Eίναι ένας από τους πιο ισχυρούς Ελληνες πλοιοκτήτες. Αθόρυβος στις κινήσεις του αλλά αποτελεσματικός, άρχισε ένα επενδυτικό κρεσέντο από το καλοκαίρι του 2019 και μετά από πέντε χρόνια συντηρητικής στρατηγικής.

Ο κ. Νίκος Χ. Βαφειάς έχει στρέψει ήδη πάνω του τα φώτα της δημοσιότητας από τις αρχές του έτους – και μάλιστα δύο φορές. Αφουγκράστηκε εγκαίρως τις νέες συνθήκες που δημιουργούνται στη μεταφορά ενέργειας παγκοσμίως και έκανε τις κινήσεις του γρήγορα και αθόρυβα.

Συγκεκριμένα, παρήγγειλε μέσω της Brave Maritime Corporation τη ναυπήγηση ενός fully refrigerated 40.000 κ.μ. LPG με δυνατότητα καύσης διπλού καυσίμου (dual fuel) στο ναυπηγείο Hyundai της Νότιας Κορέας με παράδοση τον Ιανουάριο του 2023. Ηταν η πρώτη παραγγελία που πήρε το συγκεκριμένο  ναυπηγείο για το 2021. Το κόστος ναυπήγησης θα αγγίξει τα 50 εκατ. δολάρια.

Η έλευση του καινούριου χρόνου είχε και μία πρωτιά για τον όμιλο. Η Stealth Gas παρέλαβε από ιαπωνικά ναυπηγεία το «Eco Blizzard» χωρητικότητας 11.000 κ.μ. LPG, το οποίο είναι το πρώτο πλοίο παγκοσμίως αυτού του μεγέθους που είναι ice class (παγοθραυστικό).

Το κόστος άγγιξε τα 30 εκατ. δολάρια. Αυτό ήταν το 30ό  νεότευκτο που παρέλαβε ο όμιλος Βαφειά από την Ιαπωνία.

Επίσης, η Stealth Maritime, η ιδιωτική εταιρεία δεξαμενόπλοιων του ομίλου Βαφειά, η οποία συμπλήρωσε 20 χρόνια λειτουργίας, επένδυσε συνολικά 126 εκατ. δολάρια για την απόκτηση δύο υπό ναυπήγηση πλοίων LPG σε ιαπωνικές γιάρδες και τριών μεταχειρισμένων, χωρητικότητας 35.000 κ.μ. (Medium Size Gas Carrier), ναυπηγημένων στη Hyundai της Νότιας Κορέας.

Είναι χρονοναυλωμένα στον πετρελαϊκό κολοσσό Total το ένα και τα άλλα δύο στην επίσης γαλλικών συμφερόντων Geogas.

Η Stealth Maritime ακολούθησε τη ρότα της εισηγμένης στην αμερικανική χρηματαγορά εταιρείας του ομίλου, της Stealth Gas, με επικεφαλής τον Χάρη Ν. Βαφειά, η οποία εισήλθε στη συγκεκριμένη αγορά των μεσαίας χωρητικότητας LPG το  καλοκαίρι του 2019 αγοράζοντας το «Eco Nebula», χωρητικότητας 38.000 κ.μ., ναυπηγημένο το 2007 στις γιάρδες της Daewoo.

Οπως επεσήμαναν κύκλοι της αγοράς, ο Νίκος Βαφειάς προχώρησε σε κινήσεις που έχουν άμεσα οικονομικά αποτελέσματα.

Η ιδιωτική εταιρεία του ομίλου έχει στόλο που αποτελείται από 18 δεξαμενόπλοια, εκ των οποίων 12 είναι Aframax και έξι Product. Με τις πέντε νέες αγορές σπάει, λοιπόν, το φράγμα των 20 πλοίων. Ο όμιλος Βαφειά, συμπεριλαμβανομένης και της εισηγμένης Stealth Gas, με τις νέες αγορές διαθέτει στόλο που αποτελείται από συνολικά 86 πλοία. Από αυτά τα 52 είναι LPG όλων των μεγεθών.

Είναι αξιοσημείωτο ότι δύο ακόμη ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων επένδυσαν σε αυτού του μεγέθους πλοία LPG (MGC). Πρόκειται για τη Thenamaris του Ντίνου Μαρτίνου και την Byzantine Maritime του Μάριου Σταφυλοπάτη. Στο παρελθόν έχουν επενδύσει η ελληνικών συμφερόντων Eletson, καθώς και ο Κρίτων Λεντούδης. Επίσης, η οικογένεια Οφερ, που είναι η μεγαλύτερη παγκοσμίως στη ναυτιλία με τις εταιρείες Zodiac και Eastern Pacific.

Είναι μια αγορά στην οποία κυριαρχούν εταιρείες νορβηγικών και νοτιοαμερικανικών συμφερόντων, αλλά τώρα εισέρχονται δυναμικά και οι Ελληνες.

Αντεπίθεση

Ο Νίκος Βαφειάς στις αρχές του καλοκαιριού του 2019 είχε κάνει μια επενδυτική αντεπίθεση στη ναυτιλία, αν υπολογίσει κανείς τη διάρκειά της. Αγόρασε συνολικά τέσσερα πλοία τον περασμένο Ιούνιο από τρεις διαφορετικές αγορές μέσα σε εννέα ημέρες. Συγκεκριμένα, αγόρασε ένα φορτηγό πλοίο τύπου Cape, χωρητικότητας 176.000 τόνων, ναυπηγημένο το 2005, και δύο υγραεριοφόρα, με το συνολικό κόστος να ανέρχεται στα 63 εκατ. δολάρια.
Την εβδομάδα που είχε ακολουθήσει έδωσε άλλα 26 εκατ. δολάρια και απέκτησε σε πλειστηριασμό που έγινε στη Σιγκαπούρη ένα δεξαμενόπλοιο Aframax της Brightoil Petroleum, χωρητικότητας 107.000 τόνων, ναυπηγημένο το 2010. Μάλιστα είχε επικρατήσει ανάμεσα σε πολλούς ενδιαφερομένους, μεταξύ των οποίων και άλλοι Ελληνες εφοπλιστές.

Επίσης, είχε αγοράσει μέσα σε μία εβδομάδα τέσσερα σύγχρονα φορτηγά πλοία χωρητικότητας 33.000-38.000 τόνων dw έκαστο, ναυπηγημένα σε ιαπωνικές γιάρδες από το 2012 έως το 2015, με συνολική εκταμίευση 56 εκατ. δολαρίων.

Το συνολικό κόστος των αγορών αυτών ανήλθε στα 136 εκατ. δολάρια. Σε επίπεδο ομίλου μετά τις παραπάνω κινήσεις ο στόλος αποτελούνταν από 83 πλοία, εκ των οποίων 50 υγραεριοφόρα, 20 δεξαμενόπλοια, κυρίως Aframax, και 13 φορτηγά.

Το 2016 ο Ελληνας πλοιοκτήτης Νίκος Βαφειάς έδωσε ρεσιτάλ διαπραγματεύσεων αφού είχε αποκτήσει τα δύο φθηνότερα Capesize φορτηγά που είχαν πουληθεί τα τελευταία 20 χρόνια, τα «Monegasque Eclat» και «Tigerlily», χωρητικότητας 177.000 τόνων έκαστο, ναυπηγημένα το 2006 και το 2008 αντίστοιχα, αντί 22 εκατ. δολαρίων συνολικά και τα μεταπούλησε τρεις μήνες αργότερα έναντι 30 εκατ. δολαρίων.
Επίσης, την ίδια χρονιά είχε αγοράσει το φθηνότερο νεότευκτο Aframax δεξαμενόπλοιο από τα ναυπηγεία Hyundai αντί 43,5 εκατ. δολαρίων.

Η επάνοδος

Ο Νίκος Βαφειάς είχε αποτραβηχτεί από τη ναυτιλία για χρονικό διάστημα πέντε ετών και επανήλθε το 2013. Πρωτεργάτης ήταν ο πατέρας του Χαράλαμπος.

Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι όπου σταθεί και όπου βρεθεί ο Χάρης Βαφειάς μνημονεύει τον παππού του, ο οποίος ήταν παιδί πολύτεκνης οικογένειας, από το χωριό Αϊ-Γιώργης της Χίου. Και ο ίδιος ο Νίκος Βαφειάς έχει εκμυστηρευτεί ότι όλα οφείλονται στον πατέρα του, Χαράλαμπο, που δημιούργησε επιχειρήσεις από το μηδέν.
«Εμείς βρήκαμε και συνεχίζουμε», συνηθίζει να λέει. Επτά παιδιά, μεγάλη η φτώχεια και ο μικρός Χαράλαμπος αναγκάστηκε να μπει στα βάσανα της βιοπάλης. Στα πρώτα του βήματα έκανε εμπόριο από τη Χίο με τα γειτονικά νησιά, τα Ψαρά και τις Οινούσσες. Ανήσυχο πνεύμα καθώς ήταν, αποφάσισε να κάνει το μεγάλο άλμα στη ζωή του. Συγκέντρωσε ένα σεβαστό χρηματικό ποσό από τις εμπορικές του δραστηριότητες και αποφάσισε να πάει στην Αργεντινή χωρίς να γνωρίζει τη γλώσσα και, το κυριότερο, χωρίς να έχει κάποιον δικό του άνθρωπο να του σταθεί. Χάρη στο εμπορικό του δαιμόνιο κατάφερε να δικτυωθεί και να αρχίσει το εμπόριο κρέατος με την Ευρώπη. Δημιούργησε την εταιρεία Αφοί Βαφειά, η οποία συνεχίζει ακόμη και σήμερα τη δραστηριότητα.

Ο μοναχογιός του Χαράλαμπου Βαφειά, ο Νίκος, αποφάσισε να τραβήξει τον δικό του επιχειρηματικό δρόμο, κάνοντας την προσωπική του επανάσταση μέσα στην οικογένεια. Παρά το γεγονός ότι ο πάτερ φαμίλιας τον ήθελε δίπλα του στις επιχειρήσεις εμπορίας κρέατος, εκείνος αποφάσισε να προσπαθήσει να πετύχει το όνειρό του: να ασχοληθεί με τη ναυτιλία που πάντα τον μάγευε.

Ο Νίκος Βαφειάς σπούδασε Οικονομικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και χωρίς να έχει την υποστήριξη του πατέρα του έπεσε κατευθείαν στα βαθιά. Αγόρασε το πρώτο του μεταχειρισμένο πλοίο το 1972 και το 1986 δημιούργησε την Brave Maritime Corp. Inc. που έχει φορτηγά πλοία.

Θεωρείται από τους πιο σκληρούς διαπραγματευτές στη ναυτιλία. Είναι ιδρυτικό μέλος του σωματείου «Χαρά», μέλος του Δ.Σ. του Κολλεγίου Αθηνών, μεγάλος δωρητής του Δήμου Κηφισιάς, ενώ του έχει απονεμηθεί δύο φορές το χρυσό μετάλλιο της Εκκλησίας για τις δωρεές του στη Χίο.

Παρά το γεγονός ότι ο πάτερ φαμίλιας τον ήθελε δίπλα του στις επιχειρήσεις εμπορίας κρέατος, ο Νίκος Βαφειάς αποφάσισε να κυνηγήσει το όνειρό του: να ασχοληθεί με τη ναυτιλία που πάντα τον μάγευε.

Διαβάστε ακόμη

Τo τουρκικό παράδοξο: Εν μέσω κορωνοϊού και κατάρρευσης της λίρας η οικονομία υπεραποδίδει

Μαρία Μαυρουδή: Ασφαλιστικές εταιρείες αποσύρονται από τη ναυτασφάλιση

CALPAK: Το πρώτο «έξυπνο» ελληνικό εργοστάσιο είναι γεγονός