search icon

Ναυτιλία

Μηνάς Παπαδάκης: Στόχος του λιμανιού του Ηρακλείου η παραγωγή και τροφοδοσία των πλοίων με υδρογόνο

Καθώς και η δημιουργία εγκαταστάσεων αποθήκευσης δεσμευμένου διοξειδίου του άνθρακα - Τι ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου στο ετήσιο συνέδριο της Ευρωπαϊκής Ενωσης Θαλάσσιων Λιμένων

Στη Βρέμη πραγματοποιήθηκε φέτος το ετήσιο συνέδριο της Ευρωπαϊκής Ενωσης Θαλάσσιων Λιμένων (European Sea Ports Organisation – ESPO), μια σημαντική διάσκεψη για το μέλλον των λιμανιών αλλά και των θαλάσσιων μεταφορών γενικότερα, όπου συμμετείχαν κορυφαία στελέχη της λιμενικής βιομηχανίας, καθώς επίσης και αρκετοί policy makers από την Ευρωπαϊκή Ενωση.

Στο συνέδριο αναπτύχθηκε διεξοδικά το νέο ασταθές περιβάλλον στο οποίο καλούνται να δραστηριοποιηθούν οι ευρωπαϊκοί λιμένες, ως συνέπεια των πολλαπλών κρίσεων που βιώνουμε. Πέρα από την κλιματική κρίση, το νέο γεωπολιτικό περιβάλλον μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, που άλλαξε το ενεργειακό τοπίο στην Ευρώπη, ο πληθωρισμός, ο οποίος δεν δαμάζεται, και οι ελλείψεις στην αγορά εργασίας αποτελούν σημαντικούς παράγοντες που επιδρούν άμεσα στις λιμενικές δραστηριότητες.

Μέσα σε αυτό το ταραχώδες τοπίο, οι ευρωπαϊκοί λιμένες καλούνται να υλοποιήσουν τον πράσινο μετασχηματισμό τους και να μετατραπούν πλέον σε ενεργειακούς κόμβους παραγωγής, αποθήκευσης και διανομής ενέργειας. Η μελλοντική στρατηγική ανάπτυξης των λιμένων δεν εστιάζεται πλέον στη δημιουργία των μελλοντικών υποδομών και τη ροή των εμπορευμάτων του μέλλοντος, αλλά είναι μια δυναμική πολυδιάστατη διαδικασία που στοχεύει στην ικανοποίηση ολόκληρου του λιμενικού οικοσυστήματος.

O κ. Μηνάς Παπαδάκης με τον διευθύνοντα σύμβουλο του λιμανιού του Αμβούργου, Γενς Μέιερ

Τα λιμάνια μετατρέπονται σε ενεργειακούς κόμβους με έμφαση στην κυκλική οικονομία, στη διαχείριση της ροής πληροφοριών και τη βιώσιμη ανάπτυξη.

Την Ελλάδα εκπροσώπησε ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου (ΟΛΗ), Μηνάς Παπαδάκης, ο οποίος συμμετείχε σε πάνελ με θέμα την προετοιμασία των λιμένων για την οικονομία των μηδενικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και τον ρόλο που θα διαδραματίσουν στη μελλοντική οικονομία.
Παρουσίασε τις κύριες δράσεις του ΟΛΗ σχετικά με την πράσινη μετάβαση εστιάζοντας στις πρωτοβουλίες για τη δημιουργία υποδομής ηλεκτροδότησης πλοίων (cold ironing), καθώς επίσης και για τη χρήση κυματικής ενέργειας για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.

Αναφορικά με την ηλεκτροδότηση των ελλιμενισμένων πλοίων, ο ΟΛΗ έχει ήδη ολοκληρώσει τις απαιτούμενες μελέτες οι οποίες περιλαμβάνουν την ηλεκτροδότηση πέντε θέσεων ελλιμενισμού, συνολικής ισχύος 16 MW. Το κόστος κατασκευής του έργου αναμένεται να ξεπεράσει τα 20 εκατ. ευρώ, με τη συνολική κατανάλωση ενέργειας να υπολογίζεται στις 22,5 γιγαβατώρες ετησίως.

Βασική προϋπόθεση για την επιτυχία παρόμοιων εγκαταστάσεων σε νησιωτικά λιμάνια είναι η καλωδιακή σύνδεση με το ηπειρωτικό δίκτυο της χώρας, ώστε η προσφερόμενη ενέργεια στα πλοία να είναι πράσινη ενέργεια και να συμβάλλει στον περιορισμό των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.

Η καλωδιακή σύνδεση της Κρήτης είναι ένα έργο σε εξέλιξη και αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί εντός του 2024. Θα επιτρέψει την είσοδο ολοένα περισσότερων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) στο σύστημα και έτσι το προβλεπόμενο σύστημα ηλεκτροδότησης πλοίων θα μειώσει την εκπομπή διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα κατά 90%.

Αναφορικά με τη χρήση της κυματικής ενέργειας για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, εκπονείται μελέτη στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού project «Hupiness», μελέτη για την εγκατάσταση κυματογεννητριών πάνω στη θωράκιση του προσήνεμου μόλου. Ο προσήνεμος μόλος έχει μήκος 2,4 χλμ. και χρησιμοποιώντας λιγότερο από το 1/3 αυτού προβλέπεται η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας ισχύος 1,5 μεγαβάτ. Η ενέργεια αυτή θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να καλυφθεί μέρος των ενεργειακών αναγκών της ηλεκτροδότησης πλοίων.

Στο νέο δυναμικό τοπίο που διαμορφώνεται, ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΗ ανέφερε ότι κύριο ρόλο στην υλοποίηση της μελλοντικής στρατηγικής θα παίξει η εκμετάλλευση της μοναδικής γεωγραφικής θέσης του λιμένος του Ηρακλείου που του προσδίδει σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για να καταστεί σημαντικός ενεργειακός κόμβος της ΝΑ Μεσογείου. Στο πλαίσιο αυτό, θα εξεταστούν η δυνατότητα για παραγωγή, αποθήκευση και τροφοδοσία υδρογόνου σε πλοία, καθώς επίσης και η δημιουργία εγκαταστάσεων αποθήκευσης δεσμευμένου διοξειδίου του άνθρακα.

Λαμπρά παραδείγματα χρήσης ΑΠΕ αποτελούν λιμάνια της Δανίας και της Ισλανδίας, όπου γίνεται εκτεταμένη χρήση παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με αιολικά πάρκα εγκατεστημένα στη θάλασσα, αλλά και με τη χρήση της γεωθερμίας.

Η Ισλανδία παράγει πλέον το 99% της ενέργειάς της από ΑΠΕ και χρησιμοποιεί μεγάλο μέρος αυτής για την παραγωγή εναλλακτικών καυσίμων, κυρίως αμμωνίας.

Η δεύτερη μέρα του συνεδρίου ήταν αφιερωμένη στις πολιτικές που χαράσσονται και υλοποιούνται από την Ε.Ε. στον χώρο των λιμένων και της ναυτιλίας γενικότερα, με τη συμμετοχή αρκετών ευρωβουλευτών και αξιωματούχων της. Σε ένα πολύ ενδιαφέρον πάνελ τέθηκαν οι προβληματισμοί για το τι πρέπει να κάνουν τα ευρωπαϊκά λιμάνια ώστε να ανταποκριθούν στον ρόλο τους στο νέο περιβαλλοντικό, οικονομικό και γεωπολιτικό πλαίσιο.
Τα συμπεράσματα συνόψισε ο πρόεδρος της ESPO, Ζίνο Ντ’ Αγκοστίνο, ο οποίος εστίασε στην ανάγκη στενής συνεργασίας και ανταλλαγής τεχνογνωσίας ανάμεσα στα ευρωπαϊκά λιμάνια, η οποία θα διευκολύνει την αντιμετώπιση των παραπάνω προκλήσεων.

Διαβάστε ακόμη

Πώς το ελληνικό Δημόσιο μπαίνει δυνατά στο real estate για γραφεία στην Αθήνα

Προς προεξόφληση των δανείων από το πρώτο μνημόνιο

Λογαριασμοί ρεύματος: Τι αλλάζει μετά τo τέλος στις επιδοτήσεις

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

Exit mobile version