© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Το 2022 ο Ομιλος Βαφειά συμπληρώνει 50 χρόνια δυναμικής παρουσίας στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία.
Ο Νίκος Βαφειάς δημιουργεί συνεχώς νέους ζωτικούς χώρους για την ανάπτυξη του ομίλου, ο οποίος ειδικά τα τελευταία δύο χρόνια ζει μια περίοδο άνθησης πλησιάζοντας να σπάσει το φράγμα των 100 πλοίων και να εισέλθει σε ένα κλειστό παγκοσμίως club. Ο στόλος του ομίλου αριθμεί ήδη 90 πλοία, εκ των οποίων 45 είναι gas carriers, 30 δεξαμενόπλοια και 15 φορτηγά.
O όμιλος, μέσα στα τελευταία πέντε χρόνια, έχει παραλάβει 30 νεότευκτα πλοία από Ιαπωνία και Κορέα, ενώ τους τελευταίους 12 μήνες έχει αγοράσει 21 διαφόρων τύπων, συνολικής αξίας 650 εκατ. δολαρίων.
Oι τέσσερις εταιρείες έχουν στόλο 90 πλοία όλων των τύπων και όλων των μεγεθών. Τα περισσότερα από αυτά έχουν ναυπηγηθεί στην Ιαπωνία και στην Κορέα με συνολική αξία επένδυσης τα 2,2 δισ. δολάρια ΗΠΑ.
Τα τρία τελευταία χρόνια, ο όμιλος επικεντρώθηκε όχι μόνο στη γιγάντωσή του, αλλά και στη μεγάλη αποπληρωμή χρέους. Αυτή τη στιγμή το χρέος της Stealth Maritime είναι κάτω του 22% βάσει αξίας στόλου, της Brave Maritime κάτω του 18%, της StealthGas είναι κάτω του 25% και της Imperial Petroleum είναι κάτω του 8%.
Ο όμιλος φημίζεται ότι έχει από τα χαμηλότερα λειτουργικά έξοδα ανάμεσα σε εταιρείες με παρόμοιους στόλους.
Η Imperial Petroleum, η οποία εισήχθη στην αμερικανική χρηματαγορά του Nasdaq, ανήμερα της γιορτής του Αγίου Νικολάου το 2021, έκανε ρεκόρ διαπραγματεύσιμου τζίρου σημειώνοντας άνοδο στην τιμή της μετοχής της, της τάξης του 1.775%. Με απλά λόγια, μiα επένδυση των 100.000 δολαρίων θα απέφερε απόδοση ύψους 1,7 εκατ. δολαρίων μέσα σε μόλις πέντε ώρες.
Τον Ιούνιο του 2022, η Imperial Petroleum βραβεύτηκε από τη χρηματαγορά του Nasdaq ως η εταιρεία με τον μεγαλύτερο διαπραγματεύσιμο όγκο μετοχών, αφού ο μέσος όρος του ημερήσιου όγκου συναλλαγών τους τρεις τελευταίους μήνες έφτασε τα 50 εκατομμύρια μετοχές.
Πριν από λίγες ημέρες, η Brave Maritime αγόρασε αντί 33 εκατ. δολαρίων το suezmax δεξαμενόπλοιο «Ridgebury Lindy B», ναυπηγημένο το 2007, με μεταφορική ικανότητα 146.500 τόνων dw. Το πλοίο είναι κατηγορίας ice-class Α, που είναι η πιο υψηλή κατηγορία. Στα πλεονεκτήματά του είναι επίσης ότι έχει scrubber και water ballast system. Το πλοίο ναυπηγήθηκε από τον Γιώργο Προκοπίου, ο οποίος είναι στενός φίλος με τον Νίκο Βαφειά.
Παράλληλα, η εταιρεία πούλησε το MGC «Eco Nebula» με κέρδος 10 εκατ. δολαρίων, χωρίς να υπολογίζονται τα κέρδη από την εμπορική διαχείριση του πλοίου επί τρία χρόνια. Το είχε αγοράσει πριν από τρία χρόνια για 19 εκατ. δολάρια και το έδωσε στα 29 εκατομμύρια.
Στα μέσα του περασμένου Μαΐου, ο Νίκος Βαφειάς πέτυχε ναύλο ρεκόρ για μεταφορά φορτίου άνθρακα από τη Ρωσία στην Κίνα με φορτηγό πλοίο της κατηγορίας capesize. Ο ημερήσιος ναύλος έφτασε τα 170.000 δολάρια (!) με τη ναυλώτρια εταιρεία να είναι ευρωπαϊκών συμφερόντων. Πρόκειται για το πλοίο «Transwordl Navigator» μεταφορικής ικανότητας 177.000 τόνων, το οποίο ανήκει στην εταιρεία Stealth Maritime. Ο ναύλος είναι καθ’ όλα νόμιμος αφού οι κυρώσεις της Ε.Ε. για το ρωσικό πετρέλαιο και τον άνθρακα ούτε έχουν επισημοποιηθεί, ούτε έχουν οριστικοποιηθεί.
Αρχές Μαΐου, ο Νίκος Βαφειάς προχώρησε σε άλλες τέσσερις αγορές πλοίων. Επιπροσθέτως, αγόρασε και τρία suezmax, ένα εκ των οποίων είναι fully coated LR3, ενώ όλα είναι ναυπηγημένα στην Κορέα.
Με τις αγορές αυτές η Brave Μaritime Corp έχει αποκτήσει μέσα σε μόλις 12 μήνες 21 πλοία, δηλαδή επτά φορτηγά, πέντε νεότευκτα MGC (Medium size Gas Carrier) από τη Hyundai και εννέα δεξαμενόπλοια, εκ των οποίων τρία είναι medium range tankers, ένα aframax και πέντε suezmax.
Στο μεταξύ, άνοιγμα στα φορτηγά πλοία κάνει και η Ιmperial Petroleum, συμφερόντων του ίδιου ομίλου. Πιο συγκεκριμένα, αγόρασε δύο bulk carriers τύπου handysize αντί 39 εκατ. δολαρίων. Πρόκειται για το «Eco Bushfire», ναυπηγημένο το 2011 στην Ιαπωνία, και το «Eco Angelbay», ναυπηγημένο το 2009 και αυτό στην Ιαπωνία, με συνολική χωρητικότητα 64.000 τόνους dw.
Τα δύο νεοαποκτηθέντα πλοία θα παραδοθούν στην εταιρεία μέσα στο γ’ τρίμηνο του 2022.
Σύμφωνα με τον Χάρη Βαφειά, διευθύνοντα σύμβουλο της Imperial Petroleum, στόχος είναι η εταιρεία να ενισχυθεί με δύο ακόμη πλοία μέχρι το τέλος του 2022. «Αυτή τη χρονική περίοδο όλοι οι κλάδοι είναι σε καλή κατάσταση, επομένως οι αξίες των πλοίων όλων των κατηγοριών είναι υψηλές. Θέλουμε να αγοράσουμε περισσότερα δεξαμενόπλοια, αλλά δεν ξέρουμε πώς θα είναι η αγορά».
Η Imperial Petroleum όταν συστάθηκε είχε στόλο που απαρτιζόταν από τέσσερα δεξαμενόπλοια. Πλέον διαχειρίζεται 10 πλοία, εκ των οποίων πέντε είναι MR product tankers, δύο suezmax tankers, ένα aframax και δύο μεταφοράς ξηρού φορτίου.
Το ξεκίνημα
Ο Νίκος Βαφειάς είχε αποτραβηχτεί από τη ναυτιλία για χρονικό διάστημα πέντε ετών, αφού είχε επικεντρωθεί στο real estate και στα χρηματιστήρια και επανήλθε το 2013. Πρωτεργάτης των οικογενειακών επιχειρήσεων στην ευρύτερη έννοιά τους ήταν ο πατέρας του Χαράλαμπος.
Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι όπου σταθεί και όπου βρεθεί, ο Χάρης Νίκου Βαφειάς μνημονεύει τον παππού του, ο οποίος ήταν παιδί πολύτεκνης οικογένειας, από το χωριό Αϊ-Γιώργης της Χίου. Και ο ίδιος ο Νίκος Βαφειάς έχει εκμυστηρευτεί ότι όλα οφείλονται στον πατέρα του, Χαράλαμπο, που δημιούργησε επιχειρήσεις από το μηδέν.
«Εμείς βρήκαμε και συνεχίζουμε», συνηθίζει να λέει. Επτά παιδιά, μεγάλη η φτώχεια, και ο μικρός Χαράλαμπος αναγκάστηκε να μπει στα βάσανα της βιοπάλης από νεαρός. Στα πρώτα του βήματα έκανε εμπόριο από τη Χίο με τα γειτονικά νησιά, τα Ψαρά και τις Οινούσσες. Ανήσυχο πνεύμα καθώς ήταν, αποφάσισε να κάνει το μεγάλο άλμα στη ζωή του. Συγκέντρωσε ένα σεβαστό χρηματικό ποσό από τις εμπορικές του δραστηριότητες και αποφάσισε να πάει στην Αργεντινή χωρίς να γνωρίζει τη γλώσσα και, το κυριότερο, χωρίς να έχει κάποιον δικό του άνθρωπο να του σταθεί. Χάρη στο εμπορικό του δαιμόνιο κατάφερε να δικτυωθεί και να αρχίσει το εμπόριο κρέατος με την Ευρώπη. Eπίσης, αγόρασε το εμβληματικό κτήμα «Paloma» μαζί με τον εξάδελφό του Αλέξανδρο Ζύμνη, το οποίο ήταν έκτασης 50.000 στρεμμάτων και το μοναδικό στην Αργεντινή με ιδιωτικό αεροδρόμιο.
Δημιούργησε την εταιρεία Αφοί Βαφειά, η οποία συνεχίζει ακόμη και σήμερα τη δραστηριότητα.
Ο μοναχογιός του Χαράλαμπου Βαφειά, ο Νίκος, αποφάσισε να τραβήξει δικό του επιχειρηματικό δρόμο, κάνοντας την επανάστασή του μέσα στην οικογένεια. Παρά το γεγονός ότι ο πάτερ φαμίλιας τον ήθελε δίπλα του στις επιχειρήσεις εμπορίας κρέατος, εκείνος προσπάθησε να πετύχει το όνειρό του: να ασχοληθεί με τη ναυτιλία που πάντα τον μάγευε.
Ο πατέρας του είδε στον νεαρό Νίκο τον εαυτό του και αναγνώρισε το δικό του ανήσυχο πνεύμα που δεν τον άφηνε να επαναπαυθεί στα σίγουρα κέρδη από την επιχείρηση κρέατος.
Ο Νίκος Βαφειάς σπούδασε οικονομικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και χωρίς να έχει τη στήριξη του πατέρα του, έπεσε κατευθείαν στα βαθιά. Το 1972 ίδρυσε την Triaina αγοράζοντας το πρώτο του πλοίο, το tweendecker «Transworld Navigator», 3.500 τόνων, ναυπηγημένο το 1960. Η Triaina μετονομάστηκε το 1986 σε Brave Maritime Corporation Inc. Σε σύντομο χρονικό διάστημα ο Νίκος Βαφειάς σχημάτισε στόλο από 20 πλοία ξηρού φορτίου, όλων των μεγεθών, με έμφαση στα panamax και στα capesize φορτηγά, παρ’ όλη τη κρίση της ναυτιλίας που είχε αρχίσει ένα χρόνο πριν, το 1986.
Η δεύτερη σε μέγεθος επενδυτική δραστηριότητα της οικογένειας Βαφειά είναι το real estate, μέσω της Estates Corporation, με τοποθετήσεις κεφαλαίων σε Κηφισιά, Εκάλη, Ψυχικό, στο κέντρο της Αθήνας (με έμφαση τα εμπορικά κέντρα και τα parking), στη Βουλιαγμένη, σε νησιά όπως η Μύκονος, οι Σπέτσες, η Χίος, η Κέρκυρα και διεθνώς, σε Λονδίνο, Νέα Υόρκη, Μονακό και Ελβετία.
Μια αγορά του Νίκου Βαφειά που συζητήθηκε ήταν αυτή του παλαιότερου κτήματος της Χίου, από τον 14ο αιώνα, που ανήκε στην πριγκιπική οικογένεια Καστέλι, το οποίο μάλιστα είναι χαρακτηρισμένο ως μνημείο της UNESCO. Επίσης, ανακατασκεύασε την παλαιότερη εκκλησία στον Αϊ-Γιώργη της Χίου, το χωριό καταγωγής της οικογένειας, του 15ου αιώνα. Τιμήθηκε από την Εκκλησία με τον Χρυσό Σταυρό του Αγίου Ισιδώρου.
Ο Νίκος Βαφειάς είναι μέλος του Δ.Σ. του γαλλικού νηογνώμονα, Bureau Veritas, του Lloyd’s Register, του αμερικανικού νηογνώμονα ABS και του ιαπωνικού NK.
Είναι γλωσσομαθής αφού γνωρίζει και μιλάει, εκτός από τη μητρική του γλώσσα, αγγλικά, γαλλικά και ισπανικά.
Θεωρείται από τους πιο σκληρούς διαπραγματευτές στη ναυτιλία. Aποφεύγει τη δημοσιότητα και σπάνια δίνει συνεντεύξεις. Ψύχραιμος, προσπαθεί να έχει πάντοτε τον έλεγχο της κατάστασης. Αν και η οικογενειακή αυτοκρατορία ξεκίνησε από την εμπορία κρεάτων, εκείνος δεν τρώει ποτέ κρέας αφού επέλεξε να είναι χορτοφάγος.
Επίσης, δεν τρώει ποτέ τηγανητά φαγητά και μακαρόνια. Αθλείται καθημερινά και του αρέσει να παίζει τένις για ένα δίωρο προτού πάει στα γραφεία της εταιρείας. Το καλοκαίρι μαζί με τη σύζυγό του Νινέτα και οικογενειακούς φίλους ανοίγεται στο Αιγαίο, με το σκάφος του «Robusto». Αγαπάει το ψαροντούφεκο, στο οποίο τους καλοκαιρινούς μήνες αφιερώνει δύο ώρες καθημερινά.
Είναι ιδρυτικό μέλος του Σωματείου ΧΑΡΑ, μέλος του Δ.Σ. του Κολλεγίου Αθηνών και μεγάλος δωρητής του Δήμου Κηφισιάς.
Διαβάστε ακόμη
HERMES: Οι ελληνικές «ρίζες» και οι «χρυσές» business για το σύμβολο του απόλυτου luxury (pics)
Η ζωή μετά το exit – Nέο ξεκίνημα με νέα projects μετά την εξαγορά των εταιρειών τους
Πιο πάνω και από το 2019 ο Αύγουστος και στα airbnb (πίνακας)