Παρά τις πιέσεις στις τιμές των ναύλων της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου, ο άνθρακας είναι ο βασικός παράγοντας στην αγορά χύδην ξηρού φορτίου που κράτησε την αγορά σε ανοδική πορεία, ιδίως κατά τη διάρκεια του Οκτωβρίου, καθώς ο BCI- ο δείκτης για τα capesize είναι αυξημένος κατά 6% σε μηνιαία βάση, ο BPI και ο BSI είναι 3% και 1% υψηλότερα αντίστοιχα, ενώ μόνο ο BHSI έχει υποχωρήσει κατά 5% σε μηνιαία βάση.
Οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Brokers επισημαίνουν:
« Οι πολύ υψηλές τιμές του φυσικού αερίου στην Ευρώπη και την Ασία έχουν εντείνει τη στροφή από το φυσικό αέριο στον άνθρακα σε πολλές χώρες και η επαναλειτουργία πολλών μονάδων παραγωγής ενέργειας από άνθρακα έχει οδηγήσει στην αύξηση της ζήτησης άνθρακα ώστε να φθάσει στο μέγιστο επίπεδο του 2013.
Η Κίνα υποσχέθηκε να αυξήσει την παραγωγική ικανότητα άνθρακα φέτος κατά 300 εκατομμύρια τόνους, που είναι περίπου ισοδύναμη με την ποσότητα άνθρακα που συνήθως εισάγει η Κίνα» και προσθέτουν:
«Από την άλλη πλευρά, οι ευρωπαϊκές χώρες εισάγουν όσο περισσότερο άνθρακα μπορούν, προετοιμαζόμενες για έναν δύσκολο χειμώνα. Η Ολλανδία είναι ο κύριος προορισμός άνθρακα, όπου βρίσκονται τα δύο μεγαλύτερα λιμάνια εισαγωγής άνθρακα στην Ευρώπη, το Ρότερνταμ και το Άμστερνταμ, από όπου θα μεταφερθεί με φορτηγά πλοία σε άλλες χώρες, καλύπτοντας σχεδόν το 51% των συνολικών ευρωπαϊκών εισαγωγών, με τη Γερμανία και το λιμάνι του Αμβούργου να ακολουθούν με 18%».
Σύμφωνα με τα στοιχεία, καθώς οι εισαγωγές άνθρακα από τη Ρωσία έχουν μειωθεί σημαντικά λόγω της ευρωπαϊκής απαγόρευσης, οι εισαγωγές από τη Νότια Αφρική, την Αυστραλία & τις ΗΠΑ έχουν αυξηθεί προκειμένου να καλυφθεί το κενό. Οι πωλήσεις άνθρακα της Νότιας Αφρικής προς την Ευρώπη οκταπλασιάστηκαν κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους σε σύγκριση με το 2021, οι εισαγωγές άνθρακα της Αυστραλίας προς την Ευρώπη για την περίοδο των εννέα μηνών είναι υψηλότερες από τον πλήρη αριθμό του 2021 και οι αμερικανικές εισαγωγές άνθρακα το 2022 σχεδόν 25% είναι υψηλότερες από την ίδια περίοδο του 2021.
«Αυτή η ευρωπαϊκή στροφή προς πιο μακρινούς προμηθευτές έχει αυξήσει τη ζήτηση σε τόνους-χιλιόμετρα και συμβάλλει στην ενίσχυση των τιμών των ναύλων. Λαμβάνοντας, για παράδειγμα, τις κύριες θαλάσσιες διαδρομές άνθρακα, όπως από τον κόλπο Richard Bay προς το Ρότερνταμ, από τον κόλπο Dalrymple Bay προς το Ρότερνταμ και από τη Βαλτιμόρη προς το Ρότερνταμ, βλέπουμε ότι οι τιμές των ναύλων βρίσκονται σε υψηλό 3 μηνών φτάνοντας και πάλι σε επίπεδα που δεν είχαν παρατηρηθεί από τα μέσα Ιουλίου του 2022» τονίζουν οι αναλυτές.
Κλείνοντας την εβδομάδα, η ναυλαγορά ξηρού φορτίου αποδυναμώθηκε και ο BDI έκλεισε στις 1.819 μονάδες, σημειώνοντας πτώση 1,03% από τις 17 Οκτωβρίου.
Ο BCI έκλεισε την εβδομάδα στις 2.071 μονάδες, μειωμένος κατά 4,39%, ο BPI έκλεισε στις 2.144 μονάδες, αυξημένος κατά 3,03%, ο BSI έκλεισε στις 1.678 μονάδες, μειωμένος κατά 0,71% και ο BHSI έκλεισε στις 961 μονάδες, μειωμένος κατά 5,04%.
Διαβάστε ακόμη
Ο άνθρωπος που άλλαξε το design στην πρώτη του έκθεση στην Αθήνα
Σαν να τελείωσε ο πόλεμος – Ραγδαία αποκλιμάκωση των τιμών φυσικού αερίου και ηλεκτρισμού