Με το πρόβλημα της στέγασης να έχει γίνει βραχνάς για την κοινωνία και την κυβέρνηση, αφού έχει δημιουργηθεί μια φούσκα στην αγορά ακινήτων λόγω της Golden Visa, ο Ελληνικός Σύνδεσμος Θαλάσσιου Τουρισμού έρχεται να καταθέσει τη δική του εναλλακτική πρόταση: η Golden Visa, που δίνεται με την απόκτηση ακινήτων, να επεκταθεί και στην αγορά σκάφους αναψυχής μόνο με ελληνική σημαία για 5-6 χρόνια για ιδιωτική ή επαγγελματική χρήση, κάτι που θα επιτρέψει να επωφεληθούν οικονομικά από το λειτουργικό κόστος και τη συντήρηση του σκάφους ναυτικοί, ναυπηγεία, μαρίνες, λιμάνια, ασφαλιστές, τεχνίτες και παράπλευρα επαγγέλματα σε όλα τα μέρη της Ελλάδας, όπου υπάρχει μαρίνα, λιμάνι ή ακόμη και αλιευτικό καταφύγιο.
«Πρέπει να βοηθήσουμε την ελληνική οικονομία να αντιμετωπίσει το πρόβλημα των υψηλών τιμών στην αγορά σπιτιού και ως επακόλουθο και στις τιμές των ενοικίων», επισημαίνει στο «business stories» ο κ. Μιχάλης Σκουλικίδης, πρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Θαλάσσιου Τουρισμού, και συνεχίζει: «Το πρόβλημα αυτό έχει εν μέρει δημιουργηθεί από την αγορά ακινήτων για την απόκτηση Golden Visa σε ορισμένες περιοχές και συμπαρασύρει όλες τις γειτνιάζουσες περιοχές. Οι περισσότεροι αγοραστές αυτής της κατηγορίας νοικιάζουν μετά τα ακίνητά τους μέσω της πλατφόρμας Airbnb, με τα γνωστά αποτελέσματα της έλλειψης κατοικιών για μακροχρόνια μίσθωση και της γεωμετρικής αύξησης των ενοικίων. Πιστεύουμε ότι είναι μια πρωτοποριακή ιδέα που θα ενισχύσει σημαντικά την ελληνική οικονομία διαστρωματικά, σε όλη την επικράτεια, και θα δώσει πολύτιμη ώθηση σε τοπικές επιχειρήσεις. Πιο πολλές ελληνικές σημαίες θα κυματίζουν σε όλα μας τα ακριτικά νησιά και συγχρόνως θα αποκλιμακωθούν οι τιμές και τα ενοίκια των κατοικιών, ένα καίριο κοινωνικό πρόβλημα της εποχής μας».
Η πρόταση
Ο κ. Σκουλικίδης εξηγεί την πρόταση: «Σύμφωνα με το υπάρχον πλάνο, η Golden Visa χορηγείται με διάρκεια 5 ετών, μετά το πέρας των οποίων ανανεώνεται εφόσον διατηρείται η ιδιοκτησία των περιουσιακών στοιχείων. Για τον λόγο αυτό, προτείνουμε:
■ Η διάρκεια της επένδυσης να ισχύει για ένα ελάχιστο χρονικό διάστημα 5 ετών.
■ Η ελάχιστη αξία της επένδυσης θα πρέπει να είναι 500.000 ευρώ, τα οποία θα επενδυθούν για την αγορά του yacht με επιπλέον ετήσιες δαπάνες για τη συντήρηση και τη διαχείμαση του σκάφους σύμφωνα με τις τιμές της αγοράς.
■ Θα πρέπει να υπάρχει απαίτηση για το σκάφος να είναι εγγεγραμμένο υπό την ελληνική σημαία και να έχει μόνιμη τοποθεσία ελλιμενισμού στην Ελλάδα για την πενταετή περίοδο.
■ Ο ιδιοκτήτης θα πρέπει να παρέχει αποδείξεις για τη χρήση του σκάφους (είτε προσωπική είτε μέσω ναυλώσεων-charter) και να έχει αποδείξεις ετήσιων εξόδων συντήρησης που θα είναι κατ’ αναλογία σε σχέση με τον τύπο/ηλικία του σκάφους».
Οπως σχολιάζει ο πρόεδρος του Συνδέσμου, «η μεγάλη εισροή ξένων επενδυτών έχει φουσκώσει τις τιμές στην αγορά ακινήτων. Το περιουσιακό στοιχείο δεσμεύεται σε μία τοποθεσία, τους νόμους της και τους περιορισμούς, ενώ έχει επέλθει κορεσμός της αγοράς. Αυτή η νέα πολιτική που προτείνουμε θα διευκολύνει την τρέχουσα τάση πληθωρισμού στο real estate. Το περιουσιακό στοιχείο είναι κινητό και δεν περιορίζεται στις διακυμάνσεις μιας αγοράς, ενώ υπάρχει ασφαλής καθορισμός τιμών καθώς οι δαπάνες είναι γνωστές στο κοινό».
Τα προγράμματα Golden Visa των κρατών-μελών της Ε.Ε. έχουν προσελκύσει περίπου 25 δισ. ευρώ σε Αμεσες Ξένες Επενδύσεις (ΑΞΕ) στην Ε.Ε. την τελευταία δεκαετία. Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος, οι καθαρές εισροές ΑΞΕ στην Ελλάδα για το έτος 2022 ξεπέρασαν τα 7,9 δισ. ευρώ, σε σύγκριση με τα 5,3 δισ. ευρώ για το 2021. Αυτό αντιπροσωπεύει ένα νέο ρεκόρ επιβεβαιώνοντας την ανοδική τάση της ελληνικής οικονομίας καθώς και την επιτυχημένη προσπάθεια των τελευταίων ετών να προσελκύσει ξένες επενδύσεις στην Ελλάδα.
Ενδιαφέρον παράδειγμα είναι αυτό του Μαυροβουνίου, όπου υπάρχει η δυνατότητα απόκτησης Golden Visa μέσω επένδυσης στην ιδιοκτησία σκαφών. Επίσης το πρόγραμμα απόκτησης ιθαγένειας της Μάλτας μέσω επένδυσης, γνωστό ως Citizenship by Naturalisation for Exceptional Services by Direct Investment, είναι αρκετά διευρυμένο και περιλαμβάνει την αγορά και ιδιοκτησία σκαφών, ενώ χορηγεί στους επενδυτές διαβατήριο Μάλτας έπειτα από τρία χρόνια διαμονής.
Η Ελλάδα βρέθηκε και πάλι στην πρώτη θέση μεταξύ των κύριων ανταγωνιστών της στο yachting το καλοκαίρι του 2023 προσελκύοντας επισκέπτες από όλες τις κύριες, αλλά και από εναλλακτικές και αναδυόμενες αγορές. Συνολικά 2.651 yachts άνω των 24 μέτρων κατέπλευσαν σε εγχώριους προορισμούς από την 1η Μαΐου έως τις 15 Ιουλίου 2023.
Η ελληνική αγορά όχι μόνο αύξησε το μερίδιό της σε σύγκριση με το 2022, αλλά και διεύρυνε τη διαφορά με τους ανταγωνιστές της στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου.
Στη δεύτερη θέση το 2023 βρέθηκε η Ιταλία, η οποία υποδέχτηκε 1.995 σκάφη και την πρώτη τριάδα συμπλήρωσε η Γαλλία με 1.457 αφίξεις σκαφών αναψυχής. Ακολούθησαν η Ισπανία με 1.106 αφίξεις, η Τουρκία με 665 και η Κροατία με 646 αφίξεις.
Εν τω μεταξύ, το μέγεθος της αγοράς πολυτελών yachts παγκοσμίως αναμένεται να αυξηθεί από 7,67 δισ. το 2023 σε 13,67 δισ. δολάρια έως το 2030, με τον δείκτη CAGR, (Compound Annual Growth Rate) στο 8,6% κατά την περίοδο πρόβλεψης.
Η πανδημία είχε σημαντικό αντίκτυπο στην ανάπτυξη της αγοράς πολυτελών yachts. Καθώς οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί χαλάρωσαν και τα ποσοστά εμβολιασμού αυξήθηκαν, η ζήτηση για πολυτελή yachts ήταν πολλαπλάσια. Η μεγαλύτερη επιθυμία για απομόνωση και κοινωνική αποστασιοποίηση μεταξύ των ευκατάστατων ατόμων οδήγησε στo private yachting, δημιουργώντας περισσότερη ζήτηση στον κλάδο. Παρόλο που διαθέσιμα στοιχεία υπάρχουν μόνο για την αγορά των πολυτελών yachts, οι προβλέψεις εν γένει για την αγορά όλων των τύπων σκαφών κινούνται σε ανοδική τροχιά.
Διαβάστε ακόμη
Προϋπολογισμός: Λεφτά για ανάπτυξη, ελαφρύνσεις, έκτακτες παροχές και μεγαλύτερες αυξήσεις συντάξεων
Που και γιατί εστιάζουν τα τριετή πλάνα των τραπεζών (πίνακας)
Το νέο πλαίσιο για τα οικιακά φωτοβολταϊκά – Πότε γίνεται η απόσβεση
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ