Του Μηνά Τσαμόπουλου
Έντονη επενδυτική δραστηριότητα επιδεικνύουν οι έλληνες πλοιοκτήτες μέσα στο 2017, συνεχίζοντας να οδηγούν την κούρσα στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία. Μέσα στους τέσσερις πρώτους μήνες του χρόνου έχουν δώσει δύο δισεκατομμύρια δολάρια για την αγορά πλοίων και 500 εκατομμύρια για νέες παραγγελίες ναυπήγησης. Παράλληλα οι ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων έχουν εισπράξει και ένα δισεκατομμύριο δολάρια από την πώληση πλοίων δείχνοντας στην πράξη το επιχειρηματικό τους δαιμόνιο.
Αγορές μεταχειρισμένων
Οι ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρείες τους τέσσερις πρώτους μήνες του 2017, σύμφωνα με τα στoιχεία της Allied Shipping Research, έχουν επενδύσει ήδη δύο δισεκατομμύρια δολάρια για την αγορά 115 πλοίων εκ των οποίων 84 είναι φορτηγά, 14 δεξαμενόπλοια, 15 μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και δύο υγραεριοφόρα.
Οι έλληνες έχουν δώσει το 26,6% από το σύνολο των κεφαλαίων που έχουν επενδυθεί σε αγορές πλοίων παγκοσμίως που φθάνουν τα 7,5 δισεκατομμύρια δολάρια.
Επίσης, οι αγορές τους καλύπτουν το 18,8% σε αριθμό πλοίων που έχουν αγοραστεί παγκοσμίως και ανέρχονται συνολικά στα 610 τον αριθμό.
Οι άμεσοι ανταγωνιστές των Ελλήνων που είναι οι Κινέζοι έχουν δώσει 651,1 εκατομμύρια δολάρια για 74 πλοία.
Πωλήσεις
Όμως και στις πωλήσεις πλοίων οι ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρείες είναι στη δεύτερη θέση όσο αφορά τον αριθμό πλοίων πίσω από τους Ιάπωνες αλλά στην πρώτη βάσει εισπράξεων.
Από τις αρχές του 2017 έως τα τέλη Απριλίου ελληνικών συμφερόντων εταιρείες έχουν εισπράξει 1,18 δισεκατομμύρια δολάρια για 65 πλοία εκ των οποίων 46 είναι φορτηγά, 13 δεξαμενόπλοια, τρία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τρία υγραεριοφόρα.
Προηγούνται οι Ιάπωνες σε αριθμό πλοίων με 68 αλλά εισέπραξαν μόλις 719,9 εκατομμύρια δολάρια.
Οι Έλληνες ήταν στην κορυφή και το 2016. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Allied Shipping Research, αγόρασαν 285 πλοία έναντι 3,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων και πούλησαν 178 εισπράττοντας 2,108 δισ. δολάρια.
Ναυπηγήσεις
Σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο «Golden Destiny» οι ελληνικών συμφερόντων εταιρείες έχουν βάλει συνολικά 32 παραγγελίες για ναυπήγηση πλοίων αξίας 500 εκατομμύριων δολαρίων από την αρχή του χρόνου. Το ποσό στην πραγματικότητα είναι μεγαλύτερο αφού για 13 από τις 32 παραγγελίες δεν έγινε γνωστό το τίμημα.
Τον Απρίλιο έβαλαν 10 παραγγελίες όσες και τον Μάρτιο ενώ σε σύγκριση με τον Απρίλιο του 2016 το ποσοστό αύξησης έφθασε το 500% αφού πέρσι είχαν υπογράψει το αντίστοιχο χρονικό διάστημα-Απρίλιο- μόλις δύο συμβόλαια. Οι Έλληνες παρήγγειλαν τέσσερα φορτηγά συνολικής χωρητικότητας 328.000 τόνων dw χωρίς να γίνει γνωστό το κόστος της επένδυσης και έξι δεξαμενόπλοια συνολικής χωρητικότητας 1,5 εκατομμυρίου τόνων dw . Τον Μάρτιο οι αριθμοί ήταν αντίστροφα αφού παρήγγειλαν 6 φορτηγά και τέσσερα δεξαμενόπλοια
Σύμφωνα πάντοτε με τα στοιχεία της Golden Destiny, τα ναυπηγεία της Νοτίου Κορέας πήραν τις 12 από τις 33 παραγγελίες. Ακολουθεί η Κίνα με 11 και η Ιαπωνία μόλις με τρεις. Όμως σημασία έχει η χωρητικότητα. Εκεί η Κορέα είναι μακράν η πρώτη αφού τα 12 πλοία είναι χωρητικότητας 2,1 εκατομμυρίων τόνων. Τα 11 που θα κατασκευάσουν τα κινεζικά ναυπηγεία θα έχουν συνολική χωρητικότητα μόλις 474.000 τόνων dw ενώ οι τρεις παραγγελίες στις ιαπωνικές γιάρδες είναι συνολικής χωρητικότητας 308.000 τόνων dw.