Οι ισορροπίες τρόμου μεταξύ ΗΠΑ και Ιράν έχουν θέσει σε κατάσταση επιφυλακής την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία και ειδικότερα τους πλοιοκτήτες με δεξαμενόπλοια όπου οι Έλληνες κυριαρχούν ελέγχοντας το 25% της αγοράς. Σε ενδεχόμενη πολεμική σύρραξη στο Ιράν το κύριο αποτέλεσμα θα είναι οι υψηλότερες τιμές του πετρελαίου, με αποτέλεσμα τη βραχυπρόθεσμη και μεσοπρόθεσμη μείωση της ζήτησης πετρελαϊκών προϊόντων.
Οι παραγωγοί εκτός του Αραβικού κόλπου θα έχουν το μεγαλύτερο όφελος, ιδιαίτερα οι ΗΠΑ, η Δυτική Αφρική και η Βραζιλία, ενώ αναμένεται να χαλαρώσει η πίεση στη Βενεζουέλα.
Στο μεταξύ, οι ναύλοι μετά το διπλό κτύπημα στις 13 Ιουνίου, έχουν διπλασιαστεί στη «γραμμή» TD3 Ras και πιο συγκεκριμένα από το λιμάνι Tanura στο κινεζικό λιμάνι Ningbo. Είναι η γραμμή που παίρνουν υπόψη τους όλοι οι αναλυτές για να βγάλουν συμπεράσματα.
Πιο συγκεκριμένα, από τις 11.731 δολάρια την ημέρα, κατά μέσο όρο, στις 13 Ιουνίου, για ένα δεξαμενόπλοιο VLCC χωρητικότητας άνω των 300.000 τόνων έφθασαν χθες στα 23.550 δολάρια αφού οι χώρες έχουν αρχίσει να προμηθεύονται πετρέλαιο φοβούμενες σύρραξη στην περιοχή.
Σύμφωνα με διεθνείς οικονομικούς και πολιτικούς αναλυτές μια ευρύτερη σύγκρουση με το Ιράν θα ήταν αρνητική για τους περισσότερους τύπους πλοίων και για τις αγορές πετρελαίου γενικότερα. Λιγότερα πλοία θα διέρχονται από τα στενά του Hormuz.
Η ακόλουθη ανάλυση επικεντρώνεται σε VLCCs, τα οποία μεταφέρουν τον μεγαλύτερο όγκο πετρελαίου από τον Αραβικό Κόλπο.
Μια ματιά στην ιστορία
Στον «πόλεμο των δεξαμενόπλοιων» 1987-1988 (Operation Earnest Will), αμερικανικά πολεμικά πλοία συνόδευαν από δεξαμενόπλοια που έπλεε μέσω του στενού Hormuz ενώ δεξαμενόπλοια του Κουβέιτ προσωρινά ύψωσαν υπό τη σημαία των ΗΠΑ. Οι εντάσεις στην περιοχή ώθησαν στα ύψη την τιμή του πετρελαίου στην αρχή του πολέμου ενώ μειώθηκε η ζήτηση για αραβικό πετρέλαιο.
Κόστος κινδύνου πολέμου
Οι πρόσθετες επιθέσεις σε δεξαμενόπλοια στην περιοχή αύξησαν τις ασφαλίσεις πλοίων και πιο συγκεκριμένα το λεγόμενο war risk.Όπως επεσήμαναν στο newmoney.gr Έλληνες εφοπλιστές με στόλο δεξαμενόπλοιων, το αυξημένο κόστος του ασφαλίστρου το αναλαμβάνει ο ναυλωτής αυτός δηλαδή για λογαριασμός του οποίου μεταφέρεται το πετρέλαιο. Ωστόσο όπως εκτιμούν οι αναλυτές στη πορεία του χρόνου δεν αποκλείεται να γίνουν επαναδιαπραγματεύσεις μεταξύ ναυλωτή και πλοιοκτήτη και να επιμεριστούν το κόστος του αυξημένου ασφαλίστρου.
Οι οπλισμένοι φρουροί είναι επίσης μια δυνατότητα, η οποία θα προσθέσει ένα επιπλέον κόστος στη μεταφορά του πετρελαίου στην επίμαχη περιοχή.
Σύμφωνα με ανάλυση της VesselsValue αναμένεται να σημειωθεί σημαντική αύξηση των εξαγωγών από άλλες βασικές χώρες παραγωγής πετρελαίου.
Τα φορτία της Ερυθράς Θάλασσας θα αυξηθούν σχεδόν αμέσως καθώς η Σαουδική Αραβία θα μεγιστοποιήσει τους όγκους των εξαγωγών.
Οι αμερικανικές εξαγωγές ακατέργαστου αργού πετρελαίου, οι οποίες συνεχίζουν να αυξάνονται, θα αυξηθούν με μεγαλύτερους ρυθμούς. Στο παιχνίδι αναμένεται να εισέλθουν και οι πετρελαιοπαραγωγικές χώρες της δυτικής Αφρικής.
Ένα πιθανό αποτέλεσμα θα ήταν η άμεση χαλάρωση των κυρώσεων που έχουν επιβληθεί στη Βενεζουέλας.