Η επιστροφή των πλοίων στο δρομολόγιο μέσω της Διώρυγας του Σουέζ, μετά την επίλυση της κρίσης στη Θάλασσα της Ερυθράς, ενδέχεται να προκαλέσει δραματική πτώση στις τιμές μεταφοράς κοντέινερ, με εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για μείωση 60%-70% μέσα σε έξι μήνες.

Αυτό προκύπτει από τη νέα ανάλυση της Sea-Intelligence. Η επιστροφή στις διαδρομές μέσω Σουέζ εντός του πρώτου εξαμήνου του 2025 φαίνεται να οδηγεί σε πτώση των ναύλων στις χαμηλότερες τιμές του 2023 έως το τέλος του 2025.

Η ανάλυση αναδεικνύει την πιθανότητα σημαντικών αναταράξεων στην παγκόσμια ναυτιλιακή αγορά, καθώς οι ναυτιλιακές εταιρείες εξετάζουν το ενδεχόμενο επιστροφής στις διαδρομές μέσω Σουέζ, λόγω της φαινομενικής αποκλιμάκωσης των γεωπολιτικών εντάσεων. Παρά την προσωρινή διακοπή των επιθέσεων Χούτι κατά εμπορικών πλοίων στην περιοχή, οι μεγαλύτεροι ναυτιλιακοί όμιλοι δεν έχουν ακόμη επαναλάβει μαζικά τις διαδρομές μέσω του Σουέζ.

Οι επιφυλάξεις των μεγάλων εταιρειών

Ορισμένες από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες εκφράζουν ανησυχίες για την ασφάλεια των δρομολογίων στον Κόλπο του Σουέζ, επισημαίνοντας ότι η επιστροφή στην περιοχή χωρίς πλήρη εξασφάλιση της ασφαλούς διέλευσης θα μπορούσε να οδηγήσει σε εκ νέου προσαρμογή των δικτύων τους, κάτι που θα ήταν ιδιαίτερα περίπλοκο για τις λειτουργίες τους.

Επιπτώσεις στην ισορροπία προσφοράς και ζήτησης

Η Sea-Intelligence τονίζει ότι η πιθανή επαναλειτουργία της Διώρυγας του Σουέζ, αν πραγματοποιηθεί στο πρώτο εξάμηνο του 2025, θα μπορούσε να ανατρέψει την ισορροπία προσφοράς και ζήτησης στην αγορά κοντέινερ. Ο αυξημένος στόλος πλοίων, σε συνδυασμό με τη χαμηλή ζήτηση για κοντέινερ, θα οδηγήσει σε σημαντική πτώση των ναύλων, φέρνοντας τις τιμές στις χαμηλότερες τιμές του 2023, όταν οι ναυτιλιακές εταιρείες λειτουργούσαν με ζημίες.

Ανάλυση των δυνάμεων αγοράς και των προβλέψεων για το 2025

Το μοντέλο της Sea-Intelligence προβλέπει ότι η επιστροφή στην κανονικότητα για το Σουέζ θα έχει ως αποτέλεσμα η  παγκόσμια προσφορά χωρητικότητας των κοντέινερ να ξεπεράσει τη ζήτηση. Το 2024, η χωρητικότητα του στόλου αυξήθηκε κατά 10,4%, ενώ η ζήτηση για κοντέινερ αυξήθηκε μόλις κατά 6%. Αυτή η αναντιστοιχία, σε συνδυασμό με την αποκατάσταση της κανονικότητας στις αλυσίδες εφοδιασμού μετά την πανδημία, αναμένεται να οδηγήσει σε μείωση των ναύλων κατά 60%-70% έως τα μέσα του 2025, σε σύγκριση με τους μέσους όρους του Ιανουαρίου 2025.

Η Sea-Intelligence προειδοποιεί ότι η ένταση στις ευρωπαϊκές λιμενικές υποδομές μπορεί να επιβραδύνει αρχικά την πτώση των ναύλων, αλλά αυτή η κατάσταση θα είναι προσωρινή. Επιπλέον, η απόσυρση παλαιών πλοίων, που θα μπορούσε να μειώσει τη χωρητικότητα κατά 6%-8%, δεν αναμένεται να αντισταθμίσει τη μείωση των ναύλων πριν το 2026.

Διαβάστε ακόμη

Tραμπ: «Καμπανάκι αφύπνισης» για τις αμερικανικές Big Tech το DeepSeek

Γιάννης Σαρακάκης: Γιατί κατεβαίνω υποψήφιος για Πρόεδρος στο Ελληνοαμερικάνικο Επιμελητήριο

«Καμπάνες» 5.000 έως 20.000 ευρώ στα Airbnb

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα