Με αφορμή την 26η Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών στη Γλασκόβη COP26 και με φόντο την περιβαλλοντική κρίση που ταλανίζει τη διεθνή πραγματικότητα τα τελευταία έτη, ο Έλληνας πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης παραχώρησε συνέντευξη στο τηλεοπτικό δίκτυο SkyNews.
Η συνέντευξη ήταν επικεντρωμένη μεταξύ άλλων και σε θέματα ενέργειας και ναυτιλιακής πολιτικής.
Aκολουθεί μέρος της συνέντευξης:
Το Ηνωμένο Βασίλειο δεν είναι πλέον μέρος της ΕΕ. Το βλέπετε όμως ως σύμμαχο, ειδικά στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής;
Κ.Μ.: Θυμάμαι όταν ζητούσαμε τη συνδρομή τους (σ.σ. για τις πυρκαγιές) ότι οι Βόρειες χώρες δεν διαθέτουν ανάλογη εμπειρία. Αλλά με χαροποιεί που το Ηνωμένο Βασίλειο έχει θέσει τους δικούς του φιλόδοξους στόχους. Ο πρωθυπουργός φαίνεται να είναι απόλυτα αφοσιωμένος στις πρωτοβουλίες που μπορεί να αναλάβει το Ηνωμένο Βασίλειο. Και νομίζω πως κάθε χώρα έχει τομείς με φυσικά συγκριτικά πλεονεκτήματα.
Για παράδειγμα, εμείς πρωταγωνιστούμε στην παγκόσμια ναυτιλία. Επομένως, καλώ τους εφοπλιστές μας να βρεθούν στην πρώτη γραμμή της μάχης για την πράσινη μετάβαση, επενδύοντας περισσότερα κεφάλαια στο μέλλον της βιώσιμης ναυτιλίας.
Ταυτόχρονα, θα μπορούσαμε να συνεργαστούμε με το Ηνωμένο Βασίλειο στο θέμα της υπεράκτιας αιολικής ενέργειας. Πρόκειται για μεγάλο θέμα για το Ηνωμένο Βασίλειο και θα είναι ένα σημαντικό θέμα και για την Ελλάδα.
Η Ελλάδα κατέχει περίπου το ένα πέμπτο του παγκόσμιου στόλου. Η ναυτιλία είναι μία από τις δραστηριότητες που ευθύνονται περισσότερο για τις εκπομπές αυτή τη στιγμή. Πώς μπορεί να σταματήσει αυτό;
Κ.Μ.: Ας θέσουμε τα πράγματα σε ένα πλαίσιο. Το 90% του παγκόσμιου εμπορίου γίνεται μέσω πλοίων. Η ναυτιλία ευθύνεται για το 3% των παγκόσμιων εκπομπών. Δεν είναι κάτι ασήμαντο, αλλά δεν είναι κάτι τεράστιο. Θα πρέπει να αναλάβουμε το μερίδιο που μας αναλογεί. Η ναυτιλία θα πρέπει να αναλάβει το μερίδιό της. Αλλά δεν είναι ξεκάθαρο ποια θα είναι η τεχνολογία που θα δώσει λύση στο πρόβλημα. Για τον λόγο αυτόν, χρειαζόμαστε περισσότερη έρευνα και ανάπτυξη (R&D). Θα πρέπει να εστιάσουμε περισσότερο στις λύσεις που αναπτύσσονται αυτήν τη στιγμή.
Μιλάμε άραγε για πυρηνοκίνητα πλοία ή για πλοία που κινούνται με υδρογόνο;
Κ.Μ.: Όχι, το υδρογόνο είναι μάλλον το πιο πιθανό σενάριο. Αλλά εμείς είμαστε οι διαχειριστές και θα πρέπει να συνεργαστούμε με τα ναυπηγεία, θα πρέπει να συνεργαστούμε με τους κατασκευαστές μεγάλων μηχανών. Αυτοί είναι που θα καθοδηγούν τις τεχνολογικές καινοτομίες. Η ναυτιλία θα είναι ο πελάτης της τεχνολογίας που αυτοί θα παράγουν. Αλλά ταυτόχρονα θα πρέπει να έχουμε μια εικόνα για το μέλλον της ναυτιλίας. Για τον λόγο αυτόν δημιουργούμε, σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Ένωση, ένα ινστιτούτο ερευνών για να διερευνήσουμε το μέλλον της βιώσιμης ναυτιλίας. Γιατί ειλικρινά προς το παρόν δεν έχουμε την απάντηση.
Τέλος, αναφερόμενος στις προοπτικές ενεργειακής μετάβασης του ακτοπλοϊκού στόλου, ο Έλληνας πρωθυπουργός τόνισε το εξής:
«[…] Όταν μιλάμε, για παράδειγμα, για τη ναυτιλία και τα πλοία που καλύπτουν μικρές αποστάσεις, θα μπορούσε κανείς να φανταστεί ότι αυτά τα πλοία θα μπορούσαν να είναι στο μέλλον ηλεκτρικά».
Διαβάστε ακόμη
Non Dom: 75 «κροίσοι» από 33 χώρες ετοιμάζουν βαλίτσες για Ελλάδα (πίνακας)
Η Seanergy πήρε δάνειο συνδεδεμένο με τη μείωση εκπομπής αερίων
«Κόκκινο» από την αγορά για το Τέλος Εξισορρόπησης