Μπορεί να ακούγεται και να διαβάζεται ως κοινοτοπία, αλλά η καρδιά της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας χτυπούσε επί πέντε ημέρες στην Ελλάδα, στο πλαίσιο της έκθεσης «Ποσειδώνια 2024», τα μεγαλύτερα στην 60χρονη ιστορία τους, σπάζοντας κάθε ρεκόρ.  Από κάθε γωνιά του πλανήτη κατέφθασαν υψηλόβαθμα στελέχη από διεθνείς φορείς, ναυτιλιακές εταιρείες, ναυπηγεία, τραπεζικά και χρηματοδοτικά ιδρύματα, στελέχη κυβερνήσεων, εκπρόσωποι εταιρειών παροχής κάθε είδους ναυτιλιακών υπηρεσιών, ενώ οι πρεσβείες στην Αθήνα άνοιξαν τις πόρτες τους τιμώντας την ελληνική ναυτιλία, η οποία αποτελεί το ισχυρότερο διπλωματικό και οικονομικό χαρτί της Ελλάδας. Η ελληνόκτητη ναυτιλία ελέγχει το 20% της παγκόσμιας χωρητικότητας-μεταφορικής ικανότητας εμπορευμάτων και το 61% της ευρωπαϊκής. Αριθμοί που ζαλίζουν, αφού μιλάμε για μια χώρα ο πληθυσμός της οποίας αντιπροσωπεύει μόλις το 0,15% του παγκόσμιου!

Στα «Ποσειδώνια 2024» έγινε ζύμωση απόψεων, θέσεων και προβλέψεων για το προς τα πού κατευθύνεται η υδάτινη βιομηχανία εν μέσω προκλήσεων τόσο οικονομικών όσο και γεωστρατηγικών, αλλά και της προσπάθειας για την πράσινη μετάβαση σε έναν πλανήτη που συνταράσσεται από γεγονότα, πολλά εκ των οποίων έχουν χαρακτηριστεί «μαύροι κύκνοι». Στη διάρκεια της έκθεσης στο Athens Metropolitan Expo υπογράφηκαν συμφωνίες οι οποίες με μια πρώτη εκτίμηση ξεπέρασαν το 1 δισ. δολάρια.

Συμμετείχαν περισσότεροι από 2.030 εκθέτες από 82 χώρες και οι επισκέπτες στον εκθεσιακό χώρο ξεπέρασαν τους 40.000, με την οικονομική συμβολή στη χώρα να ανέρχεται σε πάνω από 90 εκατ. ευρώ μέσα σε λίγες μόλις ημέρες.

«Τα φετινά “Ποσειδώνια” αντανακλούν τον δυναμισμό της ελληνικής ναυτιλίας, η οποία έχει εισέλθει σε μια συνεχή αναπτυξιακή τροχιά με στόχο την ποιοτική και τεχνολογική αναβάθμιση του στόλου της, καθώς και τη διαφοροποίηση του συνολικού προϊόντος της», επισήμανε ο Θεόδωρος Βώκος, διευθύνων σύμβουλος της Εκθέσεις Ποσειδώνια Α.Ε.

Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στην ομιλία του στα εγκαίνια ανέφερε μεταξύ άλλων: «Η ελληνική ναυτιλία αποτελεί πηγή υπερηφάνειας για την Ελλάδα. […] Το πρωτοπόρο πνεύμα, η ευελιξία και η προσαρμοστικότητα των Ελλήνων πλοιοκτητών συνέβαλαν ώστε η ελληνική ναυτιλία να αυξήσει κατά 50% τη χωρητικότητα του ποντοπόρου στόλου μας, παρά την κρίση και τις γεωπολιτικές προκλήσεις. […] Σε αυτή τη συγκυρία, όπου τα νοικοκυριά πολιορκούνται από την ακρίβεια, είναι τα πλοία που τροφοδοτούν την παγκόσμια οικονομία με οικονομικό τρόπο, μεταφέροντας κάθε είδους εμπόρευμα, που δεν σταμάτησαν ούτε στον καιρό της πανδημίας. Η ναυτιλία εγγυήθηκε, εξάλλου, την ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης όταν η Ρωσία εισέβαλε στην Ουκρανία και κρατά πλέον τις θάλασσες ανοιχτές ενόσω εξελίσσεται η κρίση στο Μεσανατολικό». Ο κ. Μητσοτάκης μάλιστα διεμήνυσε προς τους Ελληνες πλοιοκτήτες: «Θα είμαι δίπλα σας σε κάθε μάχη που θα δώσει η ελληνική ναυτιλία, από την πράσινη μετάβαση έως τα ασφαλή λιμάνια και τα ναυπηγεία».

Η Μελίνα Τραυλού, πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, περιέγραψε τη ναυτιλία ως την άρθρωση του σώματος της ανθρωπότητας που εγγυάται την επιβίωση, τη διαβίωση και την ευημερία της παγκόσμιας κοινότητας υπό οποιεσδήποτε συνθήκες: «O ναυτιλιακός κλάδος θα πρέπει να αντιμετωπίσει ενωμένος και με σύμπλευση τις προκλήσεις που βιώνει και αυτές που θα έρθουν ως ευκαιρίες εξέλιξης, προόδου και σταθερότητας».

Αναφερόμενη η κυρία Τραυλού στη σημαντική συμβολή της ναυτιλίας και των εργαζομένων της στην παγκόσμια οικονομία, που τις περισσότερες φορές δεν γίνεται αντιληπτή, είπε ότι «η ναυτιλία είναι ο επιχειρηματικός κλάδος που λειτουργεί ως σύνδεσμος όλων των υπολοίπων, προάγει τη σύνδεση, την ανάπτυξη, τη βιωσιμότητά τους και ταυτόχρονα ενώνει όλο τον κόσμο».

Ελληνες εφοπλιστές

Στα συνέδρια που πραγματοποιήθηκαν, πολλοί ήταν οι Ελληνες εφοπλιστές που συμμετείχαν και κατέθεσαν την άποψή τους για τα τεκταινόμενα, αλλά και για τα μελλούμενα.  Αίσθηση προκάλεσε η πρόβλεψη του Γιώργου Προκοπίου, ιδρυτή των εταιρειών Dynacom Tankers, Sea Traders και Dynagas,  ο οποίος, μιλώντας στο 9ο Capital Link Maritime Leaders Summit που διοργανώνουν οι Νίκος και Ολγα Μπορνόζη, προειδοποίησε ότι έρχεται νέα κρίση στη ναυτιλία: «Το 2008 κάναμε την ίδια κουβέντα με σήμερα. Οτι δεν υπάρχουν ναυπηγεία να βάλουμε και άλλες παραγγελίες. Και ξαφνικά μπήκαμε, τότε, σε μια κρίση διάρκειας 12 ετών. Λοιπόν, ετοιμαστείτε τώρα για τον νέο κύκλο. Κανείς δεν μπορεί να προβλέψει το μέλλον και όλοι είμαστε ρομαντικοί. Και το λέω εγώ που είμαι αυτός που έχει παραγγείλει 88 νέα πλοία με κόστος 7 δισ. δολάρια. Αλλά το έχω κάνει, οπότε από εδώ και πέρα λέω όχι άλλα, οπωσδήποτε όχι άλλα πλοία».
Για τις γεωστρατηγικές εξελίξεις ο δρ Ιωάννης Κούστας, διευθύνων σύμβουλος της Danaos Shipping, επισήμανε: «Το πιο σημαντικό τρίπτυχο για τη ναυτιλία που οδηγεί στα κέρδη είναι αναταραχή – αναταραχή – αναταραχή. Από την εποχή της πανδημίας έως τώρα βιώνουμε αναταραχές που ωφελούν ειδικά τον κλάδο των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Το 2024 θα είναι ένα ακόμη stellar year. H κατάσταση θα συνεχιστεί και το 2025».

Ο δρ Νίκος Τσάκος, ιδρυτής της Tsakos Energy Navigation, σημείωσε ότι οι μεγάλες απειλές για τη ναυτιλία είναι η αποπαγκοσμιοποίηση και ο προστατευτισμός και προσέθεσε: «Open seas and open trade – ανοιχτές θάλασσες και ελεύθερο εμπόριο χρειάζεται η ναυτιλία».

Ο Γιώργος Γιουρούκος, εκτελεστικός πρόεδρος της Global Ship Lease, σχολίασε ότι η ναυλαγορά για τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων είχε διορθώσει προς τα κάτω. Ωστόσο, οι επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα ναι μεν δεν ήταν αναμενόμενη εξέλιξη, αλλά είναι καλοδεχούμενη για τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, μια που ανέβηκαν σημαντικά οι ναύλοι. «Η κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα δημιούργησε συμφόρηση, έλλειψη εμπορευματοκιβωτίων και μείωση του στόλου κατά 15%, αφού αυξήθηκε ο χρόνος ταξιδιού. Το θέμα είναι πόσο θα κρατήσει αυτή η κατάσταση», ανέφερε.

Για το θέμα των επενδύσεων ο κ. Γιουρούκος, διευκρίνισε: «Ο Μπάφετ έχει πει ότι οι έμποροι κάνουν δουλειές κινούμενοι μεταξύ του φόβου και της απληστίας. Αυτό τα αποτυπώνει όλα. Στη δική μας δουλειά πριν από τους Χούθι χαρακτήριζαν ηλίθιο όποιον παράγγειλε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Μετά τη νέα κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα τους αποκαλούν διάνοιες». Και προσέθεσε: «Πρέπει να κάνεις επενδύσεις όταν τα πλοία κοστίζουν φθηνά, όταν οι ναυλαγορές είναι χαμηλές, όταν ο κόσμος φοβάται και δεν υπάρχει φως στην άκρη του τούνελ. Και πρέπει να επενδύσεις χοντρά. Να πάρεις πολλά πλοία και να μην αλλάζεις την πολιτική σου».

Ο Αριστείδης Πίττας, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος των εταιρειών Euroseas και EuroDry, τόνισε ότι οι αγορές είναι πολύ καλές: «Κάποια ναύλα έσπασαν το ταβάνι. Εφόσον επανέλθει η γεωπολιτική ηρεμία θα υπάρξει ισορροπία».

Ο Γιάννης Δράγνης, επικεφαλής της Goldenport Shipmanagement, συμφώνησε ότι η αγορά είναι αβέβαιη λόγω των επιθέσεων των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα.

 

Η πράσινη μετάβαση

Το φλέγον θέμα της πράσινης μετάβασης στα καύσιμα απασχόλησε έντονα τους εφοπλιστές, καθώς δεν υπάρχουν σήμερα έτοιμες λύσεις για εναλλακτικά καύσιμα. Ο Γιώργος Προκοπίου των Dynacom Tankers, Sea Traders Dynagas, χαρακτήρισε υποκρισία το γεγονός ότι ασκείται τόσο μεγάλη πίεση στη ναυτιλία για την πράσινη μετάβαση, αφού το αποτύπωμά της είναι πολύ μικρό σε σχέση με άλλες βιομηχανίες: «Φυσικά και είναι υποκρισία, αφού η μεταφορά με πλοία είναι η λιγότερο ρυπογόνος μέθοδος και η πιο αποτελεσματική. Μεταφέρει το 80% ή και περισσότερο του παγκόσμιου εμπορίου και το περιβαλλοντικό της αποτύπωμα είναι 2,4% του συνόλου. Ποτέ δεν μιλάμε για εναλλακτικά μέσα μεταφοράς, ποτέ δεν σκεφτόμαστε τη ρύπανση που δημιουργείται, για παράδειγμα, από την κατασκευή των δρόμων ή για την κατασκευή των ελαστικών που χρησιμοποιούν τα φορτηγά και ούτω καθεξής, όπου μιλάμε για πολύ βαριά ρύπανση».

Ο Βαγγέλης Μαρινάκης, επικεφαλής του ομίλου Capital, εκτίμησε ότι «το LNG είναι καθαρότερο καύσιμο και στο τέλος της ημέρας, καθώς οι αγορές θα σταθεροποιηθούν μετά τον ρωσο-ουκρανικό πόλεμο, θα έχει και πολύ ανταγωνιστική τιμή, ώστε ταυτόχρονα να μπορούμε να βοηθήσουμε το περιβάλλον μειώνοντας τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και να εκμεταλλευτούμε τη χαμηλότερη τιμή, συνδυάζοντας και τα δύο πλεονεκτήματα».

Ο Γιάννης Αλαφούζος, ιδρυτής και πρόεδρος της Okeanis Eco Tankers, τόνισε: «Δεν υπάρχουν ακόμη εναλλακτικά καύσιμα. Επικρατεί κομφούζιο. Είμαστε σκεπτικοί για το ποιο εναλλακτικό καύσιμο θα επικρατήσει ή ποιο θα είναι πιο διάσημο. Ποντάρουμε στο carbon capture».

Ο Γιώργος Καραγεωργίου, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Olympic Shipping, όσον αφορά το ζήτημα της πυρηνικής ενέργειας ανέφερε ότι ο όμιλός του έχει υπογράψει συμφωνία με μεγάλη ξένη εταιρεία για την ανάπτυξη τέτοιων συστημάτων. Ωστόσο έσπευσε να επισημάνει ότι «πρόκειται για ένα θέμα που θέλει τουλάχιστον 15 χρόνια ακόμα προκειμένου να εξελιχθεί».

Ο Χάρης Βαφειάς, ιδρυτής των εισηγμένων στις αμερικανικές κεφαλαιαγορές ναυτιλιακών εταιρειών StealthGas, Imperial Petroleum και C3is, δήλωσε πως όταν πριν από τέσσερα χρόνια είχε θέσει το θέμα της χρήσης πυρηνικής ενέργειας δεν ήταν πολλοί που τον πίστευαν, ενώ σήμερα είναι πολύ ψηλά στην ατζέντα.

Ο Γιώργος Οικονόμου, ιδρυτής της TMS, τόνισε ότι η πυρηνική ενέργεια είναι ίσως η ιδανικότερη λύση, αλλά θεωρεί ότι δεν θα προχωρήσει για πολιτικούς λόγους.

Ο Πόλυς Βάσου Χατζηιωάννου της Safe Bulkers ανέφερε ότι για τα επόμενα χρόνια δεν υπάρχει προοπτική για χρήση πυρηνικής ενέργειας στη ναυτιλία: «Εμείς δεν πρόκειται να το δούμε. Ισως οι επόμενες γενιές σε 30-40 χρόνια».

Οι πρεσβευτές

Ο πρεσβευτής της Μεγάλης Βρετανίας Μάθιου Λοτζ μιλώντας στη δεξίωση που παρέθεσε σε εκπροσώπους της πολιτικής και οικονομικής κοινότητας ανέφερε για την ελληνική ναυτιλία: «Η Ελλάδα κατέχει περήφανα τον μεγαλύτερο εμπορικό στόλο στον κόσμο. Η κοινή μας δέσμευση για αριστεία στη ναυτική εκπαίδευση και κατάρτιση εδραιώνει περαιτέρω την ηγετική μας θέση στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία».

Ο πρεσβευτής της Κίνας Ξιάο Τζουντσένγκ στην εκδήλωση που έλαβε χώρα στην πρεσβεία είπε: «Η Κίνα και η Ελλάδα είναι αμφότερα έθνη που ζουν δίπλα στη θάλασσα. Τα δύο έθνη μας κατανοούν καλύτερα την έμπνευση της θάλασσας και τιμούν περισσότερο το πνεύμα της σύμβασης που καλλιεργεί ο θαλάσσιος πολιτισμός». Μάλιστα απηύθυνε κάλεσμα προς τους Ελληνες εφοπλιστές να ανοίξουν γραφεία στην Κίνα.

Ο Κορεάτης πρέσβης Τζουνγκ Ιλ Λι μιλώντας σε εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στον εκθεσιακό χώρο επεσήμανε: «Οι  δύο χώρες να ηγούνται της ναυπηγικής και ναυτιλιακής βιομηχανίας, με την Ελλάδα να αντιπροσωπεύει το 20% του παγκόσμιου στόλου και την Κορέα να είναι ένας από τους καλύτερους ναυπηγούς στον κόσμο. Μόνο τα τελευταία δέκα χρόνια τα κορεατικά ναυπηγεία έχουν λάβει γενναιόδωρες παραγγελίες για περισσότερα από 500 πλοία από την Ελλάδα».

Η επιτετραμμένη στην πρεσβεία των ΗΠΑ στην Αθήνα Μαρία Oλσον ανέφερε: «Ο πρέσβης και η ομάδα της πρεσβείας μας εκτιμούν τους στενούς δεσμούς μας με τον ναυτιλιακό τομέα και είναι υπερήφανοι που υποστήριξαν την ιδιωτικοποίηση των ναυπηγείων της Ελευσίνας».

Διαβάστε ακόμη

Έρχονται εξπρές-ρυθμίσεις α λα καρτ και νέο πλαίσιο προστασίας κατοικίας για οφειλέτες

Το μεγάλο στοίχημα της Νoval Property: Στόχος χαρτοφυλάκιο ακινήτων 1 δισ. ευρώ (pics)

«Πρωτεύς»: Τρίτη φορά με… «ρότα» για το ηλεκτρονικό σφυρί (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ