υπάρχουν και εφαρμογές που μπορούν, για παράδειγμα, να προβλέψουν μια βλάβη αναλύοντας τα δεδομένα του λαδιού της μηχανής του πλοίου ή να προτείνουν τη βέλτιστη πορεία από το ένα λιμάνι στο άλλο κ.τ.λ. Ολες αυτές οι εφαρμογές χρησιμοποιούν λειτουργίες Τεχνητής Νοημοσύνης, αλλά όλες προς το παρόν έχουν συμβουλευτικό χαρακτήρα. Χρειάζεται περισσότερος χρόνος, σίγουρα όμως η χρήση της θα συνεχίσει να αυξάνεται.

– Συστήστε μας την Kongsberg Digital.

Η Kongsberg Digital αποτελεί κομμάτι του Kongsberg Group και ουσιαστικά είναι ο βραχίονας της εταιρείας για τη μετάβαση της βιομηχανίας στην ψηφιακή εποχή. Αναπτύσσει και προσφέρει ψηφιακές λύσεις που επιτρέπουν σε κλάδους της βιομηχανίας, όπως αυτοί της ναυτιλίας, του πετρελαίου και του φυσικού αερίου, των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) και της τροφοδοσίας ηλεκτρικής ενέργειας, να αξιοποιήσουν τη δύναμη της ψηφιοποίησης ξεκλειδώνοντας την αξία των δεδομένων.

Η ναυτιλία αποτελεί έναν ιδιαίτερο και απαιτητικό τομέα, αλλά ταυτόχρονα είναι και ένας από τους χώρους όπου η Kongsberg έχει τεράστια εμπειρία εξοπλίζοντας τα πλοία με συστήματα αυτοματισμού τα τελευταία 50 χρόνια. Είναι χαρακτηριστικό, άλλωστε, ότι ένα στα τρία πλοία που πλέουν στις θάλασσες του πλανήτη αυτή τη στιγμή έχουν τουλάχιστον έναν εξοπλισμό από την ευρεία γκάμα προϊόντων της Kongsberg. Με δεδομένη αυτή την πείρα και τη βαθιά γνώση στα συστήματα αυτοματισμού, τις εν γένει λειτουργίες του πλοίου αλλά και τις ανάγκες που προκύπτουν, προσφέρουμε την τεχνογνωσία και την αξιοπιστία βοηθώντας τους πελάτες μας να λειτουργήσουν τα πλοία τους πιο έξυπνα και πιο αποδοτικά, τηρώντας τους κανονισμούς και εξασφαλίζοντας ταυτόχρονα μεγαλύτερη ασφάλεια.

– Ποια εργαλεία χρησιμοποιεί η Kongsberg Digital για να βελτιώσει την απόδοση μιας εταιρείας;

Οπως πολύ εύστοχα έγραψε κάποιος στο Διαδίκτυο πρόσφατα, η πληροφορία είναι ο νέος μαύρος χρυσός. Το κάθε πλοίο είναι ένας αυτοδύναμος οργανισμός που παράγει δεδομένα. Αυτά τα δεδομένα είναι απαραίτητα και πολύτιμα, κατ’ αρχάς για την αξιολόγηση και έπειτα για τη βελτίωση της απόδοσης. Η συλλογή των δεδομένων είναι το πρώτο βήμα στη νέα ψηφιακή εποχή αλλά και μια μεγάλη πρόκληση. Τα δεδομένα που παράγονται σε ένα πλοίο είναι δύο ειδών: α) από επιμέρους μηχανήματα (GPS, Engine κ.λπ.), και β) αυτά που παράγονται από το πλήρωμα πάνω στο πλοίο (ημερολόγια, noon report κ.λπ.). Η Kongsberg Digital προσεγγίζει ολιστικά αυτή την πρόκληση παρέχοντας ένα περιβάλλον, μια διαδικτυακή πύλη (Vessel Insight), όπου όλα τα δεδομένα, απ’ όπου κι αν προέρχονται, συλλέγονται και είναι διαθέσιμα στο cloud δομημένα και ταυτόχρονα ασφαλή. Αφού λοιπόν έχουμε συλλέξει τα δεδομένα που μας ενδιαφέρουν, το επόμενο βήμα είναι η ανάλυσή τους.

Και εδώ η Kongsberg Digital καινοτομεί έχοντας δημιουργήσει ένα περιβάλλον που διαθέτει μια πολύ μεγάλη συλλογή από εφαρμογές οι οποίες μπορούν να αξιοποιήσουν τα δεδομένα για την εξαγωγή συμπερασμάτων. Κάτι παρόμοιο με το App Store στα κινητά μας, αλλά και με εφαρμογές σχετικές με τη ναυτιλία και τα πλοία, όπου, εκτός από αυτές που αναπτύσσει η ίδια η Kongsberg, οι χρήστες μπορούν να επιλέξουν από μια πληθώρα εφαρμογών και από άλλους προμηθευτές, αφού έχουμε δημιουργήσει ένα πλαίσιο συνεργασίας και με άλλες εταιρείες ώστε να παρέχουμε τη βέλτιστη εμπειρία και ευελιξία στον τελικό χρήστη.

– Ποιες είναι οι μελλοντικές προκλήσεις από τις οποίες προστατεύετε τους πελάτες σας;

Θα έλεγα ότι σε γενικές γραμμές οι μεγαλύτερες μελλοντικές προκλήσεις είναι δύο. Από τη μία η μετάβαση στην πράσινη εποχή, στα εναλλακτικά καύσιμα και τη μείωση των εκπομπών καυσαερίων δημιουργεί μια αβεβαιότητα για τα επόμενα αρκετά χρόνια, καθώς τίποτα δεν είναι οριοθετημένο επακριβώς και κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει με σιγουριά ποιες θα είναι οι ανάγκες ενός πλοίου και ποιοι περιβαλλοντολογικοί κανόνες θα διέπουν τη λειτουργία του σε πέντε χρόνια από σήμερα. Ετσι, κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος ποιες θα είναι οι μελλοντικές ανάγκες σε ψηφιακές εφαρμογές που θα αντιμετωπίζουν προκλήσεις τις οποίες ακόμα δεν γνωρίζουμε. Από την άλλη, η έλλειψη ενός κανονιστικού πλαισίου που αφορά τη διαχείριση των ευαίσθητων δεδομένων των πλοίων δημιουργεί το άλλο μεγάλο πρόβλημα, που είναι η κυβερνοασφάλεια.

Στο μέλλον ο κίνδυνος αυτός θα μεγαλώσει πάρα πολύ. Η Kongsberg Digital έρχεται να δώσει λύση στα δύο αυτά κύρια προβλήματα. Αφενός με τη συλλογή των δεδομένων καθιστούμε τους πελάτες μας πλήρως ευέλικτους σε οποιεσδήποτε ανάγκες προκύψουν στο μέλλον, καθώς έχοντας τα δεδομένα διαθέσιμα μπορούν να δοκιμάσουν όλες τις εφαρμογές που ήδη υπάρχουν, αλλά και αυτές που θα σχεδιαστούν στο μέλλον. Αφετέρου όλη η διαδικασία συλλογής των δεδομένων είναι πιστοποιημένη από τους DNV και ABS ως προς την υποδομή πάνω στο πλοίο και το cloud, αλλά και την ασφάλεια της διαδικασίας (cyber security). Σε συνδυασμό με την τεχνογνωσία δεκαετιών, αυτά καθιστούν την Kongsberg μια λύση που καλύπτει όλες τις ανάγκες, σημερινές και αυριανές.

– Με ποιες ναυτιλιακές εταιρείες συνεργάζεστε;

Τα τελευταία χρόνια έχουμε συνάψει στρατηγικές συμφωνίες με μεγάλους οργανισμούς της ναυτιλίας έτσι ώστε μαζί να διαμορφώσουμε το μέλλον της βιομηχανίας στην ψηφιακή εποχή. Συμφωνίες με τις MSC, Dorian LPG, Frontline, Shell, Total, GasLog, Hoegh Αutoliners, Chevron, Maran Tankers είναι μερικά παραδείγματα που δείχνουν την εμπιστοσύνη της ναυτιλιακής κοινότητας στην Kongsberg Digital.

– Από πότε έχει γραφείο στην Ελλάδα η Kongsberg Digital και γιατί πήραν αυτή την απόφαση τα κεντρικά;

Η απόφαση να εκπροσωπείται τοπικά η Kongsberg Digital στην ελληνική αγορά δεν ήταν ιδιαίτερα δύσκολη, καθώς η δύναμη της ελληνικής ναυτιλίας είναι δεδομένη και, όπως προσφάτως έγραψες σε ένα άρθρο σου, η Ελλάδα συνεχίζει να ηγείται στον χώρο – είναι χαρακτηριστικό ότι ένα στα πέντε πλοία παγκοσμίως είναι ελληνικών συμφερόντων. Ετσι, λοιπόν, το 2020 αρχίσαμε να χτίζουμε την ομάδα της Kongsberg Digital στην Ελλάδα και σήμερα είμαστε συνολικά 10 άτομα, έχοντας στο δυναμικό μας εξαιρετικούς επαγγελματίες που στελεχώνουν τα διάφορα τμήματα. Να προσθέσω σε αυτό το σημείο ότι είμαστε στον ίδιο φυσικό χώρο με την Kongsberg Maritime Hellas, που δραστηριοποιείται στην Ελλάδα και την Κύπρο από το 2011, και η συνεργασία μας είναι καθημερινή. Ετσι, το γραφείο της Kongsberg στην Ελλάδα (Kongsberg Maritime και Kongsberg Digital) απασχολεί συνολικά 40 άτομα.

Διαβάστε ακόμη:

Φωτιά τα ενοίκια: Αύξηση από 43,2% έως και 52,1% μεταξύ 2018 και 2023 – Οι 9+1 λόγοι της ανόδου

Κλιματική αλλαγή: Κατά πόσο μπορεί ο πλανήτης να ζήσει χωρίς ορυκτά καύσιμα

Η χρονιά των εξαγορών για την Πληροφορική – Έρχεται νέο σερί και το 2024 (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφθείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

Exit mobile version