Η ενεργειακή κρίση έχει πλήξει και την ακτοπλοΐα και μάλιστα σε μεγάλο βαθμό αφού οι αυξήσεις στα ναυτιλιακά καύσιμα έχουν αγγίξει ήδη το 168% και θα συνεχίσουν να ανεβαίνουν. Αυτός είναι ο λόγος που από την 1η Ιουλίου γίνεται και τρίτη κατά σειρά αύξηση της τιμής των εισιτηρίων μέσα σε ένα χρόνο σε ποσοστό 7%-8%. Ποσοστό ανατίμησης μέσα σε 12 μήνες 34% κατά μέσον όρο, αναλόγως με το δρομολόγιο.
Ναυτιλιακοί πράκτορες κατέγραψαν ενδεικτικές τιμές για διάφορους προορισμούς και έδωσαν μια συνολική εικόνα από την επιβατική κίνηση μιλώντας στο newmoney.
Ενδεικτικές τιμές:
■ Για Ικαρία, εισιτήριο απλό, κατάστρωμα, τον Ιούνιο του 2021 κόστιζε 42 ευρώ, τον Ιούνιο του 2022 πήγε στα 54,5 ευρώ (αύξηση 29,7%) και από 1η Ιουλίου θα κοστίζει 58,5 ευρώ (7,3% μέσα σε έναν μήνα και 39,2% από πέρυσι).
■ Για Σάμο, στο σαλόνι της α’ θέσης, τον Ιούνιο του 2021 κόστιζε 63 ευρώ, τον Ιούνιο του 2022 πήγε στα 82 ευρώ (αύξηση 30%) και από 1η Ιουλίου θα κοστίζει 88 ευρώ (7,3% μέσα σε έναν μήνα και 39,6% από πέρυσι).
■ Για Σάμο η οικονομική θέση τον Ιούνιο του 2021 κόστιζε 53,5 ευρώ, τον Ιούνιο του 2022 πήγε στα 69 ευρώ (αύξηση 28,9%) και από 1η Ιουλίου θα κοστίζει 74 ευρώ (7,3% μέσα σε έναν μήνα και 38,3% από πέρυσι).
■ Για Σάμο εισιτήριο ένα Ι.Χ. με κάρτα μιλιών, δηλαδή με έκπτωση, τον Ιούνιο του 2021 κόστιζε 61,5 ευρώ και τον Ιούλιο του 2022 θα κοστίζει 86 ευρώ, με ποσοστό αύξησης 39,8%.
■ Για Πάρο εισιτήριο στο κατάστρωμα τον Ιούνιο του 2021 κόστιζε 36 ευρώ, τον Ιούνιο του 2022 πήγε στα 46,5 ευρώ (αύξηση 10,5%) και από 1η Ιουλίου θα κοστίζει 50 ευρώ (7,5% μέσα σε έναν μήνα και 38,8% από πέρυσι).
■ Για Σύρο οικονομικό εισιτήριο τον Ιούνιο του 2021 κόστιζε 32,5 ευρώ, τον Ιούνιο του 2022 πήγε στα 42,5 ευρώ (αύξηση 30,7%) και από 1η Ιουλίου θα κοστίζει 45,5 ευρώ (7% μέσα σε έναν μήνα και 40% από πέρυσι).
■ Για Μύκονο το εισιτήριο της οικονομικής θέσης τον Ιούνιο του 2021 κόστιζε 37,5 ευρώ, τον Ιούνιο του 2022 πήγε στα 48,5 ευρώ (αύξηση 29,3%) και από 1η Ιουλίου θα κοστίζει 52 ευρώ (7,2% μέσα σε έναν μήνα και 38,6% από πέρσι). Για ένα Ι.Χ. το εισιτήριο τον Ιούνιο του 2021 κόστιζε 86 ευρώ, τον Ιούνιο του 2022 πήγε στα 111,5 ευρώ (αύξηση 29,6%) και από 1η Ιουλίου θα κοστίζει 120 ευρώ (7,6% μέσα σε έναν μήνα και 39,5% από πέρυσι).
■ Για Ρόδο τον Ιούνιο του 2021 κόστιζε 67 ευρώ, τον Ιούνιο του 2022 πήγε στα 86,5 ευρώ (αύξηση 29,1%) και από 1η Ιουλίου θα κοστίζει 91 ευρώ (5,2% μέσα σε έναν μήνα και 35,8% από πέρυσι). Για ένα Ι.Χ. το εισιτήριο τον Ιούνιο του 2021 κόστιζε 110,5 ευρώ, τον Ιούνιο του 2022 πήγε στα 143,5 ευρώ (αύξηση 29,8%) και από 1η Ιουλίου θα κοστίζει 150,5 ευρώ (4,5% μέσα σε έναν μήνα και 36,1% από πέρυσι).
Σε καμπίνα για δύο άτομα το κόστος είναι 204 ευρώ τον Ιούνιο του 2021, τον Ιούνιο του 2022 ήταν 265 ευρώ και από 1η Ιουλίου του θα αγγίζει τα 278 ευρώ. Μια τετραμελής οικογένεια για να ταξιδέψει οικονομική θέση με Ι.Χ. θέλει 1.029 ευρώ μετ’ επιστροφής από τη Ρόδο.
■ Για Σπέτσες τον Ιούνιο του 2021 το εισιτήριο κόστιζε 38,5 ευρώ και τον Ιούνιο του 2022 πήγε στα 50 ευρώ (αύξηση 29,8%)
Οι 6 προτάσεις των ακτοπλόων
Για να βγει η ακτοπλοΐα από το οικονομικό αδιέξοδο που απειλεί την ίδια της την ύπαρξη και κατ’ επέκταση τη συνοχή της ελληνικής πολυνησίας. O Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας έχει καταθέσει σε όλους του αρμόδιους υπουργούς τρισέλιδη επιστολή με προτάσεις.
Μεταξύ αυτών:
1. Πλαφόν τιμών το οποίο θα έχει σημείο αναφοράς τη μέση τιμή καυσίμων του Δεκεμβρίου του 2021. Η επιδότηση προτάθηκε να καλυφθεί από πόρους προερχόμενους από τα ταμεία της Ε.Ε. Εκτιμώμενη δαπάνη για τον κλάδο 12-18 εκατ. ευρώ ανά μήνα.
2. Προσωρινή μείωση ΦΠΑ στον χαμηλό συντελεστή του 6% μέχρι να επανέλθει η μέση τιμή των καυσίμων στην αντίστοιχη του Δεκεμβρίου 2021 και στη συνέχεια διατήρησή του στον μεσαίο συντελεστή, που είναι το 13%.
3. Επιδότηση εργοδοτικών εισφορών των ναυτικών. Εκτιμώμενη δαπάνη ενίσχυσης για όλο τον κλάδο 2 εκατ. ευρώ τον μήνα.
4. Αύξηση κατά 30% της αποζημίωσης υφιστάμενων συμβάσεων εξυπηρέτησης γραμμών δημόσιας υπηρεσίας μονοετούς διάρκειας. Εκτιμώμενη δαπάνη 2,3 εκατ. ευρώ ανά μήνα εφαρμογής του μέτρου και μέχρι την 31η Οκτωβρίου 2022.
5. Ενίσχυση της ρευστότητας με άμεση καταβολή των 50 εκατ. ευρώ που οφείλονται στις εταιρείες από την εκτέλεση δρομολογίων δημόσιας υπηρεσίας, των λεγόμενων άγονων γραμμών.
6. Προσωρινή αναστολή υποχρεωτικών εκπτώσεων ή αποζημίωση του απολεσθέντος εσόδου βάσει προσκομίσεως παραστατικών μέχρι την επαναφορά των καυσίμων στη μέση τιμή του Δεκεμβρίου 2021. Εκτιμώμενη δαπάνη περίπου 4 εκατ. ευρώ ανά μήνα εφαρμογής του μέτρου.
Οι εταιρείες έχουν μετακυλίσει το 40% της αύξησης του κόστους καυσίμων στον επιβάτη. Τα καύσιμα αποτελούν το 80% του λειτουργικού κόστους ενός ταχυπλόου και το 50% ενός συμβατικού.
Ο μετρικός τόνος του fuel oil, που καίνε τα συμβατικά πλοία και είναι χαμηλό σε περιεκτικότητα θείου σύμφωνα με τους νέους κανονισμούς, κοστίζει 1.267 ευρώ (με τιμές που ίσχυαν την Τετάρτη 22 Ιουνίου) από 473 ευρώ πριν από έναν χρόνο – ποσοστό αύξησης 167,8%.Ενα συμβατικό πλοίο, αναλόγως της ταχύτητας πλεύσης, καταναλώνει δύο τόνους την ώρα fuel oil, δηλαδή χρειάζεται 2.534 ευρώ αν ταξιδεύει με 19 μίλια, ενώ εκείνα που πλέουν με 24 μίλια καταναλώνουν έξι τόνους την ώρα, 7.602 ευρώ. Για 10 ώρες ταξίδι το κόστος ξεπερνάει τα 76.000 ευρώ!
Το marine gas oil που καίνε τα ταχύπλοα κοστίζει 1.311 ευρώ το κυβικό από 510 ευρώ πέρυσι τέτοια εποχή – ποσοστό αύξησης κατά 157%. Ενα ταχύπλοο καταναλώνει πέντε τόνους την ώρα. Αν λοιπόν κάνει την ημέρα δρομολόγια συνολικής διάρκειας 10 ωρών, το κόστος είναι 65.500 ευρώ από 25.500 ευρώ πέρυσι. Ημερησίως. Τα καύσιμα είναι το 50% του λειτουργικού κόστους ενός συμβατικού πλοίου και το 80% ενός ταχύπλοου».
Οι εταιρείες διεκδικούν τα χρωστούμενα από το Δημόσιο για εκτελεσθέντα δρομολόγια δημόσιας υπηρεσίας, τις γνωστές άγονες γραμμές, που ανέρχονται στα 60 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 40 εκατ. αφορούν την Attica Group. Eίναι χρήματα για τα οποία έχουν εκδοθεί τιμολόγια, έχει καταβληθεί ο ΦΠΑ και έχουν καταναλωθεί τα καύσιμα. Αφορούν τη χρονική περίοδο από τον Ιούνιο του 2021 έως και τον Μάιο του 2022.
Διαβάστε ακόμη
Πληθωρισμός: Η μεγάλη πρόκληση για τις ελληνικές επιχειρήσεις (pics)
«Ηρακλής»: Τα… σύνορά του (ξανα)περνά η ΕΤΕ – Το αυξημένο κόστος ανησυχεί τις τράπεζες