Την επόμενη ημέρα μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου για το yachting ακτινογράφησε ο Μιχάλης Σκουλικίδης, Πρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Θαλάσσιου Τουρισμού, μιλώντας στο 2ο Πανελλήνιο Συνέδριο Yachting:

“Για να μπορέσουμε να συντηρήσουμε τη δυναμική που έχει δημιουργηθεί στον κλάδο, θα πρέπει επιτέλους να συντονιστούμε, να εκσυγχρονιστούμε και να δράσουμε ενωμένοι.

Ένα από τα βασικά θέματα που πρέπει να εξετάσουμε είναι το νομοθετικό πλαίσιο.

Ο νέος νόμος για τα σκάφη αναψυχής έχει αφήσει αρκετές γκρίζες ζώνες. Δεν είναι ξεκάθαρος και αυτό δεν μας βοηθάει στο να είμαστε ανταγωνιστικοί” τόνισε και συμπλήρωσε:

“Το yachting είναι ένας εξαιρετικά ευαίσθητος κλάδος, και επηρεάζεται από πολλούς αστάθμητους παράγοντες.

Για αυτό είναι σημαντικό να φροντίσουμε τουλάχιστον τα του οίκου μας”.

Στη συνέχεια πέρασε στην ανάλυση των 12 σημείων:

1. Εφαρμογή e-charter permission & ΤΕΠΑΔΑΧ

Ο νόμος 4926/2022 ψηφίστηκε τον Απρίλιο του 2022 και, σχεδόν ένα χρόνο μετά, η πλατφόρμα του e-charter permission και της πληρωμής του ΤΕΠΑΔΑΧ δεν έχουν δημιουργηθεί – ούτε καν για δοκιμαστική λειτουργία από τους χρήστες – οπότε θα έπρεπε να κάνουμε κάποιες βελτιώσεις και διευκρινήσεις.

Υπάρχουν σημεία, στα άρθρα 8 και 9, για τα οποία έχουμε διαφωνίες και θα θέλαμε να συζητηθούν περαιτέρω με σκοπό τη βελτίωση και την αποσαφήνιση του νόμου.

Όσον αφορά στο άρθρο 8…

-Ασχέτως εάν είναι διερχόμενα σκάφη, είναι απαραίτητο να γνωρίζουμε τον beneficial owner.

Μόνο έτσι θα υπάρχει διαφάνεια. Ζούμε σε μια εποχή με κυρώσεις σε πολλούς Ρώσους και έρευνες για ξέπλυμα μαύρου χρήματος.

-Χρειαζόμαστε έναν μηχανισμό εύρεσης των πραγματικών τιμών ναύλωσης (Yachtfolio, τιμοκατάλογος Ελλήνων charter brokers).

-Έκπτωση στο ΦΠΑ θα πρέπει να γίνεται στο τέλος του χρόνου.

Αφού αποδειχθεί ότι, κατά τη διάρκεια του ναύλου, το 60% του ταξιδιού και του χρόνου είναι 6 ναυτικά μίλια μακρύτερα από την αιγιαλίτιδα ζώνη του λιμένος αναχώρησης.

Κάτι που ισχύει για τα σκάφη με ελληνική επαγγελματική άδεια.

-Ο φορολογικός αντιπρόσωπος στην Ελλάδα να έχει τα εχέγγυα να καλύψει το ΦΠΑ, τέλη, πρόστιμα ή ότι άλλο προκύψει από τη δραστηριότητα αυτών των σκαφών.

-Να εξασφαλίσουμε ότι η ιδιόχρηση του σκάφους θα γίνεται μόνο από τον ιδιοκτήτη η τον πλειοψηφούντα μέτοχο της πλοιοκτήτριας εταιρείας.

-Στην ιδιόχρηση θα πρέπει να πληρώνεται ο ΦΠΑ στο τεκμαρτό ποσό ναύλου όπως και στα σκάφη με ελληνική επαγγελματική άδεια.

-Να διασφαλίσουμε ότι οι 21 ημέρες θα ελέγχονται σωστά και ότι δεν θα αλλάξει αυτός ο αριθμός απλά με μια υπουργική απόφαση.

Στο άρθρο 9 θα θέλαμε να επανεξεταστεί το ζήτημα του τέλους.

-Το ΤΕΠΑΔΑΧ θε έπρεπε να είναι της τάξεως 12 με 15% στην πραγματική τιμή ναύλωσης και όχι το προτεινόμενο μικρότερο ποσό στον νόμο.

Ο προτεινόμενος αλγόριθμος είναι μπερδεμένος.

2. Ηλεκτρονική εφαρμογή σύστασης ΝΕΠΑ

Παρά την ψηφιοποίηση της αίτησης σύστασης ΝΕΠΑ, ο απαιτούμενος χρόνος ολοκλήρωσης της σύστασης εξακολουθεί να είναι ένας (1) μήνας στην καλύτερη περίπτωση. Στη χειρότερη περίπτωση 3-4 μήνες.

3. Εφαρμογή e-ναυλοσύμφωνου

Η διαδικτυακή εφαρμογή του e-ναυλοσυμφώνου δεν έχει ακόμα τεθεί σε λειτουργία. Η υποβολή έγχαρτου ναυλοσυμφώνου στην αρμόδια λιμενική αρχή, για τη λήψη απόπλου, δυσχεραίνει την εκμετάλλευση επαγγελματικού πλοίου αναψυχής σε όλο το φάσμα της.

4. Εταιρείες ιδιωτικών πλοίων αναψυχής (ΕΙΠΑ)

Αποτελεί αναμφισβήτητα μια καινοτομία η οποία έλειπε από την ελληνική νομοθεσία, η οποία δυστυχώς όμως παραμένει κι αυτή πρακτικά ανεφάρμοστη. Κρίνουμε σκόπιμο να αναφέρουμε ότι η ΕΙΠΑ θα πρέπει να ενταχθούν στο ηλεκτρονικό πλαίσιο λειτουργίας για να μπορέσουν να επιτελέσουν απρόσκοπτα το σκοπό της ίδρυσής τους χωρίς να γίνουν ένα ακόμα φορτίο για τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες και τους ενδιαφερόμενους.

5. Ενημέρωση μέσω του site του ΥΝΑΝΠ

Ένα γενικότερο σχόλιο αφορά την ανάγκη εμπλουτισμού της ιστοσελίδας του ΥΝΑΝΠ για ζητήματα που αφορούν τις Ν.Ε.Π.Α. καθώς και για μια συνεχή ενημέρωση του σχετικά με τυχόν προθεσμίες κλπ.

Ενημερωμένο καλυτέρα και συνεχώς.

Και τα σοβαρά θέματά μας δεν τελειώνουν με τις ασάφειες του νόμου.

Δυστυχώς λείπουν πολλά εφόδια από τη φαρέτρα μας.

Εφόδια που είναι ζωτικά για την ευημερία του ελληνικού yachting.

6.Υπάρχει το θέμα της δημιουργίας μαρινών.

Η μεγάλη έλλειψη θέσεων ελλιμενισμού πρέπει να αντιμετωπιστεί γρήγορα, με ταχύτερες διαδικασίες αδειοδότησης (fast track). Για να το πούμε απλά… δεν έχουμε θέσεις να βάλουμε τα σκάφη, να εξυπηρετήσουμε τη ζήτηση, και αυτό είναι απώλεια.

Σε πολλά επίπεδα.

7. Εκτός από θέσεις ελλιμενισμού μας λείπει και ένα Εθνικό Συμβούλιο Yachting στο οποίο θα συμμετέχουν εκπρόσωποι των φορέων και των υπουργείων Ναυτιλίας, Τουρισμού και Οικονομίας. Που θα συναντιόνται για να ανταλλάξουν απόψεις, γνώσεις και στοιχεία με σκοπό να χαραχθεί μια σωστή στρατηγική.

8. Βλέπετε, πάσχουμε από μια Εθνική Στρατηγική στον θαλάσσιο Τουρισμό.

Δεν είναι εφικτό να προχωρήσουμε αν, κάθε φορά που αλλάζει η κυβέρνηση ή οι υπουργοί, αλλάζει και η στρατηγική μας. Για να εξασφαλίσουμε ένα υγειές, βιώσιμο μέλλον για το yachting πρέπει να θέσουμε μακροπρόθεσμους στόχους και να μην παρεκκλίνουμε από αυτούς.

9. Το θέμα του συντελεστή Φ.Π.Α.

Η Ελλάδα είναι το ανατολικό σύνορο της Ευρωπαϊκής Ένωσής και δεν πρέπει να συγκρίνεται με τις Ευρωπαϊκές χώρες της Κεντρικής Μεσογείου.

Οι όμορες χώρες της, Τουρκία, Αλβανία, κινούνται με μεγάλη ευελιξία όσον αφορά στον τομέα των φόρων και του πετρελαίου, και για αυτό πρέπει να επιδιώξουμε να έχουμε τον χαμηλότερο συντελεστή ΦΠΑ για να παραμείνουμε ανταγωνιστικοί με τους γείτονές μας.

10.Ένα ακόμα θετικό βήμα θα ήταν να υπάρχει η ίδια ερμηνεία νόμων και υπουργικών αποφάσεων από όλα τα λιμεναρχεία.

11. Η επικοινωνία του προϊόντος χρειάζεται αναβάθμιση.

Ο αριθμός των UHNWIs – αυτοί που έχουν τη δυνατότητα να αγοράσουν ή να νοικιάσουν ένα σκάφος – έχει αυξηθεί εντυπωσιακά τα τελευταία χρόνια και είναι επιτακτική η ανάγκη να επικοινωνήσουμε μαζί τους.

Με διαφήμιση για τα επανδρωμένα σκάφη σε εξειδικευμένα έντυπα αλλά και σε lifestyle έντυπα υψηλών προδιαγραφών.

Με την ανάδειξη περισσότερων προορισμών… γιατί δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το yachting, μαζί με οικονομικά οφέλη, δίνει ζωή στα ακριτικά μας νησιά.

Με τη φυσική μας παρουσία στις σημαντικές εκθέσεις του κλάδου μας όπως είναι το Monaco Yacht Show και το Fort Lauderdale International Boat Show (FLIBS).

Πρέπει να βρεθούμε εκεί που είναι το κοινό μας ώστε, όταν σκέφτεται κανείς το yachting, η Ελλάδα να είναι top of mind.

12. Το θέμα της εκπαίδευσης

Όχι μόνο των πλοιάρχων και ναυτικών αλλά και του ξενοδοχειακού προσωπικού.

Εκτός από τα παραπάνω, που είναι στο χέρι μας να τα λύσουμε, έχουμε πολλές ακόμα προκλήσεις να αντιμετωπίσουμε:

  • Τις συνεχιζόμενες επιπτώσεις από την πανδημία
  • Τη γεωπολιτική αστάθεια και τον πόλεμο στην Ουκρανία
  • Την αύξηση της τιμής της ενέργειας και των πρώτων υλών
  • Τον πληθωρισμό
  • Τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα

 

Διαβάστε ακόμη

Οι τέσσερις καταλύτες που συντηρούν το τραπεζικό «ράλι» στο Χρηματιστήριο

Market Pass: «Βροχή» αιτήσεων με πάνω από 300.000 εγκρίσεις

Έρχεται νέος «σεισμός» στα κρυπτονομίσματα (γράφημα)