search icon

Ναυτιλία

Πώς το 3D printing προσδίδει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στην Ελληνική Ναυπηγοεπισκευαστική Βιομηχανία

Η 3D εκτύπωση επιτυγχάνει την παραγωγή μικρού και μεγαλύτερου μεγέθους κατασκευαστικών στοιχείων με τη βέλτιστη απόδοση από πλευράς οικονομικών, ανθρωπίνων και φυσικών πόρων και από πλευράς χρόνου

Με στόχο την ανάπτυξη μιας στρατηγικής δεξιοτήτων για την αντιμετώπιση των κύριων παραγόντων αλλαγής στη ναυτιλιακή βιομηχανία και ιδίως στους τομείς της ναυπηγικής και των υπεράκτιων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας το πρόγραμμα Erasmus+ της Ευρωπαϊκής Ένωσης συγχρηματοδοτεί το Έργο MATES – “Maritime Alliance for fostering the European Blue Economy through a Marine Technology Skilling Strategy”.

“Και οι δύο τομείς απαιτούν νέες δεξιότητες, οι οποίες είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με τις πράσινες και ψηφιακές τεχνολογίες, αλλά και με τα νέα επιχειρηματικά πρότυπα για την αποτελεσματική αξιοποίησή τους. Στο πλαίσιο αυτό, το Έργο προβλέπει τη διεξαγωγή μιας σειράς πιλοτικών εφαρμογών για την αξιολόγηση διαφορετικών μεθόδων εκπαίδευσης και κατάρτισης, για την επιτυχή κάλυψη των υφιστάμενων και μελλοντικών ελλείψεων σε δεξιότητες στους δύο παραπάνω τομείς” επισημαίνει στο Newmoney η Μαρία Μποιλέ Διευθύντρια Ερευνών του Ελληνικού Ινστιτούτου Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (ΙΜΕΤ) του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ) και καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Πειραιώς.

Το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (Ι.ΜΕΤ. – Ε.Κ.Ε.Τ.Α.) ως εταίρος του Έργου έχει αναλάβει τη διεξαγωγή ενός αντίστοιχου Πιλοτικού Σεμιναρίου, του οποίου ο σχεδιασμός και η υλοποίηση διαμορφώνεται μέσα από μια σειρά Συναντήσεων Εργασίας με εμπειρογνώμονες και λοιπούς ενδιαφερόμενους φορείς.

Αποτελέσματα 1ης Συνάντησης Εργασίας

Η 1η διαδικτυακή Συνάντηση Εργασίας με θέμα «Τεχνική κατάρτιση και επιμόρφωση στον τομέα της ναυπήγησης και ναυπηγοεπισκευής» πραγματοποιήθηκε την 1η Μαρτίου 2021 υπό τη διοργάνωση του Ε.Κ.Ε.Τ.Α.-Ι.ΜΕΤ. με την υποστήριξη του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιάς (Ε.Β.Ε.Π.) και του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής (Υ.ΝΑ.Ν.Π.) και σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Πειραιώς (ΠΑ.ΠΕΙ.) και το Ινστιτούτο Λιμενικής Κατάρτισης ΕΞΑΝΤΑΣ στο πλαίσιο της τριμερούς συνεργασίας τους.

Οι συμμετέχοντες απαρτίζονταν από εκπροσώπους των παραπάνω φορέων, καθώς και της Ένωσης Βιοτεχνών – Εργοδοτών Μηχανουργών Πειραιά, του Πανελλήνιου Συλλόγου Εφοδιαστών Πλοίων και του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Ναυπηγικής Βιομηχανίας (Σ.Ε.ΝΑ.ΒΙ.).

Κατά τη διάρκεια της συνάντησης παρουσιάστηκε το Έργο MATES, και πραγματοποιήθηκε μια σύντομη ενημέρωση της προόδου του και των αποτελεσμάτων του. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στα αποτελέσματα σχετικά με τις ελλείψεις σε τεχνικές δεξιότητες στον τομέα αλλά και στην αναντιστοιχία που εντοπίζεται μεταξύ των προσφερόμενων δεξιοτήτων και των αντίστοιχων αναγκών της βιομηχανίας σε αυτές.

Στο πλαίσιο αυτό, παρουσιάστηκαν τα κύρια τεχνικά επαγγελματικά προφίλ του Κλάδου, όπως αυτά έχουν αναγνωριστεί από το MATES συμπληρωματικά με επιπρόσθετες ειδικότητες που έχουν προκύψει από προγενέστερες μελέτες. Οι κυριότερες πράσινες και ψηφιακές τεχνολογίες που αφορούν τον κλάδο (π.χ. εναλλακτικά καύσιμα, ψηφιακά δίδυμα, προσθετική κατασκευή, εφαρμογές ρομποτικής, κ.α.) αναδείχθηκαν επίσης, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην επίδρασή τους είτε άμεσα είτε μακροπρόθεσμα στις επιθυμητές από τον κλάδο δεξιότητες και κατ’ επέκταση στις ανάγκες σε κατάρτιση και επιμόρφωση.

Μέσα από τις τοποθετήσεις και τις προτάσεις των παρευρισκόμενων και της ανάλυσης που ακολούθησε από την ομάδα του έργου σε σχέση με τα μέχρι τώρα αποτελέσματα, αναδείχθηκε η σημασία της Προσθετικής Κατασκευής (additive manufacturing), και ειδικότερα της Τρισδιάστατης Εκτύπωσης (3D printing), η οποία υιοθετείται ολοένα και περισσότερο από τη βιομηχανία σε παγκόσμια κλίμακα και αποτελεί πλέον αναπόσπαστο κομμάτι των πράσινων δεξιοτήτων στον Κλάδο τόσο μακροπρόθεσμα όσο και βραχυπρόθεσμα.

Η συμβολή της στην αυτοματοποίηση των διεργασιών ναυπήγησης νέων πλοίων αλλά και επισκευής και συντήρησης υφιστάμενων, μέσα από την παραγωγή κατασκευαστικών στοιχείων και ανταλλακτικών είναι αδιαμφισβήτητη, σύμφωνα και με τη διεθνή βιβλιογραφία και κατά την εκτίμησή μας αναμένεται, μεσοπρόθεσμα, να προσδώσει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στην Ελληνική Ναυπηγοεπισκευαστική Βιομηχανία.

Παράλληλα, τα τελευταία χρόνια αναδεικνύεται σταδιακά και η συνεισφορά της στη Διαχείριση Ρίσκου (risk management) του Κλάδου τόσο όσον αφορά στην υγιεινή και ασφάλεια του εργατικού δυναμικού όσο και σε επιχειρησιακό επίπεδο και σε επίπεδο διαχείρισης της εφοδιαστικής του αλυσίδας.

Η 3D εκτύπωση επιτυγχάνει την παραγωγή τόσο μικρού όσο και μεγαλύτερου μεγέθους κατασκευαστικών στοιχείων με τη βέλτιστη απόδοση από πλευράς οικονομικών, ανθρωπίνων και φυσικών πόρων, καθώς και από πλευράς χρόνου. Παρέχει, επίσης, ευελιξία στην παραγωγή εξατομικευμένων και διαφορετικών προϊόντων από ποικίλες πρώτες ύλες (μέταλλο, συνθετικά υλικά, ανακυκλωμένα υλικά, κ.α.), καθώς και ευελιξία στην υλοποίηση περίπλοκων σχεδίων προϊόντων. Επιτρέπει ακόμα την άμεση ανταπόκριση σε εργασίες συντήρησης και επισκευής ειδικότερα σε περιπτώσεις εκλιπόντων στοιχείων, ενώ υποστηρίζει παράλληλα την εύρυθμη λειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας με ποικίλους τρόπους, όπως για παράδειγμα μειώνοντας τις ανάγκες σε αποθηκευτικούς χώρους στα ναυπηγεία.

Η συνεισφορά της Προσθετικής Κατασκευής επεκτείνεται επίσης και σε ερευνητικές διαδικασίες με πρακτικά παραγωγικά αποτελέσματα, επιτρέποντας την εύκολη και ευέλικτη παραγωγή πρωτοτύπων, μακετών και τρισδιάστατων μοντέλων με εξαιρετική λεπτομέρεια. Τα προϊόντα αυτά επιτρέπουν τη δοκιμή νέων κατασκευαστικών στοιχείων, καθώς και τη διεξαγωγή προσομοιώσεων ως προς τη συμβατότητα και τη λειτουργικότητά τους με το πλοίο στο οποίο προβλέπεται να συναρμολογηθούν / τοποθετηθούν.
Τα παραπάνω συνεισφέρουν κατ’ επέκταση σημαντικά στην κατάρτιση πιο ανταγωνιστικών επιχειρησιακών μοντέλων και στην αποδοτικότερη διαχείριση ποικίλων μορφών ρίσκου στον τομέα της ναυπήγησης και της ναυπηγοεπισκευής.

Πρόσκληση στη 2η Συνάντηση Εργασίας – Σεμινάριο Κατάρτισης

Λαμβάνοντας υπόψη τα αποτελέσματα της 1ης Συνάντησης Εργασίας, το Ε.Κ.Ε.Τ.Α.-Ι.ΜΕΤ. με την υποστήριξη του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής (Υ.ΝΑ.Ν.Π.) και του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιάς (Ε.Β.Ε.Π.) και σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Λιμενικής Κατάρτισης ΕΞΑΝΤΑΣ, προσκαλεί όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς και τα μέλη τους στη 2η Συνάντηση Εργασίας με τίτλο «Σεμινάριο Κατάρτισης – Προσθετική Κατασκευή στη Ναυπήγηση και Ναυπηγοεπισκευή και Διαχείριση Ρίσκου» στο πλαίσιο της πιλοτικής εφαρμογής του έργου MATES στην Ελλάδα. Βάσει των παραπάνω, η 2η Συνάντηση Εργασίας πρόκειται να εστιάσει στην προσθετική κατασκευή (additive manufacturing) και ειδικότερα στην τρισδιάστατη εκτύπωση (3D printing) και τη διαχείριση ρίσκου (risk management) σε ένα 2ήμερο τεχνικό σεμινάριο στις 10- 11/06/2021.

Διαβάστε ακόμα

Αρχίζουν οι πλειστηριασμοί: Στο σφυρί 40+1 ξενοδοχεία

Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο: Τι καθιστά διαχειρίσιμο το δημόσιο χρέος

Europol: 800 συλλήψεις σε επιχείρηση κατά του οργανωμένου εγκλήματος

Exit mobile version