Δυνατές ναυμαχίες που κόβουν την ανάσα βρίσκονται σε εξέλιξη μεταξύ των δύο κορυφαίων Ομίλων παγκοσμίως στον κλάδο των Liners- μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων δια θαλάσσης. Πρόκειται για την MSC της οικογένειας Απόντε και της δανέζικης Maersk, της λεγόμενης Big Blue.
Με την είσοδο του 2022 έγινε γνωστό ότι μετά από 10ετίες κυριαρχίας, η Maersk έχασε την κορυφή μόλις για 1.888 κουτιά θυμίζοντας τη φετινή μονομαχία στη Formula 1 μεταξύ του Μαξ Φερστάπεν με τον Λούις Χάμιλτον με τον Ολλανδό να γκρεμίζει τον Άγγλο από τον θρόνο που κατείχε για επτά χρόνια, νικώντας τον στον τελευταίο αγώνα και μάλιστα στον τελευταίο γύρο ενώ ο Λούις είχε τη νίκη στα χέρια με άνετη διαφορά έως το παρά πέντε.
Οι γνώστες αναφέρουν ότι η πρωτιά επετεύχθη χάρις σε μία προσθήκη πλοίου που το διαχειριζόταν μέχρι πρότινος η Μaersk!!! Πρόκειται για το μεταφορικής ικανότητας 4.992 teu Mexico, το οποίο προστέθηκε στον στόλο της MSC. Οι Ιταλοελβετοί αγόρασαν το πλοίο από την XT Shipping τον περασμένο Ιούνιο έναντι 50,5 εκατ. δολαρίων. Το πλοίο ναυπήγησης 2020 έφτασε στη Σιγκαπούρη στις 30 Δεκεμβρίου 2021 και στη συνέχεια εντάχθηκε στον στόλο της MSC. Μιλάμε για επιχειρηματική “κοκορομαχία”.
Η μεταγραφή αεροδρομίου
Πριν περάσουμε στα συγκριτικά μεγέθη και στις κινήσεις των δύο Ομίλων, εν μέσω πρωτοφανών κερδών, που σημείωσε ο κλάδος μέσα στο 2021 και θα συνεχίσει να σημειώνει όπως επισημαίνουν διεθνείς αναλυτές και το 2022, στην πράξη αποδεικνύεται ότι τίποτε δεν γίνεται τυχαία.
“Δεν έτυχε αλλά πέτυχε” για τον Τζιανλουίτζι Απόντε ο οποίος κινήθηκε μεθοδικά. Ήταν Nοέμβριος του 2019 όταν ο Απόντε έκανε “μεταγραφή αεροδρομίου” παίρνοντας από τον μεγάλο του ανταγωνιστή, την A.P. Moller Maersk, τον Soren Toft, ο οποίος επί 25 χρόνια κάλυπτε υψηλόβαθμες θέσεις στον δανέζικο όμιλο και γνώριζε όλο τον μηχανισμό λειτουργίας του.
Στον όμιλο της MSC o Soren Toft ανέλαβε διευθύνων σύμβουλος και μέσα σε δύο χρόνια την έφερε στην κορυφή έστω και βραχεία κεφαλή. Από την πρώτη ημέρα στην ΜSC, ο Soren Toft είχε και έχει απ’ ευθείας επικοινωνία με τον Τζιανλουίτζι Απόντε, ένδειξη του πόσο πολύ τον εμπιστεύεται για να κάνει τον Όμιλο πρώτη παγκόσμια δύναμη. Και το πέτυχε.
Οι δύο κολοσσοί και κυρίως η Maersk προσπαθούν να περάσουν προς τα έξω ότι δεν έχει τόση σημασία η πρωτιά, αλλά μόνο αυτοί ξέρουν τι συνέβη και τι συμβαίνει όταν έκλεισαν οι πόρτες και οι μεν πανηγυρίζουν για τον …τίτλο του παγκόσμιου πρωταθλητή, ενώ οι δε χτυπάνε τη γροθιά στο τραπέζι αναζητώντας τρόπους να αντεπιτεθούν. Μάλιστα υπάρχουν και δημοσιεύματα στον διεθνή τύπο και στο διαδίκτυο που στηρίζουν την γραμμή “δεν τρέχει και τίποτα”! Και όσο πιο πολύ το γράφουν τόσο περισσότερο καταλαβαίνει ο κόσμος ότι “…και όμως κάτι τρέχει…”.
Πάντως και οι δύο Όμιλοι παραμένουν μέλη της πιο δυνατής παγκοσμίως συμμαχίας της 2M Alliance, τα δύο Μ δηλαδή ,επιδρώντας στον τρόπο που κινείται η παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα.
Το μόνο σίγουρο είναι ότι η Mediterranean Shipping Company (MSC) της οικογένειας Απόντε αναγνωρίζεται για το 2022 ως η μεγαλύτερη εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο με βάση τη μεταφορική ικανότητα του στόλου της.
Σύμφωνα με τους αναλυτές η MSC αναμένεται να συνεχίσει να επιταχύνει την ανάπτυξή της. Ως μη εισηγμένη σε χρηματιστήριο, η MSC δεν ανακοινώνει κάθε συναλλαγή αφήνοντας τους αναλυτές του κλάδου να συνδέσουν την εταιρεία με παραγγελίες ναυπήγησης, ναυλώσεις και αγορές μεταχειρισμένων πλοίων-second hand.
Η Alphaliner προβλέπει ότι η MSC θα αυξήσει την τρέχουσα χωρητικότητά της κατά σχεδόν 25%. προσθέτοντας ένα εκατομμύριο TEU στη χωρητικότητά της. Η ψαλίδα τους επόμενους μήνες αναμένεται να ανοίξει περαιτέρω, υπέρ της MSC, καθώς έχει σε εξέλιξη ναυπηγικό πρόγραμμα για 60 πλοία μεταφορικής ικανότητας ενός εκατομμυρίου teu, σε αντίθεση με τη Maersk που έχει υπό παραγγελία 25 πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας 255.100 teu.
Η MSC διαχειρίζεται έναν στόλο από 645 πλοία, μεταφορικής δυνατότητας 4.284 εκατ. teu, έναντι 738 πλοίων της Maersk με λίγο μικρότερη μεταφορική δυνατότητα, 4.282 εκατ. teu.
Ο ιταλοελβετικός όμιλος, ο οποίος ιδρύθηκε πριν από 52 χρόνια από τον Τζιανλουίτζι Απόντε, εκμεταλλευόμενος τα πέρα από κάθε προσδοκία κέρδη των containerships, εδώ και 18 μήνες προχώρησε σε ένα ράλι αγοράς πλοίων, αποκτώντας στη secondhand market συνολικά 128 μεταχειρισμένα πλοία. Σε αντίθεση με τους περισσότερους άλλους μεγάλους liners, οι οποίοι εξασφάλισαν μια θέση στο Top 10 της κατηγορίας μέσω σειράς συγχωνεύσεων και εξαγορών, η άνοδος της MSC στην κορυφή ήταν καθαρά επιχειρησιακή και προήλθε μέσα από νέες ναυπηγήσεις και αγορές πλοίων.
H MSC ιδρύθηκε το 1970 και ελέγχεται για περισσότερα από 40 χρόνια από την οικογένεια Aponte. Εξελίχθηκε από ένα μεταχειρισμένο πλοίο γερμανικής ναυπήγησης, μεταφορικής ικανότητας 2.900 dwt, που αποκτήθηκε από τη Hapag-Lloyd και μετονομάστηκε σε Patricia, στον σημερινό στόλο των 645 πλοίων με ονομαστική χωρητικότητα 4.284.728 TEU.
Η εταιρεία αναφέρει ότι σήμερα προσεγγίζει 500 λιμάνια σε περισσότερες από 230 εμπορικές διαδρομές και μεταφέρει ετησίως περισσότερα από 23 εκατομμύρια TEU. Ένα από τα στοιχεία που βοήθησαν την MSC να επιταχύνει την ανάπτυξή της τα τελευταία χρόνια είναι η χρήση ναυλωμένων πλοίων έχοντας μικρότερο ιδιόκτητο στόλο.
Η MSC κάνει άνοιγμα και στα logistics. Μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2022, αναμένεται να κλείσει την πρώτη της εξαγορά μεγάλου ομίλου, αγοράζοντας το 67% της βραζιλιάνικών συμφερόντων ναυτιλιακής και εφοδιαστικής εταιρείας Log-In Logistica. Αυτό θα προσθέσει επιπλέον μεταφορική ικανότητα περίπου 15.000 teu στον στόλο της.
Επίσης, τον περασμένο Δεκέμβριο, του 2021, η MSC υπέγραψε συμφωνία με τον γαλλικό όμιλο Bollore για την εξαγορά της Bollore Africa Logistics, ενός παρόχου εφοδιαστικής και χειριστή τερματικού σταθμού στην Αφρική.
Ο όμιλος MSC με έδρα τη Γενεύη έχει διαφοροποιημένα συμφέροντα στη ναυτιλία τακτικών γραμμών (MSC, WEC Lines, Medlog, Linea Messina), σε λιμάνια (TIL, MSC), ropax ferries (GNV), fast ferries (SNAV), logistics (Medlog), κρουαζιέρες (κρουαζιέρες MSC) και άλλα συναφή πεδία.
Η Maersk
Από την πλευρά της, η Maersk αναφέρει οικονομικά αποτελέσματα ρεκόρ και το 2021. Παράλληλα, εστιάζει το τελευταίο χρονικό διάστημα σε επενδύσεις σε πλοία που θα έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν μεθανόλη για την πρόωσή τους, στο πλαίσιο των προσπαθειών που κάνει να μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου στο πλαίσιο των στόχων που έχει θέσει ο Διεθνής Ναυτιλιακός οργανισμός -ΙΜΟ για την σταδιακή απανθρακοποίηση της ναυτιλιακής βιομηχανίας.
Ειδικότερα η Maersk, το 2021 κατέθεσε παραγγελία για τη ναυπήγηση οκτώ containerships στα ναυπηγεία της Hyundai ενώ στη συνέχεια άσκησε την option που είχε, φτάνοντας συνολικά τα 12 πλοία μεταφορικής ικανότητας 16.000 εμπορευματοκιβωτίων έκαστο. Η επένδυση θα φτάσει συνολικά τα 2,1 δισεκατομμύρια δολάρια.
Η Maersk επιταχύνει την επένδυσή της στον κλάδο των logistics. Πούλησε τα δεξαμενόπλοια και τις επιχειρήσεις πετρελαίου ενώ ανακοίνωσε επενδύσεις σε νέες πράσινες τεχνολογίες και επέκτεινε τις λειτουργίες των τερματικών σταθμών της.
Πιο συγκεκριμένα, τον περασμένο Δεκέμβριο, ανακοίνωσε τη μεγαλύτερη εξαγορά της ποτέ, της LF Logistics, εταιρείας συμβάσεων εφοδιαστικής με έδρα το Χονγκ Κονγκ, αξίας 3,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Η Maersk είναι ιδιοκτήτης 330 πλοίων που είναι το 60% του στόλου που διαχειρίζεται. Σε αντίθεση με τους ανταγωνιστές της, η Maersk δεν έχει ακόμη ανακοινώσει σχέδια για μεγάλη επέκταση του στόλου πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Εκτός από την MSC, άλλοι μεγάλοι μεταφορείς από την CMA CGM έως Hapag, COSCO, ONE, Evergreen και HMM, έχουν ανακοινώσει σχέδια για επέκταση της χωρητικότητάς τους κατά τουλάχιστον 20%.
Η Maersk έβαλε τον Αύγουστο του 2021 παραγγελία οκτώ πλοίων 16.000 TEU που είναι σχεδιασμένα να λειτουργούν με μεθανόλη.
Όμως το συνολικό βιβλίο παραγγελιών της αντιπροσωπεύει μόλις το 6% της τρέχουσας χωρητικότητας. Σε αντίθεση με όλους τους ανταγωνιστές της, η Maersk δεν έχει παραγγείλει επίσης κανένα από τα εξαιρετικά μεγάλα σκάφη που πρόκειται να ξεπεράσουν το όριο των 24.000 TEU.
Διαβάστε ακόμη
Κρυπτονομίσματα: Ο μεγάλος κίνδυνος που έρχεται το 2022
Ηλεκτρικές συσκευές: Ποιες αφορά η επιδότηση – Πότε αναμένεται η προκήρυξη