Οι προοπτικές επαναλειτουργίας μετά από 20 χρόνια της σύνδεσης της Κύπρου με την Ελλάδα αναθερμάνθηκαν μετά την απόφαση της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Υπάρχει όμως μεγάλος δρόμος ακόμη να καλυφθεί μέχρι να δούμε αν τελικώς θα τα λόγια γίνουν πράξη.
Το ΝΜ μίλησε με την απερχόμενη υφυπουργό Ναυτιλίας της Κύπρου Νατάσα Πηλείδου η οποία ενστερνίστηκε την ανάγκη της πατρίδας της για μεγαλύτερη συνδεσιμότητα με την Ελλάδα:
«Ένα σημαντικό βήμα έγινε με την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού στο θέμα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης της Κύπρου με την Ελλάδα. Το επόμενο βήμα είναι να περάσει από το υπουργείο Οικονομικών, στη συνέχεια να προκηρυχθεί διαγωνισμός και να δούμε πόσοι θα καταθέσουν φάκελο εκτιμώντας αν μπορούν να υλοποιήσουν την επένδυση με επιδότηση έξι εκατομμυρίων ευρώ. Η σύνδεση έχει εποχιακό χαρακτήρα αφού οι Κύπριοι θέλουν να ταξιδεύουν για τις διακοπές τους παίρνοντας και το αυτοκίνητο μαζί τους» δήλωσε και πρόσθεσε:
«Υπάρχει ενδιαφέρον από εταιρείες με έδρα τόσο στην Κύπρο όσο και στην Ελλάδα που ασχολούνται και με τη ναυτιλία και όχι απαραιτήτως με την επιβατική. Μένει να δούμε αν αυτή η εκδήλωση ενδιαφέροντος θα γίνει πράξη. Επίσης, έχουν ήδη συγκεντρωθεί περισσότερες από 12.000 υπογραφές υπέρ της σύνδεσης μέσω ιστοσελίδας η οποία είναι μία από τις πιο δημοφιλείς στη φιλοξενία ψηφισμάτων πολιτών. Το διαδικτυακό ψήφισμα μεταφράστηκε σε επτά γλώσσες -ελληνικά, αγγλικά, ρωσικά, γαλλικά, ισπανικά, γερμανικά και ιταλικά» και συνέχισε:
«Και σε αυτή την περίπτωση θέλουμε να δούμε να θα κάνουν πράξη το ενδιαφέρον τους να ταξιδέψουν ακτοπλοϊκά στην Ελλάδα έχοντας μαζί τους το αυτοκίνητό τους. Στόχος της κυβέρνησης είναι να επιτευχθεί η ακτοπλοϊκή σύνδεση την επόμενη τουριστική περίοδο» επεσήμανε η απερχόμενη υφυπουργός Ναυτιλίας Νατάσα Πηλείδου και τόνισε: « Η Κύπρος είναι κράτος που υποφέρει από έλλειψη συνδεσιμότητας. Η ακτοπλοϊκή σύνδεση με την Ελλάδα θα είναι και σύνδεση με την Ευρώπη. Τα αεροπλάνα είναι το μόνο μέσον που προσφέρεται στον Κύπριο πολίτη για να ταξιδέψει εκτός νησιού».
Τα υπέρ και τα κατά
Τα πλεονεκτήματα σύμφωνα με όσους υποστηρίζουν το σχέδιο είναι:
– η λειτουργία τακτικών ακτοπλοϊκών δρομολογίων από και προς τα λιμάνια της Ελλάδας και της Κύπρου και σε μεταγενέστερο στάδιο από και προς τα υπόλοιπα λιμάνια της Μεσογείου θα έχει βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα οφέλη μεταξύ των οποίων η αύξηση των τουριστών σε Ελλάδα και Κύπρο
– ο ανταγωνισμός των ακτοπλοϊκών και των αεροπορικών εταιρειών και κατ΄ επέκταση η μείωση της τιμής των εισιτηρίων.
– η δημιουργία ακτοπλοϊκών δρομολογίων από και προς τα ελληνικά λιμάνια και τη Λεμεσό, θα ανακουφίσει οικονομικά αρκετά άτομα, παρέχοντας τους θέσεις εργασίας, τόσο στην Κύπρο όσο και στην Ελλάδα.
– με την ευκαιρία των έργων που υλοποιήθηκαν σε διάφορα μέρη της Ανατολικής Μεσογείου, θα ήταν μια πολύ καλή ευκαιρία να ενταχθούν και δρομολόγια από και προς Κύπρο.
Εκείνοι που θεωρούν ότι υπάρχουν μεγάλες δυσκολίες για την υλοποίηση της σύνδεσης επισημαίνουν:
– η λειτουργία μέχρι και πριν από 20 χρόνια της τακτικής γραμμής μεταξύ Λεμεσού και Πειραιά είχε καταστεί οικονομικά ασύμφορη για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες λόγω της μειωμένης επιβατικής κίνησης.
– ενώ υπήρχε ζήτηση κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών μηνών, τον χειμώνα μειωνόταν αισθητά με αποτέλεσμα το δρομολόγιο να καταστεί ζημιογόνο.
– η μείωση της τιμής των αεροπορικών εισιτηρίων σε συνδυασμό με τη διάρκεια του ταξιδιού προς και από τον Πειραιά που κυμαινόταν γύρω στις 30 ώρες ελάττωσε τη ζήτηση.