search icon

Ναυτιλία

Ναυλαγορές: Οι γεωπολιτικές εντάσεις μπορεί να είναι ο «μπαλαντέρ» που όλοι φοβούνται

Μπορεί να απειλήσουν τις υπάρχουσες εμπορικές ροές και τον όγκο του εμπορίου, μεταβάλλοντας σημαντικά τη ζήτηση πλοίων

Μετά τις συνεχείς αυξήσεις των επιτοκίων της Ομοσπονδιακής Τράπεζας των ΗΠΑ και της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, η παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη κινδυνεύει να επιβραδυνθεί τα επόμενα χρόνια. Σύμφωνα με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, η παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη πρόκειται να μειωθεί τα επόμενα πέντε χρόνια, καθώς προβλέπεται να αυξηθεί κατά περίπου 3%, συμβουλεύοντας τα κράτη να ενισχύσουν την παραγωγικότητά τους προκειμένου να αποφύγουν τον οικονομικό κατακερματισμό που προκαλείται από τις γεωπολιτικές εντάσεις. Πρόκειται για τη χαμηλότερη μεσοπρόθεσμη πρόβλεψη ανάπτυξης από το 1990 και πολύ κάτω από τη μέση ανάπτυξη του 3,8% τα τελευταία 20 χρόνια.

Καθώς τελείωσε το πρώτο τρίμηνο του 2023, οι αναλυτές της αγοράς ξηρού χύδην φορτίου εναπόθεσαν τις ελπίδες τους στην ανάκαμψη των ναύλων, με τη σταδιακή οικονομική ανάκαμψη της Κίνας και τις ενδείξεις ανάκαμψης του τομέα ακινήτων-real estate.

“ Η άρση των πολιτικών μηδενικού ελλείμματος και η επακόλουθη επαναλειτουργία της κινεζικής οικονομίας, διέψευσε τις προσδοκίες των αναλυτών και απέτυχε να δώσει ώθηση στην αγορά ναύλων, παρά την αύξηση της ζήτησης για σιδηρομετάλλευμα και άνθρακα κατά το πρώτο τρίμηνο του 2023” επισημαίνεται στην ανάλυση του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers:

« – Τα 5 T/C Routes για Capesize, τα 5 T/C Routes για Panamax, τα 10 T/C Routes για Supramax και τα 7 T/C Routes για Handysize υποχώρησαν κατά 83%, 44%, 35% και 30% αντίστοιχα στα μέσα Φεβρουαρίου   πριν αρχίσουν να κινούνται και πάλι ανοδικά και κλείσουν το 1ο τρίμηνο του 2023 σε επίπεδα ελαφρώς υψηλότερα από την αρχή του 2023. (2%, 12%, 24%, 12% αντίστοιχα YTD).

–  Η Κίνα αναμένεται να δει αύξηση του ΑΕΠ γύρω στο 5% για το 2023, ενώ για το 2022, το ΑΕΠ επεκτάθηκε κατά 3%, χάνοντας  τον επίσημο στόχο “γύρω στο 5,5%” και φρενάροντας απότομα από την ανάπτυξη 8,4% που σημειώθηκε το 2021.

–  Η αυξανόμενη ζήτηση σιδηρομεταλλεύματος και άνθρακα φαίνεται ότι είναι ο βασικός παράγοντας για τη στήριξη της αγοράς ξηρού χύδην φορτίου, καθώς η Κίνα είναι υπεύθυνη για σχεδόν το 50% του θαλάσσιου εμπορίου ξηρού χύδην φορτίου. Οι εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος είναι ήδη αυξημένες κατά περίπου 10% σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι στα 310 εκατ. τόνους, ενώ οι εισαγωγές άνθρακα παρουσιάζουν μια πολύ ελπιδοφόρα εικόνα στα 81,3 εκατ. τόνους, αυξημένες σχεδόν κατά 80% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι.

–  Καθώς οι αριθμοί αυτοί γίνονται καλύτεροι μαζί με μια μικρή ώθηση από την Ινδία, οι αναλυτές είναι θετικοί για ισχυρότερες τιμές χρονοναύλωσης και spot αγορά  το 2ο τρίμηνο του 2023, οι οποίες μπορεί να ακολουθήσουν μια διαρκή μακροπρόθεσμη αύξηση και όχι μια ξαφνική έντονη ώθηση.»

–  Καθώς τα θεμελιώδη μεγέθη της οικονομίας και του στόλου χύδην ξηρού φορτίου (ο μικρός λόγος του βιβλίου παραγγελιών προς τον στόλο – 6,9% – δείχνει ότι η προσφορά πλοίων δεν αυξάνεται σε τέτοιους αριθμούς που μπορεί να επηρεάσουν αρνητικά τις τιμές) μπορεί να αποδειχθεί “δίχτυ ασφαλείας” για τις τιμές των ναύλων, οι γεωπολιτικές εντάσεις μπορεί να είναι ο “μπαλαντέρ” που όλοι φοβούνται, καθώς μπορεί να απειλήσει τις υπάρχουσες εμπορικές ροές και τον όγκο του εμπορίου, μεταβάλλοντας σημαντικά τη ζήτηση πλοίων».

Διαβάστε ακόμη

Νίκος Σταθόπουλος: Γιατί η BC Partners έδωσε €250 εκατ. στα ΙΕΚ Ακμή (pic)

Ο ΣΥΡΙΖΑ και ο Κασιδιάρης, το deal της HHG στην Κύπρο, το ντέρμπι Μυλωνά – Καντώνια και ο… unbroken Κούτρας

Μέτρα-ανάχωμα στο «μπαράζ» αυξήσεων στα επιτόκια (πίνακες)

Exit mobile version