Η παραχώρηση του λιμανιού του Ηρακλείου ίσως αποτελέσει τον «κρυφό άσο» για το ΤΑΙΠΕΔ και την κυβέρνηση, μετά την παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων και την Εγνατία από τις οποίες το Δημόσιο έβαλε στα ταμεία του συνολικά 3 δισεκατομμύρια ευρώ.
Αυτή είναι η εκτίμηση στελεχών της λιμενικής βιομηχανίας. Όμως η τύχη του κρητικού λιμανιού είναι συνυφασμένη, κατά ένα μέρος, με εκείνη της Ηγουμενίτσας, σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Newmoney. Ας πάρουμε όμως τα θέματα με τη σειρά.
Ο διαγωνισμός για την Ηγουμενίτσα βρίσκεται στη β’ φάση και θα ανακοινωθεί πλειοδότης μεταξύ Φεβρουαρίου και Μαρτίου του 2022. Στο τέλος του 2021 θα έχουν προηγηθεί οι ανακοινώσεις για τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας.
Σύμφωνα με τους γνωρίζοντες, το τίμημα που θα δοθεί για την Ηγουμενίτσα θα δώσει μία αίσθηση για το ύψος που θα κυμανθεί το τίμημα για το Ηράκλειο, αφού τα δύο λιμάνια έχουν σχεδόν ίδια έσοδα, τα οποία, προ πανδημίας, κυμαίνονταν στα 6,5 με 7 εκατομμύρια ευρώ.
Όμως, όπως επεσήμαναν στο Newmoney, στελέχη της αγοράς, «ο σημερινός τζίρος δεν ενσωματώνει τις μελλοντικές αναπτυξιακές προσδοκίες του επενδυτή».
Κομβικό σημείο στις ιδιωτικοποιήσεις-παραχωρήσεις των περιφερειακών λιμανιών είναι η θέση της κυβέρνησης η οποία δεν θέλει να πάει πάνω από ένα λιμάνι σε κανέναν επενδυτή. Μέχρι ένα είναι το όριο. Κρατήστε το στοιχείο αυτό γιατί έχει τη σημασία του για τις κινήσεις που θα γίνουν, σημειώνουν οι γνωρίζοντες.
Η εικόνα για την Ηγουμενίτσα
Στην Ηγουμενίτσα έχουν κατέβει για την απόκτηση συμμετοχής σε ποσοστό τουλάχιστον 67% στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας «Οργανισμός Λιμένος Ηγουμενίτσας» (ΟΛΗΓ ΑΕ) οι:
1) ATTICA A.E. ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ
2) PORTEK INTERNATIONAL PRIVATE LTD
3) QUINTANA INFRASTRUCTURE & DEVELOPMENT
4) ΑΙΓΑΙΟΝ ΟΙΛ ΑΕ
5) ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΑ ARCHIRODON GROUP N.V.- ANEK & ΟΜΙΛΟΣ TRIDENT HELLAS
6) ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΑ GRIMALDI EUROMED – MΙΝΩΙΚΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ Α.Ν.Ε.
7) ΟΛΘ ΑΕ
Όπως επεσήμαναν κύκλοι της λιμενικής βιομηχανίας στο Νewmoney «εκείνο που ενδιαφέρει τον Γκριμάλντι είναι το λιμάνι της Ηγουμενίτσας όπου έχει και τα πολλά φορτία για τον Όμιλο».
Σε περίπτωση που ο ναπολιτάνικος όμιλος χάσει το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, τότε θα ρίξει όλο το βάρος του στο Ηράκλειο που είναι η έδρα της θυγατρικής εταιρείας του Ομίλου, Minoan Lines, ανεβάζοντας το τίμημα.
Με τον ίδιο τρόπο πιθανόν να κινηθεί και ο Όμιλος Attica, ενώ ο ΟΛΘ του Ιβαν Σαββίδη διεκδικεί τα λιμάνια της βορείου Ελλάδος.
Το λιμάνι το Ηρακλείου
Πάμε στο Ηράκλειο για το οποίο ο διαγωνισμός είναι ακόμη στην α’ φάση και επισήμως δεν έχουν ανακοινωθεί οι διεκδικητές. Εδώ έχει…πολύ ψωμί η υπόθεση και με τουρκικό ενδιαφέρον!
Η διαγωνιστική διαδικασία για τον Οργανισμό Λιμένος Ηρακλείου (ΟΛΗ Α.Ε.) προβλέπει την πώληση πλειοψηφικού ποσοστού τουλάχιστον 67% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας. Θα διεξαχθεί σε δύο φάσεις: α) τη φάση υποβολής εκδήλωσης ενδιαφέροντος και προεπιλογής των ενδιαφερόμενων μερών και β) τη φάση υποβολής δεσμευτικών προσφορών και ανάδειξης πλειοδότη.
Αρχικώς στην πρώτη φάση, τα ενδιαφερόμενα μέρη προσκλήθηκαν να εκδηλώσουν το ενδιαφέρον τους για να συμμετάσχουν στη διαγωνιστική διαδικασία έως την Παρασκευή 30 Ιουλίου 2021. Όμως πήρε παράταση και η καταληκτική ημερομηνία μετατέθηκε για τις 17 Σεπτεμβρίου.
Θα χρειαστεί ένας μήνας για την αξιολόγηση των φακέλλων οπότε η α’ φάση αναμένεται να ολοκληρωθεί έως τον Νοέμβριο του 2021. Η ολοκλήρωση της 2ης φάσης θα απαιτήσει διάστημα 6μήνου.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Newmoney, ο διαγωνισμός για το λιμάνι του Ηρακλείου αναμένεται να γίνει η «επιχειρηματική μάχη της Κρήτης». Γνωστό είναι το ενδιαφέρον του ομίλου Γκριμάλντι που δραστηριοποιείται στην Κρήτη με τη θυγατρική του Minoan Lines όπως προαναφέραμε.
Έχει ακουστεί ότι ενδιαφέρεται ο Όμιλος Attica, πιθανόν σε ένα διευρυμένο σχήμα, καθώς και ο Όμιλος κολοσσός της ΜSC που δραστηριοποιείται στα κοντέινερς και στα κρουαζιερόπλοια. Ο Ελβετο-ιταλικός όμιλος είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος πελάτης του ηρακλειώτικου λιμανιού μετά τις Μινωϊκές Γραμμές.
Σύμφωνα πάντοτε με πληροφορίες, στον διαγωνισμό αναμένεται να κατέβει η ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ σε κοινοπραξία με τον επιχειρηματία Γιάννη Γρύλλο (Αviareps – Sky Express, Swissport Hellas) που έχει βάση στο Ηράκλειο.
Είχε ακουστεί ότι ο Όμιλος ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ θα κατέβαινε σε κοινοπραξία με τον Όμιλο Βαρδινογιάννη, όμως δεν επιβεβαιώνεται. «Μία συνεργασία που ως στόχο θα είχε να μετατρέψει το λιμάνι του Ηρακλείου σε ενεργειακό κόμβο για ανανεώσιμες πηγές ενέργειας» ακούστηκε, ίσως με αφορμή και τη συνεργασία των δύο πλευρών οι οποίες ξεκινούν από κοινού την κατασκευή της νέας μονάδας φυσικού αερίου στην Κομοτηνή υλοποιώντας συνολική επένδυση ύψους 375 εκ. ευρώ.
Εκείνο που έμαθε το Newmoney είναι ότι υπήρξε ενδιαφέρον από θυγατρική εταιρεία του Ομίλου Βαρδινογιάννη, την Blue Fuel, για δημιουργία σταθμού LNG στο λιμάνι από τον οποίο θα τροφοδοτούνται με φυσικό αέριο ως καύσιμο τα φορτηγά οχήματα.
Στο άκουσμα ότι για το Ηράκλειο θα κατέβει ο ΟΛΘ ορισμένοι είπαν ότι ίσως πρόκειται για κίνηση αντιπερισπασμού του Ιβάν Σαββίδη εν όψει των κινήσεων για τα λιμάνια της βορείου Ελλάδος: «Δεν πιστεύουμε ότι ενδιαφέρεται για τη νότια Ελλάδα ο Ιβάν Σαββίδης», ανέφεραν, πάντως, κύκλοι της αγοράς.
Στη γενική αυτή εικόνα ήρθε να προστεθεί το ενδιαφέρον τουρκικών συμφερόντων Ομίλου που διαχειρίζεται εμπορικά λιμάνια. Πρόκειται για τον Όμιλο Global Ports, εκπρόσωποι του οποίου πέρασαν, σύμφωνα με πληροφορίες, την πόρτα του ΤΑΙΠΕΔ. Ο τουρκικός όμιλος επενδύει σε διάφορα λιμάνια της Μεσογείου ως port operator και μένει να φάνει εάν τελικά θα προχωρήσει το ενδιαφέρον του.
Διαβάστε ακόμη
Marvin Independence: Το «θρίλερ» και πώς άλλαξε χέρια το oil tanker των $14 εκατ.
Η ciao… ΔΕΠΑ, τα ακίνητα της Τράπεζας Πειραιώς και οι νέες business του Φάις
Αυτό είναι το νέο project για ιδιωτική φοιτητική κατοικία στη Θεσσαλονίκη (pics)