Του Μηνά Τσαμόπουλου
Αν και γίνονται προσπάθειες να αναπτυχθεί η κρουαζιέρα στην Ελλάδα οι γεωπολιτικές εξελίξεις στην ανατολική Μεσόγειο και τα τρομοκρατικά κτυπήματα στην Τουρκία λειτούργησαν και λειτουργούν ανασταλτικά. Την ίδια ώρα, ο Έλληνες τουρίστας δεν έχει εξοικειωθεί με την κρουαζιέρα.
Σύμφωνα με έρευνα του ανεξάρτητου, μη-κερδοσκοπικού ερευνητικού οργανισμού διαΝΕΟσις μόνο περί τους 17.000 Έλληνες επιλέγουν αυτό τον τρόπο διακοπών κάθε χρόνο, αριθμός που αντιστοιχεί στο μικρότερο ποσοστό κατά κεφαλήν στην Ευρώπη, αλλά που είναι και το μικρότερο απόλυτο αριθμητικό στοιχείο μετά του Λουξεμβούργου. Μολονότι είμαστε μια χώρα γεμάτη νησιά και λιμάνια, δεν έχουμε αναπτύξει καθόλου αυτή την τουριστική συνήθεια.
Η Μεσόγειος είναι η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά στον κόσμο, μετά την Καραϊβική. Δεκάδες κρουαζιερόπλοια κάθε είδους και μεγέθους μεταφέρουν περίπου 7,5 εκατομμύρια επιβάτες στα λιμάνια της Μεσογείου κάθε χρόνο. Περισσότεροι από δύο εκατομμύρια τουρίστες επισκέπτονται τα νησιά και τα λιμάνια της Ελλάδας κάθε χρόνο.
Τα συνολικά έσοδα από την κρουαζιέρα στα ελληνικά λιμάνια υπολογίζονται στα 489 εκατ. ευρώ για το 2015 ενώ της Βαρκελώνης φθάνουν τα 800 εκατομμύρια. Οι αριθμοί είναι αποκαλυπτικοί. Η Ελλάδα αν και είναι ο 4ος δημοφιλέστερος προορισμός στην Ευρώπη, είναι μόλις 8η σε έσοδα. Η κρουαζιέρα φέρνει στις ελληνικές ακτές το 10% των τουριστών που επισκέπτονται κάθε χρόνο τη χώρα μας, αλλά μόνο το 3% των συνολικών τουριστικών εσόδων. Τεράστια τα διαφυγόντα κέρδη.