Του Μηνά Τσαμόπουλου
Η ελληνόκτητη ναυτιλία μπορεί να είναι παγκόσμια δύναμη αλλά υπάρχει το εξής οξύμωρο. Ενώ ο στόλος της αριθμεί πάνω από 4.000 πλοία άνω των 1.000 τόνων μόνο 750 είναι εγγεγραμμένα στο ελληνικό νηολόγιο.
Ο υπουργός Ναυτιλίας, Παναγιώτης Κουρουμπλής, έχει αποφασίσει τη λήψη μέτρων για την ενίσχυση του ελληνικού νηολογίου.
«Θέλουμε να διατηρήσουμε την ποιότητα της ελληνικής σημαίας και συνάμα να την ενισχύσουμε. Δεν είναι δυνατόν να έχουμε 5.000 ελληνόκτητα πλοία και στην ελληνική σημαία να είναι μόνο 750. Πρέπει να το συζητήσουμε με την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών» επισημαίνει ο ΥΝΑ.
Προς την κατεύθυνση της λήψης μέτρων για να γίνει πιο ελκυστικό το ελληνικό νηολόγιο ετοιμάζονται αλλαγές στο νομοθετικό πλαίσιο:
«Ένα από τα μέτρα που θα λάβουμε για να προσελκύσουμε πλοία στο ελληνικό νηολόγιο είναι η μείωση του ποσοστού 51% στην εγκριτική. Τώρα για να γραφτεί ένα πλοίο στην ελληνική σημαία θα πρέπει το 51% να είναι ελληνική πλοιοκτησία. Αυτό το καταργούμε. Επίσης, θα μπορεί να εγγραφεί στο ελληνικό νηολόγιο και πλοίο που αγοράζεται με λίζινγκ κάτι που δεν ίσχυε έως τώρα» τονίζει ο Παναγιώτης Κουρουμπλής και συμπληρώνει:
«Είναι πραγματικότητα ότι είχαμε μείωση του αριθμού των πλοίων που γράφτηκαν στο ελληνικό νηολόγιο όμως ταυτόχρονα είχαμε αύξηση της χωρητικότητας. Και αυτό συμβαίνει γιατί οι έλληνες πλοιοκτήτες επενδύουν σε ολοένα και μεγαλύτερα και πιο σύγχρονα πλοία.»
Η ελληνική πλοιοκτησία έχει τονίσει κατά καιρούς ότι εάν γίνε πιο ανταγωνιστική η ελληνική σημαία δηλαδή το ελληνικό νηολόγιο τότε θα φέρουν και άλλα πλοία. Μετρημένες στα δάκτυλα τους ενός χεριού είναι οι μεγάλες ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες που έχουν όλα τα πλοία τους στην ελληνική σημαία και απασχολούν ελληνικά πληρώματα.
Μεγαλύτερο είναι το ποσοστό για τα δεξαμενόπλοια που φέρουν ελληνική σημαία. Αποτελούν το 8,8% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων σε αριθμό πλοίων, το 8,8% σε χωρητικότητα gross tonnage και το 9,2% σε χωρητικότητα DWT.
Ανεξαρτήτως σημαίας, στα δεξαμενόπλοια οι Έλληνες ξεχωρίζουν με μεγάλη διαφορά αφού ελέγχουν έχουν το 25,2% ήτοι το 1/4 του παγκόσμιου στόλου με αυτού του τύπου τα πλοία. Επίσης κατέχουν το 16,2% των φορτηγών πλοίων μεταφοράς μεταλλευμάτων.
Το ελληνικό νηολόγιο έχει περιοριστεί στην τρίτη θέση με 747 πλοία χωρητικότητας 75,2 εκατ. τόνων.
Πρώτο είναι το νηολόγιων των Νήσων Μάρσαλ με 791 πλοία συνολικής χωρητικότητα 62,1 εκατ. τόνων DW.
Ακολουθεί η Λιβερία με 775 πλοία και 60,3 εκατ. DWT.
Μετά την Ελλάδα στην τέταρτη θέση είναι η Μάλτα με 671 πλοία και 59,1 εκατ. τόνους.
Έπεται ο Παναμάς με 377 πλοία και 24,8 εκατ. τόνους, η Κύπρος με 271 πλοία και 19,8 εκατ. τόνους και οι Μπαχάμες με 248 πλοία και 18,4 εκατομμύρια τα όνους DW.
Τα Νησιά Μάρσαλ κέρδισαν 74 πλοία, το νηολόγιο της Λιβερίας 31, η Κύπρος 13 και η Μάλτα τέσσερα. Όλα τα άλλα νηολόγια μεταξύ των οποίων και το ελληνικό είδαν τον αριθμό των ελληνόκτητων πλοίων να μειώνεται.
Τα περισσότερα πλοία είναι εγγεγραμμένα στα νηολόγια των Νησιών Μάρσαλ και Λιβερίας με 19% το καθένα, ακολουθεί το ελληνικό με 18% και η Μάλτα με 16%.