Ο θαλάσσιος τουρισμός στην Ελλάδα πηγαίνει καλά, όμως θα μπορούσε να πάει πολύ καλύτερα, επισημαίνουν οι επαΐοντες του κλάδου. Η εικόνα για το 2024 προβληματίζει αφού εντείνεται ο ανταγωνισμός, αυξάνεται ο αριθμός σκαφών, οι γεωπολιτικές εξελίξεις επηρεάζουν και το νομοθετικό πλαίσιο έχει προβλήματα. Το «business stories» με αφορμή την έναρξη της τουριστικής περιόδου απευθύνθηκε στον πρόεδρο του Ελληνικού Συνδέσμου Θαλάσσιου Τουρισμού Μιχάλη Σκουλικίδη με τεράστια πείρα στον κλάδο όπου δραστηριοποιείται εδώ και δεκαετίες.

– Κατ’ αρχάς, να αναφερθούμε στο 2023. Ποια ήταν η εικόνα της αγοράς του yachting και ποιοι παράμετροι τη διαμόρφωσαν;

To 2023 έκλεισε με θετικό πρόσημο για τον κλάδο του yachting. Συνοπτικά θα μπορούσαμε να πούμε ότι κινήθηκε στα ίδια επίπεδα με το 2022, μια χρονιά στην οποία ήταν ακόμη αρκετά έντονα τα απόνερα της πανδημίας, με την τάση του revenge travel που έκανε την εμφάνισή της στην post COVID εποχή να είναι ακόμα κραταιά.

– Οι προβλέψεις σας για το 2024 ποιες είναι;

Οι προβλέψεις για το 2024 δεν φαίνονται τόσο θετικές όσο τις προηγούμενες χρονιές, ειδικά για τα μεγάλα σκάφη. Φέτος οι συνθήκες είναι αρκετά διαφορετικές. Ας ξεκινήσουμε από το γεγονός ότι έχουν προστεθεί στην αγορά πολλά καινούρια σκάφη. Επιπλέον, το ευμετάβλητο μακροοικονομικό περιβάλλον, σε συνδυασμό με τις διαρκείς γεωπολιτικές εντάσεις, κάνει τους ταξιδιώτες επιφυλακτικούς στον σχεδιασμό τέτοιου τύπου ταξιδιών. Μην ξεχνάμε ότι έχουν ανοίξει πλέον όλες οι αγορές σε σχέση με την περίοδο της πανδημίας και τα χρόνια που ακολούθησαν -τότε το ενδιαφέρον είχε επικεντρωθεί στη Μεσόγειο, και ειδικά στην Ελλάδα, που έκανε καλή υγειονομική διαχείριση- και οι ναυλωτές έχουν περισσότερες επιλογές. Σημειώστε επίσης ότι αρκετοί από τους ταξιδιώτες που ναυλώνουν σκάφη είναι Αμερικανοί με καταγωγή από το Ισραήλ, οι οποίοι έχουν μια αυξημένη ευαισθησία για την κατάσταση στην περιοχή.

– Πόσο επηρεάζει το yachting στην Ανατολική Μεσόγειο ο πόλεμος στη Γάζα;

Ο πόλεμος και οι συνέπειές του επηρεάζουν αρκετά τον κλάδο του yachting, και πώς θα μπορούσαν άλλωστε τα πράγματα να είναι διαφορετικά… Είμαστε πολύ κοντά γεωγραφικά, είμαστε στην ίδια γειτονιά. Παράλληλα, όπως προανέφερα, το μεγαλύτερο ποσοστό ναυλώσεων στα μεγάλα σκάφη προέρχεται από την αγορά της Αμερικής, με πολλούς ταξιδιώτες να έλκουν την καταγωγή τους από το Ισραήλ, γεγονός που δεν κάνει ευχάριστο ένα ταξίδι αναψυχής στην Ανατολική Μεσόγειο.

– Εχει ενταθεί ο ανταγωνισμός με άλλες χώρες όπως η Κροατία και η Τουρκία;

Δεν θα έλεγα ότι έχει ενταθεί, τουλάχιστον όχι αξιοσημείωτα. Οι αριθμοί παραμένουν στα ίδια επίπεδα.

– Πού πλεονεκτούν οι ανταγωνιστές;

Οι ανταγωνιστές μας έχουν πολλά συγκριτικά πλεονεκτήματα σε σχέση με την Ελλάδα, ξεκινώντας από τις μαρίνες και τις συνολικές υποδομές για την υποστήριξη του yachting, που σε πολλές περιπτώσεις είναι πιο αναπτυγμένες απ’ ό,τι στη χώρα μας. Εξίσου σημαντικό είναι ότι στην πλειονότητα των ανταγωνιστικών χωρών τα καύσιμα είναι αρκετά φθηνότερα, ενώ αρκετές χώρες όπως η Τουρκία και η Αλβανία εφαρμόζουν συγκεκριμένες υποστηρικτικές πολιτικές.

– Εχουν γίνει από την κυβέρνηση κινήσεις ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας;

Διαχρονικά οι κυβερνήσεις δεν έχουν κάνει καμία κίνηση για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας. Η τρέχουσα νομοθεσία έχει αρκετές γκρίζες ζώνες τόσο όσον αφορά το νομικό καθεστώς όσο και τον ΦΠΑ.

– Ποια προβλήματα αντιμετωπίζει ο κλάδος;

Τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος του yachting στην Ελλάδα, μετά λύπης μου, είναι διαχρονικά. Το νομοθετικό πλαίσιο δεν καλύπτει όλα τα ζητήματα ενώ το φορολογικό πλαίσιο δεν είναι σαφώς προσδιορισμένο αφήνοντας κενά και περιθώριο για προβληματισμούς στην εφαρμογή του. Διαρκές ζητούμενο του κλάδου μας είναι να έχουμε σαφές, ολοκληρωμένο και κρυστάλλινο νομοθετικό πλαίσιο και φορολογικό καθεστώς.

– Η ελληνική σημαία/ελληνικό νηολόγιο είναι ανταγωνιστική;

Η γραφειοκρατία και οι καθυστερήσεις που είναι ίδιον της δημόσιας διοίκησης λειτουργούν ως τροχοπέδη στην ανταγωνιστικότητα της ελληνικής σημαίας. Πάρτε μόνο ως παράδειγμα ένα εύρος ζητημάτων μηχανογράφησης τα οποία είχαν ανακοινωθεί από το υπουργείο Ναυτιλίας και έκτοτε έχουν εφαρμοστεί μερικώς ή και καθόλου.

– Γίνονται βήματα προόδου στις υποδομές;

Γίνονται βήματα… παιδικά. Ολα προχωρούν με πολύ αργούς ρυθμούς, με αποτέλεσμα να μην έχει σημειωθεί κάποια ιδιαίτερη πρόοδος. Από την αδειοδότηση μιας μαρίνας, η οποία αντιμετωπίζει δυσκολίες κυρίως λόγω της αλληλοεπικάλυψης αρμοδιοτήτων σε κρατικό επίπεδο, μέχρι την κατασκευή, η διαδικασία είναι δαιδαλώδης. Συχνά ιδιώτες καλούνται να αναλάβουν το κόστος και τη διεξαγωγή μιας μελέτης για την κατασκευή μαρίνας χωρίς να ξέρουν καν αν θα είναι αυτοί που θα αναλάβουν το έργο. Με συνέπεια, φυσικά, το σημαντικό πρόβλημα ελλιμενισμού στην Αττική, που διαρκώς επιδεινώνεται κάνοντας πλέον σαφές ότι και σε αυτό το ζήτημα είναι αναγκαία μεγαλύτερη ευελιξία από την πλευρά της κυβέρνησης.

– Ποιες κατηγορίες σκαφών έχουν σήμερα μεγαλύτερη ζήτηση και γιατί;

Μεγαλύτερη ζήτηση παρουσιάζεται για τα μεγάλα σκάφη διότι παραμένουν συγκεκριμένες οι προσφερόμενες επιλογές, δεν υπάρχει υπερπροσφορά και μπορούν να ταξιδέψουν με άνεση παντού. Επίσης, μεγάλη ζήτηση καταγράφεται και στα καταμαράν, λόγω της ελκυστικής αναλογίας κόστους και προσφερόμενων χώρων – ανέσεων.

– Εχουν αυξηθεί τα σκάφη, ειδικά οι επαγγελματικές θαλαμηγοί, που ταξιδεύουν στις ελληνικές θάλασσες;

Τα τελευταία δύο χρόνια έχει αυξηθεί περίπου κατά 20% ο αριθμός σκαφών με ελληνική επαγγελματική άδεια, και αυτό είναι συνέπεια της καλής πορείας του yachting στην Ελλάδα αλλά και διεθνώς. Τα προηγούμενα χρόνια αυξήθηκαν και τα διερχόμενα σκάφη λόγω της ελκυστικότητας της χώρας και αναμένεται να αυξηθούν περαιτέρω φέτος -ειδικά τους μήνες Ιούνιο, Ιούλιο, Αύγουστο και Σεπτέμβριο- λόγω του e-CharterPermission.

– Ποιες είναι οι ενέργειες του Ελληνικού Συνδέσμου Θαλάσσιου Τουρισμού;

Οι δράσεις του Ελληνικού Συνδέσμου Θαλάσσιου Τουρισμού είναι ποικίλες με στόχο πάντα την προώθηση του ελληνικού yachting στην παγκόσμια αγορά και την ισχυρή παρουσία του στον εγχώριο τουρισμό. Ο Σύνδεσμός μας είναι ιδιαίτερα ενεργός και πάντα στην πρώτη γραμμή του δημόσιου διαλόγου σε θέματα που αφορούν τον ελληνικό θαλάσσιο τουρισμό πολυτελείας, ενώ βρισκόμαστε και σε διαρκή επικοινωνία με τους δημόσιους φορείς που σχετίζονται με τον κλάδο μας.

Συμμετέχουμε σε συζητήσεις, συνέδρια και δράσεις που πραγματεύονται το παρόν καθώς και το βιώσιμο μέλλον του ελληνικού yachting ενώ αιχμή του δόρατος των δράσεών μας είναι το Mediterranean Yacht Show (MEDYS).
Πρόκειται για μια B2B έκθεση που στοχεύει στον τομέα της ναύλωσης με τη συμμετοχή της αφρόκρεμας των σκαφών άνω των 24 μέτρων, με ελληνική επαγγελματική άδεια, καθώς και των πληρωμάτων τους. Το MEDYS είναι ένας από τους σημαντικότερους μοχλούς της ανάπτυξης του θαλάσσιου τουρισμού στην Ελλάδα και την Ανατολική Μεσόγειο και είναι η μεγαλύτερη έκθεση επαγγελματικών επανδρωμένων σκαφών αναψυχής στον κόσμο.

Ενδεικτικά σας αναφέρω ότι το 2022 η έκθεση ξεπέρασε κατά πέντε φορές τον αριθμό των σκαφών που κατόρθωσαν να εκθέσουν η Ιταλία, η Γαλλία και η Ισπανία μαζί στην αντίστοιχη έκθεση της Βαρκελώνης και έχει αναδειχθεί ένα από τα πλέον επιδραστικά γεγονότα στην ετήσια ατζέντα του yachting.
Από την πρώτη χρονιά της διοργάνωσής του μέχρι σήμερα, δέκα χρόνια μετά, το Mediterranean Yacht Show έχει γίνει μάρτυρας παγκόσμιων κοινωνικών και οικονομικών αλλαγών, αλλά έχει παραμείνει ένα φωτεινό παράδειγμα αριστείας, εξελισσόμενο στο μεγαλύτερο γεγονός του είδους του παγκοσμίως.

Διαβάστε ακόμη 

Ευρωεκλογές 2024: Τι διακυβεύεται – Ποια είναι τα σημαντικότερα ζητήματα

Χρυσοχοΐδης για φωτιά σε βυτιοφόρο στον Ισθμό: Θα διενεργηθεί προανάκριση – Κατεδαφίζεται η γέφυρα (vid)

Θεοδώρα Γκλύξμπουργκ: Από την «Τόλμη και Γοητεία» στα σκαλιά της εκκλησίας (pics + vid)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ